Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1245: Varmvattenproduktion - problem  (läst 12586 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 1245: Varmvattenproduktion - problem
« Svar #15 skrivet: 01 oktober 2011, 10:12:04 »
Jag antar att den funkar som en TWS slinga eftersom den är en plagiering av denna :) ;)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 1245: Varmvattenproduktion - problem
« Svar #16 skrivet: 01 oktober 2011, 10:17:14 »
Hur funkar den då måste man lufta flera gånger för att bli av med luften för när vattnet blir varmare frigörs ju mera syre. Du vet väl hur man brukar göra när man kopierar man tar fördelarna och lämnar nackdelarna ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 1245: Varmvattenproduktion - problem
« Svar #17 skrivet: 01 oktober 2011, 10:18:43 »
Hehe  sÃ¥ kan det vara sÃ¥klart. *vinkar*

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: 1245: Varmvattenproduktion - problem
« Svar #18 skrivet: 01 oktober 2011, 12:31:09 »
Hur luftade du ur din slinga?  kort pÃ¥ inkopplingen vore fint.   Finns fällor som du kanske gÃ¥tt i.

Det sitter en ventil (QM22) med en liten avtappningsslang, på högsta punkten i VP. Mejsel TX25, öppna motsols tills det kommer nåt ur slangen med bra fart. Ser spontant inte ut att finnas något att misslyckas med, men jag ska ta en bild när jag kommer hem. Vore ju väldigt trevligt om det bara var så enkelt att jag misslyckats med att lufta. Tappade ur totalt ett par liter (tänkte att det kan finnas en luftficka längre ner i slingan), både med och utan CP, och även med vx-ventilen i läge mot radiatorsystemet. Inte minsta lilla luftbubbla.

NÃ¥n som har en kvalificerad gissning om hur mycket vatten som kan finnas i slingan?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 1245: Varmvattenproduktion - problem
« Svar #19 skrivet: 01 oktober 2011, 13:53:11 »
En annan teori som luftades är att jag skulle ha för lång markslinga. Den skulle alltså göra kompressorn för effektiv ::) Dock har jag ju exakt samma fenomen i mina loggar från början av maj 2011, där KB-in ligger runt fem grader. Jämför jag min VP nu med värdena i Maj månad, är det ingen större skillnad. Tabellen tycker jag visar att KB inte spelar någon större roll i det här fallet. (Minns dock inte hur VB-pumpen var inställd i Maj)

Det där går att kompensera lite genom att sänka flödet på VB-CP vid VV-laddning.
Du kan gott ha en tempdiff på uppåt 10 ºC vid VV-laddning på sommaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: 1245: Varmvattenproduktion - problem
« Svar #20 skrivet: 01 oktober 2011, 14:28:03 »
Det där går att kompensera lite genom att sänka flödet på VB-CP vid VV-laddning.
Du kan gott ha en tempdiff på uppåt 10 ºC vid VV-laddning på sommaren.

Siffrorna i tabellen ovan är med VB-pump på 40% (även Smurfens siffror tror jag?). Det har ju gjort nada skillnad om du jämför med bilden i första inlägget, där VB-pump ligger på 100%
Ska man göra ett försök att sänka ytterligare? Jag tycker väl att rimligen blir värmeavgivningen från slingan mindre med fallande hastighet på VB.
Men jag är öppen för förslag och teorier.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: 1245: Varmvattenproduktion - problem
« Svar #21 skrivet: 01 oktober 2011, 17:04:51 »
Jag antar att den funkar som en TWS slinga eftersom den är en plagiering av denna :) ;)

Att kalla en slingberedare för TWS-plagiat är väl att gå väl långt. Det är ju som om jag skulle kalla TWS för ett Stiebel-Eltron-plagiat, eftersom de ju hade det långt före Thermia.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: 1245: Varmvattenproduktion - problem
« Svar #22 skrivet: 02 oktober 2011, 07:37:35 »
Hej! Har du kollat så det inte är din växelventil som står och småläcker,Standard fel på hög retur.När du luftade gjorde du det när den gjorde vv.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: 1245: Varmvattenproduktion - problem
« Svar #23 skrivet: 02 oktober 2011, 11:40:00 »
Hej! Har du kollat så det inte är din växelventil som står och småläcker,Standard fel på hög retur.När du luftade gjorde du det när den gjorde vv.
Luftade både med och utan CP och med växelventilen i båda lägena. Kompressorn var dock avstängd.
Ska mäta och se om det läcker nåt genom vx-ventilen ikväll, även om jag inte riktigt förstår din teori. Borde inte ett läckage mot radiatorslingan ge lägre returtemp?
Mäter läckage (temp) och tar kort på avluftningen efter jobbet ikväll.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: 1245: Varmvattenproduktion - problem
« Svar #24 skrivet: 02 oktober 2011, 18:16:22 »
Verkar inte vara nåt läckage vid växelventilen. Inget som går att känna med handen iaf, det röret stays cool.

Bilden visar avluftningen. Blå pil är framledningen, närmast från växelventilen som sitter fem centimeter utanför bild. Röd pil pekar ner i VV-slingan (eller åtminstone ner i tanken vad jag kan se).
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: 1245: Varmvattenproduktion - problem
« Svar #25 skrivet: 03 oktober 2011, 07:23:24 »
Tycker du har lite väl hög returtemp det du kan börja med är att mäta returtempen och se om det verkligen stämmer med verkligheten(57) om inte så är det nog dags att mäta upp givarna och kolla efter tabell.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 1245: Varmvattenproduktion - problem
« Svar #26 skrivet: 03 oktober 2011, 10:53:00 »
Tempen pÃ¥ vbf och vbr ska ligga lika när ingen värme produceras är tempen hyffsat lika sÃ¥ är givarna hela  *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: 1245: Varmvattenproduktion - problem
« Svar #27 skrivet: 03 oktober 2011, 12:08:22 »
Tycker du har lite väl hög returtemp det du kan börja med är att mäta returtempen och se om det verkligen stämmer med verkligheten(57) om inte så är det nog dags att mäta upp givarna och kolla efter tabell.
Tempen pÃ¥ vbf och vbr ska ligga lika när ingen värme produceras är tempen hyffsat lika sÃ¥ är givarna hela  *vinkar*.

BT2 och BT3 diffar c:a 0.3°C enligt displayen och enligt kylkillens instrument är det någorlunda korrekta värden också. Han ska få mäta lite noggrannare när han kommer med Nibekillen på torsdag.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad huge747

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: 1245: Varmvattenproduktion - problem
« Svar #28 skrivet: 04 oktober 2011, 13:29:56 »
Hej
Har just kört igång en ny 1250, den har gått i fem dagar och har exakt samma problem. Kompressorn går i 7 min med start VV 47 grader och stopp VV 57 och 13 min med start VV 40 grader. Indikerad temp på VV har aldrig visat mer än 50 grader i första fallet och stannade på 44 grader i andra fallet. Några givare fel tror jag inte på för vattnet är inte varmt.
Är pannan för effektiv så värmen helt enkelt inte hinner överföras?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 1245: Varmvattenproduktion - problem
« Svar #29 skrivet: 04 oktober 2011, 17:04:23 »
Kan man inte ställa vilken effekt en 1250 ska använda vid vv produktion ? 1250 har en äldre typ av beredare med mantel och då kan det ta ett tag innan värmen överförs.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!