Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrkort till en SC3348 alternativt en likriktarbrygga?  (läst 1321 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jnybbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Styrkort till en SC3348 alternativt en likriktarbrygga?
« skrivet: 29 oktober 2017, 13:04:01 »
Tja,
råkade ut för ett mindre trevligt elfel för ett par veckor sedan som gjorde att en fas samt jordfelsbrytaren till luftvärmepumpen löste ut.
Efter en hel del felsökning verkar det varit en matarkabel till (vatten)pumphuset som lossnat i en kopplingsplint som var orsaken och tillslut blev det kortslutning mot jord samtidigt som luftvärmepumpen startade (strömmen gick när pumpen startade) och ja, det var samma fas.
Men nog om det.

När jag sedan försökte slå till jordfelsbrytaren igen så hörde jag hur innerdelen på pumpen pep till och såg hur lamellerna började flytta på sig och sedan löste jordfelsbrytaren ut igen.
Gick då ut och kollade på ytterdelen varav jag känner en doft av bränd elektronik.

Jag har nu monterat isär ytterdelen och plockat ut kretskortet som mycket riktigt är bränt i närheten av den stora kylflänsen, vad jag kan se så är det utgången på en likriktarbrygga som brunnit. Gissar på att det är matning till magnetventilen eftersom det är den enda jag kan tänka mig som behöver likspänning men är inte helt säker.

Så två funderingar, nån som har förslag på var man kan få tag på en likriktarbrygga av modell GBJ35M så kan jag ge mig på att försöka reparera kortet (ELFA har tyvärr inte den modellen).
Alternativt kan man få tag på ett nytt styrkort till denna maskin nånstans?

Mvh,
Johan

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Styrkort till en SC3348 alternativt en likriktarbrygga?
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2017, 14:19:03 »
Zibro i Danmark brukade ha ett rejält reservdelslager och det var inget problem att beställa därifrån men nu när de blivit Qlima är jag inte lika säker längre. Kanske måste man kontakta dem via Holland numera(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!