Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmekurva och rumsgivare  (läst 13870 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmekurva och rumsgivare
« Svar #15 skrivet: 27 juli 2012, 17:44:34 »
Ja det är väl ingen katastrof om pumpen skulle gå igång någon gång på natten. Är mest nyfiken på varför inte innetempen ligger som startförregling. Jag är van med shuntautomatik med innegivare och där är det ju väldigt logiskt. Blir det kallt inne, så shuntar den på mer värme.
Är övertygad om att det blir bra när vi får lite kyla ute. Men först kanske det skulle kunna bli lite sommar...
Rumsgivaren brukar vara kopplad som en P-regulator, alltså en proportionerlig regling. Vilket innebär som tidigare sagts att sen ger en justering av fram- eller returledningens börvärde i proportion till hur stor avvikelsen från rum-bör är ställd. På det shuntade systemet blir det mycket riktigt så att den ökar shunten lite, men här talar vi om ett on/off system där alltså VP går eller inte och då måste styrdatorn integrera för att kunna ge en varierande uteffekt från radiatorerna.

Jag tror att det är så att du bör justera värdet för omställning till sommar-läge. Det fabriksinställda värdet är ganska högt speciellt om du har ett välisolerat hus.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

jtk

  • Gäst
jtk
SV: Värmekurva och rumsgivare
« Svar #16 skrivet: 19 september 2012, 10:34:15 »
Men vore det inte smidigt om man verkligen kunde använda innegivaren för att tillfälligt höja temperaturen till en viss nivå?

Om jag idag har en kurva som ger 21 gr och ökar givaren till 22 gr. Då kommer jag väl inte hamna på 22 gr?

Om man sätter påverkan till ett stort värde kanske det fungerar bättre?




/jtk

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmekurva och rumsgivare
« Svar #17 skrivet: 19 september 2012, 16:11:05 »
Om du har ställt in påverkan rätt så kommer framledningstempen att höjas så mycket att det blir 22 grader inne. Sätter du den till ett för stort värde så blir det svängningar i innetempen.

I alla fall är det så det är tänkt att det skall fungera, men det blir ju lite fel eftersom kurvan är just en kurva och rumsgivarpåverkan är konstant oavsett utetemp...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmekurva och rumsgivare
« Svar #18 skrivet: 19 september 2012, 19:16:26 »
Men vore det inte smidigt om man verkligen kunde använda innegivaren för att tillfälligt höja temperaturen till en viss nivå?

Om jag idag har en kurva som ger 21 gr och ökar givaren till 22 gr. Då kommer jag väl inte hamna på 22 gr?

Om man sätter påverkan till ett stort värde kanske det fungerar bättre?

/jtk

Du resonerar alldeles rätt det fungerar bättre med stor värde, alla fall på IVT och Bosch styrning
som är direkt beroende av temperatur skillnaden utan nÃ¥gra  gradminuter.
Kurvan höjs parallellt med X antal grader direkt när man ändrar börvärdet och temperaturen börjar
stiga sakta och efter som temperaturen stiger så börjar Rego att sänka kurvan efter som den är direkt
proportionellt till skillnaden till är- och börvärde.
Jag har bara goda erfarenheter av innergivare med hög påverkan.
Sedan är det naturligtvis beroende vad man menar av tillfälligt ändring, att ändra för bara några timmar
i vattenburet system är lönlöst.

jtk

  • Gäst
jtk
SV: Värmekurva och rumsgivare
« Svar #19 skrivet: 20 september 2012, 10:14:17 »
Om du har ställt in påverkan rätt så kommer framledningstempen att höjas så mycket att det blir 22 grader inne. Sätter du den till ett för stort värde så blir det svängningar i innetempen.

I alla fall är det så det är tänkt att det skall fungera, men det blir ju lite fel eftersom kurvan är just en kurva och rumsgivarpåverkan är konstant oavsett utetemp...


Nja, blir det verkligen rätt?
Säg att jag måste öka FL 3 grader för 1 grads höjning av innetempen.
Om jag ställer påverkan på 3 grader, så blir det väl inte rätt.
Innetemp 20. Ökar till 21 på givaren, som knuffar upp kurvan 3 grader.
Innetempen börjar stiga och kurvan puttas ned igen.

I praktiken kan man väl ställa upp börvärdet lite högre, så man når sin önskade temperatur.
Det här är mest en teoretisk fundering.

jtk

  • Gäst
jtk
SV: Värmekurva och rumsgivare
« Svar #20 skrivet: 20 september 2012, 10:19:51 »
Det kanske skulle behövas en I-del i regleringen, för att få det perfekt?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Värmekurva och rumsgivare
« Svar #21 skrivet: 20 september 2012, 10:48:58 »
Jag skulle i sÃ¥ fall även önska en D-del sÃ¥  man har en komplett PID reglering. Och som grädde pÃ¥ moset AI sÃ¥ den lär sig av sina misstag.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!