0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Väldigt gammal tråd men du kanske har notifiering på så du ser min fråga Rickard. Jag har märkt att jag har lite hög diff för min gamla pump (9 grader) som troligen är pga lite dåligt flöde. Detta gör också att den kommer väldigt nära, och ibland triggar, tvångsstyrning. Vad är bästa sättet att lösa det? Finns ju i alla fall ett par alternativ:1. Öka hysteresen ett par grader (är på standard 7 idag).2. Öka flödet. Alla radiatorer är öppna men cp står på tvåan så skulle kunna öka till trean.3. Något annan bättre lösning??Gjorde bara ett snabbtest av alternativ 2 och då gick ju delta ner till 7-8 och marginalen till hysteresen blev större men man belastar ju pumpen mer och drar mer ström men det kanske den skall tåla? Den har ju bara gått 24/7 i 16 år
Som sagt, se den där "hysteres" som en skyddsfunktion, om du gjort vad du kan i övrigt för att optimera ditt system så kan du ställa hysteres på 17 grader, den skall EGENTLIGEN aldrig störa regleringen.
Hysteres på 10 räddar mig när VPn får för sig att köra en VV-laddning vid svinkyla.Vid -30 så orkar min pump precis att beta av integralen och finns det då ett VV-behov kör den VV i nästan en timme. Eftersom integralen är 0 och pumpen inte räknar på integralen när den gör VV så gör den det i lugnan ro i tron att det inte behövs värme till huset. När sedan VV-körningen är klar så har FL sjunkit så mycket att den startar direkt på hysteres. Hade den inte gjort det skulle den ha räknat integral i kanske en kvart till innan den har startat på integralen. Då har tempen redan sjunkit c:a 2 grader inomhus...
Skrämmande är väl mer din okunskap gällande reglering.Jag har jobbat med det här sedan 1984 så jag har varit inne i en del fastigheter/villor under den tiden och både med olje/ved/el pannor och nu sedan 12 tillbaka med värme pumpar och under dessa år har jag aldrig varit med om en fungerande termostater skulle göra styrningen katastrofal ,men vanlig mer är att en termostat slutar fungera så man springer och skruvar på radiatorventilen exempel frun tycker det är och gubben ökar värmen men så fungerar det väl hemma hos dig med?Jag menar du skriver ofta att du ändrar på kurva ofta när det blir för varmt eller kallt?Är den styrningen du är ute efter?Man ska inte hålla på med att ändra kurvor stup ikvartet utan man ska justera värmen från grunden så du slipper höja/sänka kurvan.PS Läs på om hysteres istället om hur det fungerar.
Så vad är ditt konkreta förslag i detta fallet? Jag har inget problem vare sig med min fru eller med värmen utan önskar bara att pumpen inte går över till tvingad styrning då huset får en "integralskuld" som ger större variationer än vad det skulle behöva. Detta är inget problem men tanken är ju att pumpen skall jobba med integralstyrningen i normal fall.
Din värmepump räknar ner integralen om du har ett värmeöverskott under varmvatten produktion men har du ett värmeunderskott stannar integralen under varmvattenproduktion.
Vet inte om jag förstår dig rätt, men problemet uppstår för mig när den har betat av integralen så att den är 0, just då har jag väl varken under eller överskott. Hur som helst står den på 0 tills VV-produktionen är klar som i mitt fall tar nästan en timme. På en timme hinner väldigt mycket hända när det är -30, och pumpen är helt omedveten om det, och det är här problemet är. Vet inte om det är rätt eller fel att använda hysteres för detta problemfall.Men problemet är ju inte speciellt stort, händer högst ett par dygn per år...i övrigt styr den aldrig på hysteres...Vad är rätt sätt att ställa in hysteres? Hitta rätt kurva och sedan ställa hysteres så lågt det går utan att den i normalfallet styr på den, eller...?
Anledningen varför den startar en varmvattenkörningen är att tiden är ute för varmvattenkörningen beroende hur varmt vattnet är i beredaren (startvärdet) är under inställt värde mao startar den en ny varmvattenkörning eftersom den inte han klart föregående körning utan blev avbruten för värmekörning.Kurvan.Hysteresen ska inte vara något problem under vintersäsången under normala förhållanden utan mer på vår och hösten när temperaturen kan svänga kraftigt så att systemet inte hänger med men mycket beror på hur hög kurva du kör på.Det är alldeles för många som kör på för hög kurva.
Vet inte hur det är på Thermia när hysteres går in, på Nibe så nollas ju gradminuterna när hysteres klipper kompressorn, gör det inte det på Thermia?
Tror inte Måle har förstått ditt problem, för han svarar på "fel" fråga.Att Thermia stoppar efter tappvarmvattenvärmning i just de fall du talar om, när det inte finns ett tillräckligt stort gradminutunderskott är ju inget fel i sig, det man hade kunnat önska vore ju dock att den gick över till radiatorvärme automatiskt om kompressorn gick för värmeproduktion INNAN den började värma tappvarmvatten, även om gradminuterna ligger nära 0.Rent logiskt borde den göra det, men där har man gjort en tankegroda när man designade styren, eller så var det för komplicerat för den enkla styrdatorn att ta hänsyn till detta.Att "använda" hysteresen för att tvinga den igång snabbare när vbf ligger långt under börvärde är OK som ett sätt att komma runt "missen" i styrdatorn.Det jag tidigare skrev om att den nog skulle starta även om du satte den på 17 grader var bara baserat på att börvärdet nog är högt vid -30 grader (kanske 50°C?) och framledningen rimligen ligger nära rumstemperaturen om värmepumpen gjort tappvarmvatten i en timma.Vet inte hur det är på Thermia när hysteres går in, på Nibe så nollas ju gradminuterna när hysteres klipper kompressorn, gör det inte det på Thermia?Hur många gradminuter "skapar" den när den tvångsstartar kompressorn?I hus där den klipper på hög temp vbf så kan hysteres orsaka att det blir för kallt inne, detta beror på att OM gradminuterna nollas så kommer det succesivt att bli för kallt i huset eftersom det FINNS ett gradminutuderskott som aldrig uppfylls.Nu gäller ju detta mest jdf och de som har samma problem som honom.Ditt problem som bara finns efter tappvarmvattenvärmning är annorlunda, och då kan du som sagt få lite hjälp av hysteres "nedåt", vilket inte stör regleringen på samma sätt.
Vet inte om du noterade att bara de 2-3 dagar det var kallt för någon vecka sedan så var det 2-3 olika personer som hade värmepumpar som blivit elpannor p.g.a. för hög kurva som var inne i forumet och bad om hjälp.Kanske 100 som sökte och läste och justerade utan att fråga nåt?Jag tror det är mer regel än undantag på anläggningar där anläggningsägaren själv inte har engagerat sig, mörkertalet är enormt.Det finns nästan ingen installatör som bryr sig om kurvlutningen, för de flesta skulle det ändå bara bli en grov chansning.Och då tillverkarnas default värden ger skyhög kurva så för man räkna med att en majoritet av värmepumparna lämnas med inställningar som ger för hög kurva.
Nu fattar jag ingenting av det du skriver...min pump räknar aldrig integral under VV-körning, tror däremot att detta har tillkommit i nyare versioner av styret men det finns inte i min från 2007. Och mitt lilla problem kommer att försvinna när jag får bufferttanken inkopplad och helt nytt styr till VPn...Jag kör på Kurva 28, så för hög tror jag knappast den är...däremot så kör jag på max A1 integral som på min styr-version är 99 så det gör att lägre hysteres kan jag inte ställa...
Det måste de ju haft om det inte blev för varmt inne trots för hög kurva.Jag förstår att de som inte "söker" värmepumpar som blir "elpannor" vid kall väderlek kan missa det.Men då jag så ofta negligeras när jag påstår det så har jag ett extra vakande öga på detta.
Jag hittade inte dom där 2-3 trådarna som tillkommit de senaste veckorna om elpannor
Det tar nästan en timme eftersom det är en Duo pump med extern 500liters beredare som dessutom läcker värme som ett såll, jag har VV-start satt på 44 grader. Min pump är från 2007 fast förra husägaren köpte den 2009, Thermia skickade något gammalt de hade ståendes i något hörn. I mitt förra hus hade jag en Thermia-pump från 2007 och jag bytte styr både 2008 och 2009 i den och det hände ganska mycket under den tiden, man kunde bl.a. begränsa cp-startvarvtal. 2010 kom buffertstyrning. Och efter det vet jag att det hände ännu mera, t.ex. att den räknar integralen i blindo när den gör VV, vilket min pump inte gör och säkert en massa saker som jag inte vet om eller har brytt mig om, så att säga att det inte har hänt så mycket på 10år är inte sant...Men jag har redan beställt en ny extern beredare på 200l för att få ner vv-körtiderna och nytt styr för att få buffertstyrning. Sedan kommer jag koppla om så att nuvarande 500l acc-tank istället blir en arbetstank så då räknar pumpen integralen på riktigt vad jag förstår även under vv-körning och då får jag även bort knäppningar och färre start/stopp.
Det skall ju finnas ett värde du kan ställa in som begränsar tiden för hur länge den får göra tappvarmvatten.Den skall enligt uppgift fungera oavsett om du ligger på 0 eller minus på gradminuterna när varmvattenkörningen påbörjas.Har du koll på det?
Till mitt försvar försökte jag VERKLIGEN undvika det.
Här är en av dom: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63569.msg669618#msg669618
Och larmet berodde inte på termostater utan på lite väl klena radiatorer.
De var dumsnåla och återanvände vedpannans ena ack-tank, i slutändan hade det varit mycket billigare att ha köpt en pump med inbyggd beredare.Vad det nya kortet heter vet jag inte, det är min installatör som har beställt det.Jag har VV-start satt på 44, och om jag har 46 grader VV i slutet på en värmekörning så går den över till att tillverka VV, om det inte heter topup så ber jag om ursäkt. Men så har båda mina Thermia pumpar alltid gjort.Jag har nu kollat igenom loggar och pumpen räknar aldrig på integralen under VV-produktion (varken vid under eller överskott) och det har jag aldrig sett den göra varken på denna eller min förra pump.RUM-värdet är det jag har satt som önskad innetemp i innegivaren 20.5.Efter en värmekörning trippar alltid integralen upp några grader på plus-sidan innan den börjar sjunka.
Du missuppfattar vad hysteres är. Det är ett larm och ingen reglerparameter. Det uppstår pga avsaknad av flöde. Förr var det vanligt med 7 grader i hysteres men tyvärr var det något forum som missuppfattade vad det egentligen var så det höjdes till 10.7 är ju egentligen ett så dåligt värde att ett larm bör utgå.
Ni har fel hysteres är att betrakta som ett larm. Ett B larm. Men dock ett larm.Det uppstår när för mkt effekt tillförs eTT för litet flöde och integral inte hinner hämtas hem.Det är en indikation på att maskinen går för dåligt, en typ av COP larm .Synd att larm gränsen flyttats till att tillåta mer fel genom åren Det åligger säljaren/konstruktören att tillse att hysteres inte uppstår
Vilka är det som är ni Jag hänger fortfarande inte med en vp som går med delta på 7 grader har inte för lågt flöde men den kan fortfarande bryta på hysteres om den tillåts gå för länge och inte hinner räkna ner integralen.
Varför kan den inte tillåtas gå länge , jo för att det finns något som kallas integral , vad har den att göra med driften ,det är ju rätt deltaT och flöde , då ska den väl fortsätta att gå , annars är väl det något fel ,
En vanlig on/off vp reglerar genom att start stoppa så den kan inte gå hela tiden utan den har nån typ av reglering tex integral som ser till att den stoppar i tid gör den inte det kommer integralen bryta om vp har kapacitet att höja framledningen så mycket.
Smurf jag förstår inte vad du får DT7 ifrån Berätta jag menade 7 i hysteres alltså den får gå 7k över bör o sen stoppas den .Den gränsen hade Thermia för 15 år sen o sedan dess har den ökats på till 10. Total felaktigt givetvis. Bättre att lösa problemet som är avsaknad av flöde
Ni bekräftar ju min post.Det är inte bättre att låta maskinen gå tex 10-14 grader över bör då man ställt upp hysteres. Hysteres är en indikation att maskinen har dåligt flöde..pga filter tex eller av ngn annan orsak .Detta bör åtgärdas INTE ställa upp larmet o köra ändå 2500 timmar om året i 12 år med 1 lägre i COP vad blir det?Överdriver för att visa en poäng givetvis , jag har inte siffror på faktisk cop skillnad i huvet .
Förr fanns ingen funktion för att ställa in delta .
Det finns många sätt att säkerställa det. Inte bara en tank som Rikard tror .Gjorde det förra veckan med en 17 kw thermia inverter totalt flöde es oberoende o den står i en skrubb ingen tank där
Hysteres måste väl ligga ett antal grader över inställt deltaT över VB på en On/Off-VP för att det inte ska bli problem? Så om Thermia hade 7 grader som standard inställning på hysteres tidigare och de har även 7 grader som standard på deltaT blir det problem. Så vid kallt väder kommer FL sega sig en grad över bör innan integralen är nere på 0. Då när VP stannar så störtdyker FL ner till samma värde som RL har, alltså FL-deltaT vilket då blir 6-7 grader under bör, och då startar VP snabbt igen pga hysteres inte integralunderskott...precis som Ville Vessla skrev.Alltså måste då deltaT minskas också om vi ska sänka hysteres...och det är lika med att flödet måste ökas...
Beskriv gärna hur så fler får lära sig.
Underligt att inte ni bli påhoppad och anklaga för att vara okunniga. Ni borde ju bli det då ni istort är överrens med mig om det mesta här.Hysteres eller tvångsstart/stopp skall vi bara tänka på som ett larm. Det finns många orsaker till ett eventuellt och en orsak är om man tex läst på ett forum att man skall ha 7 i dt på varje radiator och öppnat upp de samma. Då är inte radiatorn en strålare ( radiator ) utan den blir en förstoring på röret som kortsluter allting. Det går härmed inte att säga att gör så här då är det lugnt. Allt beror på hur ser det ut, men i vissa fall kan man lösa det med olika typer av by pass lösningar. Eller tank eller genom att helt enkelt välja rätt effekt på maskinen och inte tänka att det är lika bra med 12 kw istället för 8 som egentligen var 100%
Integral skall reglera inte hysteres aldrig nånsin hysteres exakt som Rikard säger. Hans misstag är att han höjer hysteres för att slippa reglera på det, istället för att med vvs säkerställa flödet som vi som sysslar med detta gjort i 30 år
Jag sklev klart och tydligt, olika typer av bypass Det kostar typ inget. En CP i den enklaste typen o lite mer saker i den avancerade typen.Ingalunda monterar jag tankar överallt. För mig är det full fart med jobb 😊 har inga ambitioner pÃ¥ att försöka skaffa mer . Jag tackar snarare nej för att jag inte hinner med.Men tack för dina syrliga kommentarer Heddan. Dem är felaktiga En frÃ¥ga. Hur stor skillnad i cop är det mellan ett golvvärme system o 55-45 radd system Rikard?
Momentant vid en viss utetemp kan skillnaden i COP vara större.
Du skriver detta Tvångsstart av kompressor på "hysteres" eller "max diff framledning" kan bero på för dåligt flöde, igensatt filter, eller ett gäng andra saker, det enda jag påstått och påstår är att när alla dessa felkällor är undanröjda, då skall "hysteres" eller "max diff framledning" höjas så att det inte stör regleringen.När allt är undan röjt och en anläggning är korrekt injusterad då kommer inte hysteres vara ngt problem