Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förväntad prestanda Mitsubishi GE-35  (läst 1739 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kissemisse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förväntad prestanda Mitsubishi GE-35
« skrivet: 29 januari 2016, 09:05:13 »
Hej

Har en stuga på runt 55 kvadrat med en GE-35 som sitter som enda värmekälla då jag inte är där (annars kör jag kamin).
Kom förbi stugan efter den senaste köldknäppen nu för någon vecka eller två sen och det var snorkallt. Inte så konstigt kanske om den inte orkar med. Värmde upp med kaminen men tycker ändå att det är dålig fräs med värme från pumpen. Om jag t.ex. har runt 20 grader och ställer in pumpen på 20 och går och lägger mig (låter kaminen brinna slut) så när jag vaknar 7 timmar senare så är temperaturen nere på 14 grader (mätt bara någon meter eller två från pumpen) även om utomhustempen är på 1-2 plusgrader - låter det rimligt?

Mina två frågor är; Kan jag inte kan ha pumpen som enda värmekälla när jag inte är där utan måste skaffa element som kan hjälpa till?
Att pumpen inte kan hålla värmen även efter att jag värmt upp tyder på att jag borde göra service eller är det denna prestanda man kan förvänta sig?

Tack på förhand!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Förväntad prestanda Mitsubishi GE-35
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2016, 12:58:54 »
Tycker det lÃ¥ter som fel pÃ¥ värmepumpen (annars mÃ¥ste det vara extremt dÃ¥lig isolering i stugan). En kyltekniker som mätar upp arbetstrycken kan snabbt tala om vad som är fel, läcksöka och Ã¥tgärda. Alltid bra att ha ett par el-element pÃ¥ kanske +5 °C  frostskydd som backup i stugan om nÃ¥got skulle hända med värmepumpen eller det blir väldigt kallt väder.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Förväntad prestanda Mitsubishi GE-35
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2016, 21:02:55 »
Med 20c i rumstemp, så borde den kunna blåsa ut 50-55c vid +grader ute och fläkthastigheten på näst högsta. Det ska du kunna värma 55 m2 till vilken temp du vill, om inte väggarna är isolerade som ett tält dvs =)

Har testat lite olika pumpar och den sämsta (en 15 år gammal Heavy Industries) gjorde 46c med +grader ute. Få din pump servad enligt tips från föregående talare.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad kissemisse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förväntad prestanda Mitsubishi GE-35
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2016, 08:11:56 »
Tack för svaren  tummenupp, jag kollar upp med service sÃ¥ fÃ¥r vi hoppas pÃ¥ bättre sprutt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!