Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa rätt värmepump  (läst 1716 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
Köpa rätt värmepump
« skrivet: 31 oktober 2017, 21:42:32 »
Hejsan!

Detta forum har hjälpt mycket men just nu upplever jag att det har blivit ett slags beroende. Jag kan inte sluta tänka på värmepumpar! Det är inte ens dags förrän nästa år! Men jag kan inte sluta. Jag bara läser och läser men jag kommer ingenstans.

Hur kan jag komma fram till vilken effekt jag behöver på en luftluftvärmepump för att kunna garantera att den värmer huset själv i 355 dagar? Jag antar att det blir svårt att låta värmepumpen sköta uppvärmningen året runt. Kommer nog en dag när den behöver hjälp.

Huset är en 2-plansvilla med källare och befinner sig i sydöstra Sverige. Huset har en bo area på 115+68 kvm och bi area på 115 kvm. Vi har en års förbrukning på 18656 kwh. Varav 7500ish kwh är hushållsel + varmvatten. Uppvärmningskostnad är alltså ~11.1 kwh. Energideklaration gjord av förra ägaren gav en energiprestanda på 55kWh/kvm. Genomsnitt utomhus temp från April-Okt är 3.3 Grader och på de senaste 10 åren har vi som lägst haft -19 grader.

Hur går jag vidare? Hur kan jag ta reda på vilken effekt som krävs för mitt hus?
Värmeglad.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Köpa rätt värmepump
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2017, 22:07:15 »
Låter som det blir otroligt svårt att värma dom ytorna med skaplig komfort med en luft/luft värmepump.

Ca 11000kwh med så stora ytor är väldigt lågt tycker jag om det nu är 20 grader eller mer på alla dessa ytor.
Jag skulle börja med att ta hem några lokala företag och höra deras förslag och priser inkl installation till att börja med, dom kanske har tips på placeringar du inte tänkt på även om du läst på länge.

Är det vattenburen värme så kanske en luft/vatten kan vara ett alternativ med så stora ytor
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa rätt värmepump
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2017, 22:10:11 »
Ja vad har du för uppvärmningssystem idag och ev ventilation?
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Köpa rätt värmepump
« Svar #3 skrivet: 01 november 2017, 05:08:57 »
En faktor som sällan nämns är att cop blir sämre ju hårdare pumpen går. Så köp så kraftfull som möjligt. Dels kommer den jobba med bättre cop och dels kommer den orka mer utan tillskott.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Köpa rätt värmepump
« Svar #4 skrivet: 01 november 2017, 10:44:50 »
Idag är det direktverkande el och en mitsubishi srk 25 zfx-s som värmer huset. Övervåningen och källaren används knappt. Elementen är satta på 16-17 grader i dessa ytor. Men det är ungefär 18 grader så elementen används inte.

Nuvarande placering är i trappan ner till källaren. Men det fungerar inget vidare då värmen stannar i trappan och jag behöver använda en golvfläkt för att få upp värmen.

FTX sköter ventilationen i huset. Aggregatet sitter i källaren tillsammans med en llvp. Ftx:en "frisk luft" insuget är också i källaren med llvpn. Det är möjligt att reglera insuget och ta luft utomhus.

Min första tanke är att en stor värmepump kan värma övervåningen och bottenplan och ytterligare en pump i källaren. Men hur kan jag veta om en pump räcker för bägge plan? Eller ska det vara en pump per våning med optimal placering? I så fall hur vet jag att de räcker?

Värmeglad.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Köpa rätt värmepump
« Svar #5 skrivet: 01 november 2017, 13:49:21 »
Du bör nog ta hem några återförsäljare/montörer som kan kika på plats och ge förslag och pris.

Alternativt får du lägga upp planlösning och kanske lite bilder så det är lättare för folk att ge tips och förslag.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Köpa rätt värmepump
« Svar #6 skrivet: 01 november 2017, 19:51:26 »
Hehe ja, det är väl det klokaste valet. ::) Jag tänkte ta det när jag går på föräldraledighet i början av nästa år. Då har jag tid att vänta på folk hela dagen.

Jag kan ladda upp bilder på planlösningen. Är det något jag ska tänka på? T.ex. är FTX don av intresse?
Värmeglad.

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Köpa rätt värmepump
« Svar #7 skrivet: 04 november 2017, 12:35:49 »
En orange klump representerar befintlig plats för en värmepump, bägge är i källaren. Kan någon med hjälp av planritningarna på ett ungefär vad för effekt skulle behövas?

En stor anledning till varför jag vänder mig hit är att jag vet inte hur seriösa de lokala firmorna är. DÃ¥ jag inte känner nÃ¥gon som installerat luftluft sÃ¥ vet jag inget om dem. Jag är nojjig att de inte bryr sig om att installera rätt pump för mitt hus. Oroar jag mig i onödan?  Sc:,h
Värmeglad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!