Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite Atria-nybörjarfrÃ¥gor (mestadels installationsfrÃ¥gor)  (läst 9007 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad viola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Lite Atria-nybörjarfrågor (mestadels installationsfrågor)
« Svar #15 skrivet: 28 september 2010, 22:44:13 »
ISOLERA ALLA DELAR AV BRINESLANG/RÖR. Se även till att ALLA skarvar i isoleringen är limmade. Du kommer inte vara nöjd efter något år eller så när det rinner vatten i källaren och isoleringen är mättad med kondensvatten. Då är det bara att skära loss och klyva nya bitar och limma på nytt... Mycket mödosamt. Tro mig.
Brinen blir mycket kall som du redan förstått. Detta medför mycket kondens.

Lycka till!

Vi har nu lagt ner slangar PEM40 med 20mm armaflex runt om. Hela skiten ligger sen i ett 95mm gult flexrör som skydd (mot förhoppningsvis lite väta och annat skit som kan påverka slangen. Alla (!) skarvar är limmade och direkt efter genomgång i grundmuren in i källaren så går vi över på koppar. Även denna skall bli isolerad med 20mm armaflex fram till och in i värmepumpen. Byggprojektet blev _mäktigt_ och lite jobbigare än jag trott men det blir fint. Tänkt sätta ihop en bildberättelse lite senare när allt är klart. Har fotat mycket under installationen. Tack för ditt inlägg och dina tips. Skall ta dem med mig i den vidare installationen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Lite Atria-nybörjarfrågor (mestadels installationsfrågor)
« Svar #16 skrivet: 28 september 2010, 23:12:53 »
Vet ju inte hur ni gör i Norge.  Men här sÃ¥ tycker vi inte att det är fördelaktigt att inte isolera slangen som vi skickar VARMT brine ut till fläkten för att avfrosta densamma.  Du kommer ju att fÃ¥ dyrare avfrostningar och du hämtar inte upp ngn mer energi att tala om.

Så det är bara att ge dig ut och isolera. Thumbsup
 *vinkar*

Utloggad dvil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Lite Atria-nybörjarfrågor (mestadels installationsfrågor)
« Svar #17 skrivet: 01 oktober 2010, 14:20:25 »
..här sÃ¥ tycker vi inte att det är fördelaktigt att inte isolera slangen som vi skickar VARMT brine ut till fläkten för att avfrosta densamma.  Du kommer ju att fÃ¥ dyrare avfrostningar och du hämtar inte upp ngn mer energi att tala om.

Så det är bara att ge dig ut och isolera. Thumbsup
 *vinkar*
Ja, kanskje er det slik.  Sc:,h
Men jeg tror det ikke før jeg har sett et regnestykke. Hva er forskjellen på heteflaten på veksleren og rørene til og fra? Det er jo ingen fläkt på rørene, er det det som gjør forskjellen?
Det blir nok ingen isolering hos meg. Foreløpig anser jeg det som en forminsking av utvendig heteflate.  ???
Espen Graffer,
Akershus - Norge
1960, 2 etasjer i lettbetong, to leiligheter 70+120 kvm,160 kvm garasje/verksted/kjeller. 50-60k kwh/Ã¥r(inkl. oljeforbruk), radiatoranlegg+gulvvarme. Thermia Atria 12ES, 2 kbm acktank (fd oljetank), koplet via platevarmeveksler.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Du Ã¥r ursäkta men jag har lite svÃ¥rt att förstÃ¥ norskan ;)  Men det är sÃ¥ att Atrian värmer upp brinet via varmvattnet till 12 grader( det var det förr i alla fall) som skickas ut till fläkten och när 8 grader kommer tillbaka in frÃ¥n fläkten sÃ¥ är avfrostning klar.( lite osäker pÃ¥ exakta temperaturer) om du inte har isolering sÃ¥ sänks tempen pÃ¥ brinet och du fÃ¥r avfrosta längre, vilket betyder att du fÃ¥r tillverka mer VV, vilket kostar pengar.

Nu är ju en rik norsk ;D  sÃ¥ det kanske inte gör ngt.
 *vinkar*
 

Utloggad dvil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Lite Atria-nybörjarfrågor (mestadels installationsfrågor)
« Svar #19 skrivet: 01 oktober 2010, 21:23:04 »
Hadde jeg varit rik sÃ¥ hadde jeg ikke behøvd noen varmepumpe!  ;)

Jo, jeg ser det med brine og tapt energi. Men, jeg TROR at det lille jeg taper på avfrosting av rørene får jeg tilbake - akkurat som for veksleren som må avfrostes. Men det er klart; med lange rør kan det bli for lite varme igjen til avfrosting av veksleren. Jeg har kun 3 m mellom vegg og utedelen (fläkten), så dette er uansett marginalt hos meg.
Men hva om T/R-rør er nedgravd? Da fÃ¥r man jordvarme, og det virker for meg helt galt Ã¥ isolere.  ???
Espen Graffer,
Akershus - Norge
1960, 2 etasjer i lettbetong, to leiligheter 70+120 kvm,160 kvm garasje/verksted/kjeller. 50-60k kwh/Ã¥r(inkl. oljeforbruk), radiatoranlegg+gulvvarme. Thermia Atria 12ES, 2 kbm acktank (fd oljetank), koplet via platevarmeveksler.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
 Hur mkt tror du att hämtar upp pÃ¥ 10 m slang.  Om vi inte isolerar och kör 25 minus i slangen, vad händer med marken där?

Och avfrostningen, hur funkar den om vi kör 12 grader ner i den slang som vi nyss kylde till 25- ?
Då får vi köra yt varmare än 12 och då kostar det mer.

När fläkten är avfrostad så går VP utan att fläkten går för att ta tillvara på energin som är kvar, vad händer med den?

Tro mig det blir bättre med isolering än utan.  Men jag önskar dig lycka till med allt *vinkar*

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
dvil:
Jag förstår hur du tänker men hade det varit så effektivt hade man inte behövt 500 m för en hel anläggning? Sc:,h
Tror du tappar mer på avfrostning än du hämtar på att låta brinen vara oisolerad i marken. Dessutom är brinen mycket kall och detta medför isbildning och något som vi i Sverige kallar för tjälsprängning. Har själv erfarenheter då vi fick göra om en hel installation då en ute plats lyft sig pga detta!

Ã…ter igen -ISOLERA ALLA BRINERÖR/SLANGAR!  Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Lyssna på Tobocop Thumbsup

Utloggad dvil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Lite Atria-nybörjarfrågor (mestadels installationsfrågor)
« Svar #23 skrivet: 01 oktober 2010, 22:03:51 »
Det her burde vi visst diskutere pÃ¥ puben! Men jeg ser at jeg blir stÃ¥ende ensam med min mening.  :)
Espen Graffer,
Akershus - Norge
1960, 2 etasjer i lettbetong, to leiligheter 70+120 kvm,160 kvm garasje/verksted/kjeller. 50-60k kwh/Ã¥r(inkl. oljeforbruk), radiatoranlegg+gulvvarme. Thermia Atria 12ES, 2 kbm acktank (fd oljetank), koplet via platevarmeveksler.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Vi kan ses på puben i svinesund Thumbsup *vinkar* *vinkar*

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Sign me in to!
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!