Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 (2Ã¥r) 41grader framledning (3+ ute) men ingen värme i radiatorerna?  (läst 7770 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zubo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Hej.

Vi har en IVT 490 som är strax under 2år gammal.

Eftersom vi inte får ngn värme till radiatorerna nu när det börjar bli lite kallt ute undrar jag om det finns någon som kan tipsa om vad som kan vara fel.

Samtliga radiatorer står på max. Värmevattnet funkar som vanligt.

Pannan har alltid varit inställd pÃ¥ värmekurva 7. Jag har nu knäckt (höjt) värmekurvan vid 0-10 grader men ingen skillnad.  huvuddunk

Vi har nu 20 grader inne men brukade förra hösten/vintern ligga på drygt 22 grader

/Zubo
« Senast ändrad: 07 oktober 2008, 07:56:57 av zubo »

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
NÃ¥gra tips.
Prova att ställa in "Återgå till fabriksvärden" i meny 12.
Kolla att radiatorerna är luftade.
Öppna din VP och kontrollera om cirkpumpen funkar.
Kontrollera om shuntventilen öppnar som den ska.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zubo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Hmm, jag är en novis på området. Missade att meddela detta.

Cirkulationspumpen är väl den som ser ut som ett oljefilter till bilen med en slags strömsladd kopplad till sig. Den är tyst som en mus iaf. Den är dessutom fruktansvärt het, trots att rören till och från den inte är värma. Konstigt.

Shunten är väl den som har en röd och blå markering på sig. Den är inställd på max, det verkar inte gå att manuellt ändra denna.

Jag har ställt in fabriksvärde men om cirkulationspumpen ska ge ifrån sig ngt ljud så gör den det inte. Ngt annat sätt att kolla om den funkar?

Radiatoerna kommer det vatten ifrån varanda en. Har även luftat pannan. Man kanske ska testa att låta mer vatten rinna ut för att hitta ev. luft som gör att varmen inte kan cirkulera? Trycket är på 2bar om det mot förmodan har ngn större betydelse i sammanhanget.

Som synes, jag är verkligen novis på detta område men vill gärna försöka hitta en lösning innan jag ringer en tekniker och får betala för kalaset. Hoppas på hjälp!

/Zubo
« Senast ändrad: 07 oktober 2008, 14:20:03 av zubo »

Utloggad robban44

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
När du plockat av frontplåten så nere till höger sitter cirk.pumpen. Den ser inte ut som ett oljefilter mej veteligen, den har en stor skruv i mitten med en liten svart box sidan om där man kan ställa hastigheten på cirk.pumpen i 3 steg, lämpligt nog markerat I-II-III.

Sätt en skruvmejsel mot mittskruven på pumpen och lyssna med örat mot skaftet om du hör att pumpen snurrar. Hörs inget kan du skruva av locket, det kommer lite vatten men inga mängder, då kan du mycket försiktigt föra in skruvmejseln och känna och höra om pumpen snurrar, gör den inte det så kan du försöka hjälpa igång den med skruvmejseln.

Har du haft sommardrift på pumpen har cirk.pumpen stått stilla mycket och kan ha geggat igen lite och orkar inte snurra runt utan måste ha hjälp.

Just detta hände med vår pump 2:a året, nu i år snurrade den på som vanligt när det blev kallare så inget som händer varje år tydligen.
   
Enplans 130 kvm i Skåne byggt 2005 med IVT 490 och golvvärme. 2 vuxna + 1 liten. Fått goda råd här bl.a om att maximalt utnyttja denna pump genom att göra tvärtemot installatörens anvisningar vilket gjort att kalkyler plötsligt stämmer. Total förbrukning 2006 = 12.700 kWh. 2007-2008-2009 Kring 12.000 kWh

Utloggad zubo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Ok, jag testar.  :o

Utloggad zubo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Öppnade skruven och det kom mycket lite hett vatten. Inget ljud hörs. Locket på cirkulationspumpen är fastskruvad med 4st insexskruvar. Är det inte ett jäkla tryck på vattnet så jag tömmer hela pannan när jag skruvar upp det?

/Zubo

Utloggad robban44

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Får kolla när jag kommer hem, har för mig att locket bara sitter med mittskruven, vår pump är 3 år gammal så märkligt om du har en annan cirk.pump i din. Har du inte manualen så du är säker på att det är cirk.pumpen du jobbar med? Annars kan du ju ladda ner den från IVT:s hemsida.
Enplans 130 kvm i Skåne byggt 2005 med IVT 490 och golvvärme. 2 vuxna + 1 liten. Fått goda råd här bl.a om att maximalt utnyttja denna pump genom att göra tvärtemot installatörens anvisningar vilket gjort att kalkyler plötsligt stämmer. Total förbrukning 2006 = 12.700 kWh. 2007-2008-2009 Kring 12.000 kWh

Utloggad zubo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Ok, jag avvaktar till du kollat, jag testar att bara försöka skruva av själva locket utan att lossa på skruvarna.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Öppnade skruven och det kom mycket lite hett vatten. Inget ljud hörs. Locket på cirkulationspumpen är fastskruvad med 4st insexskruvar. Är det inte ett jäkla tryck på vattnet så jag tömmer hela pannan när jag skruvar upp det?

/Zubo

Om pumpen är het utan att rören till den är varma så har den med största säkerhet kärvat fast. Strömmen ligger på och pumpen blir het när den inte snurrar.
Öppna skruven igen, det finns ett skruvspår till innanför, med en skruvmejsel kan du dra runt pumpen, chansen är stor att pumpen startar igen.
Du har väl garanti eller försäkring på den, kanske du skulle utnyttja den i stället?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad robban44

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Nu var jag korkad, du skall naturligtvis inte lossa på insexskruvarna, du lossar bara den stora skruven i mitten så du kan få in skruvmejseln i hålet och försiktigt känna om pumpen snurrar.
 
Enplans 130 kvm i Skåne byggt 2005 med IVT 490 och golvvärme. 2 vuxna + 1 liten. Fått goda råd här bl.a om att maximalt utnyttja denna pump genom att göra tvärtemot installatörens anvisningar vilket gjort att kalkyler plötsligt stämmer. Total förbrukning 2006 = 12.700 kWh. 2007-2008-2009 Kring 12.000 kWh

Utloggad zubo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Ok,
Har lossat skruven.
Bakom denna finns en skåra att vrida medsols. :)
Motståndet är relativt trögt. Den går inte igång trots ivriga vridningar. >:(
Pannan var 3år och 1,5 mån. Dvs 1,5 mån för lång tid för försäkringen ska gälla. Typiskt! huvuddunk fiR:
Ngt annat enklare tips innan jag plockar fram plånboken och ringer servicefirman?
« Senast ändrad: 07 oktober 2008, 15:48:06 av zubo »

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Om pumpeländet kärvat så blir den "onödigt" varm. Stäng av den och låt den svalna av och prova att "snurra" igång den när den svalnat av. Det tar ett par timmar för den att svalna. ^-^
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad zubo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Ska testa det. Blir nog sista utvägen.

Men det är väl inte bra för framtida funktionalitet att den har kärvat och blivit onödigt varm?

Även om jag nu får igång eländet så kanske risken är stor att pumpen att fortsätta strula. Eller är detta ett problem som brukar uppstå någon gång emellanåt som man får leva med?

Fast, varför spekulera. Måste ju få igång den först.

Jag kollade med försäkringsbolaget och nämnde att vi fick en förfrågan brevledes för 2 mån. sedan om vi ville förlänga garantin. Jag bad bara om postgiro och ocr-nr för att betala in räkningen och fick detta. (Nämnde såklart inget om strulet.) Om nu försäkringen börja gälla igen så undrar jag med anledning det jag skrev här ovan...

...Är det bättre att inte försöka få igång och låta felet gå på försäkringen (som i så fall gäller 1år till) så kanske de byter ut pumpen mot en ny? Då slipper jag kanske detta problem i framtiden om nu pumpen e kass som den verkar. Eller är det strunt samma när det gäller pump som är 3år gammal?


Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Byt ut cirkpumpen, den kommer att krångla i framtiden också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zubo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Så får det bli. Jag byter pumpen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!