Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…tgärd/er för att förebygga isbildning runt värmepumpen!  (läst 5740 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ett "problem" som man har läst mkt om här på forumet i vinter är att många av de VP:s som sitter på stugorna runt om i vårat avlånga land har fått bekymmer med isbildning runt om sina VP:s. Ett tillsynes ganska litet bekymmer till att börja med men med den långa vinter som varit denna säsong så har isen bara vuxit och blivit större. Folk har skrivit på forumet och frågat efter åtgärder som kan ta bort isen och vad som skall göras för att förhindra att mer is bildas. Åtgärderna har varit allt från att hälla VV på isen, salta, hacka bort den m.m. När väl isen är borta, på ett eller annat vis har frågan i stället då varit hur man ska förebygga så det inte bildas mer is, svaren har då i många fall blivit att ställa diverse baljor och kärl under VP:n som man kan samla upp kondensvattnet från VP:n i. Att dessa åtgärder fungerar råder inga tvivel om men är knappast en långsiktig lösning på problemet med isbildningen runt och under Sveriges alla VP:s.

Att VP:s lämnar i från sig en viss mängd kondensvatten verkar folk ha fårstått vid detta laget. En vanlig LLVP kan lämna i från sig cirka 10-20 LITER kondensvatten per dygn när den är på sitt "bästa" humör och en LVVP ända upp till 30-40 LITER kondensvatten per dygn. Inga dåliga mängder och knappast något man själv skulle vilja gå och hälla ut på samma plats intill husgrunden/källaren dag efter dag med risk för att få fuktskador i husgrunden/källaren.
Detta är är ett "problem" som kan orsaka både dyra och tråkiga rep av både husgrunder och VP:s.
Tycker personligen att det är in bristfällig info som säljare/montör skulle informera sina kunder om, eller om det rent grundar sig på snålhet och lathet av VP-ägaren.

En lösning på detta "problem" skall jag beskriva på följande rader, kanske varken den enklaste, billigaste eller den enda smarta lösningen men den FUNGERAR.

Har gjutit en platta som jag ställt min LVVP på. Plattan är 10cm tjock och varje sida är 120x120cm (fungerar även att ställa VP:n på trädgårdsplattor men detta blir stabilare och man slipper ogräs som växer upp mellan plattorna).
Mitt i plattan har jag ett avlopp som jag har gjutit in i plattan, vidare under mark till ett närliggande stuprör/avlopp (skulle fungera att bara sluta blint med avloppet nånstans där vattnet kan rinna ut i från huset).
För att förhindra isbildningen i upp-samlingskärlet på VP:n och i avloppet har jag lagt i en värmekabel som ger 15watt per meter kopplad till min VP som själv reglerar och känner av när den ska starta och stoppa för att förhindra isbildningen.
Denna lösning har fungerat bra för mig, och flera andra här på forumet som i stället för att hacka is runt VP har kunnat bedriva tiden med andra roliga saker. Det totala priset för plattan, avlopp och värmekabel har kostat mig cirka 1800kr, tycker det är små-pengar att lägga i en nyinstallation av en VP för att förhindra isbildning runt och under VP:n
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Var i landet är detta med isbildning störst problem?
I installationsanvisningarna till min VP har jag för mig att man nämner att det kan bli upp till 20 L per dygn, men det känns inte som så stora mängder, åtminstone inte vintertid när luften är som torrast. Jag har då inte upplevt det som nåt problem (bor vid kusten i Västerbotten).

Min VP står å andra sidan högt, på dubbla lecablock uppe på en grushög, så den skulle komma upp över grunden till huset.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!