Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Eltillskott i Nibes styrning  (läst 37408 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
Eltillskott i Nibes styrning
« skrivet: 18 februari 2005, 08:00:37 »
Detta ämne kräver en egen tråd.
Nu ska vi en gång för alla bottna det här med Tillskott i Nibes system.
Hela problematiken har sitt ursprung i att Nibes styrdator hanterar tillskottet på ett mycket olistigt sätt (enligt mitt sätt att se på det hela).

Först läser vi i monterings- och skötselanvisning för Nibe 1215:

” Har exempelvis verklig framledningstemperatur legat 3 grader lägre än beräknad framledningstemperatur i 60 minuter så registreras 3 x 60 = 180 gradminuter av
reglerdatorn. Med standardinställning skall antal gradminuter uppgå till 360 (60 + 300) innan elpatronens första steg kopplas in. Därefter kopplas de följande stegen in med 100 gradminuters ytterligare differens.
Effektstegen ligger sedan inne tills gradminutsunderskottet för respektive steg har kompenserats vilket betyder att framledningen måste ligga lika många gradminuter över beräknad framledningsnivå som den tidigare legat under. På detta sätt erhålles den
medelframledningstemperatur som beräknats av reglerdatorn.”

Inte helt glasklar text. Men tänker man efter så förstår man hur de menar. Om det krävs 300 i gradminutunderskott efter att VP startat för att starta TS så kommer start av TS ske vid –360. När VBF-är hamnar över VBF-bör kommer räknaren att räkna åt andra hållet och underskottet kommer minska. Men då måste han alltså äta upp 300 gradminuter innan han slår av TS igen! Och det är ju det som bli så j-a dumt! Om han i stället bara hade släppt TS när han passerade inställt värde på vägen upp skulle man kunna köra max ur pumpen innan TS slår i. Men hur blir det nu? Det är det detta ämne handlar om!

Med standarinställningar blir det hela inget större ”problem”. Då kommer systemet att svänga relativt snabbt kring VBF-Bör. Baksidan blir förståss onödiga start/stopp och att TS går redan vid inte så kall väderlek.

Men vi vill ju att VP ska ha få start/stopp, speciellt vid varmare väder. Därför ställer vi upp värdet för VP start. Vidare vill vi att VP ska gå för fullt på egen maskin så långt det bara går innan TS slår till. Därför sätter vi TS start med så stort värde som möjligt. Har man en stöddig pump som klarar att värma huset på egen hand vid alla temperaturer utan TS så är ju detta perfekt. Stort värde på TS gör att den aldrig når dit. MEN många av oss har ett klenare system installerat och bor på sådant ställe att det ibland kan bli inutih-vete kallt. Har man då högt värde på TS kommer följande att hända:
Först dröjer det ganska länge innan TS slår till (längre än med fabriksinställningarna). MEN TS kommer sedan att hänga med HELA vägen upp igen! Är det så kallt att man till och med hamnar i steg 3 på TS kommer VP gå tillsammans med TS steg 3 ända upp till inställt värde för VP-start + 200!!!
Vad innebär det att ha högt värde på TS? Jo vid halvkall temperatur slipper man TS men vid kallare väder kommer man först slippa TS flera timmar med som ett brev på posten får man ha TS lika mycket onödigt länge på vägen upp som man först slapp ha den. OCH dessutom riskerar man att systemet inte hinner bromsa i farten upp. Tänk er själv: Den kommer farande uppåt med steg 3 i ryggen. När den väl slår av kommer VBF-är att ligga över VBF-bör ett bra tag till och med största sannolikhet hinner systemet räkna upp till noll OCH pumpen stannar!

Tänk er själv följande (utan rumsgivare och med konstant utomhustemperatur):
VBF-Bör = 49 grader. Pumpen klarar inte av mer än 47 på egen hand. Gradminutunderskottet ökar (dvs minskar men jag skriver ökar). Inställt värde på TS är 700 och VP 100. VP går och vi ligger just nu på -100.
Efter 350 minuter (700/2), dvs nästan 6 timmar nås TS vid -800. Då kommer VBF att orka öka mer. Ganska snart hamnar den på 50 grader, men inte så mycket högre eftersom vi bara hann till steg 1 i tillskott. Med 50 grader på VBF-är ligger vi en grad över VBF-bör och gradminutunderskottet kommer börja sin vandring uppåt. Nu kommer då VP gå med steg 1 på TS i 700 minuter (700/1), dvs nästan 12 timmar innan vi hamnar på -100. Då har den arbetat bort hela underskottet. Har vi tur så sjunker VBF en grad direkt när TS släpper och pumpen kommer inte att stanna. Har vi otur hinner systemet ta med sig även de sista 100 och vi får dessutom ett STOPP. Då har vi misslyckats totalt!

Vad kan man då göra för att göra det bästa av denna soppa?
Jag kan se två alternativ.
1. Fortsätta med stort värde på TS. Det kommer fungera bra till en viss temperatur. Blir det kallare blir det inte bra, men det kanske inte är så kallt så ofta.
2. Minska värdet för TS-start men behåll det högre värdet på VP. Detta medför att TS kommer hoppa i lite tidigare men och andra sidan inte vara inkopplad så länge. Tyvärr kommer pumpen att starta/stoppa oftare vid kallare väder. Men vid kallare väder är antal start/stopp i alla fall inte så många.

Nu mina vänner! Vill jag höra era kloka synpunkter. Vad göra?
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad SILVER

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2005, 13:08:24 »
Att komp skulle orka hålla 1 grad över "börvärdet" i 100 min till låter lite väl bra. Men jag förstår vad du menar.

Om ts skulle släppa vid samma grad,min som den startade skulle ts hoppa in ut in ut, typ varannan minut. Om komp inte orkar. Att den hoppar ur vid komp tiden är ju bara för att ge kopressorn en chans att fixa "biffen" och gör den inte det så slår ts in igen vid inställt värde.

Därför tycker jag att skillnaden mellan vp och ts inte bör vara för stor. Det hinner att bli kallt och ts ligger i läääääänge utan att komp får chansen igen.
Din vän i nöden.

admin

  • Gäst
admin
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2005, 13:16:55 »
Jag håller med dig Rippe, till och frånslag bör ske runt TS-min, en tillslagsfördröjning på x antal minuter eller gradminuter skulle fixa de täta till/frånslag som SILVER pratar om.

Skulle ge en klart mer ekonomisk drift av värmepumpen totalt sett, speciellt för de som har pumpen dimensionerad så att tillskottet relativt ofta behövs.

Ingen tvekan om den saken. 8)

Utloggad SILVER

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2005, 13:23:12 »
Gradminuterna är ju istället för tillslagsfördröjning.

Och om det skulle vara en fördröjning, hur skulle ni då kunna ändra på era ts-tillslag.. :D
Din vän i nöden.

admin

  • Gäst
admin
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2005, 13:36:51 »
Om min värmepump begär 45 graders framledningstemp och den bara kommer upp i 44 grader kommer den med 900 gradminuers inställning på TS-min att gå i 15 timmar innan tillskottet går till, rumstempen kommer då teoretiskt att ligga ca 0.3 grader under önskat börvärde vilket jag anser vara försumbart = inga problem.

Om elpatronen går till vid -900 och har en til/frånslagsfördröjning (även kallad hysteres) på 50-100 gradinuter så kommer den då, om den värmer vattnet med ett steg till 47 grader, att ligga till i 25-50 minuter.

Med den funktion som nu är kommer elpatronen att ligga till i ca 7-8 timmar.

Vinsten med ändringen som jag/vi föreslår innfinner sig inte om det fortsätter att bli kallare ute, för då behövs ju ändå tillskottet, utan när temperaturen vänder och värmepumpen själv kan beta av de 900 gradminuternas underskott under en tid av kanske 5-20 timmar (beroende på hur varmt det blir ute).

Man skulle med andra ord kunna spara flera timmars eltillskott varje gång utetempen gått ned under den gräns där tillskott behövs och åter gått upp till den temp som krävs för att tillskott inte behövs.

Hänger du med ???

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2005, 13:50:59 »
Om ts skulle släppa vid samma grad,min som den startade skulle ts hoppa in ut in ut, typ varannan minut.

Nej nej så blir det INTE. IMHO. Bara teoretiskt och utan någon tröghet i systemet.

Om man ligger en grad under börvärdet när man kommer till TS-tillslag så tar det ju någon minut innan man hamnar på/över börvärdet. Så då har man ett par gradminuter i skuld som måste bort först.
Kortaste cykeln jag kan tänka mig? ca 5min.

Men vad skulle det göra om TS går av/på varannan minut? (förutom att det skulle krävas ett halvledarrelä).
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

admin

  • Gäst
admin
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2005, 13:53:37 »
Kan väl eventuellt "trötta" ut den patron som värms/kyls oftast, med lite kortare livslängd på den som följd - i övrigt inga, det skulle vara helt perfekt!

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2005, 14:01:43 »
Visst är det så att steg ett går på vid TS-min.
Sedan går steg två in vid ytterligare 300min.      <=== sakfel skall vara 100min
När gradminuterna är på väg 'upp'....
Steg två slår av vid TS-min.
Steg ett slår av vid VP-min.

Om jag kopplar 0W som steg ett så blir det...(VP-min=75,TS-min=200)
VP startar vid -75.
TS går på med 0 watt -275
TS steg två mycke watt -575               <== fel skall vara 375
Nu räcker effekten och ärvärdet är över börvärdet.
TS steg två slår av vid -275 = ingen TS-effekt.
TS steg ett slår av vid -75 = inget händer.
VP slår av vid 0

Är ni med?
Tror ni att det skulle funka?
Man får bara ett TS-steg men man har större marginal innan VP slår av.  Sc:,h
« Senast ändrad: 21 februari 2005, 21:01:17 av Alexander Pettersson »
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

admin

  • Gäst
admin
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2005, 14:03:59 »
Om du klarar dig med ett steg... genialt!

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2005, 14:19:36 »
Det blir lite ketchup effekt  ;D

I mitt fall behöver jag tre kilowatt TS vid DUT.

Så ett steg med 3Kw. Fågan är hur bra blir det?

Är nog bara att testa  :-\ .
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad SILVER

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #10 skrivet: 18 februari 2005, 14:24:37 »


Om elpatronen går till vid -900 och har en til/frånslagsfördröjning (även kallad hysteres) på 50-100 gradinuter så kommer den då, om den värmer vattnet med ett steg till 47 grader, att ligga till i 25-50 minuter.



 Hänger du med ???


Okej du menar + fördröjning och inte istället för...Men om man sänker starten för ts. blir inte det lite samma sak ??
Din vän i nöden.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #11 skrivet: 18 februari 2005, 15:55:00 »

Okej du menar + fördröjning och inte istället för...Men om man sänker starten för ts. blir inte det lite samma sak ??

Om man bara kör TS-steg 2 så går TS in vid VPgradmin (60) +TSgradmin (300) +100 gradmin =460 vid orginalinställningar.
TS kopplas ur kopplas ut vid VPgradmin+TSgradmin=360 med orginalinställningar , jag tror jag ska testa.
Men man behöver nog alla 6 kW i ett steg annars tar legionellahöjningen lååång tiiiid.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

admin

  • Gäst
admin
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2005, 16:08:34 »


Om elpatronen går till vid -900 och har en til/frånslagsfördröjning (även kallad hysteres) på 50-100 gradinuter så kommer den då, om den värmer vattnet med ett steg till 47 grader, att ligga till i 25-50 minuter.
 Hänger du med ???

Okej du menar + fördröjning och inte istället för...Men om man sänker starten för ts. blir inte det lite samma sak ??

Nej, vid de tillfällen när man ligger nära gränsen för tillskott = tillskott vid varmvattenförbrukning så kan man helt undvika tillskott om man har ett stort värde på TS-min.

För vissa med snålt dim värmepump kan det säkert spara ansenliga summor tillskottstimmar om man kör med stor värde på eltillskottet.
Speciellt om Nibe klurat lite mer på styrningen.
Eller om man kopplar om enligt tidigare inlägg.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #13 skrivet: 18 februari 2005, 19:03:49 »
Jag håller fast vid att nuvarande styrning skulle kunna göras bättre (Rickard beskriver det hela bra). Tycker Silver kan ta med sig detta till sina vänner på konstruktionsavdelningen.

Förslaget att koppla bort steg 1 och låta steg 2 bli steg 1 och steg 2 i samma låter ju som en bra lösning. Då skulle man kunna få liknade resultat som jag med flera vill ha. DOCK kan man ju fundera lite på eventuella biverkningar av ett sådant ingrepp. Jag skulle i alla fall vilja ha mer kött på benen innan jag ger mig i kast med detta.

Min fråga nu är följande (förtydligande): Om vi nu inte ger oss i kast med några hårdvarumässiga ändringar eller sätter oss i en soffa och väntar på att Nibe ska släppa en ny mjukvara med önskade ändringar, VAD kan man göra då för att slippa detta trauma?
Jag funderar faktiskt på om det ändå inte är bäst att dra ner värdet för TS-start. Visserligen kommer det resultera i att TS kommer hoppa i redan vid exempelvis -8 istället för som nu -13. Men och andra sidan kommer det att göra att man får kortare tid på TS när den går i. Självklart kommer antalet start/stopp bli fler. Men samtidigt är ju antal start/stopp inte något större problem när det är kallt (det är ju främst vid varmare väder som antalet lätt blir överdrivet många och det har man ju fixat med högre värde på VP-start). Jag är lite splittrad i detta. Jag kan ju tänka mig mardrömmen den dagen det är så kallt att steg 3 ska jobba svinet tillsammans med VP från -800 gradminuter ända upp till -100......PUH (2,2 +6= 8,8 kwh!).
Ett annat sätt än att dra ner TS skulle vara att öka VP-gradmin. Då slår TS av när det är mer gradmin kvar. Men då kan det bli lite väl hejiga svängningar vid varmare väderlek så det är kanske inte heller något att sträva efter.

Ochså en kul sak: Igår kväll när jag labbade lite med detta lekte jag överordnad styrdator. Jag lät TS gå igång (höjde VB-bör) tills pumpen inte orkade själv och lät Gradmin gå till TS start). Sedan följde jag maskinen på dess väg upp och snabbade på det hela genom att dramatiskt ändra VB-bör. Men senare på kvällen blev det allvar! Då var det typ -13 ute och jag såg att VP inte riktigt skulle fixa det hela. Men det fattades bara en grad upp till börvärdet . Så när den närmade sig TS-start tog jag helt enkelt och gick in i menyn och ändra gradminuterna! Då fick pumpen helt plötsligt massor med ny tid att jobba med!! Nu blev det varmare igen under natten så behovet av den leken upphörde. Men hade det blivit ytterligare kallare hade TS hoppat in och gått VÄLDIGT länge..........

Men som sagt: Vad ska man göra? Vad ska man satsa på för inställning av TS?. Kan det månne vara så att man faktiskt inte förloras så mycket ström på att låta TS hoppa i lite oftare? Kanske bättre än att få en hysteriskt lång TS-tid......? Eller ska man jobba upp VP-gradmin ännu mer kanske...... Vetifan. Klurigt det här.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #14 skrivet: 18 februari 2005, 21:35:03 »
Men man behöver nog alla 6 kW i ett steg annars tar legionellahöjningen lååång tiiiid.

Sätter du XVV-stop 60grader och XVV-intervall 90dagar slipper du skiten...  :)
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #15 skrivet: 19 februari 2005, 08:01:05 »
Jag håller fast vid att nuvarande styrning skulle kunna göras bättre (Rickard beskriver det hela bra). Tycker Silver kan ta med sig detta till sina vänner på konstruktionsavdelningen.

Förslaget att koppla bort steg 1 och låta steg 2 bli steg 1 och steg 2 i samma låter ju som en bra lösning. Då skulle man kunna få liknade resultat som jag med flera vill ha. DOCK kan man ju fundera lite på eventuella biverkningar av ett sådant ingrepp. Jag skulle i alla fall vilja ha mer kött på benen innan jag ger mig i kast med detta.

Jag kan ju tänka mig mardrömmen den dagen det är så kallt att steg 3 ska jobba svinet tillsammans med VP från -800 gradminuter ända upp till -100......PUH (2,2 +6= 8,8 kwh!).
Ett annat sätt än att dra ner TS skulle vara att öka VP-gradmin. Då slår TS av när det är mer gradmin kvar. Men då kan det bli lite väl hejiga svängningar vid varmare väderlek så det är kanske inte heller något att sträva efter.

Men som sagt: Vad ska man göra? Vad ska man satsa på för inställning av TS?. Kan det månne vara så att man faktiskt inte förloras så mycket ström på att låta TS hoppa i lite oftare? Kanske bättre än att få en hysteriskt lång TS-tid......? Eller ska man jobba upp VP-gradmin ännu mer kanske...... Vet i fan. Klurigt det här.


Hej
Det var intressant så jag rusade ut och ändrade min inställning så TS går till först vid -600 gr min istället för -400 som är nibes inställning. Jag vill se vad det gör verkan på tillslag av El tillskott.. TS min är nu diff 3 grader. Och el till efter 20min om ej värmepump klarar av värma radiatorkretsen snabbt nog.

En annan sak jag har nu endast 1st 6kw Elpatron. Jag skall installera 1st till på 3 kW. Då får jag steg 1  3kW, 2 6kW, 3 9kW el. NU har jag parallell kopplat alla stegen så de startar min patron på 6W. Även  VVL el kopplas till samma patron.

Så trixa elektriskt kan vara nödvändigt i vissa fall. NIBE har inget emot hur jag kopplar in externa ELpatroner. Det som på verkas är hur programmet loggar el. Men tills vidare får jag leva med att det blir fel..

Janne
« Senast ändrad: 19 februari 2005, 20:56:25 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #16 skrivet: 19 februari 2005, 10:55:43 »
en fråga i eldibatten.
har man 3 steg på en nibe 1215? är det inte bara 2?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #17 skrivet: 19 februari 2005, 11:01:25 »
Kanske fler steg på luft/vatten-värmepumparna då de blir rena elpannor vid temperaturer under -10 grader...

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #18 skrivet: 19 februari 2005, 14:35:16 »
en fråga i eldibatten.
har man 3 steg på en nibe 1215? är det inte bara 2?

Jag citerar manualen: "Värmeproduktionen har 4 steg, ett för värmepumpen och tre för elkasset".

Om man kör med fabriksinställningarna går steg 1 (VP) in vid gradminutundeskott -60, steg 1 på elkasett vid 360 (300 + 60), steg 2 vid 460 (60+300+100) och steg 3 vid 560 (60+300+100+100). Och som sagt, kommer man ner till steg 3 får man åka med fulla spjäll ända upp till gränsen för VP-start. fiR:

Är det ingen som har något bra förslag på hur man ska hantera denna fälla som tråden handlar om (bortsett från förslaget om omkoppling av elpatronerna?)??
Känner mig rätt uppretad på detta.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #19 skrivet: 19 februari 2005, 18:31:36 »
jag haka uppmig på att det bara fans 2 kontaktorer. Men dom kör försståss en i taget på steg 1&2 & sen båda i steg 3
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad SILVER

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #20 skrivet: 19 februari 2005, 19:41:24 »
Sätt en strömbrytare till ts-kontaktorerna och tycker man att det är för kallt så, sätt på´n....

Eller varför inte en rums-termostat som startar ts...

Skulle det vara något ???
Din vän i nöden.

admin

  • Gäst
admin
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #21 skrivet: 19 februari 2005, 20:33:25 »
Sätt en strömbrytare till ts-kontaktorerna och tycker man att det är för kallt så, sätt på´n....

Eller varför inte en rums-termostat som startar ts...

Skulle det vara något ???

Det skulle kunna hjälpa, nackdelen är att den undertemp som "startar" eltillskottet inte betas av enbart med hjälp av kompressorn, även om utetempen stiger så att kompressorn skulle kunna klara jobbet på egen hand under t.ex. natten.

Men bättre skulle det helt klart bli.

Även detta kräver ju dock ingrepp i elinstallationen.

admin

  • Gäst
admin
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #22 skrivet: 19 februari 2005, 20:51:35 »
Om man kopplar så här så får man 0 kW på steg ett, 2 kW på steg 2 och 5 kW på steg 3.

Det går även koppla så att man får 6 kW på steg 3 om man skulle vilja.
I så fall kopplar man kabeln från steg 2, plint 4 till den sista 2 kW patronen.
« Senast ändrad: 19 februari 2005, 20:53:43 av Rickard »

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #23 skrivet: 19 februari 2005, 23:32:44 »
vad händer då vit periodisk vv höjning?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #24 skrivet: 19 februari 2005, 23:52:27 »
Vet ej, enklast kanske att prova koppla om och sen trycka på knappen "extra varmvatten".

Värmer den bara på steg ett lär det inte bli nåt, men jag skulle tro att den går på med full effekt, alltså 5 eller 6 kW.

Bara så att ingen dräper sig:
Denna typ av omkoppling skall göras av behörig elektriker. --/

Jag reserverar mig för att jag "kastat om" de två kontaktorerna, steg 1 kan vara steg 2 och tvärt om.
Skulle faktiskt tro att det är så....
Bör kollas innan man kopplar om.
Simulera stort underskott så att tillskott går till... i sitt första steg.

Elektrikern ser fort vilket som är vilket och kan då "rita om" schemat så det stämmer.
« Senast ändrad: 20 februari 2005, 00:00:37 av Rickard »

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #25 skrivet: 20 februari 2005, 16:26:42 »
Med risk för att kallas tjatig: Men är det ingen som har någon bra idé om hur man ska fixa (eller åtminstonde minska plågan) MJUKVARUMÄSSIGT?

Större värde på VP-gradmin? Fördel: TS slår av på behörigt avstånd till VP stopp. Nackdel: Svängigt vid varmare väder.

Minskat värde på TS? Fördel: Kortare TS-tid när den kommer i. Nackdel: TS går i oftare och vid varmare väderlek. Frågan är dock vad som "kostar" mest i elförbrukning, sett över en längre tidshorisont.

Ännu högre värde på TS? Fördel: TS går i väldigt sällan. Nackdel: När den väl går i går den LÄNGE.

Manuell hantering av gradminuterna (man går helt enkelt och ställer om det faktiska gradminutunderskottet när an ser att det håller på att barka iväg. Fördel: Man kör sin VP hur man vill. Nackdel: Lite svårt att göra om man exempelvis sover eller inte är hemma.....

Andra parametrar??? Kan man tänka sig något med VB-diff och TS-Diff? Eller någon annan parameter. Tänk nu....... ??? ???
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #26 skrivet: 20 februari 2005, 20:31:28 »
Jag är inte helt med på vid vilka tillfällen din pump trillar ned på så stort gradminuterunderskott så det startar ts.
vid vilka sitruationer intreffar detta?

vad händer om du justerar vb diff vp lite titare än vad du har idag? räcker ju att du har en eller 2 graders marginal. komer inte detta att starta pumpen tidigare om du faller ned snabt på mycket låg vb-fram. elle det kanske du inte gör? redog gör lite nogrrannare när & hur deta inträffar så ska vi se om jag förstår
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Jeppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöde, Sundsvall
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jeppe
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #27 skrivet: 20 februari 2005, 20:33:28 »
Man kan ju även fundera på vilket som händer oftast.

Här i Sundsvall så är det betydligt oftare runt -8 än -13 så för min del är det värt att ta "TS-smällen" då den kommer än att den skall vara ofta.

180 m2 i två plan + källare. Satt in Nibe fighter 1215-7 kW med 150 borrhål 2003 utbytt efter ett år till 1215-8,5 + 220 m borrhål tidigare 6,5 m3 olja. Förbrukning år 1 15853 kWh varav VP 11125 kWh,5057 tim VP 785 tim TS 4602 starter . Energitäckning 88,2% och effekttäckning 49%. Hushållsel 7275 kW

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #28 skrivet: 20 februari 2005, 20:42:29 »
Jag är inte helt med på vid vilka tillfällen din pump trillar ned på så stort gradminuterunderskott så det startar ts.
vid vilka sitruationer intreffar detta?

vad händer om du justerar vb diff vp lite titare än vad du har idag? räcker ju att du har en eller 2 graders marginal. komer inte detta att starta pumpen tidigare om du faller ned snabt på mycket låg vb-fram. elle det kanske du inte gör? redog gör lite nogrrannare när & hur deta inträffar så ska vi se om jag förstår

Jag tror att VP stoppar för tidigt. Den måste arbeta upp ett vissa extra grad minuter. >Sen skall´den ta igen sig för att klara en ny uppkörning igen. Detta gäller allra helst vår och höst.

Jag tänker också på att ej få för många start och stopp. Jag tror din inst skapar det.
Fråga mej ej hur jag tänker. Detta är bara mina direkta reaktioner på vad som händer.


Janne
« Senast ändrad: 20 februari 2005, 21:03:01 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #29 skrivet: 20 februari 2005, 20:55:11 »
Jag har svårt att komma med en bra lösning då jag ej är med på vad som händer, hur kan dom heltplötsligt få så lågt gradminuter underskot så att ts startar.

är det när tempraturen sjunker kraftigt ute? eller jag är inte med.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #30 skrivet: 21 februari 2005, 00:14:17 »
Jag har svårt att komma med en bra lösning då jag ej är med på vad som händer, hur kan dom heltplötsligt få så lågt gradminuter underskot så att ts startar.

är det när tempraturen sjunker kraftigt ute? eller jag är inte med.

Läs hela tråden igen CarMan!

Rippe, sluta fundera och koppla istället om som jag ritade, då blir det som du vill.

Eftersom jag i princip aldrig behöver tillskott så behöver jag inte koppla om, men hade jag problem med tillskottet skulle jag definitivt koppla om, det lär spara en hel del.

Men se till så att den som kopplar om vet vad han gör.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #31 skrivet: 21 februari 2005, 15:40:42 »

Andra parametrar??? Kan man tänka sig något med VB-diff och TS-Diff? Eller någon annan parameter. Tänk nu....... ??? ???

Tja, man kan ju alltid styra VP som om den vore en IVT.  :P
Ställ upp VP-°min till 250 och minska VB diff VP till 5-6 grader samt öka Diff VP-TS till 8.

Nu kommer kompressorn att startas och stoppas av VB diff VP. Om TS går in vid -(TS-°min+250) så stoppar den när gradminutrarna passerar -250.

OBS, rekommenderas inte... a:gl
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #32 skrivet: 21 februari 2005, 17:17:46 »
Jag har svårt att komma med en bra lösning då jag ej är med på vad som händer, hur kan dom heltplötsligt få så lågt gradminuter underskot så att ts startar.

är det när tempraturen sjunker kraftigt ute? eller jag är inte med.

Läs hela tråden igen CarMan!

är det så att de så detta bara intreffar vid konstant tempratur & bara nån grad under börvärdet eller är det alltid när ts går i?

vad har du för delta-t på vb?  vad händer om man ökar denna, kan man få ststemet att klna fortaredå så att pumpen ej stnnar?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #33 skrivet: 21 februari 2005, 19:06:18 »
hej

Jag vill förklara Vad som händer när grad min TS  till kommer:

Detta är när man når ens max utnyttjande av värmepump men behöver mer värme och då mäste EL hjälpa till för att klara ens behov.

Mark/ berg VP sker detta troligen vid ca -10-15 gr ute. L/V sker det vid ute -2-5 grader speciellt när man samtidigt har tappat mycket VV. Så man har både Värmebehov och VV behov.

Då har man nått VP max värde och radiatortempen bara sjunker tills gradmin slår till EL-tillskott ex vis hos mig ´6kW el går till. Hur den går i från har man förklarat på denna tråd. Som standard TS till vid -400 gr min sen går den ifrån när man nått igen sin inställning -400+lite extra. Vi kan säga ca -300-- -350 gradmin TS från.

Vad som händer vid XVV är:

När värmepumpen når ens inställda max värde för går VV el till och värmer upp till XVV nivå. exvis hos mig 60 grader. Detta är också det som händer vid periodvis höjning av VV.  När El går till så växlar VP från VVL till Rad laddning om värmebehov föreligger.

Detta är Nibes beskrivn av TS till  för värme och VV

Men jag har följt råden här och ställt grad min på -600 istället för -400, det medför mindre TS el till. Gör så är mitt råd.

MVH
Janne

« Senast ändrad: 21 februari 2005, 20:37:39 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #34 skrivet: 21 februari 2005, 20:14:41 »
Vad menar du Janne Energi?

Genialt Rickard måste dock erkänna att jag missade kopplingsfinessen vid första anblicken GENIALT.
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

admin

  • Gäst
admin
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #35 skrivet: 21 februari 2005, 21:37:54 »
Uppdaterat schema över hur man kopplar om Nibes eltillskott så att:

Steg 1 = 0 kW
Steg 2 = 2 kW
Steg 3 = 5 kW

Kan även kopplas om så att man får 6 kW genom att koppla in även den tredje 2 kW-patronen istället för den enda 1 kW:aren som i scemat kopplats in.

Behörig elektriker skall verifiera och koppla om enligt schemat, detta är inget som gemene hemmapulare skall göra.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #36 skrivet: 22 februari 2005, 08:40:18 »
Även om jag jobbat i industrin tidigare och gett mig på den mest fantastiska kopplingar så avråder jag mig själv att inte koppla om i hårdvaran. Detta framförallt ur ett garantiperspektiv. Kalla det gärna försiktigt. Att släppa in en elektiker med allmän behörighet är heller inte aktuellt. Det blir knappast bättre än om jag själv skulle gjort det. Däremot dyrare och fortfarande med samma garantiproblematik mot Nibe. Sista alternativet är att låta VP-inst göra jobbet. Men det finns inte på vykort. Han skulle inte förstå visten och därmed skulle det bara bli tjafs.

Bra idé Rikard. MEN jag avstår just nu.

För er som inte förstår vad som händer bjuder jag på en sammanfattning genom att åskådliggöra ett värsta scenarie: Utetemperaturen sjunker. Till slut orkar inte VP upp till börvärdet på VB-fram. Gradminuterna tickar på. Tillslut nås TS gräns. Med stort värde på TS tar det nu väldigt lång tid för systemet att äta upp alla gradminuter. Om utetemperaturen dessutom stiger ute kommer visserligen gradminuterna att ätas upp fortare. Men det tar ändå tid. TS är med hela vägen upp till inställt värde för VP-start. Om då utetemperaturen stigit ytterligare kommer gradminuterna gå ända upp till noll och VP stannar. Trots att den borde ha kunnat tuffat vidare.

Nu är inte detta ett stort problem. Men det finns där och det stör mig en aning. Teorin om att köra VP i 24 timmar per dygn innan TS går in fungerar inte här. Tillslut kommer TS att gå in om inte VP klarar matchen. Och då kommer man åka med TS JÄTTElång tid.

Jag har beslutat mig för en kompromiss. Jag ändrade igår TS från -700 till -500. Det är numera 5 gånger VP (som jag har på 100). TS kommer gå i lite oftare men och andra sidan kommer den inte att vara i lika länge.
I morse var det -12 ute och ingen TS hade gått i under natten. Tycker jag är helt OK och -500 på TS känns rimligt.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #37 skrivet: 22 februari 2005, 17:06:20 »
Jag har haft samma fundering som du Rippe, men det var ett tag sedan. (Tror att jag ställde frågan på det gamla Svep-forumet.)

Hursomhelst så fick jag svaret av någon att om elen gick in, stegvis ända till högsta effekten, så skulle den stegvis gå ur vid inställda gradminuter dvs det skulle bli stegvisa frånslag vid samma gradminuterunderskott som vid uppklättringen.

Jag kollade och har för mig att det inte funkade så när jag hade varit inne och pillat i inställningarna av när elstegen skulle starta under en pågående arbetscykel, utan att VP:n först måste ner till 0 gradminuter innan de nya inställningarna började tillämpas, dvs pumpen måste få starta själv från scratch och sedan ticka uppåt rep. nedåt på de inställda värdena. Har bestämt för mig att man sedan kunde höra hur de inställda stegen gick in ur under gång.

Om det är som jag minns så förskjuter man alltså tidpunkten för när el-stegen skall kopplas in med att höja gradminuterunderskottet, men kan aldrig ändra deras inbördes förhållande som alltså alltid klickar in med 100 gradminuters förskjutning. Eller minns jag fel?
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #38 skrivet: 22 februari 2005, 18:24:05 »

Om det är som jag minns så förskjuter man alltså tidpunkten för när el-stegen skall kopplas in med att höja gradminuterunderskottet, men kan aldrig ändra deras inbördes förhållande som alltså alltid klickar in med 100 gradminuters förskjutning. Eller minns jag fel?

Nej, det är riktigt. Det är 100 gradminuter i skillnad mellan stegen och det kan man inte ändra på. Det är också riktigt att stegen trillar ur på vägen upp med samma 100 i mellanrum. Problemet är som sagt bara det att de måste beta av lika många gradminuter uppåt som de kräver för att starta neråt (oj vilken insnöad mening).
Vi kör en ytterlighet: VPgradmin står på -100 och TS gradmin på -1000.
På vägen ner nås steg 1 EL vid -1100 (=-100-1000). Sedan nås steg 2 vid -1200 och steg 3 vid -1300. Vid -1300 kör man på VP och 3 steg eltillskott. För att bli av med steg 3 måste nu systemet beta av 1000 gradminuter, dvs den kommer slås av när räknaren står på -300. För att bli av med steg 2 måste vi upp till -200 och för att steg 1 också ska hoppa av krävs det -100 på räknaren. Och 1000 gradminuter är fint att ha när VP jobbar och inte når TS. Men när TS nås. DÅ är det tamej F-N inte lika roligt att ha 1000 gradminuter och skotta sig igenom. Det är lite som att kissa på sig. Det är varmt och skönt i början men sedan blir det rätt obehagligt.....
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #39 skrivet: 22 februari 2005, 19:26:39 »
Rippe: Jag undrar om jag har förstått dig/hur gradminutersystemet fungerar.
Du säger att elen kommer att ligga i under den tid det tar att arbeta bort underskottet på 1000 gradminuter, men är det verkligen så?
Du har ju ställt om VP till att börja kicka in tillskotts-el vid -1200, då slår den väl ifrån elen där också? Varför skall den upp till just -300 (som du ju har valt bort som gräns).
Är det inte så att när VP har arbetat bort det underskott som understiger -1300, går den tillbaka till steg 2  och vid
-1200 så slår eltillskottet ifrån helt igen och VP får klara sig på kompressorn allena!
Eller hur tänker Niben?
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #40 skrivet: 22 februari 2005, 20:12:32 »
Hej
I am a new kid on the block...så skäll inte ut mej direkt..men....
El tillskottet är för att hjälpa VP när den inte längre orkar därför ligger den kvar tills den negativa trenden som blivit när man får underskott av värme är avhjälpt
En liknelse: Om en gammal dam inte orkar skjuta sin overlastade rulator full med mat uppför backen, så hjälper det inte att hjälpa henne skjuta på i tio meter när backen är hundra meter lång..Damen kommer inte till toppen.
Samma med VP den kommer troligen inte orka förrän det blir väderomslag..

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #41 skrivet: 22 februari 2005, 20:30:19 »
Jag kan förstå oron med att beta av -1000gradminuter i ditt extremfall men jag tycker Digital sammanfattar det ganska bra. Det är ju trots allt som så att energibehovet (och därmed effektbehovet) finns ju där ändå.

Däremot borde det funnits någon kontroll på resans gång upp till "0" om kompressorn skulle kunna klara det själv utan tillsats, låt vara att det tar längre tid.

Enklast skulle det ju ha varit om eltillsatsen stängs av med jämna mellanrum på vägen upp för att se om kompressorn kan beta av gradminuterna utan tillsats.

Samtidigt borde ju uppräkningen gå relativt fort så jag tror inte att det blir någon jättekostnad vid de få fall som detta skulle kunna inträffa.

/Johan

PS Så länge som du inte modifierar något kretskort eller de inbyggda kopplingarna kan jag inte se att du skulle få garanatiproblem om du kopplar om patronen. Det finns ju tom exempel i manualen om ur det ska göras.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #42 skrivet: 22 februari 2005, 20:58:49 »
oron över att gradminuter överskottet ska bli så stort så att VP stannar, har detta inträffat eller varit nära att inträffa?
det ända jag ser som en grej amn ska konsentrerasig på så är det välldetta.
om ett eller 2 efektster gå i måste väll ändå kvitta, blir inte den totala elförbrukningen den samma?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #43 skrivet: 22 februari 2005, 21:14:13 »
Inträffar ideligen för mig.  :(  att vp tjuvstannar när den igentligen borde gå.

TS slår av för sent helt enkelt.  (Damen knuffas med god fart till precis innan toppen så att hon far över med god fart.)
Vi kan med lite hakny panky ställa när TS slår av så att det sker tidigare.(Så damen slutas puttas lagom innan toppen).
Nackdelen med tricket är att vi får offra TS steg ett.

Senaste dynget har min VP stoppat i en timme=3Kwh(från marken) som jag måste ta igen med direktel. Men irriterande är det!!!!
« Senast ändrad: 22 februari 2005, 21:16:31 av Alexander Pettersson »
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #44 skrivet: 22 februari 2005, 21:16:39 »
oron över att gradminuter överskottet ska bli så stort så att VP stannar, har detta inträffat eller varit nära att inträffa?

Kanske en anledning att inte låta ts slå till förrän vid -1500..VP och TS måste då ligga i väldigt länge över börvärdet för att komma till 0..
VP kan då kanske stanna vid långa ts tider som en del rekomenderar... men om det är ett problem vet jag inte.
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #45 skrivet: 23 februari 2005, 08:04:44 »

En liknelse: Om en gammal dam inte orkar skjuta sin overlastade rulator full med mat uppför backen, så hjälper det inte att hjälpa henne skjuta på i tio meter när backen är hundra meter lång..Damen kommer inte till toppen.
Samma med VP den kommer troligen inte orka förrän det blir väderomslag..


Det är just det som är grejen, den gamla damen ska inte kunna ta sig upp till toppen om hon inte gör det för egen maskin. Hon ska knuffas tills hon är en god bit på väg men inte ända upp. Hon ska tappa fart precis lagom så att hon börjar halka tillbaka strax innan toppen. Damen ska knata hela tiden och knuffas bara på då hon kanar alltför långt ner i backen...  >:D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

admin

  • Gäst
admin
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #46 skrivet: 23 februari 2005, 08:10:24 »
Precis, på så sätt nöter man ut en generation i taget, eller översatt till värmepumpsspråk - så ser man till att nyttja värmepumpen fullt ut och eltillskottet i så liten utsträckning som möjligt.

Vi skall komma ihåg att lika ofta som det blir så kallt ute att tillskott beövs, lika ofta blir det varmare!
Om man varje gång det blir varmare ute och eltillskott inte längre behövs kan låta kompressorn själv "äta upp" de 1000 gradminuterna upp till börvärde så spar man nog en hel del i en normalt dimensionerad anläggning.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #47 skrivet: 23 februari 2005, 08:10:47 »
Rippe: Jag undrar om jag har förstått dig/hur gradminutersystemet fungerar.
Du säger att elen kommer att ligga i under den tid det tar att arbeta bort underskottet på 1000 gradminuter, men är det verkligen så?
Du har ju ställt om VP till att börja kicka in tillskotts-el vid -1200, då slår den väl ifrån elen där också? Varför skall den upp till just -300 (som du ju har valt bort som gräns).
Är det inte så att när VP har arbetat bort det underskott som understiger -1300, går den tillbaka till steg 2  och vid
-1200 så slår eltillskottet ifrån helt igen och VP får klara sig på kompressorn allena!
Eller hur tänker Niben?


Du har sammanfattat problematiken. Jag TRODDE att det var som du säger. Men nu VET jag att det inte är så.
Har vi ställt TS på -1000 behövs det 1000 gradminuter utöver gränsen för VP start för att TS ska slå till. OCH det behövs 1000 gradminuter för att bli av med TS igen!!! Och det är ju så jävla dumt (LÄS mitt första inlägg i denna tråd, där är jag ganska uttömmande).

Liknelsen med tanten i backen är ju inte helt klockren. Just i det fallet vill tanten kanske ha hjälp ända upp. Men i vårt fall räcker det ju om tanten (=VP) kommer upp väldigt långsamt eller till och med bara nästan upp!.
Om Börvärdet är 48 grader så skulle ju jag nöja mig med om VP med hjälp av TS kom upp till 50 men sedan kunde TS släppa och VP får jobba vidare själv. Efter ett tag skulle den halka ner till 47.

Detta är en urbotad enkel och töntig ON/OFF-reglering där ärvärdet ska pendla runt börvärdet. Snittet av ärvärdet sett över längre tid blir lika med börvärdet. En varvtalsstyrd kompressor! DÅ hade vi kunnat grejat! Då hade man kört en PID-regelring och sedan hade man haft 450 parametrar och kurvor att leka med. MEN, MEN. Det är bara att drömma.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #48 skrivet: 23 februari 2005, 08:15:25 »
Sorry Richard och carl om jag verkade tjatig, men ni skrev samtidigt som jag skrev.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad RLA

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #49 skrivet: 23 februari 2005, 08:49:04 »
Du har sammanfattat problematiken. Jag TRODDE att det var som du säger. Men nu VET jag att det inte är så.
Har vi ställt TS på -1000 behövs det 1000 gradminuter utöver gränsen för VP start för att TS ska slå till. OCH det behövs 1000 gradminuter för att bli av med TS igen!!! Och det är ju så jävla dumt (LÄS mitt första inlägg i denna tråd, där är jag ganska uttömmande).

Alltså, jag har ett annat märke, annan styr, men den fungerar så (om man översätter till Nibe's vokabulär) att har man ställt TS på 1000 gradminuter behövs 500 gradminuter för att bli av med TS, på så sätt får tanten inte hjälp hela vägen utan hon får bjuda till lite själv också...och det fungerar bra hos oss, tanten kommer till slut upp på krönet!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #50 skrivet: 23 februari 2005, 08:54:51 »
Citera
Du har sammanfattat problematiken. Jag TRODDE att det var som du säger. Men nu VET jag att det inte är så.
Rippe, du har helt rätt. Nu VET jag med.
Igår kom det lite kyla även i Stockholmstrakten och jag sprang mig svettig upp & ner i pannrummet, till övriga familjemedlemmars undran, och kunde konstatera att tillskottet inte alls hoppade ur som jag hade trott. Inte särskilt "intelligent" styrsystem, nej. Tvärtom!
Om man inte kopplar som någon föreslog; allt i ett steg, så kanske det är bäst att köra med leveransinställningen på tillskottet, 300, eller varför inte 200 eller rent av 100 när det är så kallt att extrakraft behövs (under förutsättning att man känner sin anläggning väl och har tittat på en korrekt spådd väderlekrapport).
Övrig tid kan kan man ha tillskottet avslaget (om man är hemma så att det inte är frysrisk om VP ballar ur) och trycka på det när det börjar dra kallt kring fötterna.
Men nog är det tråkigt att något känna sig "besegrad" av att leveransinställningarna kanske är de mest acceptabla.
Dock har jag märkt en stor skillnad på hur kallt VP klarar efter att jag satte ned VV-laddningen till att börja vid 40 ist f som det var inställt vid monteringen; 46 grader.  Ha, där fick dom! (Lite i alla fall.....)    
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #51 skrivet: 23 februari 2005, 10:53:28 »
Om man inte kopplar som någon föreslog; allt i ett steg, så kanske det är bäst att köra med leveransinställningen på tillskottet, 300, eller varför inte 200 eller rent av 100 när det är så kallt att extrakraft behövs (under förutsättning att man känner sin anläggning väl och har tittat på en korrekt spådd väderlekrapport).
Övrig tid kan kan man ha tillskottet avslaget (om man är hemma så att det inte är frysrisk om VP ballar ur) och trycka på det när det börjar dra kallt kring fötterna.
Men nog är det tråkigt att något känna sig "besegrad" av att leveransinställningarna kanske är de mest acceptabla.
Dock har jag märkt en stor skillnad på hur kallt VP klarar efter att jag satte ned VV-laddningen till att börja vid 40 ist f som det var inställt vid monteringen; 46 grader.  Ha, där fick dom! (Lite i alla fall.....)    

Ditt förslag på att leka manuellt styrsystem är ju helt OK. Jag har själv börja gjort det sedan jag noterat denna brist. Exempelvis i går kväll. Då var det -13 och mycket pekade på att det skulle bli kallare under natten. Ärvärdet låg en grad under börvärdet. Jag förstod att det skulle kunna bli tillskott på natten. Så innan jag gick och la mig lurade jag systemet genom att gå in och manuellt lyfta upp gradminutunderskottet. Då fick pumpen längre tid på sig. När jag vaknade i morse var det kallare och tillskottet hade gått i och jag hade fått en timme på tillskottet. Men eftersom jag visste att det skulle bli varmare under dagen hjälpte jag upp systemet genom att ändra gradminutunderskottet precis upp så att TS slog av.......

Egentligen kan man ju börsja skratta. Ska man behöva leka styrsystem själv? Hur länge orkar man det?
Ja, ja, det ger sig väl.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #52 skrivet: 23 februari 2005, 10:55:09 »

Dock har jag märkt en stor skillnad på hur kallt VP klarar efter att jag satte ned VV-laddningen till att börja vid 40 ist f som det var inställt vid monteringen; 46 grader.  Ha, där fick dom! (Lite i alla fall.....)    

Men ovanstående skulle jag vilja att du eller någon utvecklade. Jag förstår inte sambandet. Lägre gräns för VV start = Bättre för VP värme?????? ???
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Iso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall/Sweden
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Baracken
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #53 skrivet: 23 februari 2005, 13:33:09 »
Läser med förundran och blir som ett levande frågetecken i ansiktet. Jag förstår helt enkelt inte hur det hänger i hop.  ??? ??? ???

1. Är 1 gradmin detsamma som en minut?
2. Om TS startar vid 700 gradmin skall då elpatronen arbeta in 700+700 min innan den stoppas? Eller?

Min inställning är VP-min =120
TS-min = 700

Det har varit omkring -15 grader i Sundsvall de senaste nätterna, ingen TS-tid har krävts. Om TS-tid hade krävts skulle elpatronen då ha gått i 700 + 700 minuter? Det verkar ju sanslöst. Sedan jag gjorde injusteringen av värmepumpen i mitten på nov har det gått två timmar TS-tid, det borde ju ha blivit många gånger fler timmar om 1 gradmin = 1min.  Som ni ser har jag inte förstått någonting ??? ??? ???

Borde jag snabbt som ögat återställa leveransinställningen för att känna mig trygg?
Nibe Fighter 1215-5 kw. FLM 30. 166 m aktiv borra. Rumsgivare. Separat elmätare för Nibe 1215. Enrörssystem i tre separata slingor. Enplans vinkelvilla utan källare, uppvärmd yta =180 m2 (22,5 grader). Byggår 1983. Läge: Sundsvallskusten.
Elförbr. före VP-installation: 29 000 KWH.
Elförbr. efter VP-installation: 15 100 KWH

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #54 skrivet: 23 februari 2005, 13:38:46 »
Rippe: Jo, innan jag ändrade påverkades VP i sitt elementvärmeproducerande lite för ofta vid starkare kyla.

När det var riktigt kallt ute tar det ju lång tid för VP att snurra runt med elementvattnet, så att det kommer upp till börvärdet eller över. Längre & längre ju kallare det är ute. Att VV-beredaren kallnar och begär VV i ett sådant tungt läge kan man ju inte göra något åt (elpatron i och för sig...). Jag upplevde att detta störde VP i elementvattenproduktion. Den får ju börja om gång på gång med att att värma elementen, desto oftare ju högre du har satt VV-laddningstempen.

Dessa "störningar" (det är det väl egentligen inte fråga om, men...) tyckte jag gjorde att gradminuterunderskottet ackumulerades snabbare. Med snabbare menar jag alltså snabbare jämfört med om VV-start är satt till 40 gr.

Det kan ha med saken att göra att jag har en 8,5:a som ju kör upp VV ganska snabbt. Jag tycker i alla fall inte att det tar dubbelt så lång tid för VV att gå upp 40 till 50 grader jämfört med 46 till 50. De första gradökningarna snurrar på riktigt snabbt.

Mindre störningar => bättre förutsättningar för VP att i lugn & ro värma elementen.

Men även det ovan sagda kanske är ett nollsummespel?! I så fall är man väl känna sig lite blåst igen.....

Trösten får då bli det icke föraktiga konstaterandet att VP ju i alla fall är bättre än oljepanna. Och det kan väl ingen ta ifrån oss?!
     
ISO: Man kan väl säga att gradminuter är en slags enhet. Om den temperatur som framledningen håller (ärvärdet) är t ex två grader lägre än vad styrdatorn begär (börvärdet) med hänsyn till rumstemp + ute temp, då räknar gradminuterräknaren upp två grader per minut som förflyter, ligger ärvärdet t ex fem grader lägre ja då räknar mätaren upp fem grader per minut, tio grader på två minuter, 15 grader på tre minuter osv. Detta betyder alltså att för att få mätaren att räkna ned till noll (då värmebalans råder dvs då VP kan sluta arbeta) måste det omvända ske, dvs har du ett gradminuterunderskott på -100 gradminuter tar det 50 minuter till 0 om ärvärdet bara orkar till två grader över börvärdet, 25 minuter om VP orkar värma vattnet till fyra grader över börvärdet osv... .   
« Senast ändrad: 23 februari 2005, 13:53:55 av AndersB »
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #55 skrivet: 23 februari 2005, 13:54:15 »
Läser med förundran och blir som ett levande frågetecken i ansiktet. Jag förstår helt enkelt inte hur det hänger i hop.  ??? ??? ???

1. Är 1 gradmin detsamma som en minut?
2. Om TS startar vid 700 gradmin skall då elpatronen arbeta in 700+700 min innan den stoppas? Eller?

Min inställning är VP-min =120
TS-min = 700


Borde jag snabbt som ögat återställa leveransinställningen för att känna mig trygg?


Fråga 1: 1 gradminut är lika med en minut som VB framlednings ärvärde legat 1 grad under/över det börvärde som styrdatorn räknat ut. Om vi exempelvis legat 5 grader under börvärdet i 10 minuter kommer systemet ha räknat ner 50 gradminuter (=5*10). Läs mer under tråden Grundläggande Fakta Nibe......Där bottnas gradminuterna.

Fråga 2: Om TS inställningen är 700 som kommer TS starta 700 gradminuter efter att VP start ligger. I ditt fall 700+120=820 gradminuter på räknaren (med minus före eftersom vi pratar underskott). När TS slagit i vid värde -820 måste systemet arbeta bort 700 gradminuter för att TS ska slå av. Då kommer räknaren vara på 120. I ditt fall betyder 700 gradminuter att om VB ärvärde ligger 2 grader över Börvärdet kommer det ta 350 minuter (5,8 timmar) innan du når TS eller att TS slår av.

I ditt fall kan du simma lugnt ända till den dagen det blir kallare än vad det varit nu. Då kommer TS att hoppa i och då kommer den vara i länge. Och som du sett, om du läst allt i tråden, så finns inte så mycket att välja på. Antingen högt värde på TS=går i sällan men när den gör det kommer den gå länge. Eller så lägre värde och då kommer den hoppa i oftare. Vad är bäst eller billigast? Det väljer du själv.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #56 skrivet: 23 februari 2005, 13:58:26 »
I ditt fall betyder 700 gradminuter att om VB ärvärde ligger 2 grader över Börvärdet kommer det ta 350 minuter (5,8 timmar) innan du når TS eller att TS slår av.


Nu var jag otydlig igen. Ligger ärvärdet UNDER börvärdet räknar systemet ner gradminuter (mer minus). Ligger ärvärdet ÖVER börvärdet räknar systemet upp gradminuter (mindre minus). Här på forumet anvnds med fördel "äter upp" gradminuter. Då blir det mindre minus, helt enkelt ett mindre negativt tal. Detta sker alltså när ärvärdet är över börvärdet.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #57 skrivet: 23 februari 2005, 14:02:35 »

Dessa "störningar" (det är det väl egentligen inte fråga om, men...) tyckte jag gjorde att gradminuterunderskottet ackumulerades snabbare. Med snabbare menar jag alltså snabbare jämfört med om VV-start är satt till 40 gr.


AHA, lägre värde på varmvattenstarten gör ju att det dröjer längre innan starten sker. Men sedan får den gå längre.....Men antal varmvattenstarter blir färre. Självklart. Men finns nackdelar? Jag tar en egen tråd om det. Bäst att hålla sig till ämnena här. Det blir mer lättläst då.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

admin

  • Gäst
admin
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #58 skrivet: 23 februari 2005, 14:03:00 »
Läser med förundran och blir som ett levande frågetecken i ansiktet. Jag förstår helt enkelt inte hur det hänger i hop.  ??? ??? ???

1. Är 1 gradmin detsamma som en minut?
2. Om TS startar vid 700 gradmin skall då elpatronen arbeta in 700+700 min innan den stoppas? Eller?

Min inställning är VP-min =120
TS-min = 700

Det har varit omkring -15 grader i Sundsvall de senaste nätterna, ingen TS-tid har krävts. Om TS-tid hade krävts skulle elpatronen då ha gått i 700 + 700 minuter? Det verkar ju sanslöst. Sedan jag gjorde injusteringen av värmepumpen i mitten på nov har det gått två timmar TS-tid, det borde ju ha blivit många gånger fler timmar om 1 gradmin = 1min.  Som ni ser har jag inte förstått någonting ??? ??? ???

Borde jag snabbt som ögat återställa leveransinställningen för att känna mig trygg?


1 gradminut = 1 grad under börvärde i en minut, det är även samma sak som 6 grader under börvärdet i 10 sekunder.
5 grader under börvärdet (framledningstemp på Nibe, teturtemp på IVT) i 10 minuter blir därför 50 gradminuter.

Låt oss nu föreställa oss följande scenario:

Det är -15 grader ute, din värmepump går kontinuerligt och lyckas bygga upp en systemtemperatur på 39 grader, värmepumpens börvärde är 40 grader, detta innebär att det kommer att ta (vid TS-min 1000) 1000 minuter eller 16 timmar! innan altillskottet går till. Nu är ju detta inget problem i sig, för 1 grads undertemp på framledningen ger ca 0.3 grader undertemp i huset, vilket inte märks.

Problemet kommer när gradminuterna når 1000 och eltillskottet går till, säg att eltillskottet i sitt första steg kan höja tempen på framledningen med 3 grader, då blir framledningstempen 42 grader och gradminutunderskottet kommer att minska med 2 gradminuter/minut, värmepumpen kommer då att köra kompressor + eltillskott i drygt 8 timmar innan gradminutunderskottet kommit upp till 0 (eller det värde som angivits för kompressorstart.)

Under uppvärmningsfasen kommer inomhustempen att stiga med ca 0.9 grader, 0.6 över önskad innetemp, så det är inget problem, problemet är istället att det gått (t.ex.) 2 kW eltillskott i 8 timmar = 16 kWh.

Om vi nu leker med tanken att värmepumpen istället låtit eltillskottet gå till/från "runt" de av dig inställda -1000 gradminuterna, med en hysteras på t.ex. +-50 gradminuter (start vid -1050 gradminuter, stopp vid -950 gradminuter) så skulle rumstempen åter hamna på börvärde, detta tack vare att genomsnittstempen med eltillskottet som stöttar korta stunder skulle ligga på börvärde. (det gör det ju om gradminutunderskottet håller sig stabilt.)

Om, eller rättare sagt när det blir varmare ute, det behöver inte bli mycket varmare ute, kommer så framledningstempens börvärde att sjunka.

Vi leker med tanken att det blir -12 grader ute på dagen, framledningens börvärde sjunker till 38 grader. Eftersom din värmepump kan bygga upp en systemtemp på 39 grader så kommer den då att på egen hand, utan eltillskott kunna "äta upp" det gradminutunderskott som har skapats, OK, det tar 16 timmar, men det sparar 8 timmar eltillskott på 2 kW.

Som Nibes styr nu är konstruerad (enligt uppgift) så går eltillskottet till vid (om så inställt) -1000 gradminuter och ligger i så länge att hela underskottet är borta.

Eftersom det alltid blir varmare igen så kommer man att kunna spara många timmars eltillskott om styren hade varit annorlunda konstruerad.

Det går dock komma runt denna brist om man kopplar om eltillskottets insteg enligt ritning som jag tidigare bifogat.
« Senast ändrad: 23 februari 2005, 14:07:19 av Rickard »

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #59 skrivet: 23 februari 2005, 15:27:45 »

Som Nibes styr nu är konstruerad (enligt uppgift) så går eltillskottet till


Rickard......Din kommentar (enligt uppgift) indikerar att du inte riktigt vet huruvida mina uppgifter stämmer. Har du inte provat detta med din egen Nibe? Även om din TS mer eller mindre aldrig verkar gå i så tycker jag att du ur forskningssynpunkt borde simulera fram fenomenet. Det är bara att manuellt ge systemet vilka gradminuter du vill så kommer du se vad som händer.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #60 skrivet: 23 februari 2005, 16:12:15 »
Citera
Problemet kommer när gradminuterna når 1000 och eltillskottet går till, säg att eltillskottet i sitt första steg kan höja tempen på framledningen med 3 grader, då blir framledningstempen 42 grader och gradminutunderskottet kommer att minska med 2 gradminuter/minut, värmepumpen kommer då att köra kompressor + eltillskott i drygt 8 timmar innan gradminutunderskottet kommit upp till 0 (eller det värde som angivits för kompressorstart.)

Vi leker med tanken att det blir -12 grader ute på dagen, framledningens börvärde sjunker till 38 grader. Eftersom din värmepump kan bygga upp en systemtemp på 39 grader så kommer den då att på egen hand, utan eltillskott kunna "äta upp" det gradminutunderskott som har skapats, OK, det tar 16 timmar, men det sparar 8 timmar eltillskott på 2 kW.

I första fallet håller jag med dig men om det blir varmare och VB bör sjunker kommer ju gradminutunderskottet att betas av i snabbare takt. I ditt exempel (för enkelhetsn skull med stabila värden) så håller jag med dig i det första fallet. Det kommer att kosta 16kWh att beta av underskottet beroende på att VB fram ligger 2gr högre än VB bör. Och i det här fallet är det nog OK. För om gradminutunderskottet minskar ännu mer kommer det att bli en temperatursänkning inne.
.
Men när temperutren stiger ute och VB bör sjunker kommer ju gradminutunderskottet att betas av fortare. Här blir ju skillnaden mellan VB fram och VB bör 4gr vilket innebär att gradminutunderskottet kommer att betas av på 4h istället. Förvisso kommer det att kosta 8kWh vilket kanske inte är så roligt.

Jag kan hålla med om att styren är lite märklig i det här avseendet.

Med jämna mellanrum (kanske 1gång/h eller något liknande) borde elpatronen kunna stängas av så att styren kan se om kompressorn orkar hålla VB fram högre än VB bör.
Avstängningen behöver inte vara mer än ett par minuter, bara tillräckligt så att styren kan beräkna om gradminuterna. Börjar dom sjunka (bli mer minus) med avstängd elpatron behövs den en timme till. Om gradminuterna stiger (blir mer plus) kan den få förbli avstängd.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Iso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall/Sweden
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Baracken
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #61 skrivet: 23 februari 2005, 17:58:56 »
OK! Tack för utmärkta svar, förståelsen har ökat även om jag inte helt greppar ämnet. Sc:,h

Min fråga tidigare i dag ställde jag från min arbetsplats. Direkt jag kom hem kollade jag av förbrukningen på min Nibe och kunde konstatera att det gått en tmme TS-el senaste dygnet. Då blir jag lite fundersam. Borde det inte gått betydligt mer TS-drift med tanke på vad som sagts tidigare i tråden? ???

Som kallast har det varit ca -19 grader senaste dygnet och en TS-timme tycker jag är helt OK.

Hur registreras TS-tiden i Nibes kontrollpanel? Med endast hela timmar? Betyder det att TS-drift kan ske vid flera tillfällen under dygnet men endas syns i kontrollpanelen när det gått minst 1 kwh? ??? Kan TS-tiden bero på legionellahöjning?

SMHI lovar ungefär samma temperatur kommande natt, det kan bli intressant.

Tack för ett utomordentligt forum. ;D ;D ;D
Nibe Fighter 1215-5 kw. FLM 30. 166 m aktiv borra. Rumsgivare. Separat elmätare för Nibe 1215. Enrörssystem i tre separata slingor. Enplans vinkelvilla utan källare, uppvärmd yta =180 m2 (22,5 grader). Byggår 1983. Läge: Sundsvallskusten.
Elförbr. före VP-installation: 29 000 KWH.
Elförbr. efter VP-installation: 15 100 KWH

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #62 skrivet: 23 februari 2005, 18:54:23 »
TS registreras endast i hela timmar. Men beräkningen av en timme sker genom att beräkna det inkopplade effektsteget och tiden så att det blir 1h med 6kW

3h med steg 1 inkopplad blir 1TS timme
1,5h med steg 2  inkopplad ger 1TS timme
1h med steg 3 inkopplad ger 1TS timme.

Från fabrik är ju stegen kopplade med följande effekter

Steg 1 är på 2kW
Steg 2 är på 4kW
Steg 3 är på 6kW

Om patronen är kopplad för andra effekter tex. 3kW 6kW och 9kW får man räkna om det so att det stämmer med 1TS timme=6kW


Klarnar det ??

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #63 skrivet: 23 februari 2005, 22:46:20 »
Är det någon som räknat med parametern trasig kyldel ??? för det är ju nått som kostar åxå..
Men det skapar arbete så jag blir inte arbetslös.. ;D

Men ibland känns det som om en del killar här tror att deras kompressor är en evighetsmaskin som tål vad som helst..
Lite TS- tid är bra för det spar på den dyra kompressorn..under den värsta perioden.

Det tycker jag men det kanske kommer bestridas..

Och det var därför jag skrev detta..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #64 skrivet: 23 februari 2005, 23:24:13 »
Hej

Jag håller med dig. Min kära mor köpte en VP från jag tror "ESSO" eller jag vet ej varifrån. Den var bra värmde hennes hus. Hennes oljenota i ett stort hus på ca 250m2+källare 100m2var usprungl ca 5m3. Sen sjönk oljeförbrukn ner efter det hon inst. VP luft/vatten. (hennes oljenota blev ca1m3/år)

Sen var där någon smart person som dömde ut hennes negrävda plast oljetank.
Och firman som skulle inst en innomhus tank sa "inga nergrävda tankar får finnas" Då fick hennes redan 15år gamla VP gå och gå pga att firman fick godkänt hennes innomshustankar av plast.

Hon frös hela den vintern som kom. Jag ordnade sep ELelement temporärt till henne som placerade ut på vissa ställen. Någon jämn värme fick hon ej.
Mitt i smällkalla vintern då hade VP fått nog. Den startade gick en timme. stoppade löste ut etc.
Hände 1994  i febr.


Mitt råd låt ibland EL eller annan värme ta över så VP får vila.

Efter den gräsliga vintern Slängdes de "nya plast oljetankar" . Myndigheterna sa Vi gokänner ej dem. Så småningom installerades en plåttank under skärmtak utomhus, men ovanmark., Ännu ingen olja. Den upptagna oljan från markoljetanken dröjde.

År 2004 Gjordes drastiskt NY VP installerades IVT optima 1300 kopplad till Ack tank 1000l. Parrallellt blev så småningom oljepannan idrift. Men vad hände sen..?
Installatören kopplade VP laddn cirk på Rad cirk plats. Det ville han ej erkänna.
Hon fick minst 10 HP stopp. Inst sa bryt Huvudbryt. och slå till den igen. Då gich den till nästa HP stopp. Detta varade i3månader.

NU först efter mitt sökande av fel och omkoppl av cirk pump.Har hon fungerande Värme.
Oljepannan går. Vid -10 startar hon den manuellt själv.
Det tog knäcken av vp att gå kont under smäll kalla vintern. Nästan samma med min mor nu 76 år.
Men nu är allt i funktion och alla är glada och nöjda. Utom Installatören, pga att han ej ville erkänna att han gjort fel.

Ta detta som historia vad som kan hända med värme i ett hus.

MVH
Janne
Jag kopplade om det.
« Senast ändrad: 24 februari 2005, 13:13:12 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Iso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall/Sweden
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Baracken
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #65 skrivet: 24 februari 2005, 07:51:08 »
Hej igen och tack för ännu ett uttömmande svar. Nu förstår jag vad en timme TS-tid innebär.

Åter till funderingarna omkring TS-tiden hos Nibe. Vi har just nu en ganska kall period som lämpar sig bra för inställningar mm. (Årets kallaste period). I går upptäckte jag att det under de senaste dygnen förbrukats en timme TS-tid. Exakt när kan jag inte se.

Men eftersom drifttiden för TS endast registreras i hela timmar kan, vad jag förstår, TS-drift ha skett under kortare perioder och med varierad effekt under en längre tid innan det förbrukats tillräckligt med energi för att en hel timme drifttid skall registreras.

Under natten har det varit -22 grader, inga märkbara differenser i rumstemperaturen och ingen ytterligare TS-tid finns registrerad i Nibes manöverpanel.

På mig verkar det som om användningen av TS-tid skulle fungera precis som det är önskvärt. D.v.s TS-tid används precis när det behövs och inte mer än nödvändigt.

Jag får intrycket när jag läser inläggen i tråden att om man ökar gradmin för TS förlänger man tiden innan TS går in men när väl TS går in går det i gengäld så mycket mer TS-tid än det egentligen behövs p.g.a att antalet gradmin i underskottet skall kompenseras med ett lika stort antal gradmin i överskott för att erhålla en medeltemperatur. - 22 grader borde ju ha resulterat i ganska mycket TS-tid. Det är möjligt att det gått en del TS-tid under natten men inte så mycket att det registrerats en hel timme.

Däremot går pumpen i 20 av dygnets 24 timmar och det kanske är för mycket, jag vet inte. (Ca 35 kwh/dygn i snitt när det är så här pass kallt. Förbrukningen är omkr. 10 kwh mer per dygn än snittet för dec/jan). Det kanske finns skäl att i allafall ändra inställningarna och tillåta mer TS-tid.

Har jag nåt fel i mina inställningar, min installation eller har jag helt missuppfattat saken? Det sistnämda är väl det mest troliga. Jag tycker att det fungerar precis så bra som man bara kan önska.

Mvh
Iso


Nibe Fighter 1215-5 kw. FLM 30. 166 m aktiv borra. Rumsgivare. Separat elmätare för Nibe 1215. Enrörssystem i tre separata slingor. Enplans vinkelvilla utan källare, uppvärmd yta =180 m2 (22,5 grader). Byggår 1983. Läge: Sundsvallskusten.
Elförbr. före VP-installation: 29 000 KWH.
Elförbr. efter VP-installation: 15 100 KWH

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #66 skrivet: 24 februari 2005, 08:19:16 »

Jag får intrycket när jag läser inläggen i tråden att om man ökar gradmin för TS förlänger man tiden innan TS går in men när väl TS går in går det i gengäld så mycket mer TS-tid än det egentligen behövs p.g.a att antalet gradmin i underskottet skall kompenseras med ett lika stort antal gradmin i överskott för att erhålla en medeltemperatur. - 22 grader borde ju ha resulterat i ganska mycket TS-tid. Det är möjligt att det gått en del TS-tid under natten men inte så mycket att det registrerats en hel timme.

Däremot går pumpen i 20 av dygnets 24 timmar och det kanske är för mycket, jag vet inte. (Ca 35 kwh/dygn i snitt när det är så här pass kallt. Förbrukningen är omkr. 10 kwh mer per dygn än snittet för dec/jan). Det kanske finns skäl att i allafall ändra inställningarna och tillåta mer TS-tid.

Har jag nåt fel i mina inställningar, min installation eller har jag helt missuppfattat saken? Det sistnämda är väl det mest troliga. Jag tycker att det fungerar precis så bra som man bara kan önska.

Mvh
Iso




I ditt fall ser det antingen ut som om VP aldrig nått gränsen för TS utan möjligen låtit TS hjälpt till med varmvattnet. Eller så har TS gräns nått och pumpen har tack vare extremt god kapacitet lyckats avverka hela underskottet med bara en timme TS på räknaren (men det alternativet låter ju nästan otroligt).
Dessutom har det varit konstant kallt. Problemet med nuvarande styrning blir mest påtaglig när det blir varmare. DÅ kommer TS att vara med onödigt länge eftersom VP skulle fixat biffen själv.

MEN VAD SOM BÖR BOTTNAS (se inlägg av folk ovan) är huruvida det finns risk för överansträngning av kompressorn om man låter den gå för mycket ensam??? Rent spontant så har jag lite svårt att förstå hur det ska kunna gå till. Kompressorn ger väl sitt yttersta och går långa tider per dygn. Men blir det värre av att den inte når det önskade börvärdet som systemet räknat ut? Det är ju inte så att den SLITER SIG Blodig för att jaga ett värde. Den gör vad den kan och sedan inget mer. Sedan kvarstår ju alltid frågan huruvida det är lämpligt med låånga gångtider. Men det är ju allmänt kännt att en kompressor (oavsett i vilket system den sitter) kan gå dygnet runt. Att exempelvis NIbe rekommenderar att TS tid ska vara ca 20% av VP-tid är väl snarare ett internt dimensioneringsmått än ett mått på att VP "fått tillräckligt med hjälp av TS för att må bra"??
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #67 skrivet: 24 februari 2005, 09:37:55 »
I ditt fall ser det antingen ut som om VP aldrig nått gränsen för TS utan möjligen låtit TS hjälpt till med varmvattnet. Eller så har TS gräns nått och pumpen har tack vare extremt god kapacitet lyckats avverka hela underskottet med bara en timme TS på räknaren (men det alternativet låter ju nästan otroligt).
Dessutom har det varit konstant kallt. Problemet med nuvarande styrning blir mest påtaglig när det blir varmare. DÅ kommer TS att vara med onödigt länge eftersom VP skulle fixat biffen själv.

Det kanske tog mindre än 3 timmar med 2 kW? (= 1 timme 6kW på TS-räknaren). b00k

Citera
MEN VAD SOM BÖR BOTTNAS (se inlägg av folk ovan) är huruvida det finns risk för överansträngning av kompressorn om man låter den gå för mycket ensam??? Rent spontant så har jag lite svårt att förstå hur det ska kunna gå till. Kompressorn ger väl sitt yttersta och går långa tider per dygn. Men blir det värre av att den inte når det önskade börvärdet som systemet räknat ut? Det är ju inte så att den SLITER SIG Blodig för att jaga ett värde. Den gör vad den kan och sedan inget mer. Sedan kvarstår ju alltid frågan huruvida det är lämpligt med låånga gångtider. Men det är ju allmänt kännt att en kompressor (oavsett i vilket system den sitter) kan gå dygnet runt. Att exempelvis NIbe rekommenderar att TS tid ska vara ca 20% av VP-tid är väl snarare ett internt dimensioneringsmått än ett mått på att VP "fått tillräckligt med hjälp av TS för att må bra"??

Helt riktigt, långa gångtider är inget som är fel. Anledningen till att tillverkarna av VP rekommenderar en viss andel TS-tid är att med orginalinställningarna på VP så blir det långa gångtider med en något klent dimensionerad VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #68 skrivet: 24 februari 2005, 10:56:14 »

Det kanske tog mindre än 3 timmar med 2 kW? (= 1 timme 6kW på TS-räknaren). b00k


Helt riktigt, långa gångtider är inget som är fel. Anledningen till att tillverkarna av VP rekommenderar en viss andel TS-tid är att med orginalinställningarna på VP så blir det långa gångtider med en något klent dimensionerad VP.


A: 3 timmar med 2 kw? Visst det är inte omöjligt. Men det låter ju kort om man haft typ -820 gradminuter i ryggen? (för att klara 700 gradminuter på tre timmar krävs det att ärvärdet i snitt har legat 3,9 grader över börvärdet. Tufft vid sträng kyla. Men omöjligt? Kanske inte.

B: Menar du att det inte är fel på långa gångtider men att tillverkarna tycker det är fel? Förtydliga gärna detta påstående, gradminuterna har dimmat min hjärna så jag förstår inte riktigt vad du skriver.... :)
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

admin

  • Gäst
admin
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #69 skrivet: 24 februari 2005, 12:16:23 »


B: Menar du att det inte är fel på långa gångtider men att tillverkarna tycker det är fel? Förtydliga gärna detta påstående, gradminuterna har dimmat min hjärna så jag förstår inte riktigt vad du skriver.... :)

Tillverkarna VILL att man skall ha långa gångtider på värmepumpen och ca 20% eltillskott.

Följande anledningar kan ligga till grund för den rekomendationen.

Mindre risk för höga framledningstemperaturer vid klena värmepumpar, vid större värmepumpar större risk för höga framledningstemperaturer.
En "liten" värmepump som arbetar med relativt låga framledningstemperaturer löper mindre risk att lösa ut på HT-pressostaten, även om kunden låter radiatortermostater strypa flödet i anläggningen = mindre reklamationer på funktionen!

Den ger dessutom högre verkningsgrad än en större värmepump, eftersom den "lilla" VP:n inte förmår höja tempen i systemet.

Dessutom riskerar man inte "onödigt" många starter då den i princip kommer att starta kring jul för att stoppa nån gång i mars..., eltillskottet tar köldknäpparna.

Har man inget intresse eller är totalt okunnig i tekniska frågor så kan den rekomendation de ger vara en fördel, då värmepumpen kommer att fungera bra trots att intrimmningen inte skett på erfoderligt sätt.

Min slutsats är att man med lite justeringar på värmepumpen, öppna termostater och rätt injusterade flöden mycket väl kan få lång (längre) livslängd på en rejält dimensionerad värmepump.

Om man tittar på enbart COP så betyder rätta flödena och öppna termostater mer än storleken på värmepumpen.

Agda 70 år som kör på för hög kurva och strypande radiatortermostater kommer att ha sämre COP på sin 20%-eltillskottsdimensionerade värmepump än vad t.ex. jag har som har optimerat mitt radiatorsystem med helt öppna termostater och rätt kurva, detta trots att det fortfarande inte gått en enda timma tillskott för mig på snart 2 års drift!

Så ingen regel utan undantag.


« Senast ändrad: 24 februari 2005, 12:18:29 av Rickard »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #70 skrivet: 24 februari 2005, 12:27:12 »
Jag är helt säker på en sak, har man en stor vp då kommer den att jobba med en genomsnitttligt högre temp på brine det ger ökad COP det motverkar försämringen av cop pga av högre framledning.
Varför blir tempen på brine genomsnittligt högre. Jo upprepade stopptider gör att brine i slangen värms upp till samma temp som borran den får dessutom vila regelbundet.

Vid kontinuerlig drift har man ju en rejäl tempskillnad mellan brine och tempen i borran.

det där ser jag tydligt när jag jämför 25 kw som ofta går kontinuerligt och min maskin som har stopptider ner till -20 grader..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #71 skrivet: 24 februari 2005, 12:52:40 »

B: Menar du att det inte är fel på långa gångtider men att tillverkarna tycker det är fel? Förtydliga gärna detta påstående, gradminuterna har dimmat min hjärna så jag förstår inte riktigt vad du skriver.... :)

Rickard förklarade det där rätt bra... :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #72 skrivet: 24 februari 2005, 13:01:18 »
1. Lite luddigt fortfarande. Genom att parkera en otrimmad Vp i hemmet hos Agda kommer det inte bli långa gångtider. Med fabriksinställningarna kommer VP slå av/på som en jojjo. Så hur kan då leverntörerna föredra långa gångtider när deras installatörer inte ser till att det blir så?

2. Också var det Bertils utläggning ovan: Är det bra för borrhålet om VP går länge eller var det bra för borrhålet om det får "vila" ibland???? För mig låter det som bäst om VP inte gick så länge varje gång för just borrhålets skull. Hålet hinner aldrig återhämta sig utan blir kontinuerligt UTSUGEN på dess värme??? Eller har lunchens kokain satt griller i huvudet på mig igen?
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #73 skrivet: 24 februari 2005, 13:07:04 »
Citera
För mig låter det som bäst om VP inte gick så länge varje gång för just borrhålets skull

Precis så är det.

Stopptider på vp ger högre temp på brine... första "varvet" efter vp stopp rejält högre temp!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #74 skrivet: 24 februari 2005, 13:18:09 »
Citera
För mig låter det som bäst om VP inte gick så länge varje gång för just borrhålets skull

Precis så är det.

Stopptider på vp ger högre temp på brine... första "varvet" efter vp stopp rejält högre temp!!

JA! Men hur ska man kunna få till det SAMTIDIGT som man villl att VP ska gå dygnet runt innan tillskott slår i?
Detta talar ju helt emot varandra!
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #75 skrivet: 24 februari 2005, 13:27:49 »
Med en rejäl VP (för stor) får du nästan alltid stopptider på VP.
Tex Rickards maskin har stopptider även vid -30 grader ute.. min har stopptider ner till -20.

Men tillslut går den dygnet runt men inte ofta.

Vid svinkyla då går VP 24t/dygn.
Min gör det sen igår natt, då sjunker tempen på borran snabbt ca en grad. men när det börjar bli stopptider igen då poppar tempen på borran upp igen!!!
Jag mäter även minimi temp så det är den jag går på...

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #76 skrivet: 24 februari 2005, 13:30:28 »
Med en rejäl VP (för stor) får du nästan alltid stopptider på VP.
Tex Rickards maskin har stopptider även vid -30 grader ute.. min har stopptider ner till -20.

Men tillslut går den dygnet runt men inte ofta.

Vid svinkyla då går VP 24t/dygn.
Min gör det sen igår natt, då sjunker tempen på borran snabbt ca en grad. men när det börjar bli stopptider igen då poppar tempen på borran upp igen!!!
Jag mäter även minimi temp så det är den jag går på...



Men om man nu inte har en så fet VP? Ta mitt fall tex. Min Vp har gått ca 22 timmar per dygn den senaste veckan då temperaturen legat mellan -10 och -20?
I mitt fall skulle det då vara bättre med TS lägre värde och däreigom oftare stopp vid kallare väder?
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #77 skrivet: 24 februari 2005, 13:58:05 »

Men om man nu inte har en så fet VP? Ta mitt fall tex. Min Vp har gått ca 22 timmar per dygn den senaste veckan då temperaturen legat mellan -10 och -20?
I mitt fall skulle det då vara bättre med TS lägre värde och däreigom oftare stopp vid kallare väder?

Jag tror inte man kan vinna något på att köra mer eltillskott och låta hålet återhämta sig i pauserna, då är det bättre att köra VP kontinuerligt och försöka minska TS-tiden. Och dessutom mår väl VP bättre av få start/stopp?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #78 skrivet: 24 februari 2005, 14:06:55 »

Jag tror inte man kan vinna något på att köra mer eltillskott och låta hålet återhämta sig i pauserna, då är det bättre att köra VP kontinuerligt och försöka minska TS-tiden. Och dessutom mår väl VP bättre av få start/stopp?


Tjaaaa, hur är det här egentligen. Bertil indikerar ju lite det motsatta. Vi får ju komma ihåg att vi pratar om två olika saker. Vid varmare väderlek är det bättre med få starter (exempelvis 12 per dyg i stället för 40). Men vid kallare väderlek blir antal start/stopp inte så värst många oavsett hur du ställt in (nästan i alla fall). DÅ är det kanske bättre att ta fler starter (exempelvis 7 per dygn i stället för 1) bara för att få hålet att återhämta sig?
JA, Det där lät ju fan bra. Jag med min lite för liten VP kanske ändå ska acceptera mer TS för att få hålet att vila sig lite!?
Man kanske inte ska vara så TS rädd ändå? Antal starter sett över året bli ändå inte så anmärkningsvärt många eftersom man ställt ut VP-gradmin och de flesta dygnen per år är det inte så kallt som det är nu. Om jag har 10 eller 100 timmar TS på ett år är ju i sammanhanget försumbart (60 eller 600 kwh på en total förbrukning som kanske landar uppåt 10.000 kwh på ett år).

Tål att sugas på......
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

admin

  • Gäst
admin
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #79 skrivet: 24 februari 2005, 14:36:19 »
Det är aldrig bättre med tillskott, aldrig --/, tänk på att den effektivitetshöjning som du får på värmepumpen vid 1 grad varmare brine ligger på ca 1.5%, eltillskottet ger 200% sämre COP än VP-drift.

Så länge du har tillräckligt varmt i huset kan du därför aldrig tjäna på att låta eltillskottet gå in, speciellt inte om du låter eltillskottet gå in så tidigt att det ger värmepumpsstopp.

ALDRIG _/-!

 ;) ;D ;D ;D

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #80 skrivet: 24 februari 2005, 15:24:41 »
Det är aldrig bättre med tillskott, aldrig --/, tänk på att den effektivitetshöjning som du får på värmepumpen vid 1 grad varmare brine ligger på ca 1.5%, eltillskottet ger 200% sämre COP än VP-drift.

Så länge du har tillräckligt varmt i huset kan du därför aldrig tjäna på att låta eltillskottet gå in, speciellt inte om du låter eltillskottet gå in så tidigt att det ger värmepumpsstopp.

ALDRIG _/-!

 ;) ;D ;D ;D

OK, OK låter rimligt. Men det kanske fortfarande finns en risk att man suger ur hålet så hårt att all värme energi i hålet försvinner redan efter 2 år.....(host).
Eller att VP ändå vill stanna och vila ibland och för att få till det krävs el.
Sedan är det ju så att en stillanstående VP drar noll (bortsett cirkpump) medans en som går drar ca 2,2 kw. Om elen då hjälper upp VP till stopp blir förbrukningen noll i alla fall under 20 minuter... Så summan av det hela kanske inte blir så stor skillnad!?
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

admin

  • Gäst
admin
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #81 skrivet: 24 februari 2005, 15:45:04 »
Keep the pump pumping, garanterat billigast, förutsatt att du inte har ett hål som bottenfryser.

Om du kör på elen så hårt att VP stannar i 20 minuter så får du kanske 200 gradminuter som skall värmas upp igen, ligger värmepumpen på gränsen av att hålla jämna steg så blir det elpatronen som får ta de 200 gradminuterna vid nästa vv-tappning när gradminuterna når TS-min.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #82 skrivet: 24 februari 2005, 15:52:31 »
Keep the pump pumping, garanterat billigast, förutsatt att du inte har ett hål som bottenfryser.

Om du kör på elen så hårt att VP stannar i 20 minuter så får du kanske 200 gradminuter som skall värmas upp igen, ligger värmepumpen på gränsen av att hålla jämna steg så blir det elpatronen som får ta de 200 gradminuterna vid nästa vv-tappning när gradminuterna når TS-min.

Och ingen risk för att hålet bottenfryser till följd av att pumpen gått för länge varje gång och nästan aldrig fått vila?
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #83 skrivet: 24 februari 2005, 15:59:35 »
Citera
Men det kanske fortfarande finns en risk att man suger ur hålet så hårt att all värme energi i hålet försvinner redan efter 2 år.....(host).
Eller att VP ändå vill stanna och vila ibland och för att få till det krävs el.

Borran är /skall vara dimensionerad för aktuellt uttag den skall alltid belastas absolut max inget konstigt med det. Där är ju gratisvärmen den skall sugas ur som sagt!!!!!  temepn ligger mycket konstant nästan ingen sänkning alls under vintern en s med kontinuerlig vp drift!!!

En berg/ytjordvärmepump mår nästan bäst när den går kontinuerligt om det så är veckor eller månader utan stopp. Helt normalt absolut ingen fara för kompressorn, snarare tvärtom.

Ivt som jag kör gick nästan en hel månad oavbrutet förra vintern, den mådde som en prins och tempen i borrorna kanske sjönk en eller två tiondelsgrader på den tiden.

Så sug ur borran och minimera elpatrontiden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #84 skrivet: 24 februari 2005, 15:59:36 »
Det kan jag inte lova, men har du för klen borra lär inte några minuters stilleståndstid/dygn påverka nåt nämnvärt.

Du får hålla koll på inkommande brine, blir det under -2 till -3 grader in kan du ligga i riskzonen. (tror jag)

Bevisligen finns det många som ligger på minus in utan att slangarna deformeras.

Värmepumpen levererar värme ned till ca -12 grader på inkommande brine, låg COP, men högre än med eltillskott. ;D

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #85 skrivet: 24 februari 2005, 16:26:10 »
OK, uppfattat
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #86 skrivet: 25 februari 2005, 12:39:58 »
Sammanfattningsvis ser det alltså ut så här nu: 
1.   Sent tillslag på TS. Mot detta kan anföras sen urkoppling, innebärande (förmodligen) onödigt många TS-timmar .
2.   Tidigare tillslag på TS innebär oftare TS, som dock inte ligger i så länge, dvs inte nödvändigtvis mer TS.
3.   Bra ös på TS (genom omkoppling) innebär kortare inkopplingsperioder. Här är jag mera osäker på om det egentligen finns kostnadsmässiga fördelar eller några nackdelar. Vilka skulle de i så fall vara?

Finns det då någon rekommendation, vad är bäst? Sett över en längre tid är ovanstående nog ett nollsummespel. Så antingen kan man springa ner i källaren & kolla i displayen titt som tätt (vilket jag och många av oss förmodligen redan gör), radera gradminuterminus om det finns utrymme, eller justera TS-gränsen om kylan förväntas att bita i, eller tvärtom. Då kan man nog spara några korvören. Men det borde väl finnas nåt bättre? 

Jo, vi har ju det oomkullrunkeliga faktum, som Bertil ofta brukar hänvisa till:  ”inge tillskott de e de man tjänar på”.

Häromdagen kastade jag mig återigen ut i den totala osäkerheten (=kylan). Jag slog av TS helt & hållet, trots –10 och sjunkande ute. Hade vissa funderingar inför natten, skulle vi vakna med håret fastfruset på kuddarna? Icke, inte ens efter ett par dygn har det blivit utkylt. I trappen på nedervåningen brukar det vara 20 grader, där har det gått ner till 18,5. Men vem står i trappen hela tiden? I huset i övrigt är det skön temperatur. Och VP får jobba så det rycker, numera räknar jag antalet starter per vecka. Detta måste väl ändå vara det bästa?!

Därför låter jag ropet skalla: Våga Vägra Tillsats!

Se bara till att inte vara borta för länge från huset vid sträng kyla om VP skulle stoppa av någon anledning.

Ja, ja jag hör hur en del av er tänker: Slå av värmen helt och sätt igång att spara rejält, din snåljåp!
 
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #87 skrivet: 25 februari 2005, 12:59:20 »
Hej!
1.
Sammanfattningsvis ser det alltså ut så här nu: 
1.   Sent tillslag på TS. Mot detta kan anföras sen urkoppling, innebärande (förmodligen) onödigt många TS-timmar .
2.   Tidigare tillslag på TS innebär oftare TS, som dock inte ligger i så länge, dvs inte nödvändigtvis mer TS.
3.   Bra ös på TS (genom omkoppling) innebär kortare inkopplingsperioder. Här är jag mera osäker på om det egentligen finns kostnadsmässiga fördelar eller några nackdelar. Vilka skulle de i så fall vara?

1. Sent tillslag har den fördelen att onödig TS undviks, t ex har flera duschat efter varandra kan sen gradinutsunderskottet bli så stort att elpatron går in trots att VP egentligen orkar värma husen utan TS.
2. Tidigare tillslag ökar risken för onödig TS -tid då gradminutrarna tillfälligt kan överskrida värdet för TS trots att VP egentligen klarar att värma huset själv.
3. Iden med omkoppling är att gradminutersunderskottet aldrig ska kunna räkna ner till noll vid svinkyla. I längden sparar det liiite eltillskott.

Citera
Finns det då någon rekommendation, vad är bäst? Sett över en längre tid är ovanstående nog ett nollsummespel. Så antingen kan man springa ner i källaren & kolla i displayen titt som tätt (vilket jag och många av oss förmodligen redan gör), radera gradminuterminus om det finns utrymme, eller justera TS-gränsen om kylan förväntas att bita i, eller tvärtom. Då kan man nog spara några korvören. Men det borde väl finnas nåt bättre? 

Jo, vi har ju det oomkullrunkeliga faktum, som Bertil ofta brukar hänvisa till:  ”inge tillskott de e de man tjänar på”.

Häromdagen kastade jag mig återigen ut i den totala osäkerheten (=kylan). Jag slog av TS helt & hållet, trots –10 och sjunkande ute. Hade vissa funderingar inför natten, skulle vi vakna med håret fastfruset på kuddarna? Icke, inte ens efter ett par dygn har det blivit utkylt. I trappen på nedervåningen brukar det vara 20 grader, där har det gått ner till 18,5. Men vem står i trappen hela tiden? I huset i övrigt är det skön temperatur. Och VP får jobba så det rycker, numera räknar jag antalet starter per vecka. Detta måste väl ändå vara det bästa?!

Därför låter jag ropet skalla: Våga Vägra Tillsats!

Se bara till att inte vara borta för länge från huset vid sträng kyla om VP skulle stoppa av någon anledning.

Ja, ja jag hör hur en del av er tänker: Slå av värmen helt och sätt igång att spara rejält, din snåljåp!
 

Jepp jag tror på all koppla ut TS jag med men VP får inte vara alltför klent dimensionerad för detta. Jag kör kurva 8/0 och min VP klarar ca 48 grader i framledningstemp då den får gå ett par-tre timmar. Det motsvarar -15 ute så är medeltemp kallare än så + mulet väder så får jag nog koppla in elpatron igen. Tills dess så klarar jag mig bra utan tillsats.  ;D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

admin

  • Gäst
admin
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #88 skrivet: 25 februari 2005, 16:11:07 »
Om man vill vara på säkra sidan tycker jag att förslaget som vem det nu var skrev om en extra termostat.

Sätt termostaten så att den kopplar bort allt tillskott om tempen är över den inställda, t.ex. 19.5 grader, detta skulle då göra att termostaten gick till vid följande tillfällen.

1. När man vädrar, detta skulle tillåta eltillskott, men det skulle knappast gå till ändå, p.g.a. att man sällan har behov av att vädra om värmepumpen är på väg att släppa på eltillskott.

2. Om det blir så kallt att gradminuterna begär tillskott och rumstempen vid termostaten samtidigt "växlat" för lägre temp än 19.5 grader.

Med denna funktion skulle man undvika onödigt tillskott även om gradminuterna var på -3000 - förutsatt att värmen i huset höll sig över 19.5 grader.

Tillskottet skulle dessutom gå ifrån igen när rumstermostaten låg på ca 20.5 grader (normal hysteres 1 grad) även om gradminuterna inte hunnit upp till stoppvärdet...

Eltillskottet skulle ändå fungera om värmepumpen av någon anledning löste ut och innetempen sjönk under 19.5 grader.

Undantaget om varma sidans cirkpump lagt av, då hjälper ingenting.

En enkel on/off-termostat kostar inte många kronor.

Om nån är intresserad kan jag testa ut en som passar till nibes värmepumpar och sälja dem via min "butik"...

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #89 skrivet: 25 februari 2005, 17:10:08 »
I ena ringhörnan står de hårda grabbarna som inte ens vill se TS på vykort. De ser riktigt brutala ut.  fiR:

I andra ringhörnan står leverantörerna av värmepumpar. De ser betydligt klenare ut. Dels för att åskådarna aldrig fått höra deras argumentation och de få argument som framkommit inte alls bottnas eller debatteras.  a:gl

Mitt i ringen står jag och några andra personer som i sammanhanget får anses representera medelsvenson. Som just den medelsvenson vi är vill vi inte stöta oss med någon och inte heller ta någon riktig ställning. Dock kan vi dra några egna slutsatser:  :-\

* En värmepump har bättre effektfaktor än en elpatron.

* En värmepump i ett hus är säkerligen inte av samma kaliber som en för industriellt bruk.

* På det sätt som leverantörerna byggt upp styrsystemet (nu pratar vi Nibe) kan man ju misstänka att de vill att man kör TS vid kallare väderlek.

Eftersom vi medelsvenson just är de mesar vi nu ändå är (vi har volvo, villa och vovve). Ja då måste vi fatta ett beslut som ligger så nära tryggheten som möjligt men ändå med en portion sunt förnuft. I klartext betyder det för en sådan tönt som mig själv att:

1. Jag kör med högre värde på VP-start för att minska antal starter vid varmare väderlek.
2. Jag ställer in TS så att den kan hoppa i när det blir för kallt och då ska den inte gå i evigheter. 5 gånger VP-start känns ju som ett bra riktmärke.

Slutligen lutar vi oss tillbaka och hoppas på framtiden. Att uppvärminingskostnaden blir ordentligt lägre än med olja och att VP håller i många trygga år.
Och när vi ändå sitter där och myser funderar vi varför Nibe inte har varvtalsstyrd kompressor och ett mer avancerat styrsystem. Kanske är det för att tjäna pengar. Kanske är det av någon annan anledning. Men en viss nöjdhet finns där.  :)
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #90 skrivet: 25 februari 2005, 17:30:39 »
OK, OK! Innan ni börjar slå mig. Jag KAN ju komma att tuffa till mig efter ett tag. Men kom igen! Låt mig få smaka lite TS så här i början. Det är ju ändå ganska mysigt. Och skulle det nu dra några kwh mer, så  är väl det bara bra att sydkraft får tjäna några extra stålar. Det unnar jag dem verkligen efter den fantaskiska insatsen i samband med orkanen Gudrun.......(ehhhhhhh, HOST)............

Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt på VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #91 skrivet: 25 februari 2005, 17:43:36 »
Eftersom vi medelsvenson just är de mesar vi nu ändå är (vi har volvo, villa och vovve).
Ingen Volvo.... ;D
Ingen Vovve...  ;D
Villa...  ;D (Utan villa ingen pump...  ;) )
Inge TS...  ;D
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #92 skrivet: 25 februari 2005, 20:40:40 »
jag kör:
V illa
V olvo
V ärmepump

 ;D
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #93 skrivet: 25 februari 2005, 22:33:35 »
Säger du A så får du säga B - fram med det NU.....

/Sune73
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #94 skrivet: 25 februari 2005, 23:24:06 »
Tyvär jag får inte, vill men får inte....men jag kan ju säga så här.....att gubbarna på nibe sitter inte och sover på dagarna.... :o

Det går ju alltid att lägga ett "anonymt" meddelande   ;)

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #95 skrivet: 25 februari 2005, 23:57:00 »
Hej

Varför är Ni så rädda för "lite TS"?..  Låt VP vila när det är som kallast. Den behövs bättre vid lite varmare dagar.

Slit ej ut den i förtid. 

EX om jag kör med min bil fullt skaft under lång tid hur lång tid håller den. Om jag har tur går den sönder innan garantin går ut, så kan jag få en ny att slita ut.

Detta hände med min frånluft VP 1984-1988 gick den fullt skaft. Sen bytte jag den. Då stöttade EL vid största VV behov. Den höll tills jag sålde huset. (6 år för mig).
 
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Plumber

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #96 skrivet: 26 februari 2005, 00:21:49 »
Har pillat lite på Nibes nya styrsystem och kan meddela att dom tar ett steg tillbaka i användargränssnitt. Mycket nya smågrejor och på det stora hela sämre. Men man vänjer väll sig.. ;)

Utloggad SILVER

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #97 skrivet: 26 februari 2005, 00:23:45 »
Har pillat lite på Nibes nya styrsystem och kan meddela att dom tar ett steg tillbaka i användargränssnitt. Mycket nya smågrejor och på det stora hela sämre. Men man vänjer väll sig.. ;)

Vad menar du med det ?? Förklara lite mer..
Din vän i nöden.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #98 skrivet: 26 februari 2005, 01:16:29 »
Vänta och se vad som kommer i vår......säger inte mer...

Tyvär jag får inte, vill men får inte....men jag kan ju säga så här.....att gubbarna på nibe sitter inte och sover på dagarna.... :o

Gäller väl kanske även Plumber

Men som jag skrev tidigare så finns ju anonyma meddelanden

/johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

admin

  • Gäst
admin
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #99 skrivet: 26 februari 2005, 08:13:02 »
Hej

Varför är Ni så rädda för "lite TS"?.. Låt VP vila när det är som kallast. Den behövs bättre vid lite varmare dagar.

Slit ej ut den i förtid.

EX om jag kör med min bil fullt skaft under lång tid hur lång tid håller den. Om jag har tur går den sönder innan garantin går ut, så kan jag få en ny att slita ut.

Detta hände med min frånluft VP 1984-1988 gick den fullt skaft. Sen bytte jag den. Då stöttade EL vid största VV behov. Den höll tills jag sålde huset. (6 år för mig).
 

Janne, det där gäller inte för mark/berg-värmepumpar, för den typen av värmepump har inte utetempen nån betydelse.
De går i princip alltid med samma förutsättningar, de slits mest när de värmer varmvatten.

Logiken blir då, använd inte varmvatten Sc:,h

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #100 skrivet: 26 februari 2005, 08:30:35 »
OK

Använd TS att värma VV när det är behov av det när det gäller temp över 45 grader, pga att det sliter på den dyra komressorn. Den får arbeta hårdare och därmed sliter vi ut den i förtid.

Använd VP istället till de lägre temp fallen. Mitt fall pool värme som har idag 12 grader vatten temp skall värma upp den om en månad till badvänlig temp. Då kommer jag utnyttja VP till max med det faktorn att  istället för bränna EL 6-7kW / timme blir det ca 2 kW. Sen kan jag anv vanlig TS EL att värma mitt VV.

NI som ej har pool bör spara kompr genom anv den till endast radiator system lågtemp (golvv,fläktkonv eller låg temp radiator system med max temp 40-45 grader.

Högre temp använd TS el.

Detta sparar er VP och dess livslängd förlängs.

MVH
Janne
« Senast ändrad: 26 februari 2005, 08:41:28 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

admin

  • Gäst
admin
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #101 skrivet: 26 februari 2005, 08:39:40 »
Om det vore skadligt för kompressorn med tappvattenvärmning tror (hoppas?) jag att tillverkarna själva hade satt in elpatroner för toppningen av tappvarmvattnet upp till 55 grader...

Min rekommendation:

Kör värmepumpen så länge och mycket som möjligt.
Om den havererar p.g.a. att den används (efter <10 år) - köp ett annat fabrikat nästa gång.

Det lönar sig aldrig med eltillskott. (förutsatt att värmepumpen har den kapacitet som krävs för att klara sig på egen hand)

Skall man värma upp en pool, och har större energibehov för pool + husvärme + tappvarmvatten än vad VP:n kan leverera, är det bättre att prioritera att VP:n värmer den "kallaste" energiförbrukaren, i detta fall poolen, låt el värma hus och tappvarmvatten.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Eltillskott i Nibes styrning
« Svar #102 skrivet: 26 februari 2005, 08:45:38 »
Ok

Jag tror vi är nu på samma linje.

Vi värmer första hand lägre tempererat vatten med VP. OM inte VP räcker till priorierar vi så TS värmer det hög temp vatten mediat.

/Janne
« Senast ändrad: 26 februari 2005, 08:49:27 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!