Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 20 starter per dygn för varmvatten som knappt används + analys av totalsiffror  (läst 17502 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej till alla kunniga på detta forum,

Efter inflyttning börjar jag nu göra mig bekant med 1210-an som står i pannrummet. Ingen tidigare erfarenhet men lär mig snabbt.

Två funderingar gnager just nu:

De senaste fyra dygnen (inte kollat tidigare) startar VP ca 20 gånger per dygn med VP-tid 2 timmar per dygn, såvitt jag begriper enbart VV-produktion (börvärde VB fram har varit 17 grader under hela perioden, vilket är lägre än utetempen dygnet runt, ingen värme görs alltså...eller?)
De första tre dygnen stod pumpen i grundinställning 0 00, fjärde dygnet ändrade jag till 0 20 (dvs SÄKERT ingen radiatorvärme) för att kolla om det blev någon skillnad. Ingen skillnad, fortfarande 20 starter, 2 VP-timmar.

VV Start 44
VV temp stigit till 52-53 grader då kompressorn slår av .

VÃ¥r VV-förbrukning var under dessa fyra dagar var 15 min dusch pÃ¥ mornarna och 5 min pÃ¥ kvällarna. I övrigt smÃ¥skvättar. 

1. Är det rimligt att värmepumpen värmer varmvatten 20 gånger per dygn med snittgångtid 10 minuter? Bör man misstänka något "värmeläckage"?

2. Indikerar tidigare ägares siffror (se nedan) sedan driftstart nov 2001 några konstigheter? De uppger 14000kWh årlig förbrukning inkl hushållsel.

Deras inställningar (som vi "övertagit"):

Kurva 9
rumsgivare saknas
-2 på ratten
VB-Fram min 10
VB-fram max 53
VP-gradmin 60
TS-gadmin 300
VB diff VP 13
Diff VP-TS 3
VP-intervall 20 m
VVB-stopp  50 grader

/Magnus
« Senast ändrad: 23 juli 2008, 01:13:36 av Magnuz »
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
En förklaring är att växelventilen läcker och att du fÃ¥r självcirkulation dÃ¥ cirkpumpen är avstängd.  Sc:,h
En annan är att det rinner varmvatten någonstans, kolla vattenmätaren om den står still då alla kranar är avstängda.

Jag har VV-start 42 ºC och min VP startar 4-5 ggr per dygn.

Övriga inställningar får du trimma till vintern.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej Carl,

Tack för din hjälp och dina siffror. Jag läste de mesta pÃ¥ NIBE-forumet innan jag skrev min frÃ¥ga och förstod dÃ¥ att växelventilen kan läcka och ge "värmeläckage". Det var därför jag satte pumpen i läge  0 20, dvs enbart vv. DÃ¥ stängs ju cirkulationspumpen för värmebärarslingan av, vilket enligt min tanke borde förhindra att en läckande växelventil "drar värme". Men det blev ingen skillnad med cirkpumpen avstängd... Sc:,h

Tänker jag fel?

FInns det något enkelt sätt att kontrollera växelventilen?

/Magnus
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vattenmätaren står helt stilla när alla kranar är avstängda.
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Kan det vara så att det är en massa luft i beredaren så att värmeöverföringen är dålig? 20 starter med i genomsnitt 10 minuters gångtid per start blir över 3 timmar per dygn och det låter mycket.

Är röret till radiatorerna varmt? Att det är lite varmt några decimeter från pumpen är normalt men om det känns hett en halv meter bort, då är det inte som det borde vara.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kan det vara så att det är en massa luft i beredaren så att värmeöverföringen är dålig? 20 starter med i genomsnitt 10 minuters gångtid per start blir över 3 timmar per dygn och det låter mycket.

Bra tänkt, det sitter en avluftningsventil på toppen av VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Precis ovanför pannan är VB fram-röret varmt, men en halv meter bort är det svalt.

Dessutom, en korrigering: 20 starter med total gångtid två timmar blir 6 minuter per värmning, inte 10 minuter som jag tidigare skrev.

Jag öppnade avluftningsventilen ovanpå pannan häromdagen. Ett litet pys (< 1 sekund) med luft, sedan bara vatten.

 Sc:,h Sc:,h Sc:,h

Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Antag att tempgivaren i botten av tanken visar för hög temp, så att den verkliga VV starttempen är kanske 47 istället för inställda 44. Det borde ge fler starter med korta körningar, väl? Finns det något sätt att kontrollera denna givare?
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har satt in en givare till loggern jag säljer i samma tempficka som vv-tempgivaren sitter i, du borde kunna göra samma (se länk i min signatur) eller sätta in nån annan typ av givare som går upp till samma temp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kollat tempgivaren i botten av manteln med en annan (termoelementgivare till ST-612 frÃ¥n Clas Olsson). BÃ¥da visar samma temp. Inget fel pÃ¥ tempgivaren. Tack för tipset, Richard! 
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Tittade på statistik för min pump (5 kW, antar att det handlar om samma effekt i det här fallet med tanke på årliga värmebehovet). Den går sommartid när den gör enbart varmvatten 50-60 timmar per månad så drifttiden är helt normal. Frågan är då varför antalet starter är så högt.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Du bör ha nån avstängningsventil för radiatorsystemet i närheten av vp, stäng den tills vidare så vi säkert vet att det inte läcker värme till radiatorsystemet.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Roland: Min är 7 kW. Dina drifttimmar stämmer ju väl med mina.

Någon annan som kan bjuda på hur många timmar pumpen gång sommartid för att enbart hålla VV?

Talade just med Nibe, som menar att 20 starter per dag med i snitt 6 minuters drifttid för enbart vv är normalt. Jag tvivlar fortfarande...

Tidigare ägaren har gått skiftat VB -r från standardinställning A till istället 53 grader. Enligt Nibekillen används denna inställing endast för att stänga av varmvattenladdningen?? Men vid varmvattenladdning går inte min VB -r upp över 30 grader.

OBS att pumpen går i enbart varvattenläge, ingen cirkpump och ingen radiatorvärme görs.

Fortfarande frågande till alla starterna.... Sc:,h

DigitalRobert: Toppen, satt just och grubblade på detta. Ska försöka förstå mig på spakarna på värmeledningsröret efter lunch...(husfriden!)...
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Har ingen Nibe men väl en IVT. Efter lite trixande med dels växelventilen samt strypning i t-stycket som kopplar ihop returerna från huset och beredaren samt ändring av inställningarna (ökat diffen samt sänkning av börvärdet). Så har resultatet blivit 2-4 starter per dygn beroende på om det finns folk hemma eller inte. Innan åtgärderna så startade den ofta en gång i timmen.
Gör ingen större skillnad på förbrukningen men det är alltid kul att ta greppet över produkterna.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Har loggat lite på eftermiddagen. Pumpen går ca 5 minuter för att värma varmvattenberedaren 5 grader när bara några liter varmvatten har förbrukats. Det ser ut att blir 3 starter på 4 timmar. Så 20 starter per dygn behöver inte vara onormalt.

En inbyggd 160 L beredare läcker ungefär 150 Watt värme så det blir en halv drifttimme per dygn bara för att täcka värmeläckaget = 6-7 starter.

Vet inte hur det är med NIBE men det borde gå att öka differensen mellan start- och stopptemperatur på något sätt. CarlN kan säkert ge tips.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
Du kan prova att sänka starttempen för varmvattnet från 44 till 39-40 grader. Hade samma problem med många starter för varmvattnet i början med starttempen fabriksinställd på 44, men sedan jag sänkt till 39 blir det bara 3-5 starter om dagen.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Digitalrobert: Nu har jag vridit tvÃ¥ blÃ¥a vred pÃ¥ värmeframledningen sÃ¥ att de stÃ¥r tvärs rören istället för längs med rören. Jag förmodar att det betyder att jag stängt ventilerna och strypt eventuellt flöde genom dem?  Bekräfta gärna detta eftersom jag är ren nybörjare pÃ¥ rör...(dock inte nybörjare pÃ¥ felsökning).

Då är läget för min pump alltså:

a) Värmekörningar ej tillåtna (mod 2),
b) Cirkpump för värmeframledning går ej som följd av a),
c) Ventiler på framledningen stängda.

Är det nu korrekt att utgå ifrån att en eventuellt läckande växelventil med ovanstående åtgärder inte kan sänka tempen i beredaren eftersom ett läckflöde inte kan ta vägen nånstans? Om detta är korrekt, så vet vi att om jag fortfarande har 20 starter per dygn för varmvatten så kan orsaken INTE vara en läckande växelventil...?

Fixaren: Läste om dina öden och äventyr med strypningar.  8)
Tror dock att ingrepp vida överstiger min nivå för närvarande. Jag förstår idén (särskilt det där om att "ta greppet" över prylarna.. ) och behåller den i bakhuvudet. Tack för uppgiften om antalet starter före strypning.

Roland: OK då är du ännu en med cirka 20 vv-starter per dygn. Kanske har Nibe-killen rätt att det är helt normalt? Dock, ett räkneexempel med dina siffror: 160 liter vatten som läcker 150 W sjunker en grad per 74 minuter (vattnets värmekapacitivitet är 4,18 kJ/kg*grad). Med mina värden
VV start  44 och VV laddning upphör vid ca 51, sÃ¥ borde det alltsÃ¥ ta (51-44)*74 = 518 minuter (ca 8,5 timmar) innan varmvattenladdning behövs igen efter att föregÃ¥ende laddning avslutats. Det borde ge mig ca 3 starter/dygn isf mina 20 starter per dygn!?
 
Nä, nu börjar det osa katt... För att 160 liter vatten ska sjunka från 51 grader till 44 grader krävs att 4,68 MJ försvinner (4180*160*7). För att detta ska hinna göras 20 gånger på 24 timmar måste förlusteffekten i beredaren vara 1kW (1083W). Det vore en mkt dålig termos det!... Så dåligt isolerad kan väl inte tanken vara?

Det enda förklaring jag nu kan föreställa mig är att tempspannet faktiskt inte är de 7 grader som panelen visar utan långt mindre. Antingen är starttempen högre än vad som visas eller så är sluttempen lägre. Starttempen har jag testat och den verkar stämma. Hur bestämmer pumpen att det är dags att sluta värma vv? Var sitter eventuell tempgivare?

Maijkel: Tack för ditt tips. Har tänkt vänta med denna åtgärd tills jag verkligen gått till botten med problemet (känns som jag sjunker raskt djupare i VP-träsket...), men inser att större tempspann ger förre starter. Minns du hur många starter du hade när du hade VV Start 44?

Hur stor beredare sitter det i en Nibe 1210? Hittar inte detta i manualen.

Nu ska jag göra två saker:

1) Kontrollera temp då vv-laddning avslutas
2) för något eller några dygn helt förbjuda familjen att använda varmvatten för att säkra att förlusten verkligen inte kommer från nyttjandet.

Fortsätt komma med tankar och ideér, frågor och protester. Jag är helt novis, så jag kan vara på helt fel spår.
« Senast ändrad: 23 juli 2008, 22:18:04 av Magnuz »
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Digitalrobert: Nu har jag vridit tvÃ¥ blÃ¥a vred pÃ¥ värmeframledningen sÃ¥ att de stÃ¥r tvärs rören istället för längs med rören. Jag förmodar att det betyder att jag stängt ventilerna och strypt eventuellt flöde genom dem?  Bekräfta gärna detta eftersom jag är ren nybörjare pÃ¥ rör...(dock inte nybörjare pÃ¥ felsökning).

Då är läget för min pump alltså:

a) Värmekörningar ej tillåtna (mod 2),
b) Cirkpump för värmeframledning går ej som följd av a),
c) Ventiler på framledningen stängda.

Är det nu korrekt att utgå ifrån att en eventuellt läckande växelventil med ovanstående åtgärder inte kan sänka tempen i beredaren eftersom ett läckflöde inte kan ta vägen nånstans? Om detta är korrekt, så vet vi att om jag fortfarande har 20 starter per dygn för varmvatten så kan orsaken INTE vara en läckande växelventil...?
...
Svar ja på alla frågor. :)
Du kan studera hur prickens varmvatten "beter sig" här: http://pricken.vuollerim.nu/
Orange kurva är varmvattentemperatur, ett exempel är värmning till 55 grader 02:30 och nästa värmning kom efter 10:00 kanske pga tappning.
Ser ut som han har vv-stop runt 55 grader och vv-start vid 45 grader.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet

Tidigare ägaren har gått skiftat VB -r från standardinställning A till istället 53 grader. Enligt Nibekillen används denna inställing endast för att stänga av varmvattenladdningen?? Men vid varmvattenladdning går inte min VB -r upp över 30 grader.

Om alla tempgivare och tryckgivare är OK skall du kunna köra på (A), då värmer den upp till ca 57-58 grader på framledningen, det bör göra att den får betydligt färre start/stopp.
Tack för din info, det tänkte jag aldrig på. :-\
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
Detta inlägg tillför väl inte något annat än en referens hur min 1225-6 beter sig nu när endast varmvatten produceras.

Uppgifter för hela juli (23 dagar):
Starter - 118 (5,1/dygn)
Drifttid - 26h (1h 7min/dygn)

Vi har varit borta mer än halva tiden så VV-uttaget har varit minimalt.

Edit: VV-start 45 ºC, VV-stopp (A)

/Paj
« Senast ändrad: 23 juli 2008, 22:56:38 av swepri »
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Allmän info:
Vår varmvattenladdning går mellan 44 och 57 grader. 8-10 starter per dygn och drifttid ca 1,3 timmar. Två pers i hushållet.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu tror jag mig ha förstått vad som händer. Den värmer helt enkelt varmvattnet MYCKET färre grader än vad jag trodde, men istället alltså många laddningar. Se min (manuellt) loggoade laddning nedan.

Den slutar efter 4,5 minuter. Varför gör den det??? Framledningstemp blev precis 53 grader när laddningen slutade.... huvuddunk.... ska det inte vara VB-retur som ska vara 53 grader för att stanna pumpen??? Under hela förloppet låg VB retur på 30 grader (flödet i radiatorkretsen helt stängt)

När laddningen avslutats sker temperaturutjämning mellan vattnet i tanken och vattnet i manteln och rören. Min bedömning är att temphöjningen av vattnet inuti varmvattenberedaren vid denna laddning blev 0,3-1,0 grader, inte 7 grader som jag trott.

Rickards uppgift om att en 160 liters beredare läcker 150W betyder att tempen i vattnet borde sjunka med 1,0 grader på de 72 minuterna mellan min VP´s laddningar. Eftersom varje laddning startar vid 44 grader, så kan ju en höjning inte vara mer än en grad i så fall. Om den vore mer skulle ju vv-tempen skena iväg....

Jag tog loss en lucka uppe på pumpen. Där fanns ett metallstycke som jag bedömer som toppen på beredaren. Anslöt en termgivare där, kallas nedan för Ttank. Anslöt den andra i samma tempficka som pumpens ordinarie vv-tempgivare sitter, kallas nedan Tmantel. Skrev ner dessa temperaturerna samt panelens VBfram och VVtemp.

Laddningen  startade kl 23:19:00, VVstart = 44 grader.
Laddningen slutade kl 23:22:40, oklart varför... VBfram = 53???

Tid     Ttank   Tmantel  VBfram  VVtemp

23:19   44,3     43,8      47
23:20   44,3     45,6      49
23:21   44,2     46,8      51
23:22   44,2     48,4      52
23:22,5 44,4    49,5      53  (här slutade laddningen, efter 4:40)
23:24   44,5     49,4      52
23:25   44,5     48,7      52
23:26   44,5     48,3      51
23:27   44,5     48,0      51
23:28   44,5     47,7      51
23:29   44,4     47,5      51
23:30   44,5     47,3      50       49
23:31   44,5     47,2      49       48
23:32   44,5     47,0      49       48
23:33   44,4     46,8      49       48
23:34   44,5     46,8      48       48
23:35   44,4     46,7      48       48
23:36   44,4     46,6      48       48
23:37   44,4     46,5      47       48
23:38   44,4     46,4      47       48
23:39   44,4     46,3      46       48
23:40   44,5     46,3      46       48
23:41   44,4     46,2      46       47
23:42   44,4     46,2      45       47
23:43   44,4     46,1      45       47
23:44   44,3     46,1      45       47
23:45   44,3     45,8      44       47
23:46   44,3     45,8      44       47
23:47     -          -         -         -  (fick tfn)
23:48   44,4     45,7      43       47
23:49   44,3     45,6      43       47
23:50   44,3     45,6      43       47
...
...
...
00:45   43,5     44,4      41       46

Som jag ser det, så höjer VP vattentempen i framledningsröret inne i pannan och i manteln så fort att tempen i beredaren knappt hinner röra på sig. När sedan pumpen stannar efter 4,5 minuter utjämnas temperaturena mellan denna båda vattenvolymen. Resultat. Vattnet i beredaren med max en grad.

Hmm... sänka cirkpumpen under sommaren? Nu är den på 2. För - nackdelar?
Öka diffen med strypningar...?!
Sänka VV start eller höja VV stopp, hur nu det går till...?


Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad muy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej

Som referens med min 1230-10 senaste veckorna...

Starter/dygn: 6-8 st
VV-tid/dygn: 40-50 min

DÃ¥ duschas det 2 ggr per dag ca 10 min.

Tror dÃ¥ vv-start är default ? (47  ºC),  skall prova att sänka den nÃ¥got...och vv-stop (54  ºC)
Nibe 1230-10 + FLM30, 160 m hål (153 m aktivt). Golvvärme i ett enplans trähus, 194 kvm (20 grader) och garage, 45 kvm (10-15 grader). Ca 70 kvm av huset har takhöjd 3.70 m resten 2.5 m. Kamin som "myseldas" några gånger i månaden under vintern. Byggår 2007. Huset beläget i Kungsbacka. Separat elmätare på VP installerad i aug-08.
Total förbrukning 14900 kWh 2008, 13270 kWh 2009

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej Magnuz!
VV-stopptemp beror på att driftpressostaten stoppar VV-laddning och detta går inte göra något åt. Min stoppar vid 55 ºC så din stoppar kanske VV-laddning något för tidigt. Däremot kan du sänka VV-start några grader.

Det som händer vid VV-laddning är att mantelvattnet värms upp och värmen ska övergå till varmvattnet, manteln är då varmare än mitten av VVB. När laddnigen är över så skiktar sig vattnet, det varma vattnet stiger och det kalla sjunker. VV-tempgivaren kommer då få kallare vatten eftersom det varma vattnet i kanterna stiger uppåt och kallare vatten från mitten av beredaren kyler nederdelen av VVB:n.

Du har därför några grader varmare varmvatten i toppen av beredaren än vad VV-tempgivaren anger.
« Senast ändrad: 24 juli 2008, 06:56:44 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Carl N: Enligt Nibes "helpdesk-kille" så är det högtryckspressostaten (=driftpressostat?) som stoppar VV-ladddning, MEN BARA OM VB -r är ställd till "A". I annat fall stoppar VV-laddning då VB -r når det värde, som ställts in istället för "A". Allt enligt Nibe alltså...

Jag får inte ihop detta. I min körning så låg VB -r ständigt på 30 grader och det var när VB -f nådde 53 grader som VV-laddningen slutade.

Är det ALLTID driftpressostaten som stänger VV-laddning? Är "driftpressostat" det samma som "högtryckspressostat"?

Tack för info om skiktningar i tanken. Mycket lärande nu....
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4


Roland: OK då är du ännu en med cirka 20 vv-starter per dygn. Kanske har Nibe-killen rätt att det är helt normalt? Dock, ett räkneexempel med dina siffror: 160 liter vatten som läcker 150 W sjunker en grad per 74 minuter (vattnets värmekapacitivitet är 4,18 kJ/kg*grad). Med mina värden
VV start  44 och VV laddning upphör vid ca 51, sÃ¥ borde det alltsÃ¥ ta (51-44)*74 = 518 minuter (ca 8,5 timmar) innan varmvattenladdning behövs igen efter att föregÃ¥ende laddning avslutats. Det borde ge mig ca 3 starter/dygn isf mina 20 starter per dygn!?
 
Nä, nu börjar det osa katt... För att 160 liter vatten ska sjunka från 51 grader till 44 grader krävs att 4,68 MJ försvinner (4180*160*7). För att detta ska hinna göras 20 gånger på 24 timmar måste förlusteffekten i beredaren vara 1kW (1083W). Det vore en mkt dålig termos det!... Så dåligt isolerad kan väl inte tanken vara?


SÃ¥ enkelt är det inte. Det finns dessutom ca 45 liter vatten i manteln runt varmvattenberedaren.   Det finns ocksÃ¥ en tröghet i värmeöverföringen mellan manteln och beredaren vilket gör att pumpen ofta gör tvÃ¥ eller fler starter efter ett större varmvattenuttag. Manteln nÃ¥r stopptemperaturen innan beredaren har hunnit värmats upp. Till det kommer värmeledning i vertikal led i beredaren. Kort sagt: 150 Watt gäller fortfarande, i alla fall för en IVT-pump.

Tillägg: Omställningar som minskar antalet starter kommer att öka drifttiden för en körning. GÃ¥r man över 10-15 minuter   hinner köldbäraren snurra mer än ett varv i borrhÃ¥let vilket gör att pumpen fÃ¥r arbetar med kallare köldbärare mot slutet vilket ökar elförbrukningen nÃ¥got. Det finns alltsÃ¥ en övre gräns för hur lÃ¥ng en driftcykel bör vara sommartid. PÃ¥ vintern spelar det ingen roll, pumpen gÃ¥r sÃ¥ ofta att det är kall köldbärare i slangen hela tiden. Det här tillhör avdelningen finlir men det som är intressant med värmepumpar är att när man ändrar nÃ¥got kan det dyka upp sekundära effekter som man inte tänker pÃ¥. 
« Senast ändrad: 24 juli 2008, 10:14:10 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
Som nämnts, studera denna bild över VV-prod.

12:45 kliver en kvinna in i dushen och genomför sedvanlig procedur med tvagning, benrakning och diverse bestyr, tar väl 15-20min. Detta resulterar i 5 st VV-starter pÃ¥ ca:3H, sedan vid 22:45 kliver en karl in i dushen och genomför sedvanlig procedur med rakning och tvagning(undrar om inte en snabb handtralla genomfördes oxo  ::) ), tar väl ca:5min, och detta resulterar i 2 st VV-starter pÃ¥ ca: 1H.

Tänk då om det dessutom däremellan småskvalas i disken mm vad det innebär i antalet VV-starter/dygn.

Precis som våran guru Calle säger så är värmeöverföringen mellan mantel och beredare inte precis effektiv i dessa maskiner, och lämnar en hel del att önska, man kan fundera varför inte samtliga VP-tillverkare valt att satsa på en slingberedare som är effektivare?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Carl N: Enligt Nibes "helpdesk-kille" så är det högtryckspressostaten (=driftpressostat?) som stoppar VV-ladddning, MEN BARA OM VB -r är ställd till "A". I annat fall stoppar VV-laddning då VB -r når det värde, som ställts in istället för "A". Allt enligt Nibe alltså...

Sorry, killen kan inte sina grejor, på den senaste versionen av 1215 och 1225 så kan man ändra VV-stopptemp i meny 3b, men någon sån meny finns inte i 1210 Ändrar man på VB-r i meny 3 (eller 3a) så är det den returtemp som VP:n slår ifrån vid radiatorvärmning. Detta värde har inget med VV-värmningen att göra.

Citera
Jag får inte ihop detta. I min körning så låg VB -r ständigt på 30 grader och det var när VB -f nådde 53 grader som VV-laddningen slutade.

VB-r tempgivaren sitter på fel sida växelventilen så den mäter inte VB-r vid VV-laddning, bara vid radiatorvärmning.

Citera
Är det ALLTID driftpressostaten som stänger VV-laddning? Är "driftpressostat" det samma som "högtryckspressostat"?

Tack för info om skiktningar i tanken. Mycket lärande nu....

Sorry, hepldesk-killen svamlar här också. Driftpressostaten är inställd på ett lägre tryck än högtryckspressostaten. Driftpressostaten stoppar VV-laddning och stoppar kompressorn vid radiatorvärmning om det står ett (A) i meny 3.

Högtryckspressostaten stoppar VP:n helt och ger ett larm (HP/MS). VP:n måste då startas om för att gå igång igen.
« Senast ändrad: 24 juli 2008, 10:10:46 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0


Roland: OK då är du ännu en med cirka 20 vv-starter per dygn. Kanske har Nibe-killen rätt att det är helt normalt? Dock, ett räkneexempel med dina siffror: 160 liter vatten som läcker 150 W sjunker en grad per 74 minuter (vattnets värmekapacitivitet är 4,18 kJ/kg*grad). Med mina värden
VV start  44 och VV laddning upphör vid ca 51, sÃ¥ borde det alltsÃ¥ ta (51-44)*74 = 518 minuter (ca 8,5 timmar) innan varmvattenladdning behövs igen efter att föregÃ¥ende laddning avslutats. Det borde ge mig ca 3 starter/dygn isf mina 20 starter per dygn!?
 
Nä, nu börjar det osa katt... För att 160 liter vatten ska sjunka från 51 grader till 44 grader krävs att 4,68 MJ försvinner (4180*160*7). För att detta ska hinna göras 20 gånger på 24 timmar måste förlusteffekten i beredaren vara 1kW (1083W). Det vore en mkt dålig termos det!... Så dåligt isolerad kan väl inte tanken vara?


SÃ¥ enkelt är det inte. Det finns dessutom ca 45 liter vatten i manteln runt varmvattenberedaren.   Det finns ocksÃ¥ en tröghet i värmeöverföringen mellan manteln och beredaren vilket gör att pumpen ofta gör tvÃ¥ eller fler starter efter ett större varmvattenuttag. Manteln nÃ¥r stopptemperaturen innan beredaren har hunnit värmats upp. Till det kommer värmeledning i vertikal led i beredaren. Kort sagt: 150 Watt gäller fortfarande, i alla fall för en IVT-pump.

Tillägg: Omställningar som minskar antalet starter kommer att öka drifttiden för en körning. GÃ¥r man över 10-15 minuter   hinner köldbäraren snurra mer än ett varv i borrhÃ¥let vilket gör att pumpen fÃ¥r arbetar med kallare köldbärare mot slutet vilket ökar elförbrukningen nÃ¥got. Det finns alltsÃ¥ en övre gräns för hur lÃ¥ng en driftcykel bör vara sommartid. PÃ¥ vintern spelar det ingen roll, pumpen gÃ¥r sÃ¥ ofta att det är kall köldbärare i slangen hela tiden. Det här tillhör avdelningen finlir men det som är intressant med värmepumpar är att när man ändrar nÃ¥got kan det dyka upp sekundära effekter som man inte tänker pÃ¥. 

Men själv föredrar jag färre starter och längre gångtid än korta gångtider och fler starter.
Om man börjar titta på tempen på köldbäraren så finns det än fördröjning innan tempgivarna hinner reagera vilket innebär att köldbäraren inte är så varm som man läser av. Dessutom är cop inte så bra precis vid uppstarten och mot slutet innan den stannar. Nu är det här förbrukningssiffror som jag knappt tror är mätbara för normalkunden utan för att verkligen se skillnad krävs labbmätningar. Men om man tittar på kurvan för varmvattentempen så ser man att den sjunker snabbt i början för att sedan plana ut.
Vid värmebehov så avslutar alltid IVT maskinen med att köra upp varmvattnet när värmen uppnåt sin stopptemp.

Om någon är nyfiken går det att titta på Husdata och Nisse för att se hur den jobbar. ;)
« Senast ändrad: 24 juli 2008, 11:55:41 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Vid värmebehov så avslutar alltid IVT maskinen med att köra upp varmvattnet när värmen uppnåt sin stopptemp.

Endast då VV-temp är lägre än börvärdet.

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Men om man tittar på kurvan för varmvattentempen så ser man att den sjunker snabbt i början för att sedan plana ut.


Har tittat på Prickens och andras kurvor och grunnat. Jag tror att åtminstone i en 1210 så mäter inte givaren för VVtemp temperaturen i beredaren utan den mäter temperaturen i nnederdelen av manteln. VVTemp är alltså mätt i en betydligt mindre volym vatten än i beredaren. Sänkningen som syns i början efter laddning i alla varmvattenkurvor är i själva verket när "mantelvattnet" (betydligt mindre volym än beredaren) kyls av (nåja svalnar av...) pga av det svalare vattnet inuti beredaren. Det är först när VVtemp stabiliserar sig som man egentligen kan avläsa (någorlunda) vilken temp varmvattnet i nedre delen av beredaren nått som följd av laddningen. I Prickens exempel tror jag att verkliga vv-temp i beredaren aldrig blir högre än cirka 47-48 grader. Det ser dock ut på givarna som att tempen stiger till 55 grader. Jag påstår allstå att det bara är mantelvattnet som nått 55 grader . Ris eller ros?
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Till alla därute... *vinkar*

Jag är oerhört tacksam och imponerad över all hjälp och kunskap ni förmedlar till mig. För några dagar sedan hade jag egentligen inte en susning över hur en värmepump fungerar, men nu börjar bitarna så sakteliga falla på plats.

Igår stängde jag av flödet i radiatorslingan för att se om det gör nån skillnad (för att därmed kunna se om jag bör misstänka läckage i växelventilen). Och faktiskt, idag hade jag bara en timme VP-tid mot tidigare 2 och 17 starter istället för 20+ starter. . Elförbrukningen gick ner med 5kWh dessutom... En dag är för lite data men jag tänker fortsätta kolla. Det kan ju mycket väl bero på livsmönstret.


Är 45000 starter och VP-tid 28500 timmar, TS-tid 1709 timmar mycket eller "konstigt"?

Och såklart den givna frågan: Hur får jag min driftpressostat att stänga av vv-ladddningen vid VBfram 57 grader istället för som det verkar 52? Jag förmodar att den mäter nåt tryck nånstans?
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

VV-stopptemp beror på att driftpressostaten stoppar VV-laddning och detta går inte göra något åt. Min stoppar vid 55 ºC så din stoppar kanske VV-laddning något för tidigt. Däremot kan du sänka VV-start några grader.


Rickard skrev:

"Om alla tempgivare och tryckgivare är OK skall du kunna köra på (A), då värmer den upp till ca 57-58 grader på framledningen, det bör göra att den får betydligt färre start/stopp."

Motsäger inte Carl N och Rickard varandra här? Vad är rätt och vad är fel? Eller har jag missat nåt?

Mvh
Magnus

« Senast ändrad: 24 juli 2008, 22:51:58 av Magnuz »
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken

VV-stopptemp beror på att driftpressostaten stoppar VV-laddning och detta går inte göra något åt. Min stoppar vid 55 ºC så din stoppar kanske VV-laddning något för tidigt. Däremot kan du sänka VV-start några grader.


Rickard skrev:

"Om alla tempgivare och tryckgivare är OK skall du kunna köra på (A), då värmer den upp till ca 57-58 grader på framledningen, det bör göra att den får betydligt färre start/stopp."

Motsäger inte Carl N och Rickard varandra här? Vad är rätt och vad är fel? Eller har jag missat nåt?

Mvh
Magnus



Jag är böjd att hålla med Carl N här. Min pump är ställd på (A) och stoppar vid 55 ºC. Jag har VV-start 45 ºC.

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
CarlN har rätt, den stoppar på driftpressostaten vid vv-tillverkning.
Om din driftspressostat stoppar redan vid 52 grader så är den inte OK, eller så visar tempgivaren fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Vid värmebehov så avslutar alltid IVT maskinen med att köra upp varmvattnet när värmen uppnåt sin stopptemp.

Endast då VV-temp är lägre än börvärdet.
Eftersom varmvattentempen (GT3) sitter på manteln och sjunker snabbt i början så är det snarare regel än undantag. ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Eftersom varmvattentempen (GT3) sitter på manteln och sjunker snabbt i början så är det snarare regel än undantag. ;)

Eftersom laddningen stannar på GT9 och startar på GT3....så är fönstret för en toppning väldigt liten.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Eftersom varmvattentempen (GT3) sitter på manteln och sjunker snabbt i början så är det snarare regel än undantag. ;)

Eftersom laddningen stannar på GT9 och startar på GT3....så är fönstret för en toppning väldigt liten.
Gäller inte de gamla Greenline maskinerna har för mig att den styrning du beskriver dök upp med HT maskinerna eller om det var plus orkar inte kolla, gränsen ligger kring 2003 minns inte exakt.
De gamla går helt på GT3 och diffen men numera är det som du skriver.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om din driftspressostat stoppar redan vid 52 grader så är den inte OK, eller så visar tempgivaren fel.

Jepp, och man kan nog ta hem en service-kille och fixa till det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om din driftspressostat stoppar redan vid 52 grader så är den inte OK, eller så visar tempgivaren fel.

Jepp, och man kan nog ta hem en service-kille och fixa till det.

Jaha, vad kostar ett sånt jobb? Vad kostar en driftpressostad? 100:-? 1000:-? 10 000:-?
Kan man justera den?
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Nej pressostaten har ett fast värde som int går att justera, den kostar kring 500 spänn men säg att allt ligger nog kring 2k
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4

Är 45000 starter och VP-tid 28500 timmar, TS-tid 1709 timmar mycket eller "konstigt"?


Tillsatselen står för 0,5 % av värmebehovet vilket tyder på kraftig pump i förhållande till värmebehovet. Antalet drifttimmar per år blir ca 4200 (räknade på 6,8 "värmeår") vilket är rätt normalt. Lite förvånande att antalet timmar är så pass högt med tanke på det lilla behovet av tillsatsel och kort genomsnittlig drifttid.

Pumpen går i snitt 0,6 timmar per start vilket är lite. Jag skulle nog ändra gradminuterinställningarna men som IVT-ägare avstår jag från att ge råd.

120 meter till en pump på 7 kW är i minsta laget men är pumpen kraftig i förhållande till värmebehovet är det sällan pumpen går kontinuerligt och då är det inget problem med det.

Ang. försöket med avstängd radiatorslinga: Vet inte hur det är med NIBE men pÃ¥ IVT-pumparna fungerar det sÃ¥ att växelventilen (oftast, vill inte gÃ¥ in pÃ¥ detaljer) slÃ¥r över till läge radiatordrift efter varmvattenberedning. Radiatorvattnet börjar dÃ¥ cirkulera pga "självdrag" och kyler pumpens innanmäte. DÃ¥ ökar värmeförlusterna jämfört med läget när växelventilen inte slÃ¥r om. Kan det vara samma sak här?   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Har inte orkat kolla upp hur styren på Niben fungerar, men den verkar stoppa på ett driftpressostat och starta på tempgivaren som sitter på manteln för beredaren. Ett enkelt test för att minska antalet starter kan vara att sänka starten för varmvattnet vilket inte påverkar stoppet. Resultatet skulle då bli större diff och färre starter. Så länge det inte påverkar varmvattenkapaciteten eller tempen på varmvattnet ser jag bara fördelar för dig.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
...
Min pump är ställd på (A) och stoppar vid 55 ºC. Jag har VV-start 45 ºC.
/Paj
Jag har en 1225-8 och kör också A, VV-start 44ºC och den stoppar vid 57-58ºC (kör 1-2 minuter på 57 grader framledning innan stopp).
Tempgivaren verkar visa rätt eftersom jag framledningstemperatur med separat mätare.
« Senast ändrad: 27 juli 2008, 14:23:38 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
...
Min pump är ställd på (A) och stoppar vid 55 ºC. Jag har VV-start 45 ºC.
/Paj
Jag har en 1225-8 och kör också A, VV-start 44ºC och den stoppar vid 57-58ºC (kör 1-2 minuter på 57 grader framledning innan stopp).
Tempgivaren verkar visa rätt eftersom jag framledningstemperatur med separat mätare.

Jag stod faktiskt och tittade pÃ¥ en VV-körning idag (vadÃ¥? det är ju 30 ºC ute och solsken, 23 grader och skugga i källaren), när den stannade sÃ¥ var framledningen  56 grader och VV-temp 54 grader (manteln). I dom trakterna brukar det ligga. Ev. skillnader beror säkert pÃ¥ noggrannheten i tempgivarna.

Jag gjorde ett ganska stort VV-uttag så pumpen fick jobba en bra stund med varmvattnet. KB-in hamnade på 8 ºC och KB-ut på 6 ºC. Det verkar aldrig bli större diff än 2 ºC på KB. Är det något man ska oroa sig för?

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Om du vill vara en riktig vp-nörd så testa och sänk hastigheten på kb-pumpen ett snäpp om den inte redan står på lägsta hastighet.
Annars bör väl diffen öka när huset ska värmas framåt hösten.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Är 45000 starter och VP-tid 28500 timmar, TS-tid 1709 timmar mycket eller "konstigt"?


Tillsatselen står för 0,5 % av värmebehovet vilket tyder på kraftig pump i förhållande till värmebehovet. Antalet drifttimmar per år blir ca 4200 (räknade på 6,8 "värmeår") vilket är rätt normalt. Lite förvånande att antalet timmar är så pass högt med tanke på det lilla behovet av tillsatsel och kort genomsnittlig drifttid.

Pumpen går i snitt 0,6 timmar per start vilket är lite. Jag skulle nog ändra gradminuterinställningarna men som IVT-ägare avstår jag från att ge råd.

120 meter till en pump på 7 kW är i minsta laget men är pumpen kraftig i förhållande till värmebehovet är det sällan pumpen går kontinuerligt och då är det inget problem med det.

Ang. försöket med avstängd radiatorslinga: Vet inte hur det är med NIBE men pÃ¥ IVT-pumparna fungerar det sÃ¥ att växelventilen (oftast, vill inte gÃ¥ in pÃ¥ detaljer) slÃ¥r över till läge radiatordrift efter varmvattenberedning. Radiatorvattnet börjar dÃ¥ cirkulera pga "självdrag" och kyler pumpens innanmäte. DÃ¥ ökar värmeförlusterna jämfört med läget när växelventilen inte slÃ¥r om. Kan det vara samma sak här?   

Roland: Mycket tacksam för dina tankar och synpunkter. Redan unde rmin allra första dag i huset "kändes" det som att antalet starter i förhållande till total drifttid var högt, dvs 0,6 timmar per start. Efter att ha konstaterat att den nu mitt i sommaren vid 30 graders utetemp ändå gör 20 starter för varmvatten, så är det väl troligt att det höga totalantalet starter beror på just många (korta, liten höjning av temp i beredaren) vv-laddningar. Det tycks som att flera är överens om att driftpressostaten är felaktig och bryter för tidigt (vid framledning 52-53 grader). VP-n kan ha haft en felaktig d-pressostat i 6,8 år?

Tidigare ägare hade 4 barn i tonåren, så det har nog gått en hel del varmvatten. Ett stort bubbelbadkar finins i huset...

Gradminuter tänkte jag sätta mig in i senare till hösten, när värmen börjar behövas.... Fokuserar mest på de många starterna och ev värmeläckage nu.

Jag vet inte heller exakt hur växelventilen beter sig i läge "ej vämre - bara vv" (dvs mod 2) efter att en vv-laddning är färdig i 1210. Nån som vet?

Dessutom, jag tror mig ha eliminerat det eventuella värmeläckage pga självcirkulation genom en läckande (eller som du påtålat en till radiotorkretsen normalt växlad växelventil) genom att ha stängt av ventiler i radiotorkretsen precis utanför VP-n. Så vitt jag begriper så kan jag därmed knappast ha ett värmeläckage?

I övrigt tänker jag också på att i göteborgsområdet har vi numera knappast lägre än +2 grader på vintern de senate fem åren. Om så så är det några få dagar. Pumpen kanske är överdimensionerad mht "global warming"?

Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Det stora antalet starter kan knappast bero enbart på varmvattenberedningen då pumpen vintertid gör varmvatten i samband med radiatordrift så det blir få extra starter då. Det krävs nog lite översyn av inställningarna för radiatordrift också.

Värmeläckaget till radiatorkretsen är borta om ventilerna är stängda.

De senaste åren har varit varma, det är sant, men man behöver bara gå tillbaka till 1985-1987 för att hitta tre år på raken med i snitt ca 110 % av uppvärmningsbehovet ett normalår.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej igen,

Nu har jag ställt ner VVStart från tidigare 44 grader till 40 grader. Antelet starter per dag sjönk från tidigare ca 20 till istället ca 10. Fortfarande stoppar VV-laddningen vid VBfram = 52-53 grader och en VVtemp (mantel på ca 49 grader). Efter avslutad VV-laddning utjämnas värmen i tanken och mantel, så att båda hamnar på ca 42 grader. Således, varmvattentemp i tanken varierar mellan 40 och 42 grader om varmvattnet inte används.

Som sagt, fortfarande runt 10 starter när radiatorkretsen var avstängd och VP gick i "endast vv"-mod.

Som jag förstår det av tidigare inlägg, så är förklaringen att driftpressostaten är felaktig och bryter för tidigt (vid VBfram = 52-53 grader).

Några kommentarer från er därute?

Vidare undrar jag: Vilken inverkan kan den felaktiga driftpressostaten ha på radiatorvärmningen?

Mvh
Magnus
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
De temperaturer du hänvisar till, är det värmepumpens egna givare, eller mäter du själv?
Om du mäter själv, vad mäter du med?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Har du nÃ¥got tappställe nära VP:n sÃ¥ ta och mät temperaturen pÃ¥ varmvattnet. Tempgivarna frÃ¥n Nibe är inte direkt kända för att vara stabila och pÃ¥litliga.  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4

Vidare undrar jag: Vilken inverkan kan den felaktiga driftpressostaten ha på radiatorvärmningen?

Mvh
Magnus

Ingen alls om jag har förstått Nibepumparnas reglersystem rätt. Vid radiatordrift skall man inte nå så hög temperatur att driftpressostaten aktiveras.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej igen,

Kan det vara så att mitt problem med de många starterna vid VV-drift beror på inställnigen i VB-fram max, som i mitt fall råkar ligga på just 53 grader!? Stänger denna parameter även VV-laddnigen?

Varför finns den? Har hela den tidigare diskussionen "missat" denna parameter?
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!