Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mesh, bättre uppkoppling  (läst 2056 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Mesh, bättre uppkoppling
« skrivet: 08 oktober 2017, 11:00:15 »
Blir frustrerad pÃ¥ täckningen i vÃ¥ran villa,  routern räcker inte till och införskaffade tidigare nÃ¥gon form av slavsändare eller vad det nu heter och dom var odugliga!!

Nu kikar jag på mesh och tex linksys velop och någon variant från TP link.

Men dÃ¥ jag är totalt oduglig pÃ¥ detta sÃ¥ hoppas jag det finns nÃ¥gon tekniknörd som har superkoll  tummenupp

Vilket märke/system är bra för en villa med 170kvm i botten och ca 70kvm på övergången, tänker då på täckning och vissa har någon extra frekvens för "eget snack" mellan satelliterna som minskar risken för laggning o jag förstår rätt??

Ganska dyrt men orkar inte höra tjatet om att internet inte fungerar eller gÃ¥r i slow motion längre pÃ¥ alla dessa telefoner,  paddor datorer.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mesh, bättre uppkoppling
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2017, 11:18:39 »
Kanske bör tillägga att jag har en TP link router Archer mr200 med ett 4G kort från telia, kanske är en oduglig modell?
Och att min Wifi modul pÃ¥ värmepumpen bara kör 2,4 sÃ¥ önskemÃ¥let är dÃ¥ självklart att systemet känner av själv om den ska köra grejerna pÃ¥ 2,4 eller 5MHz tror jag det heter dÃ¥ det inte är nÃ¥gon idé att jag försöker gÃ¥ in i nÃ¥gra system för att rodda ihop det dÃ¥ det garanterat blir pannkaka  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mesh, bättre uppkoppling
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2017, 12:19:11 »
Ser att Archer MR200 har 3 inbyggda WiFi-antenner vilket jag är allergisk mot. Oftast sitter ju dessutom routern nere bakom någon möbel tillsammans med flera 230V elledningar och grendosor. Ger riktigt dåliga mottagningsförhållanden. Försök hitta en 4G-router med yttre och avtagbara WiFi-antenner och byt och sätt upp ett par fristående externa antenner högt upp på väggen eller på bokhyllan, t.ex. https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/wlan-antenner/antenner/tp-link-rundstralande-wifi-antenn-8-dbi-p30220

Finns t.ex. Dovado router med stöd för valfritt 4G/LTE-modem via USB-porten: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/tradlosa-routrar/dovado-pro-ac-tradlos-router-ac1200-p61623
« Senast ändrad: 08 oktober 2017, 12:50:54 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mesh, bättre uppkoppling
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2017, 13:04:05 »
Har haft Telias router i alla olika modeller genom åren men aldrig varit riktigt nöjd tills ja böt till Asus.
Router Asus RT-AC88U
Wifi förlängare RP-AC68U

Nu är det stabilt i ALLA lägen på riktigt. Behöver aldrig starta om för att det laggar eller låser sig eller nått.
Har totalt fyra kanaler, 2 på 2,4Ghz och 2 på 5Ghz. Döpte alla kanaler till samma så utåt sett och när man ansluter syns bara ETT nätverk. Har full täckning i våra 155 kvm, trädgård, garage och över hos grannarna. Chromecastarna fungerar mycket bättre. Ligger nästan aldrig lägre än 100Mbit mot internet inomhus. 125Mbit upp till 140Mbit ger vår 100/100 uppkoppling. Mellan mobilen och router upp till 866Mbit. Exakt nu sitter jag på golvet i garaget bakom bilen mot routern sett. 2 av 4 i wifi mottagning och uppkopplingen ligger på 115Mbit. Sjukt nöjd. Till och med USB sticka eller hårddisk kan anslutas till routern och jag kan streama material från den. Kan sitta på jobbet och kolla på The Grand Tour i 720p i mobilen.
Har haft diverse routrar från D-Link med flashiga displayer mm men de har aldrig heller levt upp till förväntningarna.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Mesh, bättre uppkoppling
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2017, 13:21:46 »
Strunta i dessa skitprodukter. Det har jag gjort och istället köpt 2 accesspunkter från Ubiquiti Networks.
Rättare sagt UniFi AP AC PRO, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3348260

Har en placerad centralt i huset på övervåningen och den täcker nästan hela huset 2x140m2 och utomhus ca 1200m2. Den andra har jag placerat som slav en trappa ner.

Du kommer garanterat bli nöjd.
Rekommenderas  tummenupp
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mesh, bättre uppkoppling
« Svar #5 skrivet: 08 oktober 2017, 15:43:03 »
Ser att Archer MR200 har 3 inbyggda WiFi-antenner vilket jag är allergisk mot. Oftast sitter ju dessutom routern nere bakom någon möbel tillsammans med flera 230V elledningar och grendosor. Ger riktigt dåliga mottagningsförhållanden. Försök hitta en 4G-router med yttre och avtagbara WiFi-antenner och byt och sätt upp ett par fristående externa antenner högt upp på väggen eller på bokhyllan, t.ex. https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/wlan-antenner/antenner/tp-link-rundstralande-wifi-antenn-8-dbi-p30220

Finns t.ex. Dovado router med stöd för valfritt 4G/LTE-modem via USB-porten: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/tradlosa-routrar/dovado-pro-ac-tradlos-router-ac1200-p61623

Min 4G router står i ett fönster i ena änden på huset då det bara är på den sidan jag har bra mottagning.
3 inbyggda vet jag inte riktigt då jag har 2 spröt som sticker upp på varsin sida.
Problemet är att ungdomarnas rum ligger längst bort i andra änden pÃ¥ markplan och det andra rummet längst bort pÃ¥ övervÃ¥ningen och pannrummet snett längst bort  :-\
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mesh, bättre uppkoppling
« Svar #6 skrivet: 08 oktober 2017, 15:52:31 »
Strunta i dessa skitprodukter. Det har jag gjort och istället köpt 2 accesspunkter från Ubiquiti Networks.
Rättare sagt UniFi AP AC PRO, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3348260

Har en placerad centralt i huset på övervåningen och den täcker nästan hela huset 2x140m2 och utomhus ca 1200m2. Den andra har jag placerat som slav en trappa ner.

Du kommer garanterat bli nöjd.
Rekommenderas  tummenupp

Kollade recensionerna på den och överlag verkar folk nöjda.
Men sen ser jag flera kommentarer om att man inte ska vara en glad amatör för att ställa in den och grejen är att jag behöver en idiotenkel grej dÃ¥ jag och datorer och allt vad det innebär inte kommer överens  ::)
Det var väl förresten inte någon 4G men det kanske finns det också eller så läste jag fel.

Kostar det lite mer men är idiotsäkert/idiotenkelt för en amatör som behöver plug and play så är det värt det.
Läste man på dom där olika mesh systemen så såg det ut som allt mer eller mindre installerade sig själv med via en app och därav mitt intresse för någon av dessa.

Men tack för förslaget
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mesh, bättre uppkoppling
« Svar #7 skrivet: 08 oktober 2017, 16:24:17 »
Min 4G router står i ett fönster i ena änden på huset då det bara är på den sidan jag har bra mottagning.
3 inbyggda vet jag inte riktigt då jag har 2 spröt som sticker upp på varsin sida.
Problemet är att ungdomarnas rum ligger längst bort i andra änden pÃ¥ markplan och det andra rummet längst bort pÃ¥ övervÃ¥ningen och pannrummet snett längst bort  :-\

De två yttre antenner som finns på den routern är 4G-antenner, inte WiFi-antenner. Men det är ju bra för hastigheten i 4G-nätet att mottagningen är god. Inbyggda WiFi-antenner får svårt med täckningen i ett stort hus från ena sidan till den andra. Synd att det inte fungerade med en repeater mitt i huset. De är ju bara att para ihop med routern via WPS-knappen. Kanske prova med dubbla repeaters är ett alternativ(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mesh, bättre uppkoppling
« Svar #8 skrivet: 08 oktober 2017, 17:19:01 »
DÃ¥ är jag med pÃ¥ antennerna  tummenupp

Har till och med 3 st repeterar i huset men det fungerar dåligt då vissa grejer verkar "hoppa" mellan repeter och router och då stannar det upp.
Dom kanske är urusla eller så är det någon jäkla inställning som måste göras.

Får knata in till någon butik som säljer mesh prylarna och höra mig för då än så länge inte någon här verkar ha testat kvaliten och framförallt om det är så enkelt som Testet i PC för Alla gjorde på 6-7st.



Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mesh, bättre uppkoppling
« Svar #9 skrivet: 08 oktober 2017, 19:31:41 »
Hej TS

Gör som Sune 73 säger
Det är klart bäst.
Kasta sen bort alla repetrar. De ställer bara till problem.
Accesspunkterna är inte så svåra att ställa in
Jag har själv 3 st.
MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mesh, bättre uppkoppling
« Svar #10 skrivet: 08 oktober 2017, 20:32:47 »
Ni har säkert rätt men som jag skrev såg jag recensioner och där tyckte vanligt folk inte att det var lätt och smidigt och då får jag STORA problem och det är just motsatsen till vad jag vill ha ;)
För er är det säkert lätt men jag och datorer och deras tillbehör är inte bästa vänner milt uttryckt!!!!

Ni som har koll på lite "data" grejer kanske kan kika på linksys velop och säga om det verkar bra även om det är dyrt?
Köpa billigt brukar bli dyrt i slutändan
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mesh, bättre uppkoppling
« Svar #12 skrivet: 21 oktober 2017, 22:39:39 »
Elgiganten hade en tusing i rabatt under helgen på linksys velop med 2 noder så jag gjorde ett snabbt köp.
Funkar klockrent i huset och det var nästan för enkelt att installera så jag trodde det var något fel ::)


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Mesh, bättre uppkoppling
« Svar #13 skrivet: 21 oktober 2017, 23:49:07 »
Lysande!

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mesh, bättre uppkoppling
« Svar #14 skrivet: 22 oktober 2017, 13:03:18 »
Hej TS

Gör som Sune 73 säger
Det är klart bäst.
Kasta sen bort alla repetrar. De ställer bara till problem.
Accesspunkterna är inte så svåra att ställa in
Jag har själv 3 st.
MVH
Tony
Vad är det som är bättre med dessa grejer än en bra router och en repeter som är trådlöst ansluten till routern?

De där vita accesspunkterna är trådbundna vad ja kan se. Mitt hem är inte anpassat efter dom. Går ju iofs att peta i en nätverkskabel i rören där elen går eller utnyttja telefonrören i väggarna för dom sitter ju ihop.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!