Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu är vi igÃ¥ng...  (läst 4829 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad An2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Nu är vi igång...
« skrivet: 19 oktober 2005, 07:35:39 »
              Hej igen!
Nu är vi äntligen igång..ni vet vi med beslutsångest vad gällde värmepump och storlek och borrdjup..ja var det något vi inte tvekade om ;)..hur som helst har vi nått berget och det var rätt nervöst när de bara sprutade jord och åter jord..men så fick vi bergkontakt på 12 m..bra..budgeten håller..nu har de borrat 120m av våra 190m..det är ett otroligt vattenflöde svårt för borrarna..men vi ska väl se det som en fördel när allt är klart..
De nämde också att det är bättre när vi hade "rödberg" istället för "gråberg"..vad gällde borrningen..vilken bergart är bäst ur värme synpunkt??
Värmepumpen kommer nästa vecka..så snart har vi riktig gooooo värme i huset..

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nu är vi igång...
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2005, 17:59:29 »
kristalina bergarter son tex. gnejs och granit leder värmen bäsr C:a3-4watt/meter och grad, sedementtära som tex. skiffrar och kalkberg C:a 1,5-3watt/meter och grad men beroende på hur mycket vatten som leds genom berget och föbi borrhålet kan efekten som kan tas ut bli upp emot 30watt/m
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nu är vi igång...
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2005, 20:03:29 »
Kvartsis är överlägset bärst !
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad An2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nu är vi igång...
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2005, 21:48:34 »
Nu har vi nått 190m.. ;D.."rödberg" vad tillhör det för bergart??det sägs ju att inga frågor är för dumma ;)

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nu är vi igång...
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2005, 21:55:22 »
ingen aning, på mitt borprotokoll står det svart berg om jag mins rätt???

kolla på www.sgu.se eller vad sidan heter så kanske du kan få fram vad det är för bergart där du bor
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nu är vi igång...
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2005, 21:59:36 »
troligtvis är det gnejs eller granit dom bägge kan vara röda
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad An2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nu är vi igång...
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2005, 22:08:46 »
Låter BRA den bergarten hade ju bättre effekt..nu får man vänta på värmepumpen och den installationen..sen lär jag överösa er med frågor och råd..så ta fram era b00koch läs på..vi ska sätta in en Thermia Villa 75..

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nu är vi igång...
« Svar #7 skrivet: 19 oktober 2005, 22:25:21 »
det är bra att det kommer med någon mer som har thermia det verkar mest vara fumpar av andra fabrikat som diskuteras
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad An2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nu är vi igång...
« Svar #8 skrivet: 20 oktober 2005, 18:41:50 »
Tyvärr hittade de en skada på kollektorslangen idag..pratade om att antigen svetsa eller byta ut den..bör man kräva att få en helt ny..känns lite oroligt att ha en "lagad" slang..

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nu är vi igång...
« Svar #9 skrivet: 20 oktober 2005, 19:01:15 »
kräv en ny och hel även om jag tror att en svetsad i princip är lika stark, man svetsar ju både länst ner där slangen vänder och i marken när man går från hålet in mot huset
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad An2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nu är vi igång...
« Svar #10 skrivet: 25 oktober 2005, 10:53:41 »
De har beställt en ny kollektorslang..skönt..känns på nått vis tryggare med en ny och hel..så nu får vi vänta på den..det är -14 grader här i Luleå idag så vi vill gärna få in bergvärmen så fort det går..

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nu är vi igång...
« Svar #11 skrivet: 26 oktober 2005, 01:24:49 »
Thermia Villa 75.. en sån kör jag hemma osså ett antal till "ute på byn"
Bra grejor lätt att justera.
Men jag rekommenderar varmt en rumsgivare, oavsett om inst avråder (för det gör dom nästan alltid) jämnare temp inne ökad besparing, bara fördelar med en sån
-14 usch, här är det noll och nåt som liknar snöstorm det är iofs inge bättre!

Lycka till nu med pumpen!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad An2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nu är vi igång...
« Svar #12 skrivet: 26 oktober 2005, 08:35:54 »
Kul att höra att ni är nöjd med värmepumpen..det där med lätt att justera gilla jag ;)..vi har redan beställt en rumsgivare.. har en braskamin och då är det ju defenetivt en fördel att skaffa en sån..men jag håller med dig att många installatörer har rynkat på näsan när man har begärt att få en sån..varför??

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nu är vi igång...
« Svar #13 skrivet: 26 oktober 2005, 08:56:02 »
De är rörkrökare, inte kabeldragare. Sen är det inte säkert att de riktigt förstår vitsen med den.

Många av dem tycker nog att det är helt OK att istället stypa på radiatortermostaterna om det blir för varmt.

De bryr sig nog inte i allmänhet om du har maximal COP på din anläggning, eller om du har 80% av den maximala COP:n.

Naturligtvis finns undantag, de är de som verkligen satt sig in i hur en värmepump fungerar och förstår vikten av hur man väljer att köra sitt radiator/golvvärmesystem tillsammans med värmepump.

CTC:s värmepumpar arbetar på ett annat sätt, där är det inte lika viktigt med rätt inställningar. (Även om även dessa får sämre verkningsgrad med felaktiga inställningar)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad An2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nu är vi igång...
« Svar #14 skrivet: 27 oktober 2005, 22:59:31 »
Jaha så var det då dax att sätta ner den nya kollektorslangen..installatören ringde och sa han var på väg..gissa vad som händer..jo kollektorslangen lossnar från flaket på bilen och åker ut på vägen..det blir skrapmärken på den så han vågar inte skicka ner den i hålet..
Så nu är det bara att vänta på en ny igen...turen är inte på vår sida just nu..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!