Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥d inför val av luft-vatten värmepump  (läst 5494 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Credde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Råd inför val av luft-vatten värmepump
« skrivet: 16 april 2015, 00:02:14 »
Hej,

Vi bor i dag i Bjärred (Skåne) i et hus från 1969 i ett plan med full källare, varje plan är 106 m2. Uppvärmning i dag är ett vattenburet en rörs system (radiatorer) med naturgas på en gammal olja panna vilket inte är speciellt effektivt.

Har haft 2 stycken företag ute för att ge en offert och titta på huset.

Har fått 2 stycken offerter som inte skiljer mycket i pris, garanti (dock har IVT 10 år på kompressor) etc.

IVT Air X90 med IVT Airmodule E9
och
Mitsubishi PUHZ W85 VHA2 med EHPT 20X-YM9B

Installatören som offererade Mitubishi'n säljer också alla andra märken (CTC, Bosch, Nibe, IVT) men menade att denna modell skulle vara bäst för mitt hus.

Mitubishi'n skulle ha en varvstyrd utedel som ska dra mellan 2.8-9.2 kW där IVT'n ligger lite högra på 3.13 kW i början, men IVT har högre COP. Dock kräver Mitsubishi en 20A säkring, där IVT kan använda befintliga 16A säkring.

Dock undrade jag mig över installatören som kom med det påstånd, att IVT'en skulle behöva en extra tank för vattenflödet i värmesystemet, då tanken enbart var på 60 liter (varmvatten tanken är på 185 liter). Kan det vara korrekt, och i så fall varför har inte IVT installatören sagt det, eller är det bara "skitsnack" ? Likadan påstod han att alla kompressorer oansat märke är en Mitsubishi?

Omedelbart verkar IVT till att ha en bättre framtidssäkring men har lite svårt vid att välja.

Behöver råd och sparring :-)

Tack på förhand.




Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Råd inför val av luft-vatten värmepump
« Svar #1 skrivet: 16 april 2015, 09:15:10 »
Verkar väl vara två rätt vettiga alternativ, skulle dock inte skada att ta in offerter från Nibe och CTC också tycker jag.

Mitsubishin är en enfas kompressor vilket gör att den kräver lite större huvudsäkring, om du går upp en strolek på Mitsubishi, till 112, så får du mer uteffekt när den behövs som mest, och dessutom en trefas maskin som fördelar belastningen bättre mellan faserna, på Polarpumpens hemsida verkar det skilja 11 000 kr i pris, och det tror jag du har igen inom 5 år i ökad besparing.

Att utifrån din gas/oljepanna beräkna nuvarande energibehov är nog svårt, verkningsgraden på den anläggningen är nog svåruppskattad, men om man antar att du har ett toppeffektbehov på ca 60 W/m2 i markplan när det är som kallast ute, och ca hälften i källaren så får du ett toppeffektbehov på ca 9,5 kW, de två pumpar du blivit offererade ger max 6 kW vid -15 grader, resten kommer att behöva tillföras med elpatron de få dagar det är riktigt kallt där nere i Skåne.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Råd inför val av luft-vatten värmepump
« Svar #2 skrivet: 16 april 2015, 09:24:23 »
Hur varmt vatten behöver radiatorerna när det är som kallast ute?

En extra tank är alltid bra om man har ett system med liten volym och/eller dåliga förutsättningar för rätt flöde. Dock är det inte alla installatörer som tar med det i beräkningen eftersom dom inte vill vara dyrare än konkurrenterna. Se det som positivt att en installatör nämner det.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Råd inför val av luft-vatten värmepump
« Svar #3 skrivet: 16 april 2015, 09:41:37 »
Mmm, men med tanke på att båda värmepumparna är Inverters så har det mindre betydelse, i vart fall så länge ditt radiatorsystem kan hantera effekterna.
Troligen trodde Mitsubishi-leverantören att IVT:s värmepump var en on/off-värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Credde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Råd inför val av luft-vatten värmepump
« Svar #4 skrivet: 16 april 2015, 09:51:40 »
Tack båda för bra input! Vi har inte bott i huset mer än 4 månader men klart över vintern (som tur inte har varit så kall). Temperaturen på pannan är nu 80 grader enligt rekommendation från lokala VVS firman och den ger bra värme i huset. Jag har ingen direkt temperatur på framledningsvattnet i radiatorerna.

Tänkte också att ta in offert från Nibe och CTC. Intressant nog var installatören som var hos mig i går inte enbart leverantör av Mitsubishi men också IVT, Nibe, CTC - men dom kastade han ganska snabbt bort och tyckte att Mitsubishi'n var bästa valet - fast installationspriset jag fick på IVT är 6000 SEK billigare.

En sak med Nibe är de enbart har 3 års garanti, både IVT och Mitsubishi har 6 års garanti, IVT till och med 10 år på kompressorn.
« Senast ändrad: 16 april 2015, 10:01:09 av Credde »

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Råd inför val av luft-vatten värmepump
« Svar #5 skrivet: 16 april 2015, 10:03:47 »
Mitsubisi säljaren tjänar mest på att sälja en Mitsubishi, därför tycker han det är bästa pumpen för ditt hus.
Att han sen säger att han säljer fler märken är för att locka fler kunder.
Jag känner igen typen från då jag tog in offerter på våran anläggning.
« Senast ändrad: 16 april 2015, 10:09:37 av Karl-Evert »
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Råd inför val av luft-vatten värmepump
« Svar #6 skrivet: 16 april 2015, 10:07:40 »
Du måste kolla upp hur varmt vatten radiatorerna behöver. De flesta VP klarar inte mer än ca 50-55 grader när det är kallt ute...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Råd inför val av luft-vatten värmepump
« Svar #7 skrivet: 19 april 2015, 09:58:37 »
Om du väljer Mitsubishi alternativet så bör du se till att få den nya tanken som heter EHPT20X-YM9C , gäller att hålla koll på sista bokstaven.
W85 kan man switcha om så det blir max 16A
Är det vanligt med längre strömavbrott vintertid på grund av tex stormar så kanske Mitsubishi SW75 är ett bättre alternativ då den
har köldmedia mellan inne och utedel och den ger även lite mer effekt när det är kallt ute, den kan man också switcha om till 16A vid behov.

Montören borde kunna ge dig  beräkningar med dina/husets förutsättningar vilken av dom olika modellerna som är bäst för era förutsättningar.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Råd inför val av luft-vatten värmepump
« Svar #8 skrivet: 20 april 2015, 10:08:23 »
Fortfarande är det ju 16A på en fas vilket förmodligen kräver lite ombyggnad i elcentralen för att balansera andra förbrukare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Råd inför val av luft-vatten värmepump
« Svar #9 skrivet: 20 april 2015, 10:30:41 »
Stämmer bra purjo att det kan behövas om han väljer en 1-fas modell
Har försökt trigga fram högsta möjliga förbrukning på min egen Sw75 och det är svårt att få den över 10A.
Nu har jag inte provat under alla förutsättningar under ett helt år men jag försöker plåga den lite för att jämföra mot den tidigare zubadanen ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Råd inför val av luft-vatten värmepump
« Svar #10 skrivet: 20 april 2015, 10:32:54 »
Mmm, på det sättet är det absolut att föredra en större maskin som har 3-fas kompressor.

I och med att det är enrörsystem så bör man även försöka säkerställa att det fungerar med tillräckligt låg framledning.

Finns det möjlighet att köra ut en känd effekt idag, typ 9 kW elpatron, så kan man ju se vilken framledningstemp det resulterar i, för att få en indikation på om systemet klarar av att distribuera de effekter vi talar om här med en så låg framledning att det fungerar i praktiken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!