Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Allergiproblem med värmepump  (läst 5851 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kefil

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Allergiproblem med värmepump
« skrivet: 02 december 2007, 21:56:01 »
Hej!
Är det någon som känt av att era eventuella allergi/astma problem ökat sedan ni installerade vp? Panasonic har ju ett system där man joniserar luften vilket innebär att luften blir elektriskt laddad. Någon som känt något av det?
Jag har möjlighet att få köpa en HE 12 DKE . Den pumpen har syresättning och är egentligen utgången men det fanns visst nån på lager nånstans. Vad säjer ni om syresättningen? Kan man lika gärna vara utan? eller blir luften bättre?
Vad säjer ni om filtersystemet? renar det luften? och isåfall, i hela huset? Luften i ett hus byts ju ut helt och hållet med visa tidsintervall genom ventilationen. så all luft borde ju efter ett tag ha passerat filtret eller?

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Allergiproblem med värmepump
« Svar #1 skrivet: 03 december 2007, 01:17:29 »
Det man kan säga med säkerhet är att en hel del damm fastnar i pumpens filter. Joniseringen ska göra så att mindre dammpartiklar klumpas ihop till större som även dessa fastnar i filtret istället för att blåsa igenom - hur effektivt detta är har diskuterats. Men filtret tar i alla fall bort så mycket damm ur luften att det lönar sig att dammsuga det varannan vecka. Jag som är allergiker tycker att luften blir bättre.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Allergiproblem med värmepump
« Svar #2 skrivet: 03 december 2007, 02:40:12 »
Hej

Det är nått som inte stämmer tror jag, nämligen ladda damm och det skall klumpa sig.
Jag tror att man laddar nått med negativa joner så vill det dra sig till något som är positivt laddat.
Alltså borde negativt laddade dammpartiklar sträva bort från varandra.

MVH
Messer

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Allergiproblem med värmepump
« Svar #3 skrivet: 03 december 2007, 03:30:13 »
Jag kanske var otydlig ovan. Luften blir väsentligt bättre när den cirkuleras genom innerdelens filter än utan. Joniseringen märker jag varken att den gör det bättre eller sämre - men den drar ju så lite ström så den kan lika gärna få vara på.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Allergiproblem med värmepump
« Svar #4 skrivet: 03 december 2007, 04:14:57 »
Hej

Jag har inte jonisering, men jag har filter och jag upplever att nu efter att pumpen installerats så blir det dammigare överallt.
Jag tror att den blåser runt dammet i rummet fast jag har väl så dammigt så det kanske inte räknas. ;D

MVH
Messer

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Allergiproblem med värmepump
« Svar #5 skrivet: 03 december 2007, 06:36:29 »
Alla jag monterat hos upplever att dom fÃ¥tt  betydligt bättre luft inne o alergiker tycker att problemen minskar om tex pumpen gÃ¥r sönder sÃ¥ är det nästan panik *vinkar*

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Allergiproblem med värmepump
« Svar #6 skrivet: 03 december 2007, 08:42:07 »
Håller med Tolins här, kunderna påpekar alltid bättre inomhusklimat
efter installatione av värmepumpen. Och i dom fall maskinen står
still är det inte direkt elförbrukningen som bekymrar - luftkvalitén däremot Thumbsup


BjörnK

Utloggad i-see

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Allergiproblem med värmepump
« Svar #7 skrivet: 03 december 2007, 16:26:54 »
Jag håller med Messer för det blir faktiskt dammigare överallt efter att pumpen installerats.
Speciellt TVn måste man torka varannan dag nuförtiden. Luftkvalitén är kanske bättre men
dammigare blir det!

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Allergiproblem med värmepump
« Svar #8 skrivet: 07 december 2007, 21:57:47 »
Har en bekant som är astmatiker.
Han mår mycket bättre efter installation av sin LVP.

Men å andra sidan så finns det sjukt folk som blir friska av "sockerpiller"
som de trodde var medicin.........

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Allergiproblem med värmepump
« Svar #9 skrivet: 19 december 2007, 09:36:21 »
Vi satte upp en CS-E9GKEW-5 för ett par månader sedan, och dom här plastfiltren som man drar ut nedåt blir otroligt dammiga efter bara nån vecka eller två. Det känns skönt att det dammet inte cirkulerar runt i huset.
Tror det gör nytta alltså.

En frÃ¥ga nu till er som kan era E9GKEW-5,   var rengör jag nÃ¥nstans förutom dessa tvÃ¥ utdragbara filter?

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Allergiproblem med värmepump
« Svar #10 skrivet: 19 december 2007, 10:41:40 »
Glue...
Du rengör även mellan lamellerna inne och ute, med renblåsning. Använd tryckluft med lågt tryck. Detta räcker att göra var 3 månad - 1gg/varje år.
Med en mjukborste på en bra dammsugare kan du "pensla" lamellerna medan lamellerna inne. Men var FÖRSIKTIG, de skadas lätt.

Om allergi;
Nix tvärtom så minskar allergin. Kolla bara filtren så förstår du vad som försvinner från inneluften och fastnar där.
Kör man jonizering, så klibbar damm samman och faller ner. Det ser skitigare ut MEN damm som är småttigt hamnar i luftvägar, "klumpar" är tunga och hamnar på ytor och blir där tills du dammsuger med din HEPAutrustade dammsugare. Då hamnar den i dammsugarpåsen.

Alltså mindre skit i luften.

När du drar igång, kan du så klart röra runt i skiten som redan finns och just då bör allergikern ta en promenad, medan systemet kör in sig och laddar inneluften med joner.
Så innan första start är det bra om det är superrent.

I vissa fall kan den nya elapparaten ge problem tills alla vätskor som används i produktionen härdat/förångats. Vissa har förbjudits, men anta att kemin som tex finns i plaster, filter, mm kan behöva köra en kort tid innan de är bra för alla.

All luftrörelse kan så klart flytta runt riktigt små partiklar. Vissa blir förändrade då de uppvärms.

Detta löser enbart luftrenare typ de Norse säljer. Dessa typer klarar mycket mindre partiklar, och även vissa bakterier till över 90 % Jag tror det kallas elektrostatfilter.
Jag har en stor som en högtalare till stereon, mycket bra. Det märks direkt hur den laddar luften och efter en timme känns det som noll pollen även om jag just då är verkligt lättpåverkad.

Du kan läsa mer om elektrostatrening på siten;

http://www.norse.dk/index.html

En annan femma är att man glömmer aanvända den, tills ögonen är röda och snoret rinner, då... javisst ja... :-)

De verkligen bra. (Och nej detta är ingen dold reklam, jag vet inte ens var du kan köpa en. Jag fick min av en kompis, som köpt den begagnad.)

OBS detta är inte samma som de som ofta finns hos järnhandeln. Den typen klarar det din vp klarar och inte mer.

Men de bättre VP är bra för en allergiker vad jag kan märka själv med min hös-------------nu....AAAAAAAAAA---.Tjoo ...va
« Senast ändrad: 19 december 2007, 10:57:59 av ElVikingo »
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Allergiproblem med värmepump
« Svar #11 skrivet: 19 december 2007, 10:53:13 »
Messer;
Uttrycket klumpar sig samman är ofta som du antar fel.
Hur det fungerar visas ofta på en film som att partiklar sammlas och faller ner.
Men låt oss nöjas med att det fungerar. vilket förmodligen ditt eget ökade damm visar.
Jag tror det handlar om diffen luftburet, ytornas laddning, där sammanklumpningen mest sker på ytorna och inte i det svävande tillståndet.
Mitt elektrostatfilter har laddade plattor som luften passerar. partiklarna dras upp eller ner och fastnar på plattan som är en del av två metallboxar se mer på

http://www.norse.dk/index.html
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!