Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stor skillnad mellan olika kurvor?  (läst 5657 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Stor skillnad mellan olika kurvor?
« Svar #15 skrivet: 06 december 2013, 18:03:23 »
Har en NIBE 1226-8kW för övrigt.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stor skillnad mellan olika kurvor?
« Svar #16 skrivet: 07 december 2013, 08:32:41 »
OK, meny 1.9.7 finns på 1226 också, så prova med en egen kurva.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Bologna

  • Gäst
Bologna
SV: Stor skillnad mellan olika kurvor?
« Svar #17 skrivet: 07 december 2013, 12:08:41 »
Usch vad jag skäms. Jag hittade den direkt när jag kom hem naturligtvis... har varit så insnöad på fliken "värmekurva" och bara grejjat med förskjutningar +1,2 och -1,2 osv. för att testa. Vore ju fantastiskt om jag hade använt ögonen till att titta med ibland också...
Så tack för tipset Carl, jag har lagt in en egen kurva som ligger precis mellan kurva 6 och 7 nu och nu pendlar innetemperaturen runt 21 och det är perfekt. När jag gick och la mig var det 21,5 och när jag gick upp idag var det 20,9 och nu när jag sprungit runt en del i huset är det 21,2. Helt perfekt!
Tack för alla tips!

Bologna

  • Gäst
Bologna
SV: Stor skillnad mellan olika kurvor?
« Svar #18 skrivet: 09 december 2013, 14:55:38 »
En annan fundering som jag haft, men som inte har med trådens överskrift att göra, är hur pass stor skillnad i temperatur i elementen mellan lägsta och högsta punkt som är "normalt"? Det är inte så att det är någon enorm skillnad men visst är det så att källar-och bottenplanselementen värms upp fortare och övervåningens element kommer några minuter senare. Sedan omvänt när värmen sjunker, dvs. värmen försvinner snabbare ur elementen på övervåningen än undre. Rent värmemässigt har man ju nytta av värmen från de nedre elementen även på övervåningen så det är ju ingen katastrof, undrar mest bara om de helt enkelt är så här hos alla? Mitt tryckkärl visar cirka 0,9 när kompressor går och 0,75-0,8 när pumpen vilar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!