Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: PerM
« skrivet: 06 november 2006, 22:21:47 »

Ah, ok. Varmvattenflöde uppe, kallvattenflöde nere, överskottsvärme laddar tanken - enkelt! ;)

Nu när jag fått detta utrett undrar jag desto mer varför min GT1 installerades på returen från tanken...visserligen fungerar det så länge P2 går men det är ju inte rätt att göra så när det finns en by-pass tank i systemet. Det var ju inte svårt att få ner sensorn i röret (eller ur metallhöljet för rörmontering)...

Nu kan vi nog anse detta ämne avslutat, dags för nästa fundering! :)

Tack för all hjälp!  *vinkar*
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 06 november 2006, 21:52:45 »

Arbetstanken har ju som bekant 4 anslutningar 2 korta rör och 2 långa.
I ändan på varje rör sitter en diffusorplatta som sprider flödet horisontellt.

Värmepumpens framledning och husets framledning sitter på dom korta anslutningarna.
Husets retur och värmepumpens på dom långa.

Vid värmedrift och om husets flöde är lika eller bättre så kommer Värmpumpens flöde gå direkt till husets framledning och bara passera toppen på arbetstanken.
Returen gör samma sak, fast i botten på arbetstanken.

Om flödet minskar över huset går ett delflöde till arbetstanken som börjar laddas.
När tanken är uppvärmd så stannar pumpen på gt1 inställda värde (alternativt husreturen har stigit till stopptemp)
Det ger värmepumpen en längre gångtid trots att husets flöde minskat samt att man får längre stopp pga. den värmen som finns i tanken
Vid viloläge så har du flöde från botten till toppen.

Tror jag skrivit flöde 100 gånger nu :D
Man är ju röris inte pedagog ::)
Skrivet av: PerM
« skrivet: 06 november 2006, 20:42:09 »

Det är inte riktigt samma sak att sätta givaren på husreturen.
Det är för att få stopp på värmeproduktionen om flödet stryps över huset.
Då laddar värmepumpen upp tanken och stannar.
Sitter givaren på returen så "märker" inte GT1 att värmepumpen börjar ladda tanken.
Man har alltså ingen flöde från topp till botten på tanken i normaldrift.
Som ren volymförstorare ska den kopplas annorlunda.

Så sant, så sant!

Nu ligger nu GT1 i botten på dykröret :)

Jocke, kan du förklara hur tanken är uppbyggd? Det där med att man i normaldrift inte har något flöde mellan topp och botten gjorde mig nyfiken.  b00k

Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 06 november 2006, 20:24:29 »

Det är inte riktigt samma sak att sätta givaren på husreturen.
Det är för att få stopp på värmeproduktionen om flödet stryps över huset.
Då laddar värmepumpen upp tanken och stannar.
Sitter givaren på returen så "märker" inte GT1 att värmepumpen börjar ladda tanken.
Man har alltså ingen flöde från topp till botten på tanken i normaldrift.
Som ren volymförstorare ska den kopplas annorlunda.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 november 2006, 19:55:57 »

Gt1 ska in i dykröret på tanken ända ner i botten.
Man ser dykröret bredvid luftningen på din bild på tanken.

Man får peta loss givaren ur rörfästet för att den ska gå i dykröret.
Tryck ut den med en mejsel, dra inte i sladden.

Går det inte att sätta GT 1 direkt på anslutning 2?
Om cirkpump radiator går hela tiden så borde väl botten på tanken ha samma temp som radiatorreturen?

Fast det är väl en snyggare lösning att sätta den i dykröret.
Skrivet av: PerM
« skrivet: 06 november 2006, 19:53:23 »

Okej det låter rimligt, men varför gjorde inte min installatör det?!?!  fiR: _/-

*tittar på telefonen....hm...118118 för hemnummer till installatören.... >:D *
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 06 november 2006, 19:50:15 »

Gt1 ska in i dykröret på tanken ända ner i botten.
Man ser dykröret bredvid luftningen på din bild på tanken.

Man får peta loss givaren ur rörfästet för att den ska gå i dykröret.
Tryck ut den med en mejsel, dra inte i sladden.
Skrivet av: PerM
« skrivet: 06 november 2006, 19:17:53 »

på 25 kw maskinen sitter anslutningarna mitt mot varandra.... går interna pumpen hela tiden så kör ju den runt ouppvärmt vatten vid kompressorstopp.

Därav bättre skiktining om bara yttre kretsen kör in kallt vatten i botten på tanken.

Självklart, tänkte inte på det...  :-[

Då är det bara att flytta GT1 till verkliga radiatorreturen.  --/

(jösses va stor bilden blev)

Nu hänger jag inte med...vill man ha skiktning eller inte?
Skrivet av: PerM
« skrivet: 06 november 2006, 19:15:56 »

Så här är tanken kopplad:
1: Till radiatorer
2: Från radiatorer (här vill jag sätta GT1)
3: Framledning från VP
4: Returledning från VP

Är det någon som vet till 100% hur denna tank ska kopplas?

Uppdatering: Tankern är en Borö VB100
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 november 2006, 19:08:35 »

på 25 kw maskinen sitter anslutningarna mitt mot varandra.... går interna pumpen hela tiden så kör ju den runt ouppvärmt vatten vid kompressorstopp.

Därav bättre skiktining om bara yttre kretsen kör in kallt vatten i botten på tanken.

Självklart, tänkte inte på det...  :-[

Då är det bara att flytta GT1 till verkliga radiatorreturen.  --/
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 06 november 2006, 18:49:49 »

på 25 kw maskinen sitter anslutningarna mitt mot varandra.... går interna pumpen hela tiden så kör ju den runt ouppvärmt vatten vid kompressorstopp.

Därav bättre skiktining om bara yttre kretsen kör in kallt vatten i botten på tanken.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 november 2006, 18:38:24 »

Då är jag inte helt snett ute då :)

Nu en följdfråga på detta:

Jag upptäckte igår att returen till VP är varm (c:a 31C) trots att raditatorvattnet har en temperatur på c:a 23C. Det är ju två olika slingor, men detta tyder ju på att volymtanken på något sätt är delad, eller är det bara en skiktning som sker i tanken? Min sensor för radiatorreturen sitter ju på slingan mellan VP och volymtanken, så den tror ju att vattnet är varmare än det verkligen är. När VPn väl tyckte att det var dags att producera mer värmevatten så skönk temperaturen ned till den faktiska temperaturen eftersom att P2 nu startade.

Detta fenomen fanns ju inte tidigare eftersom P2 gick konstant. Vågar man flytta denna sensorn för radiatorreturen till den faktiska radiatorreturen, dvs på den andra slingan, eller riskerar man då en övertemperatur i VPn? Kanske ska man istället justera upp kurvan?


Hmmmm..... Sc:,h

Fenomenet tyder på skiktningseffekt, men hur kan det bli så om cirkpumpen för radiatorerna går jämnt?

Undrar hur anslutningarna sitter på din tank? kan du fota och lägga in en bild?
Skrivet av: PerM
« skrivet: 06 november 2006, 16:36:48 »

Är returen till VP varmare än radiatorreturen när VP går? I så fall tyder det på att flödet i radiatorslingan är för dåligt, alternativt att röranslutningarna sitter konstigt. I min installation sitter rören (uppifrån och ned): radiator fram, VP fram, radiator retur, VP retur.

Och givaren måste såklar sitta så att den kan känna returtempen från radiatorslingan. I  min installation flyttades den från VP till ett dykrör lågt i tanken. Om inte du har nåt sånt måste du nog flytta ut den till radiatorsidan av tanken om du låter P2 gå med kompressorn, annars kan den ju inte mäta returtempen.

Nej, det tror jag inte att den är men jag ska kolla det när jag kommer hem. Mina anslutningar sitter ovanpå tanken som är en Borö VB100 (någon som har ett kopplingschema för den?)

Det låter onekligen som om jag borde flytta givaren till den andra slingan....
Skrivet av: PerM
« skrivet: 06 november 2006, 16:33:06 »

Hoppas på Jocke montör här....

Men visst bör du ha returtempgivaren på returen från radiatorkretsen.
Men du har givare på både framledningen o returen genom värmepumpen också.

Meny 3
Gt1 visar returtempen från radkretsen.
Gt8 o GT9 genom pumpen. Dom här 2 ska inte flyttas...


Har du nån GT1??   lite lurigt om den finns på alla!? Men det rä den som styr våran maskin och då går det toppen att stoppa cirkpumpen när VP står still.

 Rego 600 styrdatorn...  omffattnade beskrivning finns på hemsidan under nedladdningar...

Jovisst har jag en GT1, det är ju min sensor för radiatorslingan. Den är ju utdragen ur pumpen och fastsatt med ett buntband på röret så den går lätt att flytta på.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 06 november 2006, 15:29:20 »

Då är jag inte helt snett ute då :)

Nu en följdfråga på detta:

Jag upptäckte igår att returen till VP är varm (c:a 31C) trots att raditatorvattnet har en temperatur på c:a 23C. Det är ju två olika slingor, men detta tyder ju på att volymtanken på något sätt är delad, eller är det bara en skiktning som sker i tanken? Min sensor för radiatorreturen sitter ju på slingan mellan VP och volymtanken, så den tror ju att vattnet är varmare än det verkligen är. När VPn väl tyckte att det var dags att producera mer värmevatten så skönk temperaturen ned till den faktiska temperaturen eftersom att P2 nu startade.

Detta fenomen fanns ju inte tidigare eftersom P2 gick konstant. Vågar man flytta denna sensorn för radiatorreturen till den faktiska radiatorreturen, dvs på den andra slingan, eller riskerar man då en övertemperatur i VPn? Kanske ska man istället justera upp kurvan?

Är returen till VP varmare än radiatorreturen när VP går? I så fall tyder det på att flödet i radiatorslingan är för dåligt, alternativt att röranslutningarna sitter konstigt. I min installation sitter rören (uppifrån och ned): radiator fram, VP fram, radiator retur, VP retur.

Och givaren måste såklar sitta så att den kan känna returtempen från radiatorslingan. I  min installation flyttades den från VP till ett dykrör lågt i tanken. Om inte du har nåt sånt måste du nog flytta ut den till radiatorsidan av tanken om du låter P2 gå med kompressorn, annars kan den ju inte mäta returtempen.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 06 november 2006, 15:03:50 »

Hoppas på Jocke montör här....

Men visst bör du ha returtempgivaren på returen från radiatorkretsen.
Men du har givare på både framledningen o returen genom värmepumpen också.

Meny 3
Gt1 visar returtempen från radkretsen.
Gt8 o GT9 genom pumpen. Dom här 2 ska inte flyttas...


Har du nån GT1??   lite lurigt om den finns på alla!? Men det rä den som styr våran maskin och då går det toppen att stoppa cirkpumpen när VP står still.

 Rego 600 styrdatorn...  omffattnade beskrivning finns på hemsidan under nedladdningar...



Skrivet av: PerM
« skrivet: 06 november 2006, 13:23:42 »

Då är jag inte helt snett ute då :)

Nu en följdfråga på detta:

Jag upptäckte igår att returen till VP är varm (c:a 31C) trots att raditatorvattnet har en temperatur på c:a 23C. Det är ju två olika slingor, men detta tyder ju på att volymtanken på något sätt är delad, eller är det bara en skiktning som sker i tanken? Min sensor för radiatorreturen sitter ju på slingan mellan VP och volymtanken, så den tror ju att vattnet är varmare än det verkligen är. När VPn väl tyckte att det var dags att producera mer värmevatten så skönk temperaturen ned till den faktiska temperaturen eftersom att P2 nu startade.

Detta fenomen fanns ju inte tidigare eftersom P2 gick konstant. Vågar man flytta denna sensorn för radiatorreturen till den faktiska radiatorreturen, dvs på den andra slingan, eller riskerar man då en övertemperatur i VPn? Kanske ska man istället justera upp kurvan?
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 06 november 2006, 12:48:01 »

Åh, vad jag älskar detta forum, ställ en fråga och du har svar inom ett par timmar :)

Jag ställde P2 på läge två, men då får jag bara c:a 4 grader i delta över VP så den åker ner till läge ett igen. Radiator pumpen (P3?)) får nog stanna på läge två så jag får värme även i elementen längst bort :)

Mina båda pumpar lämnades i läge tre när installatören drog. Efter strypning och loggning så kör jag med läge två på externa pumpen, och ett på laddpumpen, och det funkar bra. Jag har testat att köra radiatorpumpen på ettan, men då blir det svalt längst bort vid kyla.

Jag tror även att jag med laddpumpen i läge ett får lite varmare varmvatten pga att framledningen till beredaren är lite varmare, och returen lite svalare.
Skrivet av: PerM
« skrivet: 06 november 2006, 11:29:20 »

Åh, vad jag älskar detta forum, ställ en fråga och du har svar inom ett par timmar :)

Jag ställde P2 på läge två, men då får jag bara c:a 4 grader i delta över VP så den åker ner till läge ett igen. Radiator pumpen (P3?)) får nog stanna på läge två så jag får värme även i elementen längst bort :)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 november 2006, 08:25:00 »

Du skall se till att ha lika eller lägre flöde på den pumpen än den externa cirkpumpen, annars får du kortslutning i tanken med onödiga stopp.

Gäller väl bara om man INTE har en volymtank?

Han skrev ju att han hade en "by-pass volymtank?", vilket väl innebär att tanken har fyra anslutningar, och om då laddpumpen i VP har större flöde än den externa radiatorpumpen så kommer pumpen att stanna när tanken är fulladdad, även om radiatorreturen fortfarande är kall.

Även om jag inte har en IVT så har jag samma typ av inkoppling, och efter driftsättningen gick min pump max 20 minuter i taget, vilket var tiden det tog att fylla tanken. 18 minuter senare var tanken tömd och pumpen startade igen ytterligare ett par minuter senare, eftersom den måste stå minst 20 minuter.

Efter att jag sänkt laddpumpen så att den har lägre flöde än radiatorkretsen stannar pumpen först efter att både radiatorreturen och tanken stigit till korrekt temp.

Dessutom får du ut mer värme ur radiatorerna om du har lite högre fart på cirkpumpen för dessa. DeltaT på ca 5 ºC över radiatorerna lär vara optimalt.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 06 november 2006, 08:10:03 »

Du skall se till att ha lika eller lägre flöde på den pumpen än den externa cirkpumpen, annars får du kortslutning i tanken med onödiga stopp.

Gäller väl bara om man INTE har en volymtank?

Han skrev ju att han hade en "by-pass volymtank?", vilket väl innebär att tanken har fyra anslutningar, och om då laddpumpen i VP har större flöde än den externa radiatorpumpen så kommer pumpen att stanna när tanken är fulladdad, även om radiatorreturen fortfarande är kall.

Även om jag inte har en IVT så har jag samma typ av inkoppling, och efter driftsättningen gick min pump max 20 minuter i taget, vilket var tiden det tog att fylla tanken. 18 minuter senare var tanken tömd och pumpen startade igen ytterligare ett par minuter senare, eftersom den måste stå minst 20 minuter.

Efter att jag sänkt laddpumpen så att den har lägre flöde än radiatorkretsen stannar pumpen först efter att både radiatorreturen och tanken stigit till korrekt temp.
Skrivet av: PerM
« skrivet: 05 november 2006, 23:18:22 »

Man stör/förstör skiktningen om p2 går kontinuerligt.

På 25 kw pumpen märks en rejäl skillnad!

Men det förutsätter ju som sagt att man har en volymtank.

Kopplad på stig o retur på vp sidan o rad sidan (4 anslutningar)

Jo, fyra anslutningar har jag ju, dock inte en 25kw pump  :o
Skrivet av: PerM
« skrivet: 05 november 2006, 23:16:59 »

Du skall se till att ha lika eller lägre flöde på den pumpen än den externa cirkpumpen, annars får du kortslutning i tanken med onödiga stopp.

Gäller väl bara om man INTE har en volymtank?
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 05 november 2006, 22:41:51 »

Du skall se till att ha lika eller lägre flöde på den pumpen än den externa cirkpumpen, annars får du kortslutning i tanken med onödiga stopp.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 05 november 2006, 22:41:18 »

Man stör/förstör skiktningen om p2 går kontinuerligt.

På 25 kw pumpen märks en rejäl skillnad!

Men det förutsätter ju som sagt att man har en volymtank.

Kopplad på stig o retur på vp sidan o rad sidan (4 anslutningar)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 november 2006, 16:30:32 »

Du ska ha en tempdiff över VP:n (VB-ut minus VB-in) på ca 7 ºC när kompressorn går för optimal drift.
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 05 november 2006, 14:28:31 »

Läge 2 är oftast optimalt
Skrivet av: PerM
« skrivet: 05 november 2006, 13:59:52 »

Som jag trodde då :)

Nu en följdfråga på detta:

Vilken hastighet bör man ha på P2? Ju lägre fart desto mer hinner ju vattnet att värmas upp i värmeväxlaren, men samtidigt får man ju mindre cirkulation vilket betyder att mindre värme förs bort från vvx...

Finns det någon som har en modell för att rita upp ett diagram för att se vilken hastighet som är mest optimal?

Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 05 november 2006, 13:33:46 »

I ditt fall kan den med fördel vara på enbart kompressor.

Det är när man enbart kör p2 som vämebärarpump som den ska gå kontinuerligt
Skrivet av: PerM
« skrivet: 05 november 2006, 10:41:26 »

I Rego 637 v3.06 (och kanske tidigare versioner) kan man ställa in så att P2 endast går när kompressorn går.

Finns det någon anledning att den ska gå då kompressorn står stilla när man har en by-pass volymtank? Vattnet snurrar ju i alla fall bara runt från kompressor till tank och tillbaka till kompressorn. Det känns tveksamt att den lilla värme man utvinner ur värmeväxlaren när kompressorn har stannat är mer än den energi som det går åt att driva P2 med.

Synpunkter?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!