Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimalt värde för KB in?  (läst 4170 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lidas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Optimalt värde för KB in?
« skrivet: 21 februari 2011, 22:06:22 »
Med risk för att ställa dum fråga...finns det något optimalt värde för Kb in som även vittnar om t.ex. ett effektivt borrhål?

Mitt värde ligger runt 2-3 när komp kört 5-10 minuter...

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Optimalt värde för KB in?
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2011, 23:14:15 »
Ju varmare KB in desto bättre då värmepannan kan ta ut mer effekt.

Mellan KB in och ut ska det skilja cirka 3 grader. Är skillnaden större går cirkulationspumpen för långsamt. Är skillnaden mindre går pumpen för fort.

Köpare av en brunn brukar vilja att KB in inte skall bli lägre än 0 grader. Säljare av VP brukar i offerten sikta på ett medeltal som är strax över 0 grader men då får man räkna med någon minusgrad på vintern.

Du säger effektivt borrhåll. Då gissar jag att du behöver kolla KB in i början av värmesäsongen respektive slutet. För att se hur pass stor skillnad det är. Samt huruvida hålet återhämtar sig till nästa värmesäsong (jag menar uppvärmningssäsong).
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Optimalt värde för KB in?
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2011, 23:48:56 »
Om du aldrig kommer under 0°C på KB-in har du ett bra borrhål.
Temp som lägst -1 är OK, -2 är acceptabelt, men kallare än så är inte bra - då har man snålat, eller så har du låg vattennivå i borran.
Du skall helst läsa av tempen när kompressorn gått mer än 20 minuter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bobken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Optimalt värde för KB in?
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2011, 09:18:28 »
Jag trodde diffen skulle ligga närmare 5 grader än 3 grader?
Om man har för hög diff, hur påverkar det verkningsgraden?

Mvh,
Robban

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Optimalt värde för KB in?
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2011, 09:29:41 »
Bästa differens beror på pumpens effekt och borrhålets djup. Kraftig pump betyder större bästa differens. Det går inte att ange något värde på bästa differens som gäller för alla installationer. Hamnar man vid sidan av den optimala differensen sjunker verkningsgraden men håller man sig i intervallet 3-5 grader gör det inte så mycket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Optimalt värde för KB in?
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2011, 10:17:38 »
Litet stickspår men KB-relaterat: Eftersom det är min första vinter med bergvärme har jag förstås gått och oroat mig lite för att ha haft otur i borra-lotteriet. Jag har gått och väntat på att KB-in ska sjunka. Nu har vi ändå haft en ordentligt kall vinter i tre månader, och KB-in har hela denna tid legat stenstabilt på 2°. Ibland ploppar den upp på 3° när det varit mildgrader under ett par dagar. Börjar känna att jag kan sluta noja över att ha en risig borra, kanske till och med glädja mig över en bra borra, men vad säger ni som har längre erfarenhet, krävs det längre tid för att vara på säkra sidan?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Optimalt värde för KB in?
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2011, 10:25:11 »
Jag kan köpa ditt borrhål. Det är värt en premie att slippa borrhålslotteriet :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Optimalt värde för KB in?
« Svar #7 skrivet: 22 februari 2011, 10:28:32 »
Jag kan köpa ditt borrhål. Det är värt en premie att slippa borrhålslotteriet :)

Visst, om du pyntar för kulverten frÃ¥n Västerort till din del av stan  ;)
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Optimalt värde för KB in?
« Svar #8 skrivet: 22 februari 2011, 10:35:44 »
hm ja dÃ¥ kanske premien blir lite för hög :) Sen kanske inte ditt borrdjup räcker för min 16kw panna  :D

gräver man kulverten djupt borde brinet hålla bra temp givet att slingan blir ca 35200 meter. Frågan är vad CPn drar?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Optimalt värde för KB in?
« Svar #9 skrivet: 22 februari 2011, 10:42:48 »
hm ja dÃ¥ kanske premien blir lite för hög :) Sen kanske inte ditt borrdjup räcker för min 16kw panna  :D

gräver man kulverten djupt borde brinet hålla bra temp givet att slingan blir ca 35200 meter. Frågan är vad CPn drar?

17 km bort, mÃ¥ste vara Österort dÃ¥? Det blir lite komplicerat dÃ¥ med lite stenstad och vatten att gÃ¥ igenom. Kanske dra slangen ytligt, dÃ¥ fÃ¥r du en oslagbar kombo av sjö/jord/berg/urban heating-värme. Och tunnelbanan behöver vi inte oroa oss över, de är ju vana vid att borrfirmorna hälsar pÃ¥  *roflmao*
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Optimalt värde för KB in?
« Svar #10 skrivet: 22 februari 2011, 11:07:38 »
Börjar känna att jag kan sluta noja över att ha en risig borra, kanske till och med glädja mig över en bra borra, men vad säger ni som har längre erfarenhet, krävs det längre tid för att vara på säkra sidan?

Har haft min VP i drygt 5 år.
De första 4 vintrarna klarade jag mej med en inkommande KB på -0,5 ºC på senvintern.
Förra vintern var jag nere på lite drygt -1 ºC.
Just nu efter några kalla dygn såg jag att KBin visade -1,3 ºC.

Skall kanske tillägga att de 4 första vintrarna krävde mycket mindre drifttid för värme.
Denna och föregående vinter blir helt klart de 2 mest värmekrävande vintrarna hittills.
Mitt problem är kanske bara att min VP och borrhål är underdimensionerade för mitt energibehov.
Har haft gångtider på drygt 4000 h de senaste 2 åren. Statistik finns på min hemsida (länk i min profil)

Om min borra är dålig vet jag inte, men tycker att den blir lite väl kall. 142 meter aktivt till en 6 kW borde inte vara för lite. Har haft en tråd uppe om detta tidigare och en av orsakerna kan vara att jag har sandsten som bergart (sämre lamdba-värde än granit) eller så har borrkillarna lurat mej och stoppat i för lite slang eller så sjunker grundvattnet undan på vintern (= mindre aktivt hål).

Har haft denna fråga upp i ämnet nedan.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=30319.0
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad GregS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimalt värde för KB in?
« Svar #11 skrivet: 22 februari 2011, 11:24:05 »
Själv har jag -0.6ºC in vid längre sträng kyla.
Uppemot 2 in vid mildare -5 - 0.
Problemet jag ser är att jag inte få upp deltat (ligger kring 2,5 ºC) och jag litar inte alls på givarna då jag vet att jag har ett givarfel mellan in och ut. Men hur får man reda på det faktiskta värdet?
Hur som helst känns borrat som stabilt om än något underdimensionerat.

KBin kring 3 ºC och ut kring 0 bör vara bra men kräver väl borra som är djupt!

Förrsten: Är det "aktivt djup x 2 x effekt per meter" som man räknar för att få en fingervisning på effekten??
IVT GL C5, 100 borrat, värmer 145kvm 1-plan norr om Stockholm.
Förbr 2010(kWh inkl hh-el): Nov: 1794, Sept: 875, Aug: 621, Jul: 708, Jun: 589, Maj: 838, Apr: 1044 Drifttimmar(ca): VP 21300h, Tillskott 670h
Drifttimmar(ca 20120909): VP 25708h, Tillskott 796h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!