Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: fryser utedelen pÃ¥ Thermia Atrium verkligen aldrig igen?  (läst 4651 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad adolf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej

jag letar efter en luft-vatten vp, fick ett besök av en Thermia återförsäljare som påstår:

"Vad det gäller avfrostningen så sker allt detta automatiskt. Thermias värmepumpar levereras med ett droppkärl som leder bort kondensvattnet och utedelen fryser inte igen hur kallt det än blir."

Stämmer det verkligen?

Tacksam för svar

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: fryser utedelen på Thermia Atrium verkligen aldrig igen?
« Svar #1 skrivet: 19 april 2007, 12:56:44 »
Enligt vad jag läst i forumet (testa sökfunktionen) så har det inte varit så mycket problem med avfrostningen, däremot har den avfrostat så ofta när det varit kallt ute att det gått rätt mycket tillskott, något som vissa medlemmar klagat på men kunnat justera in så att det blev bättre, även om jag uppfattar att det finns mer att önska just på denna front.

Täta avfrostningar gör ju att den inte kan ta mycket värme ur uteluften och elpatronen istället går.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: fryser utedelen på Thermia Atrium verkligen aldrig igen?
« Svar #2 skrivet: 19 april 2007, 13:15:43 »
Finns inlägg av bl a mig själv samt andra angående avfrostning och Atrian. Är lite pillande men i det stora hela funkar det OK. Man får vara beredd att kolla avfrostningskurvan och eventuellt justera den mellan vinter och övrig säsong. Se länkar under Thermia luft/vatten så hittar du inläggen och lite tips.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad safir

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: fryser utedelen på Thermia Atrium verkligen aldrig igen?
« Svar #3 skrivet: 19 april 2007, 13:49:43 »

Hej Adolf !

Jag har svarat på Din fråga om rumstermostat och här kommer svar på Din avfrostningsfråga. Självklart blir det is på elementet inte bara kondens. Droppskålen Du nämner följer inte med som standard utan får köpas till för över 1000 kronor!!!! Man måste även ha någonstans att leda bort smältvattnet och i mitt fall så har jag tagit in röret från droppskålen och anslutit den till tvättmaskinsavloppet. Tänk även på att det behövs en värmekabel i droppskålen och röret annars så fryser vattnet till is vid kallgrader ute.

Hälsningar safir

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!