Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: -28.2 grader pÃ¥ köldbärare returen??  (läst 1044 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad roller

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
-28.2 grader på köldbärare returen??
« skrivet: 29 december 2014, 10:05:48 »
Hejsan,
Som rubriken säger så såg jag att returen för köldbäraren låg på -28.2 grader....In var den +0.9. Allt verkar fungera bra och jag märker ingen skillnad mot förut. Testade att slå av strömmen men ingen skillnad.
Känns som att det är någon givare som visar fel. Alla andra värden ser OK ut. Vad tror ni? Går det att kolla på något lätt sätt. Kanske kan man mäta med digital termometer på retur röret? Alla filter är kollade och rengjorda.
Pumpen är en Viessmann BW106.

//Uffe
Viessman BW106 6,4kw 160 m borrhål 300 l Varmvattenberedare 160kvm hus från 1946 (dålig isolering)

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: -28.2 grader på köldbärare returen??
« Svar #1 skrivet: 29 december 2014, 10:47:16 »
Hejsan,
Som rubriken säger så såg jag att returen för köldbäraren låg på -28.2 grader....In var den +0.9. Allt verkar fungera bra och jag märker ingen skillnad mot förut. Testade att slå av strömmen men ingen skillnad.
Känns som att det är någon givare som visar fel. Alla andra värden ser OK ut. Vad tror ni? Går det att kolla på något lätt sätt. Kanske kan man mäta med digital termometer på retur röret? Alla filter är kollade och rengjorda.
Pumpen är en Viessmann BW106.

//Uffe
Hej! Givaren som har gett upp så ingen fara utan bara byta när du har lust och till thermia kostar givaren 60kr+moms och är lätt att byta. tummenupp
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!