0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om ts skulle släppa vid samma grad,min som den startade skulle ts hoppa in ut in ut, typ varannan minut.
Om elpatronen går till vid -900 och har en til/frånslagsfördröjning (även kallad hysteres) på 50-100 gradinuter så kommer den då, om den värmer vattnet med ett steg till 47 grader, att ligga till i 25-50 minuter. Hänger du med
Okej du menar + fördröjning och inte istället för...Men om man sänker starten för ts. blir inte det lite samma sak ??
Citat från: Rickard skrivet 18 februari 2005, 13:36:51Om elpatronen går till vid -900 och har en til/frånslagsfördröjning (även kallad hysteres) på 50-100 gradinuter så kommer den då, om den värmer vattnet med ett steg till 47 grader, att ligga till i 25-50 minuter. Hänger du med Okej du menar + fördröjning och inte istället för...Men om man sänker starten för ts. blir inte det lite samma sak ??
Men man behöver nog alla 6 kW i ett steg annars tar legionellahöjningen lååång tiiiid.
Jag håller fast vid att nuvarande styrning skulle kunna göras bättre (Rickard beskriver det hela bra). Tycker Silver kan ta med sig detta till sina vänner på konstruktionsavdelningen.Förslaget att koppla bort steg 1 och låta steg 2 bli steg 1 och steg 2 i samma låter ju som en bra lösning. Då skulle man kunna få liknade resultat som jag med flera vill ha. DOCK kan man ju fundera lite på eventuella biverkningar av ett sådant ingrepp. Jag skulle i alla fall vilja ha mer kött på benen innan jag ger mig i kast med detta.Jag kan ju tänka mig mardrömmen den dagen det är så kallt att steg 3 ska jobba svinet tillsammans med VP från -800 gradminuter ända upp till -100......PUH (2,2 +6= 8,8 kwh!).Ett annat sätt än att dra ner TS skulle vara att öka VP-gradmin. Då slår TS av när det är mer gradmin kvar. Men då kan det bli lite väl hejiga svängningar vid varmare väderlek så det är kanske inte heller något att sträva efter.Men som sagt: Vad ska man göra? Vad ska man satsa på för inställning av TS?. Kan det månne vara så att man faktiskt inte förloras så mycket ström på att låta TS hoppa i lite oftare? Kanske bättre än att få en hysteriskt lång TS-tid......? Eller ska man jobba upp VP-gradmin ännu mer kanske...... Vet i fan. Klurigt det här.
en fråga i eldibatten.har man 3 steg på en nibe 1215? är det inte bara 2?
Sätt en strömbrytare till ts-kontaktorerna och tycker man att det är för kallt så, sätt på´n....Eller varför inte en rums-termostat som startar ts...Skulle det vara något
Jag är inte helt med på vid vilka tillfällen din pump trillar ned på så stort gradminuterunderskott så det startar ts.vid vilka sitruationer intreffar detta?vad händer om du justerar vb diff vp lite titare än vad du har idag? räcker ju att du har en eller 2 graders marginal. komer inte detta att starta pumpen tidigare om du faller ned snabt på mycket låg vb-fram. elle det kanske du inte gör? redog gör lite nogrrannare när & hur deta inträffar så ska vi se om jag förstår
Jag har svårt att komma med en bra lösning då jag ej är med på vad som händer, hur kan dom heltplötsligt få så lågt gradminuter underskot så att ts startar.är det när tempraturen sjunker kraftigt ute? eller jag är inte med.
Andra parametrar??? Kan man tänka sig något med VB-diff och TS-Diff? Eller någon annan parameter. Tänk nu.......
Citat från: CarMan skrivet 20 februari 2005, 20:55:11Jag har svårt att komma med en bra lösning då jag ej är med på vad som händer, hur kan dom heltplötsligt få så lågt gradminuter underskot så att ts startar.är det när tempraturen sjunker kraftigt ute? eller jag är inte med.Läs hela tråden igen CarMan!
Om det är som jag minns så förskjuter man alltså tidpunkten för när el-stegen skall kopplas in med att höja gradminuterunderskottet, men kan aldrig ändra deras inbördes förhållande som alltså alltid klickar in med 100 gradminuters förskjutning. Eller minns jag fel?
oron över att gradminuter överskottet ska bli så stort så att VP stannar, har detta inträffat eller varit nära att inträffa?
En liknelse: Om en gammal dam inte orkar skjuta sin overlastade rulator full med mat uppför backen, så hjälper det inte att hjälpa henne skjuta på i tio meter när backen är hundra meter lång..Damen kommer inte till toppen.Samma med VP den kommer troligen inte orka förrän det blir väderomslag..
Rippe: Jag undrar om jag har förstått dig/hur gradminutersystemet fungerar. Du säger att elen kommer att ligga i under den tid det tar att arbeta bort underskottet på 1000 gradminuter, men är det verkligen så? Du har ju ställt om VP till att börja kicka in tillskotts-el vid -1200, då slår den väl ifrån elen där också? Varför skall den upp till just -300 (som du ju har valt bort som gräns).Är det inte så att när VP har arbetat bort det underskott som understiger -1300, går den tillbaka till steg 2 och vid -1200 så slår eltillskottet ifrån helt igen och VP får klara sig på kompressorn allena! Eller hur tänker Niben?
Du har sammanfattat problematiken. Jag TRODDE att det var som du säger. Men nu VET jag att det inte är så.Har vi ställt TS på -1000 behövs det 1000 gradminuter utöver gränsen för VP start för att TS ska slå till. OCH det behövs 1000 gradminuter för att bli av med TS igen!!! Och det är ju så jävla dumt (LÄS mitt första inlägg i denna tråd, där är jag ganska uttömmande).
Du har sammanfattat problematiken. Jag TRODDE att det var som du säger. Men nu VET jag att det inte är så.
Om man inte kopplar som någon föreslog; allt i ett steg, så kanske det är bäst att köra med leveransinställningen på tillskottet, 300, eller varför inte 200 eller rent av 100 när det är så kallt att extrakraft behövs (under förutsättning att man känner sin anläggning väl och har tittat på en korrekt spådd väderlekrapport). Övrig tid kan kan man ha tillskottet avslaget (om man är hemma så att det inte är frysrisk om VP ballar ur) och trycka på det när det börjar dra kallt kring fötterna. Men nog är det tråkigt att något känna sig "besegrad" av att leveransinställningarna kanske är de mest acceptabla. Dock har jag märkt en stor skillnad på hur kallt VP klarar efter att jag satte ned VV-laddningen till att börja vid 40 ist f som det var inställt vid monteringen; 46 grader. Ha, där fick dom! (Lite i alla fall.....)
Dock har jag märkt en stor skillnad på hur kallt VP klarar efter att jag satte ned VV-laddningen till att börja vid 40 ist f som det var inställt vid monteringen; 46 grader. Ha, där fick dom! (Lite i alla fall.....)
Läser med förundran och blir som ett levande frågetecken i ansiktet. Jag förstår helt enkelt inte hur det hänger i hop. 1. Är 1 gradmin detsamma som en minut?2. Om TS startar vid 700 gradmin skall då elpatronen arbeta in 700+700 min innan den stoppas? Eller?Min inställning är VP-min =120TS-min = 700Borde jag snabbt som ögat återställa leveransinställningen för att känna mig trygg?
I ditt fall betyder 700 gradminuter att om VB ärvärde ligger 2 grader över Börvärdet kommer det ta 350 minuter (5,8 timmar) innan du når TS eller att TS slår av.
Dessa "störningar" (det är det väl egentligen inte fråga om, men...) tyckte jag gjorde att gradminuterunderskottet ackumulerades snabbare. Med snabbare menar jag alltså snabbare jämfört med om VV-start är satt till 40 gr.
Läser med förundran och blir som ett levande frågetecken i ansiktet. Jag förstår helt enkelt inte hur det hänger i hop. 1. Är 1 gradmin detsamma som en minut?2. Om TS startar vid 700 gradmin skall då elpatronen arbeta in 700+700 min innan den stoppas? Eller?Min inställning är VP-min =120TS-min = 700Det har varit omkring -15 grader i Sundsvall de senaste nätterna, ingen TS-tid har krävts. Om TS-tid hade krävts skulle elpatronen då ha gått i 700 + 700 minuter? Det verkar ju sanslöst. Sedan jag gjorde injusteringen av värmepumpen i mitten på nov har det gått två timmar TS-tid, det borde ju ha blivit många gånger fler timmar om 1 gradmin = 1min. Som ni ser har jag inte förstått någonting Borde jag snabbt som ögat återställa leveransinställningen för att känna mig trygg?
Som Nibes styr nu är konstruerad (enligt uppgift) så går eltillskottet till
Problemet kommer när gradminuterna når 1000 och eltillskottet går till, säg att eltillskottet i sitt första steg kan höja tempen på framledningen med 3 grader, då blir framledningstempen 42 grader och gradminutunderskottet kommer att minska med 2 gradminuter/minut, värmepumpen kommer då att köra kompressor + eltillskott i drygt 8 timmar innan gradminutunderskottet kommit upp till 0 (eller det värde som angivits för kompressorstart.)Vi leker med tanken att det blir -12 grader ute på dagen, framledningens börvärde sjunker till 38 grader. Eftersom din värmepump kan bygga upp en systemtemp på 39 grader så kommer den då att på egen hand, utan eltillskott kunna "äta upp" det gradminutunderskott som har skapats, OK, det tar 16 timmar, men det sparar 8 timmar eltillskott på 2 kW.
Jag får intrycket när jag läser inläggen i tråden att om man ökar gradmin för TS förlänger man tiden innan TS går in men när väl TS går in går det i gengäld så mycket mer TS-tid än det egentligen behövs p.g.a att antalet gradmin i underskottet skall kompenseras med ett lika stort antal gradmin i överskott för att erhålla en medeltemperatur. - 22 grader borde ju ha resulterat i ganska mycket TS-tid. Det är möjligt att det gått en del TS-tid under natten men inte så mycket att det registrerats en hel timme. Däremot går pumpen i 20 av dygnets 24 timmar och det kanske är för mycket, jag vet inte. (Ca 35 kwh/dygn i snitt när det är så här pass kallt. Förbrukningen är omkr. 10 kwh mer per dygn än snittet för dec/jan). Det kanske finns skäl att i allafall ändra inställningarna och tillåta mer TS-tid. Har jag nåt fel i mina inställningar, min installation eller har jag helt missuppfattat saken? Det sistnämda är väl det mest troliga. Jag tycker att det fungerar precis så bra som man bara kan önska.MvhIso
I ditt fall ser det antingen ut som om VP aldrig nått gränsen för TS utan möjligen låtit TS hjälpt till med varmvattnet. Eller så har TS gräns nått och pumpen har tack vare extremt god kapacitet lyckats avverka hela underskottet med bara en timme TS på räknaren (men det alternativet låter ju nästan otroligt).Dessutom har det varit konstant kallt. Problemet med nuvarande styrning blir mest påtaglig när det blir varmare. DÅ kommer TS att vara med onödigt länge eftersom VP skulle fixat biffen själv.
MEN VAD SOM BÖR BOTTNAS (se inlägg av folk ovan) är huruvida det finns risk för överansträngning av kompressorn om man låter den gå för mycket ensam??? Rent spontant så har jag lite svårt att förstå hur det ska kunna gå till. Kompressorn ger väl sitt yttersta och går långa tider per dygn. Men blir det värre av att den inte når det önskade börvärdet som systemet räknat ut? Det är ju inte så att den SLITER SIG Blodig för att jaga ett värde. Den gör vad den kan och sedan inget mer. Sedan kvarstår ju alltid frågan huruvida det är lämpligt med låånga gångtider. Men det är ju allmänt kännt att en kompressor (oavsett i vilket system den sitter) kan gå dygnet runt. Att exempelvis NIbe rekommenderar att TS tid ska vara ca 20% av VP-tid är väl snarare ett internt dimensioneringsmått än ett mått på att VP "fått tillräckligt med hjälp av TS för att må bra"??
Det kanske tog mindre än 3 timmar med 2 kW? (= 1 timme 6kW på TS-räknaren). b00kHelt riktigt, långa gångtider är inget som är fel. Anledningen till att tillverkarna av VP rekommenderar en viss andel TS-tid är att med orginalinställningarna på VP så blir det långa gångtider med en något klent dimensionerad VP.
B: Menar du att det inte är fel på långa gångtider men att tillverkarna tycker det är fel? Förtydliga gärna detta påstående, gradminuterna har dimmat min hjärna så jag förstår inte riktigt vad du skriver....
För mig låter det som bäst om VP inte gick så länge varje gång för just borrhålets skull
CiteraFör mig låter det som bäst om VP inte gick så länge varje gång för just borrhålets skullPrecis så är det.Stopptider på vp ger högre temp på brine... första "varvet" efter vp stopp rejält högre temp!!
Med en rejäl VP (för stor) får du nästan alltid stopptider på VP.Tex Rickards maskin har stopptider även vid -30 grader ute.. min har stopptider ner till -20.Men tillslut går den dygnet runt men inte ofta.Vid svinkyla då går VP 24t/dygn.Min gör det sen igår natt, då sjunker tempen på borran snabbt ca en grad. men när det börjar bli stopptider igen då poppar tempen på borran upp igen!!!Jag mäter även minimi temp så det är den jag går på...
Men om man nu inte har en så fet VP? Ta mitt fall tex. Min Vp har gått ca 22 timmar per dygn den senaste veckan då temperaturen legat mellan -10 och -20?I mitt fall skulle det då vara bättre med TS lägre värde och däreigom oftare stopp vid kallare väder?
Jag tror inte man kan vinna något på att köra mer eltillskott och låta hålet återhämta sig i pauserna, då är det bättre att köra VP kontinuerligt och försöka minska TS-tiden. Och dessutom mår väl VP bättre av få start/stopp?
Det är aldrig bättre med tillskott, aldrig --/, tänk på att den effektivitetshöjning som du får på värmepumpen vid 1 grad varmare brine ligger på ca 1.5%, eltillskottet ger 200% sämre COP än VP-drift.Så länge du har tillräckligt varmt i huset kan du därför aldrig tjäna på att låta eltillskottet gå in, speciellt inte om du låter eltillskottet gå in så tidigt att det ger värmepumpsstopp.ALDRIG _/-!
Keep the pump pumping, garanterat billigast, förutsatt att du inte har ett hål som bottenfryser.Om du kör på elen så hårt att VP stannar i 20 minuter så får du kanske 200 gradminuter som skall värmas upp igen, ligger värmepumpen på gränsen av att hålla jämna steg så blir det elpatronen som får ta de 200 gradminuterna vid nästa vv-tappning när gradminuterna når TS-min.
Men det kanske fortfarande finns en risk att man suger ur hålet så hårt att all värme energi i hålet försvinner redan efter 2 år.....(host).Eller att VP ändå vill stanna och vila ibland och för att få till det krävs el.
Sammanfattningsvis ser det alltså ut så här nu: 1. Sent tillslag på TS. Mot detta kan anföras sen urkoppling, innebärande (förmodligen) onödigt många TS-timmar . 2. Tidigare tillslag på TS innebär oftare TS, som dock inte ligger i så länge, dvs inte nödvändigtvis mer TS. 3. Bra ös på TS (genom omkoppling) innebär kortare inkopplingsperioder. Här är jag mera osäker på om det egentligen finns kostnadsmässiga fördelar eller några nackdelar. Vilka skulle de i så fall vara?
Finns det då någon rekommendation, vad är bäst? Sett över en längre tid är ovanstående nog ett nollsummespel. Så antingen kan man springa ner i källaren & kolla i displayen titt som tätt (vilket jag och många av oss förmodligen redan gör), radera gradminuterminus om det finns utrymme, eller justera TS-gränsen om kylan förväntas att bita i, eller tvärtom. Då kan man nog spara några korvören. Men det borde väl finnas nåt bättre? Jo, vi har ju det oomkullrunkeliga faktum, som Bertil ofta brukar hänvisa till: ”inge tillskott de e de man tjänar på”. Häromdagen kastade jag mig återigen ut i den totala osäkerheten (=kylan). Jag slog av TS helt & hållet, trots –10 och sjunkande ute. Hade vissa funderingar inför natten, skulle vi vakna med håret fastfruset på kuddarna? Icke, inte ens efter ett par dygn har det blivit utkylt. I trappen på nedervåningen brukar det vara 20 grader, där har det gått ner till 18,5. Men vem står i trappen hela tiden? I huset i övrigt är det skön temperatur. Och VP får jobba så det rycker, numera räknar jag antalet starter per vecka. Detta måste väl ändå vara det bästa?!Därför låter jag ropet skalla: Våga Vägra Tillsats! Se bara till att inte vara borta för länge från huset vid sträng kyla om VP skulle stoppa av någon anledning.Ja, ja jag hör hur en del av er tänker: Slå av värmen helt och sätt igång att spara rejält, din snåljåp!
Eftersom vi medelsvenson just är de mesar vi nu ändå är (vi har volvo, villa och vovve).
Tyvär jag får inte, vill men får inte....men jag kan ju säga så här.....att gubbarna på nibe sitter inte och sover på dagarna....
Har pillat lite på Nibes nya styrsystem och kan meddela att dom tar ett steg tillbaka i användargränssnitt. Mycket nya smågrejor och på det stora hela sämre. Men man vänjer väll sig..
Vänta och se vad som kommer i vår......säger inte mer...Tyvär jag får inte, vill men får inte....men jag kan ju säga så här.....att gubbarna på nibe sitter inte och sover på dagarna....
HejVarför är Ni så rädda för "lite TS"?.. Låt VP vila när det är som kallast. Den behövs bättre vid lite varmare dagar.Slit ej ut den i förtid. EX om jag kör med min bil fullt skaft under lång tid hur lång tid håller den. Om jag har tur går den sönder innan garantin går ut, så kan jag få en ny att slita ut.Detta hände med min frånluft VP 1984-1988 gick den fullt skaft. Sen bytte jag den. Då stöttade EL vid största VV behov. Den höll tills jag sålde huset. (6 år för mig).