Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tjänar man pÃ¥ veckotimer, sänkt temperatur - vad säger ni idag?  (läst 16414 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har kikat lite på äldre trådar om veckotimer och om man sparar på att sänka temperaturen någon grad på natten. Vad säger ni om saken idag?

Tjänar man på att tex slå av pumpen helt 3 timmar under dagen och 3 timmar under natten?
-gissar att det funkar så länge det inte är så kallt. Beror väl iof på isolering i huset.

Effektivare att sänka tempen istället under dagen då man inte är hemma och hela natten?



« Senast ändrad: 20 oktober 2016, 21:37:49 av Chippe »

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Marginellt om ens något, det är inte värt obehaget av att ha det kyligt emellanåt.

Tillägg: Sänk inomhustemperaturen hellre 1°C hela tiden eller hitta på andra smarta lösningar ;)
« Senast ändrad: 20 oktober 2016, 21:45:18 av TÃ¥grÃ¥ttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
"..hitta på andra smarta lösningar..".. jaa, sov tillsammans i samma rum som värmepumpen, varje människa ger 100 W så är ni en stor familj kan det verkligen löna sig!

Självklart lönar det sig att stänga av VP några timmar under höst och vår, det är en mekanisk maskin som slits när den går. Men om man är så känslig att man inte tål att väggarna är kalla på morgonen trots att man tagit koftan på så är det bara att köra på med full kraft dygnet om - mjöka inte med att sänka 1°C!
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad Bozton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Detta är ett intressant ämne som jag läst en hel del om....men vill därmed inte säga att jag blivit klokare 😀

-Det med nattsänkning höjs till skyarna framför allt av dom som tillverkar och säljer de moderna digitala radiatortermostaterna.
-Lika så är det något som helt förkastas av många andra som hävdar att det kräver sen mer energi att komma upp i temperatur igen.

Jag har ännu inte installerat någon LLVP men planerar att göra det och ha den som komplement till min ruskigt dyra fjärrvärme, för att få luften att röra sig och få lite varmare golv.
-Därmed sitter jag inte heller med facit.

Min tanke är att det beror lite på hur man lever, vad man har för övriga värnekällor och vilka rum man nyttjar på olika tider på dygnet.

På morgonen är självfallet ganska gott att ha lite varmt när man kommer ner i köket. Däremot rummet längst bort nyttjas enbart kvällar och det gör inget om värmen nått ända dit. Under skoltid och arbetsdagar gör det inget om temperaturen faller lite. Efter en kväll när alla är hemma och kanske man eldat lite i kaminen så kanske temperaturen ligger lite högt, murstocken är varm och det håller sig rätt bra i temp framåt natten och först någon timma innan uppstigning så drar LLVP igång för ett skönt "frukost-klimat"..

-Kan hända att jag har fel så se gärna mitt inlägg som en möjlighet till diskussion än ett svar på frågan.


Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
FÃ¥r göra yoga och pilates sÃ¥ vi blir varma men det kostar oxÃ¥ energi i mer mat  ^-^

Ok, jag kör den på dygnet runt men funderar på att stänga av den 6-10 timmar/dygn. Testade att stänga av den idag 2 timmar och värmen höll sig jättebra, sjönk 0,2 grader enligt termometern. Måste skaffa mätare och se vad FH35:an drar. Säg att man kan ha den avstängd 3-5 timmar på dagen och på natten, totalt 6-10 timmar/dygn på höst och vår. Halva sep, okt, halva nov är ca 60 dagar, och kanske 60 dagar på våren. 100-120 dagar x 6-10 timmar vad den nu drar i watt i besparing grovt räknat blir väl ändå något. Jag har ingen aning men drar den 600 watt i snitt vid denna temp blir det 360-720 kWh i besparing/år. Hur många öl blir det? tOOmten


Minus den extra energi som gÃ¥r att starta upp maskinen och fÃ¥ tillbaka värmen i huset. Reserverar mig för att ha tänkt helt galet  ::)





« Senast ändrad: 20 oktober 2016, 23:44:46 av Chippe »

Utloggad Bozton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi kör bara vattenradiatorer till fjärrvärme nu men man märker när man kommer ner på morgonen att ingen kutat runt under natten och luften därmed stårt stilla. Det är lite råare.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi kör bara vattenradiatorer till fjärrvärme nu men man märker när man kommer ner på morgonen att ingen kutat runt under natten och luften därmed stårt stilla. Det är lite råare.

Har suterränghus, 1,5 plan och nedre plan är kall och fuktig. Verkligen rått men nu med luftvärmepump på blev klimatet hur bra som helst. Nedervåningen och källaren är helt plötsligt hur skön som helst med bättre luft. Har pumpen inställd på 21 grader, ca 23 grader i rummet där den sitter sen tappar den nån grad till övriga rum men det är bara bra då det är sovrum. Dessutom kan man stänga till dörrarna om man vill ha det ännu svalare. 21,9 grader i köket på övervåningen. Tror jag ska sänka någon grad, mest för att jag tycker det är lite väl varmt. Grannen som haft lvp i flera år har ca 10000kWh mot mina ca 17000kWh så jag räknar med att komma ned till ungefär samma nivå, men vi råkar oxå ha turen att i stort sett bara kunna värma huset med en lvp. Något stödelement sätts väl på i kallaste rummet då det blir riktigt kallt. Tror du själv blir riktigt nöjd om du upplever en viss råhet som jag gjorde.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Problemet med att sänka tempen på luft/vatten och luft/luft-värmepumpar är att de måste gå hårdare för att åter komma upp i inställd temperatur.
Det innebär under en stor del av året sämre COP (lägre COP ju högre effekt värmepumpen går på) och tätare avfrostningar.
Dessutom, just vid nattsänkning så vill man ju ha upp temperaturen så det är varmt när man stiger upp klockan 6, vilket innebär att värmepumpen skall dra på runt 04.00.
De två kallaste timmarna på dygnet skall alltså värmepumpen gå som hårdast för att komma ifatt, dels tappet från nattsänknigen, men även det ökade energibehov som finns efter natten då huset under natten som regel inte tillförs så mycket värme via hushållsel, belysning, TV-apparater, Datorer, Matlagning o.s.v.
Blir det kallt ute är det inte ens säkert att den kommer ikapp, och då får man frysa eller komplettera med elradiatorer, fjärrvärme eller annat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bozton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för summeringen Rickard.
Du har ju helt klart en poäng där.👍

-kan vi förenklat säga att du bor för lÃ¥ngt norröver för att gÃ¥ upp sÃ¥ tidigt ? 😀😀

Utloggad Tuborg4

  • Energi snÃ¥l
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrort
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
Problemet med att sänka tempen på luft/vatten och luft/luft-värmepumpar är att de måste gå hårdare för att åter komma upp i inställd temperatur.
Det innebär under en stor del av året sämre COP (lägre COP ju högre effekt värmepumpen går på) och tätare avfrostningar.
Dessutom, just vid nattsänkning så vill man ju ha upp temperaturen så det är varmt när man stiger upp klockan 6, vilket innebär att värmepumpen skall dra på runt 04.00.
De två kallaste timmarna på dygnet skall alltså värmepumpen gå som hårdast för att komma ifatt, dels tappet från nattsänknigen, men även det ökade energibehov som finns efter natten då huset under natten som regel inte tillförs så mycket värme via hushållsel, belysning, TV-apparater, Datorer, Matlagning o.s.v.
Blir det kallt ute är det inte ens säkert att den kommer ikapp, och då får man frysa eller komplettera med elradiatorer, fjärrvärme eller annat.

HÃ¥ller helt med.

Därför har jag labbat lite med dagsänkning. När ingen är hemma på veckodagarna så sänker jag tempen något. För att sedan dra igång ihop med att jag eldar nr jag kommer hem.
Det verkar fungera bra men, det bygger på att jag stöttar med eldning under "uppvärmningen" samt att är det 15 minus ute, så är det bättre att strunta i det.
Besparingen är inte så hög, men komforten oförändrad. Samt att pumpen får jobba som hårdast när det är varmt ute, klockan 15-16.
Enplansvilla från 75, 120kvm att värma plus garage. 2vuxna 3barn.
Låg på 10600kWh under 2016.
Värms av kamin och en Daikin C50 Siesta.
Nytt för vintern 2017 9,6kW Solceller på taket.
Närmar oss ett noll värde på elen.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, sant fast nu pratar vi inte om att stänga av pumpen när det är riktigt kallt. Som nu verkar det inte hända mycket med värmen när jag stänger av pumpen i några timmar, och andra sidan kanske den inte drar mycket alls just nu?
Kom pÃ¥ att det kanske är bättre att stänga av pumpen ca  kl.21-22 om man vill lägga sig 24:00-01:00. Lite svalare och lite bekvämare att sova. Pumpen kan gÃ¥ pÃ¥ igen efter kanske 3-4 timmar sÃ¥ har man löst ovannämnt problem. Sen kan man stänga av pumpen nÃ¥gra timmar pÃ¥ dagen när man inte är hemma men allt handlar ju naturligtvis om hur mycket besparad el det ger och hur ofta om Ã¥ret man verkligen kan dra fördel att ha pumpen avstängd och hur bra värmen hÃ¥ller sig i huset.

Hur som helst, detta är lätt att labba med om man bara skaffar sig en sån där energimätare.
« Senast ändrad: 21 oktober 2016, 11:28:26 av Chippe »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Mycket skrik för lite ull, sa han som klippte grisen. Jag labbar alltsÃ¥ inte med nÃ¥ra sänkningar.  8)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Haha, kan tyckas vara liten besparing men varför inte vara så effektiv som möjligt om det dessutom inte påverkar komforten?

Säg 500:- i besparing, eller kanske bara en hundring. ÄndÃ¥ blir du glad när du hittar en pÃ¥ gatan  ;)

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
"..hitta på andra smarta lösningar..".. jaa, sov tillsammans i samma rum som värmepumpen, varje människa ger 100 W så är ni en stor familj kan det verkligen löna sig!

Självklart lönar det sig att stänga av VP några timmar under höst och vår, det är en mekanisk maskin som slits när den går. Men om man är så känslig att man inte tål att väggarna är kalla på morgonen trots att man tagit koftan på så är det bara att köra på med full kraft dygnet om - mjöka inte med att sänka 1°C!

Du borde införskaffa dig en Logger2020 så ser du den uteblivna besparingen.

Om jag sänker temperaturen till ca 15 grader när jag reser bort en vecka så kan jag följa besparingen via logger2020, jag ser också att den besparing jag gjorde äts upp när jag kommer hem och pumpen måste jobba ifatt värmen.

Att höja och sänka värmen varje dag är meningslöst.

Smarta lösningar finns många, dock passar det inte alla!
Koppla in en luftsolfångare på ventilationen eller direkt in i huset, framförallt om du har nergrävt hus.
Koppla in en pemslang på 100 meter som ligger utomhus när det är varmare än 7-8 grader ute som går in i varmvattenberedare.
Sätt in ett snålspolande munstycke i duschen.
Eller investera i en värmepump som värmer vattnet och huset, var och en måste se vad man mäktar med i värmebesparande åtgärder.

Sänker du 1 °C minskar du värmekostnaden med ca 5% det gör ca 1000 kr på en ordinarie energiförbrukning på 20000kwh.

I hyreslägenheter har hyresgästen bara rätt till 18 °C, lite svalare tjänar du på.
Om man nu vill ha det dontknow
 

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Sänker du 1 °C minskar du värmekostnaden med ca 5% det gör ca 1000 kr på en ordinarie energiförbrukning på 20000kwh.

Har du värmepump så kanske du köper 5-7MWh per år till uppvärmningen. Då blir besparingen 3-400:-. Om sänkningen dessutom bara är en del av dygnet så kanske det bara är 100-150:- kvar i besparing om man inte tar hänsyn till eventuell ökad energiförbrukning för att komma ikapp med värmen efter varje sänkning...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!