Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: gÃ¥r era än ?  (läst 11215 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: går era än ?
« Svar #15 skrivet: 13 februari 2009, 19:23:40 »
Samma här, 1 st står i originalförpackningen omonterad, och samlar bara på sig sågspån när jag jobbar i garaget.
Ev har jag en idé på att montera en koaxialväxlare på denna och värma vatten, får återkomma när jag orkat gå igenom hela styret på maskinen.

Kluven, kör du bara 1st Chunlan i ditt garage ?, du skrev 500m3 så då bör storleken vara runt 150-180m2 på garaget, du kanske skulle smälla upp din omonterade maskin där så lär du få det varmt.

Japp bara en där och det är naturligtvis för lite, frostar på rätt hårt. Högt placerad strax under takrännan. Norrsida och fuktiga vindar från sjön hjälper nog till att den stackars enda maskinen har det tufft att värma detta dåligt isolerade dessutom utrymme. Klura på en Nocria som kunde fösa på rejält med "Julagrisen" som reserv. Denna isar på hemskt mycket. 7 meter rör på den!
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: går era än ?
« Svar #16 skrivet: 04 mars 2009, 23:54:05 »
Nu när det är mildare går det bättre, har kokat mycket vatten för att avfrosta, men när man väl blir av med isen funkar dessa bra. Kanske kylmediebrist då min inverter hemma i regel tuffar och går. Nu när det är nära regimbyte på uppvärmning och fjärrvärmen får inte ens vara med att räkna. Känns fel men ändå rätt. dom kan aldrig i Hel**te komma ens nära direktverkande El härikring. Ändå nappar folk, skrämmande faktiskt. Men å andra sidan har man råd så why not!
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: går era än ?
« Svar #17 skrivet: 05 mars 2009, 07:53:46 »
Nu när det är mildare går det bättre, har kokat mycket vatten för att avfrosta, men när man väl blir av med isen funkar dessa bra. Kanske kylmediebrist då min inverter hemma i regel tuffar och går.

Inte kylmedelsbrist - du kör garage och ligger du under runt 19+ finns det inte tillräckligt med energi i luften för att den ska orka isa av eftersom den stänger spjällen vid avisning. Om du provar att koppla bort spjällen så att dessa står öppna i vald vinkel hela tiden lär den isa av, du kan också göra en manuell avisning genom att sätta en kronbrytare på fasen till 4-vägaren samt fläkt så när du kör i värmeläge och bryter dessa 2 faser blir utedelen runt +35 på 2 min blankt om du har +18 inne.
PM:a ditt tel-nummer så kan du utförligare beskrivning.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: går era än ?
« Svar #18 skrivet: 06 mars 2009, 10:59:35 »
Nu när det är mildare går det bättre, har kokat mycket vatten för att avfrosta, men när man väl blir av med isen funkar dessa bra. Kanske kylmediebrist då min inverter hemma i regel tuffar och går.

Inte kylmedelsbrist - du kör garage och ligger du under runt 19+ finns det inte tillräckligt med energi i luften för att den ska orka isa av eftersom den stänger spjällen vid avisning. Om du provar att koppla bort spjällen så att dessa står öppna i vald vinkel hela tiden lär den isa av, du kan också göra en manuell avisning genom att sätta en kronbrytare på fasen till 4-vägaren samt fläkt så när du kör i värmeläge och bryter dessa 2 faser blir utedelen runt +35 på 2 min blankt om du har +18 inne.

 Thumbsup
PM:a ditt tel-nummer så kan du utförligare beskrivning.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!