Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ThermIQ och SD kort med WLAN?  (läst 2694 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ebg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
ThermIQ och SD kort med WLAN?
« skrivet: 01 mars 2011, 18:08:55 »
Är det någon som vet om det går att använda ett SD kort med WiFi med ThermIQ?

http://www.amazon.com/s/ref=bl_sr_electronics?_encoding=UTF8&node=172282&field-brandtextbin=Eye-Fi

Därmed torde det bli betydligt enklare att logga till en PC etc?

Jag har ett expansionskort till min G2 för att styra shuntgrupp. Har sett lite olika svar hurvida det gör det krångligt att ansluta ett ThermIQ?

Tacksam för idéer
Roger
Thermia Diplomat Opt G2 8 kW, 190 m borra varav 181 m aktivt. Välisolerad 1½ plans villa på 221 m2. 121 m2 nedervåning (golvvärme) och 100 m2 övervån (2st Thermopanel TP21-610 V4 och 1 st Carrier 42NS-30 (4-rör) för värme & frikyla) samt Fujitsu L/L VP (reserv). Värmer & kyler även uterum (27 m2) med Carrier 42NS-30 (4-rör) samt värmer 40 m2 garage med Aermec UL 36.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: ThermIQ och SD kort med WLAN?
« Svar #1 skrivet: 05 augusti 2011, 23:28:50 »
Borde funka. Fungerar ju med kamera. Den tror det är ett vanligt sd kort så att säga
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: ThermIQ och SD kort med WLAN?
« Svar #2 skrivet: 22 augusti 2011, 01:03:15 »
Testat?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ebg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: ThermIQ och SD kort med WLAN?
« Svar #3 skrivet: 05 september 2011, 12:34:51 »
Nix, har inte köpt ThermIQ än. Funderar på om de inte borde komma ver 2 snart, med en WLAN funktion direkt i kortet?
Thermia Diplomat Opt G2 8 kW, 190 m borra varav 181 m aktivt. Välisolerad 1½ plans villa på 221 m2. 121 m2 nedervåning (golvvärme) och 100 m2 övervån (2st Thermopanel TP21-610 V4 och 1 st Carrier 42NS-30 (4-rör) för värme & frikyla) samt Fujitsu L/L VP (reserv). Värmer & kyler även uterum (27 m2) med Carrier 42NS-30 (4-rör) samt värmer 40 m2 garage med Aermec UL 36.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: ThermIQ och SD kort med WLAN?
« Svar #4 skrivet: 05 september 2011, 23:43:18 »
Nix, har inte köpt ThermIQ än. Funderar på om de inte borde komma ver 2 snart, med en WLAN funktion direkt i kortet?

Har du ingen liten netbook som ligger till övers sÃ¥ kostar en wlan nas med eget  operativsystem som är fullt kompatibel med thermiq 1390kr (DLINK DNS 323). DÃ¥ fÃ¥r du även en central lagringsyta i hemmet.

Själv kör jag med en liten eee pc bärbar som jag köpte för ett par år sedan och inte längre använder till något. En sådan får man beggad på blocket för 1000-1500kr.

Man skulle kunna tänka sig en framtida thermiq som har ett wifi-kort inbyggt och att detta konfigureras via PC med USB, för att slippa fördyrande display etc etc. Men då krävs det nog att många köper thermiq så dom har råd att vidareutveckla produkten.

Jag tycker den är mycket bra redan i dag. Kostar väldigt lite gör den ocksÃ¥. och utan abonnemang. Enkel att installera. Snygg och enkel att använda. Önskar bara att fler av värdena i service/installationsmenyn vore skriv och läsbara via gränssnittet. Har kollat igenom hela rÃ¥dataregistret och hittar inte fler än de som redan är upptäckta. Men det är ju inte en brist i thermiq utan en brist hos thermia. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!