0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kollade lite snabbt på gaspriserna och de ligger kring 70-80 öre/kWh.Elpriset är ungefär samma, men man får lägga på elnätsavgiften på detta.Jag skulle nog börja kolla på en värmepump, men fundera gärna vilken sort ni ska ha?Finns en hyfsat stor tomt så är kanske jordvärme ett alternativ?
Eftersom ni i Skåne knappt har någon vinter tycker jag att en L/V VP är ett nog så gott alternativ. Det som kan vara lite problem kan väl vara ljudet, så att grannar inte störs. Men med en VP som är så pass stor att den normalt inte behöver gå på max borde det fungera.
Och kom ihåg att för en köpt el kWh, så får du ut minst 3 kWh värme medans en köpt kWh gas ger knappt en kWh värme.
Bor strax norr om dig, men har inga möjligheter till att borra. Enda anledningen att borra för mig (om det gått) hade varit för frikyla. En nyare LVVP för inte mycket ljud, har fönster öppet vid min och märker inte av den. Mitt nya Miele-kylskåp låter mer
OK, om man räknar mellan tumme och pekfinger på ett hus i skåne byggt 72 med 160 m2 så skulle jag gissa att max effektbehov är ca 8 kW, i så fall tror jag på en storlek större värmepump om du tar en inverter.
I en värmepump betyder "inverter" kort o gott: Varvtals-styrd kompressor = Varierbar värme-effektBegreppet inverter används för omvandlare från likström till växelström. Man brukar säga att det är DC-motorer (DC = likström) i kompressorerna, men det är missvisande. Det är i praktiken 3-fas växelströms-motorer. Men dom drivs av likström, som omvandlas till växelström - med hjälp av en "inverter". Anledningen till allt omvandlande från vägguttagets växelström, till likström, tillbaka till växelström, är att det enda effektiva sättet att ändra varvtalet på en växelströms-motor, är att ändra frekvensen. Då måste man ta omvägen via likström, för att sedan "skapa" ny växelström med den frekvens man vill ha.
Kompressorn är inverterstyrd, allt inbyggt och klart
De modeller som har det, har det helt enkelt. Ingår, kan inte eftermonteras
Ok tack för svar,Men har din F2120-12kW detta?
Alla F2120-modeller är det, troligen alla andra modeller med framtagna senaste åren. Först ut var on/off. Kompressorn '(en pump alltså) startade vid behov, hade konstant varvtal och flöde.Sedan kom scroll-kompressorn. Denna hade konstant varvtal men pumpens flöde kunde styras genom att den hade variabelt deplacement.Nu sköts allt med en pump med fast deplacement men föränderligt varvtal.Syftet är enkelt; pumpen ska kunna ge lite effekt när det är varmare ute samtidigt klara av mer effekt när det är kallt ute, utan att behöva starta och stoppa för jämnan.
En fördel med idag är att vi har hygglig koll på förbrukning. Dvs, du kan med hygglig precision spåra hur mycket energi du förbrukar, ner på månad oftast. Har du gaspanna lär du ha räkningar som specar hur mycket du förbrukar? Dessa är en bra källa för dimensionering.Nu har du ju en energideklaration som sannolikt baseras på dessa? Så runt 20000kWh/år. 21-22 °C grader inne får väl ändå ses som rimligt. Framledningstemp kan du förbättra genom att exempelvis byta radiatorer, innebär såklart en investering om det skulle behövas. Flerradiga stora paneler brukar tyda på lågtemp.Nånstans bör det finnas en styrning i nuvarande panna? Eller styr du värmen med termostat?DUT, dimensionerande utetemperatur är geografiskt bestämd. Södraste delarna ex -18 °C. Samt titta på vilken framledning vid denna temp.Det bör ge ett gott underlag.
Kurvan visar att det är lågtempsystem och värmpump passar bra.Angående bilden på radiatorn ovan.Information om radiatorerna finns här.Lenhovda dubbelpanel utan konvektorplåt heter MP2.MP2 med 20 sektioner och 59 cm höjd ger 382W vid :dt:30 grader, dvs när radiatorns temperatur är 30 grader över rumstemperaturen.
Jepp, bra svar. Kurvan säger att du bör ha en värmepump som klarar 60 grader framledning vid minus 20 (om du vill vara säker på att klara minus 20 med hjälp av värmepump). Din förbrukning talar om vad ditt hus behöver mycket bättre än vad en kalkyl på husisolering gör. Det du eventuellt saknar är varmvatten. Görs det med gas eller el idag? Görs det med el måste du lägga på den förbrukningen på den du har angivit från gas. Med de siffrorna kan du få en värmekalkyl från ett par leverantörer.Kommer NIBE fram till att deras 8KW klarar av det, var tveksam, och gå på deras 2120-12. 2120-8 har inte samma arbetsområde för invertern. Plus att leverantörerna har en tendens att underdimensionera så att du får lägga till mer eltillsats när det blir kallt än du hade velat. Jämför kalkyler.--- Mats ---
...En annan sak man får ta hänsyn till är att vi kommer byta hela rörsystemet inkl radiatorer. Nya radiatorer med konvektionsplåtar innebär lite lägre framledningstemp = något bättre COP. Men nog om det.Idag ska jag få priser på F2120-8kW och F2120-12kW samt pris på VVM320.
En sak du riskerar är att minska den totala mängden vatten i systemet, något att tänka på.
Du menar att mindre vatten i systemet är negativt antar jag. Kan man lösa detta med en liten extra "ackumulatortank" på något sätt? Är det för att minska start/stopp?
Mindre vatten ökar antalet start/stopp, precis som du nämner. Dels tar den värme pumpen byggt upp slut snabbare om det finns mindre vatten. Dels tar det kortare tid för pumpen att värma det. Det skapar också större fluktuation på temperatur i radiatorerna. Stora radiatorer är en lösning (rymmer mycket vatten, klarar att värma mer vid lägre framledning, ...). Ackumulatortank är en lösning. Innan invertern var den nästan nödvändig för att kunna sätta in en stark pump på ett bra sätt. VVM 310,320,500 rymmer olika mycket vatten. Beroende på dina radiatorers volym kan de lösa det problemet på egen hand. En riktig ackumulatortank kan vara bra om man har fler energikällor.--- Mats ---