Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur labba med kurva...  (läst 1839 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur labba med kurva...
« skrivet: 26 november 2006, 21:56:52 »
Nu när det äntligen (!) blivit lite kallt ute får nya Niben visa vad den går för...

Har efter en del labbande landat på att köra kurva 12, 0 förskjutning. Jämför med andra användare här på forumet och det tycks vara något av en sport att köra på så låg kurva som möjligt... Blir därför lite tveksam till min hemsnickrade strategi:

Min tanke är att då jag har väldigt små radiatorer i mitt eländiga ettrörssystem, behövs hög framledningstemp. Rumsgivaren reglerar ju sedan så det inte blir för varmt. Detta funkar, men jag skulle gärna vilja ha lite input om det finns nåt fel i mitt "tänk"' och om det finns mer sofistikerade sätt att trimma in mitt system.

En annan fundering handlar om utegivaren. Kan man någonstans ställa in kompensering för den? Bor alldeles vid vattnet så det blåser småspik för jämnan. Värdet från utegivaren är således inte alltid riktigt överensstämmande med verkligheten.

(Som vanligt) tacksam för tänk och tips! *vinkar*
Tegelvilla med lättbetongstomme byggd 1979, 135+80 m2 vid havet i Göteborg. Nibe 1230-8, 180m hål, rumsgivare. FTX

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur labba med kurva...
« Svar #1 skrivet: 27 november 2006, 11:32:25 »
Blåst... då får rumsgivaren jobba. Ev kan du själv höja lite om det blåser så det blir undertemp ändå!

Ang kurvan.. har man en rumsgivare kan man se om man har rätt kurva!
man behöver inta alls koppla bort den.

Ex om du har valt 21 grader inne som börvärde, men verklig temp stadigt ligger kring 22 grader.
Då har du för hög kurva!
1 grad inne brukar shablonmässigt sägas motsvara 3 graders temp på framledningen!

Gick det förstå?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad phal

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Själv är bäste dräng
SV: Hur labba med kurva...
« Svar #2 skrivet: 27 november 2006, 19:25:16 »
Blåst... då får rumsgivaren jobba. Ev kan du själv höja lite om det blåser så det blir undertemp ändå!

Ang kurvan.. har man en rumsgivare kan man se om man har rätt kurva!
man behöver inta alls koppla bort den.

Ex om du har valt 21 grader inne som börvärde, men verklig temp stadigt ligger kring 22 grader.
Då har du för hög kurva!
1 grad inne brukar shablonmässigt sägas motsvara 3 graders temp på framledningen!

Gick det förstå?

Om det är som du säger. Drar man dÃ¥ ner kurvlutning i meny 2.1  för att fÃ¥ rätt ärvärde i förhÃ¥llande med börvärde?
NIBE 1130-8, VPA 200/70. 145 m aktivt borrdjup. Supra turbokassett 9kw/inbyggt fläktsystem. 103 m2 boyta, 103 m2 biyta, Byggt 1968. Tidigare 3 m3 olja/år. Hus i södra småland.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur labba med kurva...
« Svar #3 skrivet: 27 november 2006, 21:31:17 »
Blåst... då får rumsgivaren jobba. Ev kan du själv höja lite om det blåser så det blir undertemp ändå!

Ang kurvan.. har man en rumsgivare kan man se om man har rätt kurva!
man behöver inta alls koppla bort den.

Ex om du har valt 21 grader inne som börvärde, men verklig temp stadigt ligger kring 22 grader.
Då har du för hög kurva!
1 grad inne brukar shablonmässigt sägas motsvara 3 graders temp på framledningen!

Gick det förstå?

Om det är som du säger. Drar man dÃ¥ ner kurvlutning i meny 2.1  för att fÃ¥ rätt ärvärde i förhÃ¥llande med börvärde?

Jepp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Hur labba med kurva...
« Svar #4 skrivet: 04 december 2006, 12:51:44 »
Nu när det äntligen (!) blivit lite kallt ute får nya Niben visa vad den går för...

Har efter en del labbande landat på att köra kurva 12, 0 förskjutning. Jämför med andra användare här på forumet och det tycks vara något av en sport att köra på så låg kurva som möjligt... Blir därför lite tveksam till min hemsnickrade strategi:

Min tanke är att då jag har väldigt små radiatorer i mitt eländiga ettrörssystem, behövs hög framledningstemp. Rumsgivaren reglerar ju sedan så det inte blir för varmt. Detta funkar, men jag skulle gärna vilja ha lite input om det finns nåt fel i mitt "tänk"' och om det finns mer sofistikerade sätt att trimma in mitt system.






En annan fundering handlar om utegivaren. Kan man någonstans ställa in kompensering för den? Bor alldeles vid vattnet så det blåser småspik för jämnan. Värdet från utegivaren är således inte alltid riktigt överensstämmande med verkligheten.

(Som vanligt) tacksam för tänk och tips! *vinkar*
Utegivaren kan inte känna av "blåst/vind" endast tremperatur , så det måste var innegivaren som får kompensera om det blir för kallt inne.
AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!