Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skatter  (läst 8919 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyborrad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Skatter
« Svar #15 skrivet: 13 september 2004, 22:15:40 »
Håller med Rickard om dieselbilar som är "skattebilliga om de är gamla(och skitar ned) nog.
Dock hänger statsmakten ej med i svängarna när det dyker upp bättre alternativ med partikelfilter etc.
Utsläppen skall beskattas och mindre skitiga alternativ premieras!!!
Tyvärr dras nu alla Jeepliknande fordon över en kam i debatten och dessutom visar det sig att försäljningssiffrorna av Stadsjeepar varit betydligt överdrivna och man har där dessutom plockat in billar i statistiken som egentligen ej passar in i begreppet förutom om man vill ljuga med statistik. Se senaste Teknikens värld för mer onfo.
Vidare vad gäller att rapportera till skattmasen att VP installerats kommer nog att på lämpligt sätt glömmas bort även här.
Visste ni förresten att den norska oljan kunde ha varit vår?
När Sverige ej hade en "fiskeminister" med vid mötet där fiskezoner etc i Nordsjön fördelades efter andra världskriget blev vi utan de områden Bohuslänska fiskare hållit till i långa tider.Gissa var norrmännen funnit all olja...
Sen kan jag i och för sig ansluta mig till Bertil på ett hörn då jag i alla fall är "halvjämte".
Men låt oss slippa ordkrig här i forumet mellan "surjämtar" och "klyktattare"(Y-länsinvånare).
Thermia Duo 10 , 170m aktiv borra, södra norrlands kustland, 220kvm byggt 1916

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Skatter
« Svar #16 skrivet: 14 september 2004, 00:12:58 »
Ge kejsaren det som kejsaren tillhör!

Citera
Vidare vad gäller att rapportera till skattmasen att VP installerats kommer nog att på lämpligt sätt glömmas bort även här.
Annars är det kanske möjligt att köra SGU:s register mot deklarationen. Eller kommunens anmälningsblankett mot deklarationen när uppgifterna matas in i den centrala övervakningsdatorn
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

admin

  • Gäst
admin
Re:Skatter
« Svar #17 skrivet: 14 september 2004, 00:41:58 »
Samkörning av registrer är vad jag vet förbjudet. I vart fall krävs starka misstankar om ett utbrett missbruk för att det skall få göras.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Skatter
« Svar #18 skrivet: 14 september 2004, 08:43:13 »
Ändamålet helgar medlen!
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Skatter
« Svar #19 skrivet: 15 september 2004, 01:10:47 »
att rösta på "nån" annan.. samma kålsupare hela gänget.
Radar man upp några hundra stycken så inte ser jag nån skillnad. Flera har ju provat under årens lopp. resultatet då... ungefär samma soppa. ( jag jobbar i en politisk organisation)
helt utopiska saker drivs igenom ibland, ofta läcker det en del info, då kan vi få höra att det där krävde ena gänget o det där krävde det andra, det blev dyrt för det tredje gänget men dom fick majoritet för sitt "stora" förslag.
Tyvärr blev det hemskt dyrt att få igenom men nu sitter vi nog säkert hela mandatperioden. Det slipper man med egen majoritet.


för mig får vem som helst regera (nästan).

Det är så här ju flera kockar ju sämre soppa, eller hur.
Men med politik: ju flera kockar ju DYRARE soppa, alla måste ju profilera sig. Titta här vad vi har gjort rösta på oss. varje enskild åtgärd omvandlas till SEK.
Hade något parti egen majoritet, då skulle det inte behövas dyra överenskommelser som dessutom gör att det vinglar hela tiden.

kanske dags för tvÃ¥partisystem, titta sÃ¥ fint det gÃ¥r i USA  ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Skatter
« Svar #20 skrivet: 15 september 2004, 02:22:40 »
Jag är för ett tvåpartisystem.
Billigare skulle det garanterat bli.

Problemet är väl kanske framför allt att det finns vissa värden i att "tvingas" kompromissa - ibland blir det nog faktiskt bättre om man stöter och blöter sina förslag med en eller annan meningsmotståndare innan man går till beslut och genomförande.

Bra beslut är dock ofta dyra beslut, så skatten måste höjas, och konkurrenskraften försämras, och arbetslösheten stiger, och skatten måste höjas, och till slut måste fler dyra kompromissförslag genomföras för att sänka arbetslösheten, och därför måste skatten höjas, och då försämras konkurrenskraften igen, och skatten måste höjas...

Det är nu 2004 och skattetrycket har nog aldrig varit större, är det någon här som tror att det kommer att minska?

Det tror inte jag, i vart fall inte p.g.a. politiska beslut.
Vad som skulle kunna tänkas driva fram en sänkning av det totala skattetrycket är nog endast den globala konkurrensen som på sikt kommer att tvinga oss till en total omstrukturering av vårt system.

Färre kommuner och landsting.
Länsstyrelser, lanshövdingar, behövs dom???
Mindre antal riksdagsledamöter, tjänstemän, statliga verk.
Mindre antal i diverse beslutande församlingar.
Nedläggning av fler försvarsorter.
Färre sjukhus.
Sämre sjukförsäkring.
Karensdagar.
Arbetsförmedling, socialtjänst och liknande bantas radikalt.

Den starke överlever.

Delar av ovan uppräknade förändringar borde i och för sig genomföras, det skulle gå precis lika bra ändå. Problemet är att det påverkar beslutsfattarna och deras egna plånböcker, därför har jag svårt att se några större förändringar på de punkter som faktiskt skulle kunna förändras utan att det drabbar gemene man.
Det brukar vara där man börjar istället.

Hoppas att jag inte framstår som en domedagsprofet, men på något sätt kommer den ökade internationaliseringen att drabba oss, det har ju förövrigt redan börjat.

Vill bara påpeka att det skulle gå ännu sämre för oss om våra företag inte hängde på och la ut sin tillverkning till låglöneländer.

Det är så att säga en ond spiral som framtvingar en lägre kostnadsbild för de länder som vill vara med och konkurrera om de arbeten som finns.

Hade vi haft olja hade problemet varit ur världen, får nog emigrera till Norge jag med...

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Skatter
« Svar #21 skrivet: 15 september 2004, 09:06:18 »
Bertil...

Du jobbar i en politisk organisation (jag gjorde det själv innan jag blev för cynisk å tog en paus på obestämd tid, mycket pga samma anledningar som du själv anger). Men varför gör du det om du int tycker det gör nån skillnad?
« Senast ändrad: 15 september 2004, 09:56:38 av Norrlänningen »
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Skatter
« Svar #22 skrivet: 15 september 2004, 09:39:35 »
ME for president   8)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Skatter
« Svar #23 skrivet: 15 september 2004, 09:45:18 »
De andra har ju försökt, men det blev inte bättre. Inte blev det sämre heller. Ett av problemen som en annan regering mÃ¥ste brottas med är att det sitter politruker pÃ¥ snart sagt varje generaldirektörsstol, landshövdingestol, osv. osv.  
Att viss produktion flyttas till andra länder kan accepteras om det finns andra jobb som väntar på dem som friställs. Så är dock inte fallet.
En fråga som jag anser vara av största vikt är att vi värderar upp det manuella arbetet, hantverkskunnandet. Här skall ingen jobba med händerna. Det kan de göra i Polen, Estland, Kina. osv. Vi skall göra planeringen. Och därmed gräver vi vår egen grav.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Skatter
« Svar #24 skrivet: 15 september 2004, 11:39:47 »
summa sumarum...politikerföraktet ökar, fler "soffliggare" i kommande valen...själv hoppas jag att miljöpartiet åker ut nästa gång för enligt mig har vi inget parti i sverige som är lika glesbygds fientliga som miljöpartiet !!!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Skatter
« Svar #25 skrivet: 15 september 2004, 12:03:24 »
kek29

Törnman i Kiruna ville komma in i riksdagen, det gör man om man har 4% röster i landet eller 10% i ett län.

Tack vare det försöket tapade sossarna x antal röster.
Pga av detta blev dom tvungen att bjuda in miljöpartiet i samarbetet.
Det blev dyrt för staten Sverige. ( enligt tesen ju flera kockar ju dyrare soppa.

Rätta mig om jag har fel, är inte 100% säker  :-[


Det var ganska dyr soppa när det fems gäng regerade, då var man ju ännu fler.
Dessutom med en greve och en nöjesparksägare med utslagsröster.  ;D

men ännu värre var det i en period när man lottade i alla frÃ¥gor. Ingen hade räknat ut att om antalet ledamöter är jämt delbart med tvÃ¥, dÃ¥ kan det bli helt jämt mellan blocken, det blev sÃ¥.  >:( >:(  

Jag försöker inte lägga politiska värderingar i det här.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Skatter
« Svar #26 skrivet: 15 september 2004, 17:05:22 »
Mer om polikik och uppvärmning i :
http://w1.318.telia.com/~u31807324/index.htm
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Skatter
« Svar #27 skrivet: 15 september 2004, 18:16:32 »
det är ju just det som är risken med att folk slutar bry sig, dÃ¥ kommer smÃ¥ partier typ norrbottenspartiet att se sin chans och dom plockar dom väljarna som inte tagit steget fullt ut att bli soffliggare och dÃ¥ blir det dokusÃ¥pa av politiken, kanske USA modellen med 2 partier är nÃ¥t för svedala...eller som kina och nordkorea...1 parti som ser till att man inte behöver fundera sÃ¥ värst mycket över livet  ;D
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Skatter
« Svar #28 skrivet: 16 september 2004, 09:46:31 »
Gör TvÃ¥ val !!!  sätt en 6-8 % (de flesta smÃ¥ partier finns i detta omrÃ¥de) gräns i första valet. De som klarar denna fÃ¥ vara med i det andra valet och där finns en lägre gräns (alt ingen).

Vinst: Vi skulle inte få en demokrati där set största partiet regerar och inte som verkligheteni dag där det är minoritetspartier som styr regeringspariet.

För att hård dra detta vi har inte styrning efter majoritet utan vi styrs av vad minoriteten vill. fler slutsatser man kan dra är att Majoriteten har inte insett att de utnyttjas och det finns flera förklaringar till detta men de får ni lista ut själva för jag vill inte vara allt för elak med dem.......

(ME for president)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Skatter
« Svar #29 skrivet: 16 september 2004, 23:04:19 »
ja röstar på du!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!