0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan det vara så att det är en massa luft i beredaren så att värmeöverföringen är dålig? 20 starter med i genomsnitt 10 minuters gångtid per start blir över 3 timmar per dygn och det låter mycket.
Digitalrobert: Nu har jag vridit två blåa vred på värmeframledningen så att de står tvärs rören istället för längs med rören. Jag förmodar att det betyder att jag stängt ventilerna och strypt eventuellt flöde genom dem? Bekräfta gärna detta eftersom jag är ren nybörjare på rör...(dock inte nybörjare på felsökning).Då är läget för min pump alltså:a) Värmekörningar ej tillåtna (mod 2),b) Cirkpump för värmeframledning går ej som följd av a),c) Ventiler på framledningen stängda.Är det nu korrekt att utgå ifrån att en eventuellt läckande växelventil med ovanstående åtgärder inte kan sänka tempen i beredaren eftersom ett läckflöde inte kan ta vägen nånstans? Om detta är korrekt, så vet vi att om jag fortfarande har 20 starter per dygn för varmvatten så kan orsaken INTE vara en läckande växelventil...?...
Tidigare ägaren har gått skiftat VB -r från standardinställning A till istället 53 grader. Enligt Nibekillen används denna inställing endast för att stänga av varmvattenladdningen?? Men vid varmvattenladdning går inte min VB -r upp över 30 grader.
Roland: OK då är du ännu en med cirka 20 vv-starter per dygn. Kanske har Nibe-killen rätt att det är helt normalt? Dock, ett räkneexempel med dina siffror: 160 liter vatten som läcker 150 W sjunker en grad per 74 minuter (vattnets värmekapacitivitet är 4,18 kJ/kg*grad). Med mina värden VV start 44 och VV laddning upphör vid ca 51, så borde det alltså ta (51-44)*74 = 518 minuter (ca 8,5 timmar) innan varmvattenladdning behövs igen efter att föregående laddning avslutats. Det borde ge mig ca 3 starter/dygn isf mina 20 starter per dygn!? Nä, nu börjar det osa katt... För att 160 liter vatten ska sjunka från 51 grader till 44 grader krävs att 4,68 MJ försvinner (4180*160*7). För att detta ska hinna göras 20 gånger på 24 timmar måste förlusteffekten i beredaren vara 1kW (1083W). Det vore en mkt dålig termos det!... Så dåligt isolerad kan väl inte tanken vara?
Carl N: Enligt Nibes "helpdesk-kille" så är det högtryckspressostaten (=driftpressostat?) som stoppar VV-ladddning, MEN BARA OM VB -r är ställd till "A". I annat fall stoppar VV-laddning då VB -r når det värde, som ställts in istället för "A". Allt enligt Nibe alltså...
Jag får inte ihop detta. I min körning så låg VB -r ständigt på 30 grader och det var när VB -f nådde 53 grader som VV-laddningen slutade.
Är det ALLTID driftpressostaten som stänger VV-laddning? Är "driftpressostat" det samma som "högtryckspressostat"? Tack för info om skiktningar i tanken. Mycket lärande nu....
Citat från: Magnuz skrivet 23 juli 2008, 21:56:34Roland: OK då är du ännu en med cirka 20 vv-starter per dygn. Kanske har Nibe-killen rätt att det är helt normalt? Dock, ett räkneexempel med dina siffror: 160 liter vatten som läcker 150 W sjunker en grad per 74 minuter (vattnets värmekapacitivitet är 4,18 kJ/kg*grad). Med mina värden VV start 44 och VV laddning upphör vid ca 51, så borde det alltså ta (51-44)*74 = 518 minuter (ca 8,5 timmar) innan varmvattenladdning behövs igen efter att föregående laddning avslutats. Det borde ge mig ca 3 starter/dygn isf mina 20 starter per dygn!? Nä, nu börjar det osa katt... För att 160 liter vatten ska sjunka från 51 grader till 44 grader krävs att 4,68 MJ försvinner (4180*160*7). För att detta ska hinna göras 20 gånger på 24 timmar måste förlusteffekten i beredaren vara 1kW (1083W). Det vore en mkt dålig termos det!... Så dåligt isolerad kan väl inte tanken vara?Så enkelt är det inte. Det finns dessutom ca 45 liter vatten i manteln runt varmvattenberedaren. Det finns också en tröghet i värmeöverföringen mellan manteln och beredaren vilket gör att pumpen ofta gör två eller fler starter efter ett större varmvattenuttag. Manteln når stopptemperaturen innan beredaren har hunnit värmats upp. Till det kommer värmeledning i vertikal led i beredaren. Kort sagt: 150 Watt gäller fortfarande, i alla fall för en IVT-pump. Tillägg: Omställningar som minskar antalet starter kommer att öka drifttiden för en körning. Går man över 10-15 minuter hinner köldbäraren snurra mer än ett varv i borrhålet vilket gör att pumpen får arbetar med kallare köldbärare mot slutet vilket ökar elförbrukningen något. Det finns alltså en övre gräns för hur lång en driftcykel bör vara sommartid. På vintern spelar det ingen roll, pumpen går så ofta att det är kall köldbärare i slangen hela tiden. Det här tillhör avdelningen finlir men det som är intressant med värmepumpar är att när man ändrar något kan det dyka upp sekundära effekter som man inte tänker på.
Vid värmebehov så avslutar alltid IVT maskinen med att köra upp varmvattnet när värmen uppnåt sin stopptemp.
Men om man tittar på kurvan för varmvattentempen så ser man att den sjunker snabbt i början för att sedan plana ut.
VV-stopptemp beror på att driftpressostaten stoppar VV-laddning och detta går inte göra något åt. Min stoppar vid 55 ºC så din stoppar kanske VV-laddning något för tidigt. Däremot kan du sänka VV-start några grader.
Citat från: Carl N skrivet 24 juli 2008, 06:53:50VV-stopptemp beror på att driftpressostaten stoppar VV-laddning och detta går inte göra något åt. Min stoppar vid 55 ºC så din stoppar kanske VV-laddning något för tidigt. Däremot kan du sänka VV-start några grader.Rickard skrev:"Om alla tempgivare och tryckgivare är OK skall du kunna köra på (A), då värmer den upp till ca 57-58 grader på framledningen, det bör göra att den får betydligt färre start/stopp."Motsäger inte Carl N och Rickard varandra här? Vad är rätt och vad är fel? Eller har jag missat nåt?MvhMagnus
Citat från: Fixaren skrivet 24 juli 2008, 11:42:24Vid värmebehov så avslutar alltid IVT maskinen med att köra upp varmvattnet när värmen uppnåt sin stopptemp.Endast då VV-temp är lägre än börvärdet.
Eftersom varmvattentempen (GT3) sitter på manteln och sjunker snabbt i början så är det snarare regel än undantag.
Citat från: Fixaren skrivet 25 juli 2008, 10:23:35Eftersom varmvattentempen (GT3) sitter på manteln och sjunker snabbt i början så är det snarare regel än undantag. Eftersom laddningen stannar på GT9 och startar på GT3....så är fönstret för en toppning väldigt liten.
Om din driftspressostat stoppar redan vid 52 grader så är den inte OK, eller så visar tempgivaren fel.
Citat från: Rickard skrivet 25 juli 2008, 09:22:13Om din driftspressostat stoppar redan vid 52 grader så är den inte OK, eller så visar tempgivaren fel.Jepp, och man kan nog ta hem en service-kille och fixa till det.
Är 45000 starter och VP-tid 28500 timmar, TS-tid 1709 timmar mycket eller "konstigt"?
...Min pump är ställd på (A) och stoppar vid 55 ºC. Jag har VV-start 45 ºC./Paj
Citat från: swepri skrivet 24 juli 2008, 23:30:24...Min pump är ställd på (A) och stoppar vid 55 ºC. Jag har VV-start 45 ºC./PajJag har en 1225-8 och kör också A, VV-start 44ºC och den stoppar vid 57-58ºC (kör 1-2 minuter på 57 grader framledning innan stopp). Tempgivaren verkar visa rätt eftersom jag framledningstemperatur med separat mätare.
Citat från: Magnuz skrivet 24 juli 2008, 22:42:26Är 45000 starter och VP-tid 28500 timmar, TS-tid 1709 timmar mycket eller "konstigt"?Tillsatselen står för 0,5 % av värmebehovet vilket tyder på kraftig pump i förhållande till värmebehovet. Antalet drifttimmar per år blir ca 4200 (räknade på 6,8 "värmeår") vilket är rätt normalt. Lite förvånande att antalet timmar är så pass högt med tanke på det lilla behovet av tillsatsel och kort genomsnittlig drifttid. Pumpen går i snitt 0,6 timmar per start vilket är lite. Jag skulle nog ändra gradminuterinställningarna men som IVT-ägare avstår jag från att ge råd. 120 meter till en pump på 7 kW är i minsta laget men är pumpen kraftig i förhållande till värmebehovet är det sällan pumpen går kontinuerligt och då är det inget problem med det. Ang. försöket med avstängd radiatorslinga: Vet inte hur det är med NIBE men på IVT-pumparna fungerar det så att växelventilen (oftast, vill inte gå in på detaljer) slår över till läge radiatordrift efter varmvattenberedning. Radiatorvattnet börjar då cirkulera pga "självdrag" och kyler pumpens innanmäte. Då ökar värmeförlusterna jämfört med läget när växelventilen inte slår om. Kan det vara samma sak här?
Vidare undrar jag: Vilken inverkan kan den felaktiga driftpressostaten ha på radiatorvärmningen?MvhMagnus