0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sätt ett kopplingsur som bryter "tråden" som "öppnar" växelventilen mellan önskade klockslag.Även det ganska enkelt.
Du kan enkelt sätta en kontaktor/relä som drar när VP startar (samma manöver). Med ett relä med frånslagsfördröjning kan du låta CP gå en liten stund efter det att kompressorn stannat.Sätt ett kopplingsur som bryter "tråden" som "öppnar" växelventilen mellan önskade klockslag.Även det ganska enkelt.
Den mäter väl ärvärdet på VBfram.Om pumpen står still kan den inte mäta.
Vad jag tänker nu är att en dag som idag likt en jädra massa likadana dagar så har min pump gått kanske halva dygnet, och vilat övrig tid.Dock så drar cirkpumpen sina 60w kontinuerligt, min tanke är att istället lägga den ihop med antingen kompressorn eller kb-cirkpumpen som om jag förstått det rätt endast går samtidigt som pumpen jobbar.Skulle det vara möjligt att göra så, och vad behöver jag göra för att det skall fungera, räcker det med en innegivare? Jag tror jag skulle kunna spara kanske 300-400.-/mån hela mars-maj samt även några höstmånader.Är det något jag missat, eller varför är det inte såhär från början?
60Wx30dagarx50%=21kWh/månad, en kostnad på 25kr/mån. OK alla bäckar små....eller är det jag som missat nåt?
Bättre då som jag har gjort, ett kopplings ur som bryter givaren för VVB.Då tror pumpen att beredaren är 99gr varm.
Hmm, ja du räknade du. det borde jag kanske också gjort innan tanken genererade en dum tråd
Det är inte så dumt. Men det kanske blir samma sak där, investeringskostnaden går inte räkna hem på en mansålder?
Förlusterna gör att den faktiskt kör varmvatten ganska ofta även om ingen är hemma och förbrukar något, sedan så tänkte jag att den slipper jobba oftare med högre temperaturer, det blir billigare att höja upp tempen från ett ganska lågt värde än att låta den toppa upp flera ggr.Men det är säkert ingen stor pengavinst i det heller.
Det är nog ett bättre alternativ.Men hur kan en pump vara snålare än en annan, det handlar väl om att flytta vatten, som kräver lika arbete oavsett pump, eller har min pump en konstruktion som gör att den har massa egenförluster?
Men hur kan en pump vara snålare än en annan, det handlar väl om att flytta vatten, som kräver lika arbete oavsett pump, eller har min pump en konstruktion som gör att den har massa egenförluster?
Jag skriver upp en sådan på önskelistan.Har du en likadan även på kalla sidan?
2. Cirkulationspumpens förlusteffekt återförs med 100% effektivitet till huset, dels i form av att den värmer upp vattnet litet grand, dels genom att den själv blir varm och överför denna värme till den lokal som den sitter i.
Jag skulle kunna ha en separat termostat som slår ifrån hela pumpen (förutom VV) så länge ärvärdet är högre än vad jag satt det till. Sjunker temperaturen hoppar pumpen igång,upptäcker att det är kallt vatten och drar igång en körning.Borde finnas prylar för detta på Conrad och andra ställen
ah ok, så då skulle jag få en termostatstyrd on/off-pump. Det kanske är ett nedbyte... ,,..,.
Min värmepump står i garaget som redan är värmare än det behövs. Alltså återförs inte 100% till nyttoeffekt.
Det var ju det jag sa.Men de som inte tycker att det spelar någon roll har antagligen VP i ett grovkök.
Det var det väl inte? Du skrev väl att 100% av energin blir till nytta. Det håller jag inte alls med om. Mitt garage är redan onödigt varmt, alltså har jag ingen glädje av att cirkulationspumpen värmer upp det. Dessutom så är den cirkulationspump som är installerad som standard oisolerad, så den utstrålar ju en hel del värme.
Va?