Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vedpannans ack-tank med shunt som arbetstank?  (läst 3838 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vedpannans ack-tank med shunt som arbetstank?
« skrivet: 30 december 2016, 23:14:40 »
Jag har idag en komplett vedanläggning med en vedpanna, laddomat och 2st 500l ack-tankar, i den ena sitter en förrådsberedare och shunt till radiatorsystemet. 2009 installerades en Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW, eftersom den inte har någon inbyggd vv-beredare kopplade man så att ena ack-tanken blev vv-beredare, vp:ns vb kopplade man i serie med ack-tankens shunt.
Det jag har upptäckt är att shunten läker väldigt mycket internt fast den är helt stängd, så ack-tankens(varmvatten-beredarens) värme läker ut i värmesystemet, den höjer VB cirka en grad. Och jag har idag nästan 5ggr så mycket varmvattentillverkning mot för vad jag hade i mitt gamla hus där jag hade en likadan VP men med inbyggd beredare.
Dessutom har jag en något för stor VP så jag har lite för mycket starter och jag har radiator/rör-knäppningar som jag vill bli av med. Dessutom lider den VP jag har av en tidig version av programvaran där cirkulationspumparna vid varje VP-start varvar upp till 100% ett tag, så det blir ett herrans liv i hela huset innan dom har varvat ner, detta vet jag Thermia löste på senare versioner av programvaran.
Så min fråga är om det är vettigt att installera en separat TWS-beredare till VP:n och använda ack-tanken/arna som arbetstank istället? Fungerar detta bra om jag låter ack-tankens shunt stå helt öppen?
Jag vill fortfarande ha vedanläggningen körbar för nödfall och elda gratis ved ibland (blandved som stadsborna inte köper).
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedpannans ack-tank med shunt som arbetstank?
« Svar #1 skrivet: 31 december 2016, 12:30:08 »
Kan du inte montera avstängning mellan så ena tanken blir arbetstank och den andra vv beredare vid eldning får du helt enkelt öppna kranarna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedpannans ack-tank med shunt som arbetstank?
« Svar #2 skrivet: 31 december 2016, 15:45:25 »
Det är avstängning mellan tankarna idag, men jag tror tanken med varmvattenberedare läker väldigt mycket värme överhuvudtaget, dåligt isolerad och anslutningarna mellan tankarna är grova 2" doningar som leder mycket värme. Så jag tror mycket är vunnet att flytta varmvattenberedningen till en modern TWS-beredare. Nu är ju denna värme inte förlorad, den värmer källaren, men den är tillverkad med mycket lågt COP.
Min förhoppning vara att jag kunde återställa vedanläggningen som den ska vara, och docka VP till systemtanken(den med beredare och shunt). Och vid VP-drift ställer jag bara shunten i fullt öppet läge. Då blir det lätt att växla mellan Ved och VP, och jag kan lätt välja om arbetstanken ska vara 500 eller 1000liter stor.
Så frågan är egentligen om tankens shunt är något problem när den ska användas som arbetstank för VP:n? Shunten tar ju vatten höst upp i tanken och returnerar den nästan längst ner i tanken, vilket är detsamma som vid en vanlig inkoppling av radiatorsidan på en arbetstank, eller...?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vedpannans ack-tank med shunt som arbetstank?
« Svar #3 skrivet: 31 december 2016, 16:01:37 »
Kan du inte isolera tanken och rören?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedpannans ack-tank med shunt som arbetstank?
« Svar #4 skrivet: 31 december 2016, 16:13:57 »
Precis isolera allt du kan så lär inte din beredare ha mera värme läckage än nån ny köpt modell. Shunten är inget problem har en själv till min anläggning och den står helt öppen vid vp drift.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedpannans ack-tank med shunt som arbetstank?
« Svar #5 skrivet: 31 december 2016, 16:32:02 »
Jag kommer bara åt på ovansidan och framsidan och knappt det, det är ett råttbo med rör ovanför hela tanken. Och det blir ingen snygg eller praktisk lösning heller och det kanske i bästa fall löser en liten del av problemet. Att isolera rören hjälper inte, problemet med dom är att dom leder över värmen till den andra tanken. Den tanken är nästan 10 grader varmare än rummet fast alla ventiler till den är stängda. Metall leder värme bra...
En idé vore att göra som smurfen sa att använda slavtanken som arbetstank, men det ger en del extra rördragning, flytt av CP och dyra 3-vägs ventiler osv. Och rörmockaren drar fort iväg i pengar...och lösningen blir inte lika smidig att växla mellan ved och VP.
Att återställa vedanläggningen och docka VP till slavtanken handlar om att koppla om 2 rör och proppa ett tredje. Plus det som behövs för att installera TWS-beredaren...TWS-beredaren blir den dyra biten i min lösning.
Så frågan är fortfarande om shunten ställer till det på systemtanken när den används som arbetstank? Smurfen du hann svara innan jag hade postat, så du har kopplat som jag hade tänkt koppla?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedpannans ack-tank med shunt som arbetstank?
« Svar #6 skrivet: 31 december 2016, 16:36:59 »
Jag kör vp mot tank med shunt som står helt öppen vid vp drift vid eldning stänger den naturligtvis. Jag förvärmer vv i tanken i slingor och sen slutvärms det i inbyggda beredaren i vp. Vet inte riktigt hur det funkar med Thermia lite olika beroende på styr men nånting med buffert styr ska du nog ha om du kör mot tank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedpannans ack-tank med shunt som arbetstank?
« Svar #7 skrivet: 31 december 2016, 16:56:11 »
Låter precis som jag har tänkt, fast jag får en extern beredare...
Min tanke vara att låta shuntens styrning styra mot något högre rumstemp än vad jag har på VPn. Då går shunten automatiskt över till maxöppet under VP-drift och börjar jag elda så stänger den automatiskt. VPns styr borde också fatta detta eftersom om jag börjar elda så stiger arbetstankens temp och vb-fram och integralunderskottet stiger, vill minnas att Thermia max stiger till +100.
På detta sätt borde jag få en helt sömlös växling mellan VP och Ved-drift (eldar inte ofta så därför är det ännu viktigare att det är enkelt när man ska göra det)
Minskat antal starter på VP
Inga knäppningar i rör och radiatorer
Kan köra med lägre flöde på radiator kretsen.
Och framförallt mindre VV-körningar, förhoppningsvis minska dessa till en femtedel...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedpannans ack-tank med shunt som arbetstank?
« Svar #8 skrivet: 31 december 2016, 18:32:02 »
Finns även en snikvariant jag ska fundera på, det är att låta varmvattenberedningen vara som den är idag. Men jag låter installera 2st 3-vägsventiler som gör att jag kan växla bort ack-tankens shunt vid VP-drift. Då får VPn gå direkt mot radiatorsystemet. Och det mesta av värmeförlusterna är då borta.
Och så installerar jag en ordentlig knäpptank istället. Det enda jag inte kommer tillrätta med då är VB-CPns ursinnes uppvarvningar vid start. Men jag ska kolla med Thermia vad det kostar att få programvaran uppgraderad, förmodligen måste man byta hela reglerdatorn...men det kostar inget att fråga.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedpannans ack-tank med shunt som arbetstank?
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2017, 11:13:14 »
Det enda som talar för en arbetstank vad jag förstår är att man kan köra med skilda flöden på radiator resp. vp-sidan, övriga fördelar kan man lösa både enklare och billigare med en volymtank? Eller finns det någon fler?
Hur vet jag om jag kör med för högt flöde i radiatorkretsen? Jag har inga problem med brus och oljud förutom just vid vp-start vb-cp varvar max en stund.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedpannans ack-tank med shunt som arbetstank?
« Svar #10 skrivet: 01 januari 2017, 12:50:21 »
Märker du inga problem med flödet i dag gissar jag att det är helt ok och går lika bra med volymtank om du inte vill använda de tankarna du har.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedpannans ack-tank med shunt som arbetstank?
« Svar #11 skrivet: 01 januari 2017, 12:53:51 »
Finns även en snikvariant jag ska fundera på, det är att låta varmvattenberedningen vara som den är idag. Men jag låter installera 2st 3-vägsventiler som gör att jag kan växla bort ack-tankens shunt vid VP-drift. Då får VPn gå direkt mot radiatorsystemet. Och det mesta av värmeförlusterna är då borta.
Och så installerar jag en ordentlig knäpptank istället. Det enda jag inte kommer tillrätta med då är VB-CPns ursinnes uppvarvningar vid start. Men jag ska kolla med Thermia vad det kostar att få programvaran uppgraderad, förmodligen måste man byta hela reglerdatorn...men det kostar inget att fråga.
Hänger inte riktigt med varför du inte kan köra vp mot ena tanken och vv i den andra  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedpannans ack-tank med shunt som arbetstank?
« Svar #12 skrivet: 01 januari 2017, 14:14:32 »
Hänger inte riktigt med varför du inte kan köra vp mot ena tanken och vv i den andra  Sc:,h
Det ligger nog i grund och botten i att jag redan idag har ett virrvarr med kopplingar hit och dit för att det skall fungera. Och varje gång jag ska slå om till ved-drift får jag stå och fundera vilka kranar jag ska slå om och ingenting är riktigt optimalt. Kopplingarna som är gjorda för att systemtanken ska fungera som vvb för vp gör att vatten tar fel väg vid ved-drift, det funkar men är inte optimalt. Skulle jag nu även använda slavtanken som arbetstank måste jag parallell koppla från dagens shunt och den nya fram/retur-ledningen från "arbetstanken", sätta ännu fler ventiler för att kunna växla mellan ved och vp. Dessutom har inte slavtanken de rätta anslutningarna heller tror jag, den är endast till för att dockas med systemtanken...2st 2" anslutningar i sidan. tror att innan man har fått till den lösningen har rörmockaren kostat mera än vad en enkel knäpptank på 100l har kostat att installera...

Jag lutar nu mot att nöja mig med att installera en volymförstorare till VPn, 3-vägsventiler för att koppla bort shunten vid vp-drift och även proppa ett par rör som idag gör att det självcirkulerar genom systemtanken. Den dagen min nuvarande VP rasar blir det en med inbyggd beredare så minskar jag vv-laddningarna dramatiskt och så återställer jag vedanläggningen till sitt ursprung. Då blir systemet enklare och mer väl fungerande än det är idag, så hade jag i mitt förra hus och det fungerade utmärkt. Endast 1 ventil behövde slås om för att växla mellan ved/vp...enkelt och effektivt...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedpannans ack-tank med shunt som arbetstank?
« Svar #13 skrivet: 01 januari 2017, 15:38:19 »
Jag kör vp mot samma tank som jag ibland eldar mot inga ventiler behöver slås om vid eldning resp vp värmning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedpannans ack-tank med shunt som arbetstank?
« Svar #14 skrivet: 01 januari 2017, 16:22:01 »
Men du har ju vattenberedaren inbyggd i VPn, allting blir väldigt mycket enklare då.
Jag måste stänga en ventil för att vv-laddning skall fungera vid VP-drift, vid ved-drift måste den vara öppen för att jag ska kunna ladda tankarna. Och om jag vid ved-drift ska ta värmen via shunten och vid VP-drift ta den via slavtanken lär det ju behövas åtminstone en ventil för att vattnet inte ska kunna ta fel väg. Dessutom måste jag stänga 2st ventiler mellan tankarna vid VP-drift, dessa ska vara öppna vid ved-drift. Så minst 4 ventiler måste jag slå om för att växla.
Om jag ska få som dig måste jag investera i en extern beredare för VPn, men en sådan lär inte kosta under 10.000:- plus installation. Då kan jag seriekoppla vv-beredarna ved -> vp. Och använda ved-pannans systemtank som arbetstank för VP. Då behöver jag inte slå om några ventiler, bara se till att shunten är fullt öppen vid vp-drift.

Så som jag ser det har jag ett vägval att göra nu:
1. Bygga för arbetstank, investering i separat beredare till VP-krävs.
Fördelar, separata flöden är möjligt, enkel växling mellan VP och VED och dom många och långa vv-laddningarna är lösta idag.

2. Bygga för volymförstorare, investering i volymförstorare krävs.
Fördelar, bättre mot knäppningar, utnyttjar hela volymen till volymförstorare, ingen extra CP.

Alternativ 2 kostar förmodligen cirka 10.000:- mer än alternativ 2. Och hur många år har min nuvarande VP kvar att leva? Den dagen investerar man i en vp med inbyggd beredare, dessa kostar marginellt mera och då står man med en extern beredare i onödan.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!