Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin mini-chiller  (läst 3247 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Daikin mini-chiller
« skrivet: 23 oktober 2006, 18:40:49 »
Är det nån som har skaffat en eller som funderat på saken?

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin mini-chiller
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2006, 21:20:01 »
Nehe, då får jag svara själv då - jo, jag har funderat på en, köpt en och just installerat en.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Daikin mini-chiller
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2006, 23:00:16 »
Kul! Funkar bra eller?
Vilken modell?
Kör du fast eller flytande kondensering?
Ack-tank?

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin mini-chiller
« Svar #3 skrivet: 02 november 2006, 10:24:17 »
Har mellanstorleken, som jag har kopplad till ack med ca tre meter lÃ¥nga 22 mm kopparrör och en snutt flexslang pÃ¥ slutet. Kör vv genom acktanken som förvärmning (2 slingor) och har sedan en 100 L vvb i serie. Lite för tidigt att komma med nÃ¥t utlÃ¥tande efter nÃ¥gra dygns drift men pumpen fick helt klart en chockstart (vädermässigt) men allt verkar funka som det ska hittills. Daikin känns som grym kvalitet och att den är läskigt tyst. Det negativa jag hittills upplevt är möjligen installationsmanualen, bruksen och nÃ¥gra smÃ¥saker, vilket kanske beror pÃ¥ att Daikin normalt bara installeras av Ã¥terförsäljare (jag installerade själv). Jag har inte hunnit mecka med kontrollpanelen sÃ¥ mycket ännu, har bara provat att köra olika fast temp in i acken men syftet är givetvis att jag ska testa "väderberoende temp" (typ flytande) - när jag fÃ¥r tid - och se hur det funkar. 

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Daikin mini-chiller
« Svar #4 skrivet: 02 november 2006, 13:31:32 »
Ungefär så jag tänkte göra, om jag inte kör pellets istället.

Du kör alltsp inte vv via växelventil. Har du fått klarhet i om det går att göra överhudtaget eller om man måste ha en Altherma i så fall?

Jag har oxå läst installationsanvisningarna och jag minns att det var några konstiga saker. Minns inte alla nu men det stod bla att de rekomenderade en värmekabel skulle lindas runt något rör? Var den med från början eller fick du köpa den separat? Det stod oxå att den skulle startas med glykolblandat vatten, om den startades under en viss temperatur. Jag antar att bara gällde första starten men jag förstod inte varför. Hur gjorde du?

Köpte du den av vpgr?

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin mini-chiller
« Svar #5 skrivet: 02 november 2006, 13:55:24 »
Växelventil osv har jag inte utrett men det tror jag inte. Jag hade en vvb så det funkar helt ok som det är.

Om man inte har ack m elpatron/panna och vvb så finns det ingen anledning att köpa denna utan då är det nog Alterma som gäller. Mini-chiller är nog mer en pryl för den som har en fungerande panna/ack osv som vill göra en lite mindre investering, och kanske till och med vill installera själv.

Värmekabel runt rören (rören innuti utedelen) har jag fått klart för mig att det är meningslöst - om det blir strömavbrott så utedelen kan frysa sönder så torde elkabeln inte heller funka (ni kommer nån smartnisse att säga att man ska ha ett mer eller mindre avancerat separat batteridrivet elverk eller nåt fär värmekabeln men det är inte aktuellt för mig). Värmekabeln för detta följer dessutom inte med. Glykolblandat vatten är ett alternativ som man kan köra i hela värmesystemet (givetvis inte bara "vid starten"...) för att undvika frysrisk men det är inte heller aktuellt för mig pga stor vattenvolym. Jag bor i Sthlm där strömavbrotten är få och korta. Jag kör utan värmekabel runt rören och utan glykol, men med en vanlig avfrostningskabel för tråget (som följer med).

Jag har lite svårt för alla på forumet som tycker att just deras val är det bästa och deras pump skall försvaras osv. För min egen del valde jag denna för att: den passade ihop med min bef utrustning (ack och vvb), det är ett välrennomerat märke, den har R410 och inverterstyrning, den kan installeras själv, den känns lite mer "år 2006" än på/av spisarna från CTC, Nibe och IVT, den hade ett rimligt pris och en troligen rimlig pay off-tid (3-5 år). Sen får vi se om det blir fågel, fisk eller mittemellan.






Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Daikin mini-chiller
« Svar #6 skrivet: 02 november 2006, 19:19:00 »
Växelventil osv har jag inte utrett men det tror jag inte. Jag hade en vvb så det funkar helt ok som det är.
Jo, men det blir lite dyrare än om du kört bara med vp. Fast Daikins vvb, som man kan köpa till Atherman för 20tkr, tar ett tag innan man tjänar in.

Om man inte har ack m elpatron/panna och vvb så finns det ingen anledning att köpa denna utan då är det nog Alterma som gäller. Mini-chiller är nog mer en pryl för den som har en fungerande panna/ack osv som vill göra en lite mindre investering, och kanske till och med vill installera själv.
Acktan behövs väl egentligen inte? Jo, det skulle klart vara för elpatronens skull. MiniChillern kan annars arbeta direkt mot radiatorerna om man inte behöver tillskott. Själv tänkte jag antingen cirkulera vattnet genom oljepannan eller koppla förbi den med möjlighet att koppla in den igen vid behov.

Värmekabel runt rören (rören innuti utedelen) har jag fått klart för mig att det är meningslöst - om det blir strömavbrott så utedelen kan frysa sönder så torde elkabeln inte heller funka (ni kommer nån smartnisse att säga att man ska ha ett mer eller mindre avancerat separat batteridrivet elverk eller nåt fär värmekabeln men det är inte aktuellt för mig). Värmekabeln för detta följer dessutom inte med. Glykolblandat vatten är ett alternativ som man kan köra i hela värmesystemet (givetvis inte bara "vid starten"...)
Som jag läste det så var inte värmekabeln till för strömavbrott och glykolen var bara till för (första) starten. Men jag läste antagligen fel, du har säkert bättre koll än jag.

Jag har lite svårt för alla på forumet som tycker att just deras val är det bästa och deras pump skall försvaras osv. För min egen del valde jag denna för att: den passade ihop med min bef utrustning (ack och vvb), det är ett välrennomerat märke, den har R410 och inverterstyrning, den kan installeras själv, den känns lite mer "år 2006" än på/av spisarna från CTC, Nibe och IVT, den hade ett rimligt pris och en troligen rimlig pay off-tid (3-5 år). Sen får vi se om det blir fågel, fisk eller mittemellan.
Jag blev förälskad i Altherman för:
* Den känns high-tech. R410, inverter, etc
* Reversibel (kyla)
* Tyst
* Går ner till -15 (och ännu lägre)
* Liten utedel
* Ingen frysrisk i utedelen
Ytterligare en fördel var att jag inte kunde installera den själv, tycker egentligen det är ett jobb för ett proffs, men man kan tydligen spara en hel del så det är svårt att låta bli. När jag sedan fick jag tips om mini-chillern och så fick jag huvudbry. Den är ju inte lika bra som Altherman men man kan installera den själv = mycket billigare. Det finns oxå ännu billigare alternativ att köpa billigare märke från Rinkaby. Osv ...
Någonstans i den vevan kom jag på att det var bättre om det gick att konvertera oljepannan till pellets. Lägre installationskostnad, kortare pay-off, mindre elberoende, etc. Och så behöver nog rätt hög framledningstemp, vilket är dåligt för vp. Får se vad sotaren säger.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin mini-chiller
« Svar #7 skrivet: 03 november 2006, 16:51:12 »
Nej, man behöver ingen acktank (men nån form av elspets), men jag hade ju redan en acktank (med elpatron) vilket bland annat ger mig möjligheten att i en ev framtid köra med alternativa värmekällor, tex sol och vattenmantlad eldstad osv. Jag har också funderat på om det är smart att köra genom acken eller direkt mot radiatorerna. Möjligen kan man köra ett mindre flöde mot ack (för vv) och ett flöde direkt mot radiatorerna? Nån som vet om det går och hur man i så fall kopplar? I mitt fall (med en bef ack och en bef vvb) blev installationen ca. 50 tkr billigare än att välja Alterman. Klart det blir bättre ekonomi om man värmer allt varmvatten med vp (men Alterman gör väl inte det till 100 % heller?) än om man som jag måste slutvärma med el. Värmedelen är dock AVSEVÄRT större peng än varmvatten. I mitt fall handlar det om att höja tempen på varmvattnet från acktankstemp (30-55 gr) till 60 grader med en el 100 L vvb. Det är ju avsevärt bättre än att höja tempen från 4 grader till 60 grader med el. Dessutom räknar jag med att kunna få rätt stora mängder med varmvatten om jag vill med mitt sätt. Som jag ser det är den största nackdelen med mini-chillern att det inte finns någon automatiskt inkoppling av elspets om det behövs som delenergi eller när vp helt lägger v vid - 15 gr. I mitt fall har jag löst saken genom att manuallt ställa elpatronen någon grad lägre än vad vp ger. Det är synnerligen manuell lösning men den får duga i sin enkelhet tills vidare.

Jag noterar att du velar mellan pellets och vp. Det gjorde jag också ett tag, men till slut kom jag fram till att jag ville ha en enkel basvärme utan inköp, förvaring och påfyllning av pellets.

Slutligen, att installera en mini-chiller fÃ¥r anses vara rimligt enkelt (om man har ett humm om hur man drar och kopplar rör). Det handlade i mitt fall om att ansluta tvÃ¥ 22 mm rör rör frÃ¥n acken till tvÃ¥ portar pÃ¥ vp, och att dra en enfas-matning el till vp (220 V, enfas avsäkrat med 20 A, 4 kvadratskabel) och en simpel tvÃ¥ledare för den digitala kontrollen som man har inne. Sen öppnade jag avstängningskranarna pÃ¥ acken, fyllde pÃ¥, luftade och körde. Det tog ca. 2 dagar, varav minst hälften var tankearbete.   

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Daikin mini-chiller
« Svar #8 skrivet: 03 november 2006, 19:55:16 »
Jag märker att vi tänker helt lika. Det skulle kunnit varit jag som skrivit föregÃ¥ende inlägg  ;D
Förutom att jag inte har någon vp ... än.

Ang. att köra ett delflöde genom ack-tank så kan du tex se på Sfinx förslag här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10026.45

mvh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!