Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hopklämda slangar?  (läst 19454 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ticco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Hopklämda slangar?
« skrivet: 22 september 2013, 11:04:52 »
Hej, har en 4kw pump och 60m borra (berg från markytan) med 14 m till vattenytan. Nu efter första vintern har det fungerat ok. Tror att slangarna klämdes ihop vid ett tillfälle. Detta hände då brine in legat på 1-2 minusgrader några dagar.
Nu har jag en fundering om att "isolera" slangarna de 14 metrarna ned till vattnet. Jag vet/tror att det finns sprickor med vatten som kan frysa på olika nivåer.
Är detta en rimlig tanke?
200 kvm suturänghus i Bohuslän.
Installerade  i okt-2012 en beg. Greenline 4 kw till golvvärmen. Den gÃ¥r mot en 60m borra.
8 kvm solfångare går mot 500 lit. ack-tank dit vp:n också producerar vv.
Har gjort ny en borra 147m och installerat en beg. Nibe Fighter 5kw. Kan växla mellan dessa vp.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hopklämda slangar?
« Svar #1 skrivet: 22 september 2013, 11:10:34 »
För att slangarna ska kunna klämmas ihop av is så måste isen vara kompakt, troligen klämdes slangarna under 14 m nivån tror jag.
Att isolera slangarna en bit flyttar nog bara problemet lägre ner i borran, och då blir det kanske ännu värre på grund av mindre aktivt djup. :-\
Jag läste om en som trycksatte köldbäraren och lyckades på detta viset undvika att slangarna klämdes ihop när det blev ispropp i borran.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hopklämda slangar?
« Svar #2 skrivet: 22 september 2013, 11:11:47 »
Har du trycksatt köldbäraren ? har för mig att det kan hjälpa mot hopklämda slangar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ticco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Hopklämda slangar?
« Svar #3 skrivet: 22 september 2013, 11:30:22 »
Tack för synpunkterna. Det är ca 1 bar i köldbäraren. Hur högt tryck kan behövas och ocksÃ¥ vara rimligt? Upp till säkerhetsventilens max? Manometer har rött fält vid 2 bar. 
200 kvm suturänghus i Bohuslän.
Installerade  i okt-2012 en beg. Greenline 4 kw till golvvärmen. Den gÃ¥r mot en 60m borra.
8 kvm solfångare går mot 500 lit. ack-tank dit vp:n också producerar vv.
Har gjort ny en borra 147m och installerat en beg. Nibe Fighter 5kw. Kan växla mellan dessa vp.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hopklämda slangar?
« Svar #4 skrivet: 22 september 2013, 11:32:04 »
Tror att 1 bar ska räcka bra men steg trycket när slangarna blev ihop tryckta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ticco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Hopklämda slangar?
« Svar #5 skrivet: 22 september 2013, 11:49:47 »
Tittade tyvärr inte på trycket. Sorry!
Pumpen stannade även efter omstart och då följde jag temperaturen på brine in resp ut en stund och båda ökade. Jag misstänkte att cirkulationen upphört. Efter att stängt av allt ca 1 1/2 dygn kom cirkulationen igång.
   
200 kvm suturänghus i Bohuslän.
Installerade  i okt-2012 en beg. Greenline 4 kw till golvvärmen. Den gÃ¥r mot en 60m borra.
8 kvm solfångare går mot 500 lit. ack-tank dit vp:n också producerar vv.
Har gjort ny en borra 147m och installerat en beg. Nibe Fighter 5kw. Kan växla mellan dessa vp.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hopklämda slangar?
« Svar #6 skrivet: 22 september 2013, 12:05:25 »
Om slangarna blev så klämda så cirkulationen upphörde borde trycket stiga kanske så kraftigt så säkerhetsventilen öppnar eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hopklämda slangar?
« Svar #7 skrivet: 22 september 2013, 12:26:42 »
Mmm, det borde dom, om det inte finns en ansenlig mängd luft i systemet.
Har du provat fylla vatten i borran?
Om berget är sprickfritt så kanske du kan få upp nivån bara genom att göra det.
Oftast så komprimeras slangarna i borror där det är långt ned till berggrunden och där det finns horisontella vattenflöden i jord/gruslager på olika höjd i markskiktet.
Frysningen börjar sedan komma både uppifrån, och nere i berget eller i nedre delen av foderröret, ett vattenflöde i marken på säg 6 meters djup håller borran isfri där, men succesivt så fryser det mer och mer både uppifrån och nedifrån, och det "instängda vattnet" komprimeras så hårt att även slangarna trycks ihop.

Det här skulle väl rent teoretiskt kunna hända även i berget, men den risken är mycket mindre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ticco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Hopklämda slangar?
« Svar #8 skrivet: 22 september 2013, 14:02:50 »
Intressant synpunkt med kanske luft i systemet!
Detta inlägg grundar sig på din tanke, Rickard, om tillflöde av vatten på olika nivåer och med isbildning som följd.
Trycket har inte ändrats mellan före och efter denna händelse. Men som sagt kollade jag inte trycket under tiden problemet fanns.
Pumpen stannade då för låg pressostat vilket också händer om jag låter bvp:n stå still ett dygn. Då får jag öka brinepumpens hastighet för att en stund senare kunna sänka densamma. Där emellan går allt bra. Har då funderat om det kanske återsamlas luft där slangarna har en hög punkt där de kommer ur borran?
Jag borrade detta hål för vatten på 70-talet och då testade jag att fylla upp men det sjönk snart.
Vi hade inflöde av humusämne i vårt dricksvatten som då förklarades med sprickbildning på grundare djup. Efter applicering av en tätningsmuff på 6 meter blev vattnet bättre. Den är nu borttagen.
Jag hade hoppats kunna ta ut värme ur berget mer än till en dryg minusgrad men får kanske nöja mig med detta eller borra nytt.
200 kvm suturänghus i Bohuslän.
Installerade  i okt-2012 en beg. Greenline 4 kw till golvvärmen. Den gÃ¥r mot en 60m borra.
8 kvm solfångare går mot 500 lit. ack-tank dit vp:n också producerar vv.
Har gjort ny en borra 147m och installerat en beg. Nibe Fighter 5kw. Kan växla mellan dessa vp.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hopklämda slangar?
« Svar #9 skrivet: 22 september 2013, 21:58:23 »
Om du har en spricka i berget, där du har ett flöde som gör att borran inte fryser just där så bör allt vatten kunna förträngas i sprickan, om/när borran fryser nedifrån och uppifrån mot den "varma delen" av borran.
Du skulle ju kunna ha luft i slangarna som gör att cirkpumpen helt enkelt inte tar som den ska?

Det normala som händer om slangarna komprimeras är att brine trycks ut via expansionskärlets säkerhetsventil.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ticco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Hopklämda slangar?
« Svar #10 skrivet: 22 september 2013, 23:54:55 »
Intressant, hur bäst lufta slangarna vid borran? Där är nu 90 graders plastkopplingar monterat.
200 kvm suturänghus i Bohuslän.
Installerade  i okt-2012 en beg. Greenline 4 kw till golvvärmen. Den gÃ¥r mot en 60m borra.
8 kvm solfångare går mot 500 lit. ack-tank dit vp:n också producerar vv.
Har gjort ny en borra 147m och installerat en beg. Nibe Fighter 5kw. Kan växla mellan dessa vp.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hopklämda slangar?
« Svar #11 skrivet: 23 september 2013, 06:52:59 »
Man kan rätt lätt se om det finns mycket luft i slangarna genom att höja trycket i expansionskärlet, om nivån i kärlet sjunker mer än marginellt så finns där luft.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hopklämda slangar?
« Svar #12 skrivet: 23 september 2013, 10:41:51 »
Hej, har en 4kw pump och 60m borra (berg från markytan) med 14 m till vattenytan.

Det är alltså bara 46m aktivt djup? Du kanske kan fundera på att fylla borran med fin sand? Det blir väl lite sämre än vatten men du kan utnyttja hela djupet. Expanderar fuktig sand när den fryser? Annars hjälper det ju mot hoptryckta slangar också.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hopklämda slangar?
« Svar #13 skrivet: 23 september 2013, 10:43:34 »
Bentonitlera är väl annars det man brukar fylla "dåliga hål" med.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hopklämda slangar?
« Svar #14 skrivet: 23 september 2013, 11:21:48 »
Jag surfade lite och läste att många kommuner föreslår sand.

Hittade även detta:
http://www.geotec.se/geoenergi-ar-fornyelsebar-och-skonsam-for-bade-miljon-och-planboken/fragor-och-svar/

Kan man utvinna energi ur ett torrt borrhål?
Ja, det kan man, under förutsättning att det fylls med något material som säkerställer kontakten mellan kollektorslangen och berget. Man kan använda borrkax, bentonit (en typ av naturlera), kvartssand osv. Materialet skall ha så hög värmeledningsförmåga som möjligt. I Sverige finns det knappast några områden där borrhålen är helt torra – efter en viss tid fylls de med vatten. Men om ett borrhål är helt tätt och inget vatten kommer in i det, då vattenfyller man det manuellt. Ett tätt borrhål släpper inte heller ut något vatten och borrhålslocket begränsar avdunstningen till ett minimum. Vanligen kontrolleras borrhålets täthet och grundvattennivån genom att fylla på vatten ända upp till markytan. Efter några dagar stabiliseras vattenytan på det djup som anger grundvattennivån.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!