Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RADTEMP pÃ¥verkas av cirkulationspumpens hastighet  (läst 2955 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cdaven

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Häromdagen provade jag att sänka cirkulationspumpens hastighet från läge 2 till läge 1 på vår Sanyo 4,5. Jag märkte ingen skillnad till en början. I morse när det plötsligt var endast 2 plusgrader, var det 18 grader i rum på norrsidan och elementen "iskalla". Temperaturen i rummet föll sakta, men Sanyo sa:

RADTEMP (32°) 33°

Dvs den var mer än nöjd med värmen till elementen och tänkte sänka temperaturen ytterligare!

Jag vred upp hastigheten på cirkulationspumpen till 3 för att se vad som skulle hända, och på några sekunder ändrades uppgifterna i displayen:

RADTEMP (32°) 26°

Helt plötsligt hade aktuell temperatur sjunkit rejält, och nu satte pumpen igång att höja värmen med först elpannan (märkligt nog) och så småningom även kompressorn.

Nu börjar elementen snabbt bli varma, så jag vågar inte sänka hastigheten till 1 igen, men jag ska sätta den på läge 2.

Har ni några teorier om hur aktuell RADTEMP kunde "sjunka" så fort, alternativt visas så fel? Jag har ju läst på detta forum att rekommenderat läge är 1.
« Senast ändrad: 15 maj 2013, 06:39:48 av cdaven »
Bor i ett gammalt trähus från 1930-talet som värms upp med Sanyo CO2 4,5 kW och en braskamin.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: RADTEMP påverkas av cirkulationspumpens hastighet
« Svar #1 skrivet: 15 maj 2013, 07:08:10 »
Hej!
Jag gissar att det fanns andra radiatorer som var varma med läge 1 på CP?
Ditt system är troligen inte injusterat utan vissa radiatorer har bättre genomströmning än andra.
Med lägsta fart på CP så avstannar cirkulationen i de radiatorer som har sämst genomströmning.
När du ökade farten på CP så kom cirkulationen igång i de kalla radiatorerna och då sjunker temperaturen i övriga systemet.
Det finns flera trådar som beskriver hur man justerar in radiatorerna i sitt system, man kan spara en hel del på att göra detta, speciellt med en Sanyo CO2 som är lite speciell att trimma in.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cdaven

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RADTEMP påverkas av cirkulationspumpens hastighet
« Svar #2 skrivet: 15 maj 2013, 08:04:56 »
Jag gissar att det fanns andra radiatorer som var varma med läge 1 på CP?
Ditt system är troligen inte injusterat utan vissa radiatorer har bättre genomströmning än andra.

Tack för snabbt svar! Alldeles riktigt, ett element var ljummet! Det låter som en rimlig förklaring. Jag ska läsa på om hur man justerar radiatorerna. (Jag sparar gärna pengar på värmen, det har varit väldigt dyrt sedan vi tog över huset i december.)

Radiatortermostaterna är gamla (ca 10-20 år), det kanske också påverkar?
Bor i ett gammalt trähus från 1930-talet som värms upp med Sanyo CO2 4,5 kW och en braskamin.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: RADTEMP påverkas av cirkulationspumpens hastighet
« Svar #3 skrivet: 15 maj 2013, 09:59:58 »
Är osäker men är det inte dom har co2 pumparna som tydligen ska gå bäst med riktigt stort delta kan vara värt att kolla upp så du inte justerar enligt standard på 7-8 grader Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: RADTEMP påverkas av cirkulationspumpens hastighet
« Svar #4 skrivet: 15 maj 2013, 14:32:04 »
Bra där Smurfen

Har för mig att Sanyo Co2 skulle ha en diff på ca 15-20°C mellan in och ut

Står i någon av trådarna här i Sanyo dele


EDIT: Det är lättast att söka i de trÃ¥dar man själv skrivit i  :)
Här står mer om tempdiffen
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22026.msg213838#msg213838
« Senast ändrad: 15 maj 2013, 14:39:54 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!