Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmekurva och rumsgivare  (läst 13800 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jtk

  • Gäst
jtk
Värmekurva och rumsgivare
« skrivet: 24 juni 2012, 23:23:35 »
Hej.

Har en Premiumline EQ med rumsgivare.
Blir inte regleringen lite kontraproduktiv med rådgivare?
Säg att jag hittat en kurva som ger 20 grader inomhustemperatur.
Jag aktiverar rumsgivaren och ställer den på 21 grader. Börsvärdet för framl.temp. ökar då 3 grader. När rumstempen nått 21 grader är ju då börsvärdet tillbaka till kurvans värde.
Temperaturen måste därmed avvika från börsvärdet innan rumsgivaren påverkar kurvan. Vore det inte bättre om kurvan kunde parallellförskjutas med rumsgivaren och sedan ligga och reglera bort små fel i rumstempen?
Som det är nu verkar det rätta sättet att öka rumstempen 1 grad, att justera värmekurvan istället.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Värmekurva och rumsgivare
« Svar #1 skrivet: 25 juni 2012, 00:14:42 »
Utan att veta så antar jag att rumsgivarens uppgift är att den ska gå in och kompensera för de brister som finns med att bara köra på värmekurvan. Tex att det blåser ute eller solinstrålning, många lampor/TV/spis igång, dvs sånt som inte utegivaren upptäcker.

I normalfallet så reglerar systemet på utegivaren men när annan påverkan som höjer eller sänker innetemperaturen så sänker respektive höjer innegivaren effekten för att kompensera för detta? Så i min värld så gör innegivaren att kuran parallellförkjuts för att reglera bort strörningarna från "idealhuset".

Men som sagt, är amatör på området och detta är bara min uppfatning om hur det borde fungera.
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmekurva och rumsgivare
« Svar #2 skrivet: 25 juni 2012, 07:46:02 »
Det stämmer bra, rumsgivaren skall kompensera för värmeöverskott eller värmeunderskott genom att justera kurvan om är och börvärde avviker.

Att ha 3 graders kompensering/grad rumstemp kanske är lite väl mycket om man hittat rätt med kurvinställningen, speciellt i hus med golvvärme.

Det rumsgivaren gör är att parallellförskjuta kurvan, men BARA när avvikelser mellan är och bör (inte börs ;-) ) uppstår.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmekurva och rumsgivare
« Svar #3 skrivet: 26 juni 2012, 11:16:43 »
Hej.

 Vore det inte bättre om kurvan kunde parallellförskjutas med rumsgivaren och sedan ligga och reglera bort smÃ¥ fel i rumstempen?
Som det är nu verkar det rätta sättet att öka rumstempen 1 grad, att justera värmekurvan istället.

Det är just detta som rumsgivaren gör, den ändrar inte kurvan utan parallellförskjuter den.
Och det är sant att rumsgivaren reagerar först när felet har redan inträffat, men om man ändrar
kurvan sÃ¥ stämmer inte temperaturen sedan när ute temperaturen  ändras.

jtk

  • Gäst
jtk
SV: Värmekurva och rumsgivare
« Svar #4 skrivet: 26 juni 2012, 14:35:27 »
Det är just detta som rumsgivaren gör, den ändrar inte kurvan utan parallellförskjuter den.
Och det är sant att rumsgivaren reagerar först när felet har redan inträffat, men om man ändrar
kurvan sÃ¥ stämmer inte temperaturen sedan när ute temperaturen  ändras.


Jag menar att det vore smidigt att kunna parallelljustera kurvan med innegivaren. Iofs gör man ju det, men bara om det finns en diff mellan är och bör. Det borde finnas en funktion att tex kunna parallellhöja kurvan med valfritt gradtal direkt med hjälp av givaren. Om ni har en kurva som ger tex 20 grader och kommer på att ni vill ha 22 grader, hur gör ni då?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värmekurva och rumsgivare
« Svar #5 skrivet: 26 juni 2012, 14:52:43 »
Då väljer jag givetvis en kurva, som ger 22º. Man väljer ju alltid en kurva som ger den temperatur man vill ha, blir det inte rätt, så ändrar man kurvan tills det blir rätt.
Vill jag höja temperaturen tillfälligt, parallellförskjutet jag kurvan genom att öka justeringen i menyn.
Edit: Sedan gäller det ju att också sätta en eventuell rumsgivare på det nya värdet.
« Senast ändrad: 26 juni 2012, 18:03:52 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmekurva och rumsgivare
« Svar #6 skrivet: 26 juni 2012, 16:09:28 »
Då ändrar jag rum börvörde från 20°C till 22°C

jtk

  • Gäst
jtk
SV: Värmekurva och rumsgivare
« Svar #7 skrivet: 26 juni 2012, 23:05:49 »
OK det funkar säkert att justera rumbörvärde. Tycker bara reglering med utgivare, kurva och innegivare verkar lite trubbigt.  Tror tex VP inte tar hänsyn till om är är större än bör utan startar sÃ¥ fort gramledning är under kurvans bör. Tex som nu nät det är varmt pÃ¥ dagarna och kallt pÃ¥ natten. DÃ¥ tycker VP det är dags att värma pÃ¥ natten fast det inte alls behövs. Borde gÃ¥ att blockeravVP start om rumär är högre än rumbör.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmekurva och rumsgivare
« Svar #8 skrivet: 26 juni 2012, 23:10:47 »
Om rumär är högre än rumbör, och du har en rumsgivare inkopplad så justeras rumbör ned, förhoppningsvis så pass mycket att värmepumpen inte startar.
Man har dessutom på de flesta värmepumpar ett sommarläge som är inställbart, normalt ställda på 17-18 grader, men det kan man ju ställa ned till (som i vårt fall) 12 grader, om man vet att det aldrig eller sällan finns något värmebehov i huset om det är varmare än så ute.

Ofta finns även en tidsfördröjning som gör att värmepumpen inte startar direkt utetemperaturen går under gränsen för "sommarläge".

Om man inte vill att värmepumpens reglerdator skall styra värmeavgivningen alls kan man låta rumstermostater strypa bort allt flöde om det är tillräckligt varmt inne, men då måste man ha en arbetstank för att inte få driftsproblem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Värmekurva och rumsgivare
« Svar #9 skrivet: 26 juni 2012, 23:21:29 »
OK det funkar säkert att justera rumbörvärde. Tycker bara reglering med utgivare, kurva och innegivare verkar lite trubbigt.  Tror tex VP inte tar hänsyn till om är är större än bör utan startar sÃ¥ fort gramledning är under kurvans bör. Tex som nu nät det är varmt pÃ¥ dagarna och kallt pÃ¥ natten. DÃ¥ tycker VP det är dags att värma pÃ¥ natten fast det inte alls behövs. Borde gÃ¥ att blockeravVP start om rumär är högre än rumbör.
Det går att montera en termostat som blockerar värmen om innetempen stiger över en viss temperatur på vissa vp tex Nibe men tror knappast det behövs jag har en Nibe och har inga problem med tempen och jag kör med den medföljande rumsgivaren som endast justerar börvärdet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmekurva och rumsgivare
« Svar #10 skrivet: 26 juni 2012, 23:31:23 »
Dock.

ALLA har problem med tempen, det blir för varmt inne på sommaren, men det hjälper liksom inte att värmepumpen står för att det skall bli kallt.
Och ÄVEN om värmepumpen nattetid skulle starta och gå i 20 minuter så gör det verken till eller från på temperaturen i huset, eller på den totala årsenergiförbrukningen.
Det rör sig om kanske 100 kr/år man sparar på att tokoptimera bort den typen av "problem" som någon start på nätterna innebär.

Bättre då att vädra lite extra om det är varmt inne, det mår man bättre av, och kanske t.o.m lever lite längre av - så det är värt pengarna.
Fast det är klart - har man mycket mygg är det inte alltid man kan vädra heller, då skall man snedställa rumbör ordentligt så att värmepumpen inte kan starta alls under sommarperioden när huset inte har något reellt värmebehov.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmekurva och rumsgivare
« Svar #11 skrivet: 27 juni 2012, 10:44:46 »
Det är precis som Rickard skriver, man ska ha alla inställningar rätt inställda, för mitt hus ser jag att
13 grader är lagom sommarurkoppling och har inte haft några oönskade starter bara när det har varit
så kalt att det behövs. Man får prova sig fram vad som passar för huset och husets läge.
Och pÃ¥ sommaren blir det ibland för varmt om man inte har frikyla och det blir jo oavsett värmesystem. 

jtk

  • Gäst
jtk
SV: Värmekurva och rumsgivare
« Svar #12 skrivet: 27 juni 2012, 14:02:28 »
Ja det är väl ingen katastrof om pumpen skulle gå igång någon gång på natten. Är mest nyfiken på varför inte innetempen ligger som startförregling. Jag är van med shuntautomatik med innegivare och där är det ju väldigt logiskt. Blir det kallt inne, så shuntar den på mer värme.
Är övertygad om att det blir bra när vi får lite kyla ute. Men först kanske det skulle kunna bli lite sommar...

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Värmekurva och rumsgivare
« Svar #13 skrivet: 27 juni 2012, 14:35:21 »
På min VP finns inget sommarläge, jag stänger av värmetillverkningen själv när jag tycker det är sommar. Brukar bli det i maj, kör igång den igen när det blir för svalt inne framåt september-oktober. Gymnastiserar växelventilen och CPn typ varannan vecka.
Rumsgivaren är till för värmningssäsongen.. 8)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Värmekurva och rumsgivare
« Svar #14 skrivet: 27 juni 2012, 15:04:39 »
Ja det är väl ingen katastrof om pumpen skulle gå igång någon gång på natten. Är mest nyfiken på varför inte innetempen ligger som startförregling. Jag är van med shuntautomatik med innegivare och där är det ju väldigt logiskt. Blir det kallt inne, så shuntar den på mer värme.
Är övertygad om att det blir bra när vi får lite kyla ute. Men först kanske det skulle kunna bli lite sommar...

Skulle tro att det beror på att är det kallt ute och framledningen blir riktigt låg pga uteblivet värmebehov så kör vp ändå för att det inte ska bli kallras från fönster. Med shunt styrning efter endast innetemp kan det bli så om man har usla fönster samt att givaren endast mäter tempen i 1 rum.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!