Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation av IVT C7 och nivÃ¥kärl  (läst 4522 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pegase

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Installation av IVT C7 och nivåkärl
« skrivet: 24 januari 2010, 22:18:30 »
Min installation av IVT C7 med bergvärme har nivÃ¥kärlet(exp.kärl) till KB placerat under den högsta punkten eftesom takhöjden inte medger en högre placering. Kärlet har en ventil som man ser pÃ¥ bifogad bild och jag kan inte fylla pÃ¥ det själv. Besiktningsman godkänner inte installationen och vill att det skall bytas ut mot ett riktigt exp.kärl men installatören säger att det fungerar utan problem.  Hur ser era installationer ut? MÃ¥ste det verkligen vara ett riktigt exp.kärl? Har nÃ¥gon haft problem med IVTs "exp-kärl" av plast?
Sutteränghus byggt 1975. 2 *100m2.
IVT Greenline C7 med 155 m aktivt borrdjup.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installation av IVT C7 och nivåkärl
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2010, 08:54:44 »
Enligt manualen så ska det se ut så här, jag skulle nog propsa på att installatören gör om. Den behöver inte sitta på högsta punkten men den ska sitta så att den fångar upp luftbubblor på inkommande brine. Däremot funkar plastkärlet utmärkt.

Kommer ledningarna in i taket så kan de gå ner där kärlet sitter och sen upp på VP:n igen, det ska dock vara luftningsventiler på högpunkterna.
« Senast ändrad: 25 januari 2010, 09:00:15 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pegase

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Installation av IVT C7 och nivåkärl
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2010, 23:30:57 »
Luftningsventiler på kb har jag aldrig hört talas om eller sett i manualen! Räcker det inte att luften samlas i nivåkärlet? Jag ritade en skiss som kanske bättre visar hur installationen är utförd än bilden
Sutteränghus byggt 1975. 2 *100m2.
IVT Greenline C7 med 155 m aktivt borrdjup.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installation av IVT C7 och nivåkärl
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2010, 08:50:28 »
Hej!
Nej det står kanske inte i manualen men hur ska man få ut luften annars?

Den där kopplingen ser faktiskt OK ut, fast på bilden i första inlägget ser det trångt ut att fylla på?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pegase

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Installation av IVT C7 och nivåkärl
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2010, 10:00:43 »
Skall inte luften samlas i nivåkärlet och det är det som jag är skeptisk till om det kommer att funka eftersom brinen rinner ner när kompressorn går.
 
Du har rätt i att det är svårt att fylla på och det klarar jag inte själv. Installatören gör det med hjälp av en pump som han kopplar på en borrmaskin. Förhoppningsvis skall det inte behöva fyllas på i framtiden när det stabiliterats, eller?
Sutteränghus byggt 1975. 2 *100m2.
IVT Greenline C7 med 155 m aktivt borrdjup.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!