Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 4 offerter, en skall väljas  (läst 4890 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svlg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
4 offerter, en skall väljas
« skrivet: 11 augusti 2007, 15:56:46 »
Hej alla kunniga, trevliga och hjälpsamma!
Jag är ny här på forumet och nybliven villaägare.
Vår gamla oljepanna (från 76) dricker sina sista dyrbara droppar verkar det som. Om några hundra liter är vår trekubiks tank tom och vi tänker inte fylla på nytt.
Huset är byggt 1949 av betong. Tre plan 63 kvm per plan, dock källaren är inte uppvärmd. Än. Enligt samtliga offertlämnare behövs det dock ett element för att ersätta oljepannans "spillvärme". No problem. Annars vad vi vet så huset behöver ca 2.8 kubik olja årligen.
Av olika anledningar är vi fästa vid en luft/vatten anläggning. Vi bor i Svedala (2 mil från Malmö sydösterut)
Prisspannet är ganska stort mellan de olika leverantörer/installatörer vi har fått offert ifrån.
IVT Optima 900 + IVT 290 AW VVB, NIBE VVM 300 + NIBE Fighter 2020, Thermia Atria 8 och Sanyo SHP + CO2 Eco.
Från 84 tkr till 120 tkr om man räknar in även bortforsling av gamla pannan och tanken.
Vi lutar åt Sanyo, men vill höra mer om Era värdefulla synpunkter.
Ha en trevlig helg!
MVH svlg
Hus 2 plan + inredd källare, byggd 1949 nya treglasfönster runt om, uppvärmd yta ca 130 kvm. Gammla oljepannan frÃ¥n ´76 är utbytt 01.11.2007 mot IVT  Optima 900 + 290 A/W. 2 vuxna + 2 tonÃ¥rsbarn i Svedala.
Naturen värmer... såååå gött.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 4 offerter, en skall väljas
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2007, 16:16:57 »
Sanyon kan vara väl klen med tanke på ert energibehov, den ger väl bara 4.5 kW uteffekt om jag inte missminner mig.

I skåne bör en IVT eller Nibe fungera bra, ni får väl sällan riktigt KALLT där nere.

Andra alternativ kunde vara Aqua Inverter, Daikin Althema eller annan liknande inverterstyrd luft/vattenvärmepump.

Enligt mina beräkningar har ert hus ett effektbehov vid DUT (årets kallaste dag) på ca 7.7 kW.

Har du inte redan provat www.energioffert.se så kan du väl ta en titt på det, det är värmepumpsforums egen oberoende offerttjänst som kan matcha din förfrågan med företag som behöver fler uppdrag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: 4 offerter, en skall väljas
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2007, 19:41:15 »
Luft/vatten är billigt om man tänker sig för och bara tar en för uppvärmning
och dockar den till en 300 L tekniktank - Isolerad och med 3 slingor + 30 vacumrör som står för merparten av ert tappvarmvatten.
Bara under uppvärmningsperioden behöver L/V pumpen gå.
Tekniktank + vacumrör + styrenhet kostar runt 22.000.
Har själv vacumrör + L/L pump och är under 9000 kwh nu.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 4 offerter, en skall väljas
« Svar #3 skrivet: 12 augusti 2007, 19:03:53 »
Jag skulle nog säga att alla alternativen är OK utom Sanyo, du behöver nog en 7-8 kW VP och Sanoyn ger max 4,5 kW vilket nog är lite för lite.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: 4 offerter, en skall väljas
« Svar #4 skrivet: 19 augusti 2007, 13:54:59 »
Min granne som är rörkrökare och har en firma säger att Nibe är bäst på berg och CTC bäst på luft. Själv är jag mycket nöjd med min CTC och av forumet att döma är det sällan fel på dem. De flesta frågor tycks gälla menyinställningar. Köp en CTC 107 och se till att du får en installatör som tar sig tid att ställa in och förklara menyerna.

Lycka till!

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: 4 offerter, en skall väljas
« Svar #5 skrivet: 19 augusti 2007, 16:23:56 »
Min granne som är rörkrökare och har en firma säger att Nibe är bäst på berg och CTC bäst på luft. Själv är jag mycket nöjd med min CTC och av forumet att döma är det sällan fel på dem. De flesta frågor tycks gälla menyinställningar. Köp en CTC 107 och se till att du får en installatör som tar sig tid att ställa in och förklara menyerna.

Lycka till!

Jag antar att din granne säljer Nibe och CTC  ;)

Mikael

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: 4 offerter, en skall väljas
« Svar #6 skrivet: 19 augusti 2007, 18:24:31 »
Jag tror han säljer det mesta och marginalerna är inte så stora. Han sa det till mig i ett helt privat sammanhang och jag har köpt mina grejor på annat håll, så jag tror det var hans verkliga mening. Han lever på att sälja timmar, inte grejer. Tror att hans pålägg är runt 10% på en VP.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: 4 offerter, en skall väljas
« Svar #7 skrivet: 19 augusti 2007, 22:05:42 »
Jag tror att de flesta aktiva här på forumet anser att de fyra stora IVT, CTC, Nibe eller Thermia är likvärdiga i sin kvalité och det är dessa maskiner som de aktiva här på forumet bör rekommendera till personer som vill ha en värmepump men saknar större erfarenhet av värmepumpar. Det finns många andra bra och mycket bra värmepumpar men eftersom dessa är små i Sverige bör man inte rekommendera dem till de personer som frågar efter vilken värmepump som är "bäst". Jag tror det är viktigare att ni som har erfarenhet och är aktiva här på forumet varna för mindre bra märke som tex Nordicair mm, istället för att hävda att "CTC är bättre än Nibe eller att IVT är bättre än CTC mm :D". Jag har läst de flesta inlägg här på luft/vatten forumet och det är omöjligt att säga vilken av de fyra stora som är bäst utifrån dessa inläggen.

Mikael

Utloggad svlg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 4 offerter, en skall väljas
« Svar #8 skrivet: 21 augusti 2007, 21:19:45 »
Hej igen alla hjälpsamma!
Det verkar så att de stora fyra dominerar här. (IVT, CTC, Nibe och Thermia).
Men enligt flera (håll i er!) försäljare även hos konkurrenterna säger att CO2 som köldmedium är framtiden. Må vara att de övriga gaser är bättre på olika saker (varför används olika hos de 4stora då?) Och enligt några experter här så sågas CO2 som värmebärare pga det extrema trycket. Några röster har hörts om det sk superkritiska tillståndet i gasen.
Sanyo säljer sedan nästan tre år CO2 VP-ar i Japan så lite erfarenhet har de nog. Och att just Ahlsell säljer pumpen (bla a) är nog ingen tillfällighet heller. De är också måna om sina produkter/rykten.
Det är sant emellertid att utedelen verkar vara klen. Men så har vi ytterst sällan riktig vinter här i Svedala, åtminstone jämfört med låt oss säga Småland. Och övriga ställen norrut i landet.
Men att skjuta med KCC Arctic 10 härnere är lite överkill. Aldrig i livet kan vi utnyttja 9KW! Dessutom så är det fruktansvärt stort (och fult och bra mycket dyrare). Kanske om man tänker starta ett fjärrvärmeverk, baserad på just VP.
Och inte att förglömma: vissa av dagens köldmedium blir förbjudna så småningom så som det var med tex CFC.
Men försök att förbjuda koldioxid... Inget mer bubbelvatten och öl för den delen då.
Priset har vi förhandlat allt inkl till 87 tkr.
Otroligt intressant att läsa forumet och tack vare er så lär man sig en massa.
Tack för hjälpen igen!
Hus 2 plan + inredd källare, byggd 1949 nya treglasfönster runt om, uppvärmd yta ca 130 kvm. Gammla oljepannan frÃ¥n ´76 är utbytt 01.11.2007 mot IVT  Optima 900 + 290 A/W. 2 vuxna + 2 tonÃ¥rsbarn i Svedala.
Naturen värmer... såååå gött.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: 4 offerter, en skall väljas
« Svar #9 skrivet: 21 augusti 2007, 21:38:34 »
Jag har varit mycket nyfiken på sanyo när den kom och håller med dig om att det kan vara framtiden. Men den har för låg effekt och för högt pris. Kolla litet på forumet om denna så får du se.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: 4 offerter, en skall väljas
« Svar #10 skrivet: 21 augusti 2007, 23:16:28 »
Pannan är byggd av CTC och utedelen är byggd av Sanyo.

Men Utedelen är inte byggd att värmahus utan för att göra tappvarmvatten.
Man pratar även om lågtemp i VP sammanhang men Co2 är bättre anpassad för högtemp system.

Sanyo Co2 vid -15 har ett cop på 1,81 och 3,10 vid +7 enligt broschyr från Sanyo

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 4 offerter, en skall väljas
« Svar #11 skrivet: 22 augusti 2007, 07:13:02 »
En liten jämförelse med annat märke:
märke/utetemp/framledning/COP

Nibe2020-8 /-20 ºC/50 ºC/1,7
SanyoCO2 /-20 ºC/65 ºC/1,4

Nibe2020-8 /-7 ºC/50 ºC/2,2
SanyoCO2 /-7 ºC/50 ºC/2,0

Nibe2020-8 /0 ºC/45 ºC/3,0
SanyoCO2 /0 ºC/50 ºC/2,5

Nog tycker jag att det ser ut som att Nibe2020-8 har lite vassare COP på pappret än "Bergvärmeersättaren".
« Senast ändrad: 22 augusti 2007, 07:15:37 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jfl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
SV: 4 offerter, en skall väljas
« Svar #12 skrivet: 22 augusti 2007, 09:01:58 »
Hej, har haft min CO2 sen Dec 05 och den har fungerat klanderfritt.
Men största nackdelen är 1 fas utedel vilket sabbar ditt elsystem eller kräver stora huvudsäkringar (20A) vilket ger högre avgift till elverket.
Läser du på mina tidigare inlägg ser du fler men mindre nack o fördelar.
Ha det!
1-plan 132 m2 byggt -63 i SkÃ¥ne alla fönster bytta till 3 glas -04 i övrigt hyfsat isolerat. Tidigare med elpanna Ã¥rsförbrukning ca. 23000 kwh inkl. HH.el med Sanyo CO2 4,5 Kw (installerad -05 Dec.) Ã¥rsförbrukning ca. 13000 kwh  inkl.HH.el.
Daikin Altherma 75-DA180 (installerad -20 April) Ã¥rsförbrukning ca. 9500 kwh  inkl.HH.el.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 4 offerter, en skall väljas
« Svar #13 skrivet: 22 augusti 2007, 17:49:25 »
hÃ¥ller med att  C02 är för klen i de flesta normalstora hus.  4.5 kw är inte mycket. Själv sÃ¥ tar mitt hus ca 5 kw när det är 0 ºC ute.  SÃ¥ i mitt fall hade det gÃ¥tt med tillskott väldigt mycket.
Men har man bra isolerat/litet hus sÃ¥ funkar det nog bra. En nibe 2020-10   ger 6,2 kw vid minus 10  och 5 kw vid minus 20.   SÃ¥ man ska inte stirra sig blind pÃ¥ att den ger 10 kw, det är angivit vid +7  ºC sen sjunker det desto kallare det blir. Jag hade satt in en pump sÃ¥ att balanspunkten ligger pÃ¥ -6 ºC till -10 ºC innan man behöver stötta med elpatroner.  DÃ¥ blir det inte mÃ¥nga dagar med tillskott per Ã¥r.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: 4 offerter, en skall väljas
« Svar #14 skrivet: 22 augusti 2007, 22:34:56 »
Här är det fina med en inverter styrd L/V man kan mer eller mindre slippa allt el-tillskott genom att sätta in en stor VP.
En 13kW ger 9,1kW värme effekt vid -15ºC samt att den säkras med 2st 10A

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!