Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm "Högt värmebärardelta T8/T9"  (läst 8477 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ollebo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Larm "Högt värmebärardelta T8/T9"
« skrivet: 08 december 2010, 12:06:28 »
Har lite funderingar kring min värmepump, en IVT HTPlus C9, installerad juli 2009. Har själv bott i huset sen april i år. Den är inställd enligt följande:
*Värmekurva 5,5 (Har sänkt i två steg från 5,7 och 6,0 sen april)
*Finjustering 0 gr
*Bör vattentemp 50 gr
*Drifttimmar 4461 h och elpatron 125 h (2,8%)
*Fördelning 12% vv 88% rad, för elpatron 30% vv och 70% rad
*Tidsstyrning mellan 07:30 till 15:15 med -3,0gr (lagt in för ca 3 veckor sen), har varit hemma pga vab några dagar och värmen har varit bra under dessa timmar.

Huset är 155kvm med vidbyggt garage på 54 kvm som också är uppvärmt. Huset ligger vid mälardalen.

Nu till funderingarna, jag får ofta ett larm (4-5 ggr/dygn) när det är runt -10 gr eller kallare om "Högt värmebärardelta T8/T9". Tror att det dyker upp när det är 13 graders skillnad mellan framledningstemp och returtemp. Har rensat silen men det hjälpte inte. Ställde då upp cp till läge 3 men då kom istället larm om för "Värmebärare ut max T8" vilket kanske är logiskt om inte vattnet hinner kylas av tillräckligt. Alla termostatventiler är fullt öppna. Tempkillnaden på kalla sidan brukar ligga på ca 3 gr.

Har läst om någon kopplingsdifferens, kan det hjälpa att ändra den inställningen och vad innebär det?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Larm "Högt värmebärardelta T8/T9"
« Svar #1 skrivet: 08 december 2010, 13:13:03 »
Värmekurva 5.5 är väldigt högt, det är vad jag skulle föreställa mig behövs för ett dåligt isolerad Skånelänga. Det går inte ihop med Mälardalen. Vad är det för typ av radiatorer i huset?

Drifttiden och tillsatstiden betyder att pumpen är väldimensionerad i förhållande till värmebehovet.

Lite konstigt att läge 3 på cirkulationspumpen gav larm om hög temperatur ut. HTPluis reglerar vad jag vet med hjälp av returtemperaturen. Ändras inte börvärdet där kommer en ökning av pumpens hastighet att medföra lägre temperatur på utgående värmebärare. Ökat flöde = mindre temperaturstegring.

Kopplingsdifferensen är skillnaden mellan start och stopptemperatur för pumpen. Starttemp. = börvärdet - halva kopplingsdifferensen. Stopptemp = börvärdet + halva kopplingsdifferensen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ollebo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Larm "Högt värmebärardelta T8/T9"
« Svar #2 skrivet: 08 december 2010, 13:34:25 »
Huset är byggt -77, 2-glasfönster och 1,5plan. Det är 18 vattenburna radiatorer fördelade på 4 st enrörsystem där termostaterna är utbytta av den tidigare ägaren för några år sedan. Golvet i badrummet har golvvämre (el).

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Larm "Högt värmebärardelta T8/T9"
« Svar #3 skrivet: 08 december 2010, 14:11:32 »
Är termostaterna aktiva? Mät fram och returtemp på radiatorslingorna och kolla att du inte får tillbaks lika varmt vatten som du skickar in.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm "Högt värmebärardelta T8/T9"
« Svar #4 skrivet: 08 december 2010, 15:16:40 »
Prova igen med läge 3 på CP, den borde inte larma för högt T8, tvärtom ska T8 sjunka med högre flöde då IVT reglerar på returtemp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm "Högt värmebärardelta T8/T9"
« Svar #5 skrivet: 09 december 2010, 13:09:30 »
Har samma problem med för högt värmebärardelta. Måste köra på läge 3 för att inget larm ska uppstå.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad GregS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm "Högt värmebärardelta T8/T9"
« Svar #6 skrivet: 09 december 2010, 14:22:14 »
Kan någon slinga vara väldigt lång (garaget?) som gör att returen totalt blir riktigt låg?
SpÃ¥nar..  Sc:,h

(Hur fasen lyckas man få ner VV till 12%?? Vi har 35%!!)
IVT GL C5, 100 borrat, värmer 145kvm 1-plan norr om Stockholm.
Förbr 2010(kWh inkl hh-el): Nov: 1794, Sept: 875, Aug: 621, Jul: 708, Jun: 589, Maj: 838, Apr: 1044 Drifttimmar(ca): VP 21300h, Tillskott 670h
Drifttimmar(ca 20120909): VP 25708h, Tillskott 796h

Utloggad Ollebo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Larm "Högt värmebärardelta T8/T9"
« Svar #7 skrivet: 09 december 2010, 21:05:48 »
Ställde om pumpen i läge 3 imorse igen och än har inget larm om "Värmebärare ut max T8" kommit. Å andra sidan har det endast varit ca -5 gr som kallast under dagen. Jag återkommer med besked när det varit kallare ute. Om kurvan är högt ställd som Roland tyckte så kanske det är en anledning att jag får larm på höga T8 värden. Jag ska testa att sänka lutningen lite mer men först vill jag se om larmet återkommer vid kallare väder.

purjo_: Har inget bra mätdon för att mäta på slingorna men genom att känna med handen så känner man att det är tempskillnad. Dock vore det intressant att se vilken slinga som avger mest värme. Har inte hittat någon ritning så jag vet vilken slinga som går till vilka rum. Garaget har nog kortast slinga iaf.

gregS: Vi är 4 pers med två små barn (3 och 1,5) som än så länge inte tar långa duschar.

Utloggad GregS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm "Högt värmebärardelta T8/T9"
« Svar #8 skrivet: 09 december 2010, 21:47:27 »
gregS: Vi är 4 pers med två små barn (3 och 1,5) som än så länge inte tar långa duschar.

Vi är 2 vuxna o en 4-bent vän. Desto märkligare eller hur?
IVT GL C5, 100 borrat, värmer 145kvm 1-plan norr om Stockholm.
Förbr 2010(kWh inkl hh-el): Nov: 1794, Sept: 875, Aug: 621, Jul: 708, Jun: 589, Maj: 838, Apr: 1044 Drifttimmar(ca): VP 21300h, Tillskott 670h
Drifttimmar(ca 20120909): VP 25708h, Tillskott 796h

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm "Högt värmebärardelta T8/T9"
« Svar #9 skrivet: 10 december 2010, 08:02:40 »
Jag har också runt 12% vv på 2 vuxna och två mindre barn.

Vad ligger delta på nu när du har cp på läge 3? Om delta ligger på ok nivå så är det säkert som du säger att när du har så "hög" lutning så vid -20 så når den väldigt höga temperaturer därav larmet.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Larm "Högt värmebärardelta T8/T9"
« Svar #10 skrivet: 10 december 2010, 11:21:08 »
Om kurvan är högt ställd som Roland tyckte så kanske det är en anledning att jag får larm på höga T8 värden. Jag ska testa att sänka lutningen lite mer men först vill jag se om larmet återkommer vid kallare väder.

När jag skrev att jag tyckte värmekurvan var hög visste jag inte att det var enrörssystem i huset. Det gör det hela ännu märkligare. Enrörssystem brukar vara konstruerade för en större temperaturdifferens mellan in- och utlopp till en radiatorslinga (inte varje enskild radiator) än över radiatorerna i ett tvårörssystem. Eftersom pumpen reglerar med hjälp av returen borde returtempaturen och därmed värmekurvan vara lägre än om det hade varit tvårörssystem (hoppas jag har tänkt rätt).

Jag tror att enda sättet att få stil på anläggningen (om det går) är att med en IR-termometer mäta temperaturfallet över varje slinga och varje radiator.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm "Högt värmebärardelta T8/T9"
« Svar #11 skrivet: 10 december 2010, 15:52:07 »

När jag skrev att jag tyckte värmekurvan var hög visste jag inte att det var enrörssystem i huset. Det gör det hela ännu märkligare. Enrörssystem brukar vara konstruerade för en större temperaturdifferens mellan in- och utlopp till en radiatorslinga (inte varje enskild radiator) än över radiatorerna i ett tvårörssystem. Eftersom pumpen reglerar med hjälp av returen borde returtempaturen och därmed värmekurvan vara lägre än om det hade varit tvårörssystem (hoppas jag har tänkt rätt).

Jag tror att enda sättet att få stil på anläggningen (om det går) är att med en IR-termometer mäta temperaturfallet över varje slinga och varje radiator.
[/quote]

Vet inte om jag förstår dig fel men tvårörssystem behöver väl inte högre temp än enrörssystem. För att få varmt i slutet på slingorna i ett enrörssystem måste man ju öka tempen för att ha nån värme kvar till dom sista radiatorerna.

Jag tror att enrörssystemet, antagligen med 15mm rör har ganska dålig flöde vilket gör att deltat blir stort. Med ökad cp slipper man kanske det och ang hög max temp tror jag helt enkelt att kurvan är inställd så pass högt att vid 20 eller liknande blir FL väldigt hög. Speciellt med dåligt cirkulation.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm "Högt värmebärardelta T8/T9"
« Svar #12 skrivet: 10 december 2010, 15:53:46 »
menar naturligtvis -20°C
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Larm "Högt värmebärardelta T8/T9"
« Svar #13 skrivet: 10 december 2010, 19:23:47 »

Vet inte om jag förstår dig fel men tvårörssystem behöver väl inte högre temp än enrörssystem. För att få varmt i slutet på slingorna i ett enrörssystem måste man ju öka tempen för att ha nån värme kvar till dom sista radiatorerna.


Radiatorerna i slutet av slingan pÃ¥ ett enrörssystem är större än i början. Nu är jag ingen expert pÃ¥ enrörssystem men vad jag vet sÃ¥ brukar det vara större temperaturdifferens mellan slingans början och slut i ett enrörssystem än över en radiator i ett tvÃ¥rörssystem. Vilken nivÃ¥ temperaturerna hamnar pÃ¥ är nÃ¥got annat. Problemet här är ju att pumpen larmar högt värmebärardelta vilket är samma sak som temperaturdifferensen över slingorna. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm "Högt värmebärardelta T8/T9"
« Svar #14 skrivet: 11 december 2010, 07:54:37 »
Jo, men fortfarande kan ju deltat bero på dåligt flöde och max tempen bero på hög kurva
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!