Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är nÃ¥nting galet med min Ecoheat 406?  (läst 10325 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Är nånting galet med min Ecoheat 406?
« Svar #30 skrivet: 18 februari 2017, 21:03:30 »
Ja man bör köra utan innegivare till man hittat rätt kurva men det bör gå att avaktivera den i styren på nått sätt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gete

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är nånting galet med min Ecoheat 406?
« Svar #31 skrivet: 18 februari 2017, 22:15:52 »
Ja man bör köra utan innegivare till man hittat rätt kurva men det bör gå att avaktivera den i styren på nått sätt.

Gjorde det nu. Få ser om det blir nån skillnad. :)

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Är nånting galet med min Ecoheat 406?
« Svar #32 skrivet: 18 februari 2017, 22:57:33 »
Ser ut på bilden att den redan börjat räkna ner på shunt fördröjningen, när den når 0 så öppnar den mot övre tanken.
Men håll koll på den räknaren för att såg ju ut på bilden att du hade rätt framledning just då och då borde räknaren återgå till
inställt värde. Den börjar räkna om shunten är fullt öppen (mikrobrytare klickar till) väntar till 0 och sen öppnar shunten ytterligare men då mot övre tanken som är 60 grader och elpatronen spetsar.

Ändringar av kurva måste göras under flera dagar, du kommer inte märka förändringar så snabbt.
« Senast ändrad: 18 februari 2017, 23:12:32 av Wilton »

Utloggad Gete

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är nånting galet med min Ecoheat 406?
« Svar #33 skrivet: 18 februari 2017, 23:09:59 »
Ser ut på bilden att den redan börjat räkna ner på shunt fördröjningen, när den når 0 så öppnar den mot övre tanken.
Men håll koll på den räknaren för att såg ju ut på bilden att du hade rätt framledning just då och då borde räknaren återgå till
inställt värde. Den börjar räkna om shunten är fullt öppen (mikrobrytare klickar till) väntar till 0 och sen öppnar shunten ytterligare men då mot övre tanken som är 60 grader och elpatronen spetsar.
Okej tack! Ska hålla ett öga på den! :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Är nånting galet med min Ecoheat 406?
« Svar #34 skrivet: 19 februari 2017, 09:59:11 »
Har för mig att man kan ställa upp shuntfördröjningen på över 240 eller vad det nu var då kommer den inte öppna mot övre tanken men hur det funkar bör det finnas nån ctc kunnig som kan klargöra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gete

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är nånting galet med min Ecoheat 406?
« Svar #35 skrivet: 19 februari 2017, 16:36:30 »
Har för mig att man kan ställa upp shuntfördröjningen på över 240 eller vad det nu var då kommer den inte öppna mot övre tanken men hur det funkar bör det finnas nån ctc kunnig som kan klargöra.

Okej få prova 240 och se vad som händer.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Är nånting galet med min Ecoheat 406?
« Svar #36 skrivet: 19 februari 2017, 19:28:49 »
Spärra inte övre, hur det än görs. Håll koll på om den börjar räkna ner och om den kommer till 0. Min pump kanske gör det några gånger per år och då inte säkert den kommer till 0. Grundproblemet som inget vi skrivit hittils kommer att lösa är att det verkar som du behöver tok för hög framledning för att hålla 22 inne. Gör som det skrevs i början, kolla alla element vad för delta dom har. Problemet att det börjar bli varmt ute.
Jag har låst min pump till 47 grader max ut och ändå är den på väg att räkna ner till 0 så du kan ju tänka vad din pump får jobba med din framledning. Ctc kanske kan 60-65 men det måste vara med en jävla massa
Elpatron. Så länge den inte räknar till 0 så kommer den inte spetsa.
Min 308 gör detta vid närmare -20 under lång tid.
« Senast ändrad: 19 februari 2017, 19:37:42 av Wilton »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Är nånting galet med min Ecoheat 406?
« Svar #37 skrivet: 19 februari 2017, 20:47:20 »
Ecoheat 408 klarar 65 grader enbart med kompressorn liksom de flesta nyare vp med R407. Normalt klarar dom ca 5 grader till med hjälp av elpatron men hur det funkar pÃ¥ en ctc som jobbar mot tank och shunt vet jag inte finns nog risk att elpatron tar över helt dÃ¥ därför skulle jag spärrat den mot övre tanken för effekten verkar ju räcka till. Borde vara nÃ¥n med koll pÃ¥ ctc som vet hur det funkar  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Är nånting galet med min Ecoheat 406?
« Svar #38 skrivet: 24 februari 2017, 08:21:46 »
Är -7 här idag, hur går det ? varit tvungen att öka kurvan igen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!