Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW  (läst 25726 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« skrivet: 03 december 2009, 22:27:40 »
Hej

Har precis fått en Bosch EHP 9 LW med separat 300L beredare installerad (2009-12-02). Pumpen gick initialt konstant i ca 17 timmar med 5 timmar tillskott vilket var väntat med tanke på att innetemperaturen hann sjunka rejält under installationsdagen (-8 C ute gav ca 15 gr inne). Nu ca 30 timmar efter igångkörning ser det ut så här efter att pumpen pumpen jobbat i 5 min.
 
Gt1 (radiator retur): Från 37.3 Nuv 34.7 gr
GT2 (utetemp): -1.0 gr
GT3 (vv): stopp=51.0, Nuv=50.6 gr
GT5 (Innegivare): Börv= 20.0, Nuv=20.4 gr
GT6 (kompressor): 66 gr
GT8 (VB UT): 43.9 gr
GT9 (VB IN): 35.1 gr
GT10 (KB IN): 5.1 gr
GT11 (KB UT): 1.3 gr

Tycker värdena ser bra ut. Delta är OK både på varma och kalla sidan om jag förstått rätt.
Värmekurvan är 5,0 och ingen finjustering. Styrning innegivare är 5 av 10 vilket jag tolkar som att inne- och utegivaren styr lika mycket. Borratt djup 165 m varav 150 aktivt. Känner mig så här långt väldigt nöjd med det upplevda inomhusklimatet. Har dock en känsla av att pumpen jobbar lite oftare än jag förväntat mig. Sista timmarna har den gått ca 15 min, vilat ca 15 min ….osv. dvs 2 starter i timmen och 12 tim drifttid om dygnet om det fortsätter så. Temperaturen ute under dagen har sakta fallit från ca -8 gr till -1 gr. Känns också som att temperaturen på radiatorerna pendlar mer än jag förväntat mig. Hade trott på en jämnare radiatortemp. Inga larm ännu under de första 30 timmarna ;-)
Som sagt, väldigt nöjd och vet inte om jag hade fel förväntningar på drifttid, radiatortemp m.m.
Bor i ett 1-plans med källare, ca 100 kvm per våning varav 70% av källaren kan anses uppvärmd.
Eftersom det verkar fungera bra är det ju dumt att röra något vilket jag inte planerar att göra första veckan heller. Funderar på om man senare skulle sänka kurvan något men har inte riktigt hunnit läsa på om vad följden från att gå från 5,0 till tex. 4,5 skulle bli. Någon som vet hur värdena ovan skulle påverkas och även inomhusklimatet?
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #1 skrivet: 04 december 2009, 08:04:22 »
Om du ställer in kurva 4.5 pÃ¥ värmepumpen och sedan gÃ¥r in i Kund2-läge pÃ¥ pumpen (eller Service-läge) kan du i menyn  1.4 (tror jag) vilka framledningstemperaturer med avseende pÃ¥ utetemp. När du tittat pÃ¥ kurvan kan du ju ställa tillbaka till kurva 5 om du skulle tro att det blir för kallt..

Kurvan regleras utifrån räta linjens ekvation y = kx+m och finns även simulerad i ett excelark av en användare här på forumet som jag glömt namnet på nu...

Du kanske kan justera drifttiderna lite genom att ändra kopplingsdifferensen för värmeproduktionen och eventuellt höja hastigheten på cirkulationspumpen för värmebäraren.

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #2 skrivet: 04 december 2009, 10:06:08 »
Styrning innegivare är 5 av 10 vilket jag tolkar som att inne- och utegivaren styr lika mycket.

5 betyder att innegivaren justerar börvärdestemperaturen för start och stopp av pumpen (radiatorreturen)  med 5 x (rumstemperatur - önskad rumstemperatur). I det här fallet med en rumsgivare som visar 20,4 och önskad rumstemperatur 20 betyder det att börvärdet minskas 5 x (20,4 - 20) = 2 grader. Det betyder i sin tur att värmekurvan bör kunna sänkas eftersom innetemperaturen verkar hamna för högt. Börvärdet ser man inte men det är starttemperatur + halva kopplingsdifferensen eller stopptemperatur - halva kopplingsdifferensen. Kopplingsdiffensen bör i fabriksintställningen vara 5 grader sÃ¥ det är lite förvÃ¥nande att radiatortemperaturen verkar pendla mycket. SÃ¥ mycket mer än 5 graders skillnad skall det inte bli. 

Att pumpen arbetar ofta beror delvis på att installationen är ny och borrhålet varmt. Pumpen ger högre effekt då = kortare tid för att värma upp till stopptemperaturen. Det är också så att antalet starter per dygn blir som högst när pumpen går ungefär hälften av tiden och det gör den ju.

Klok inställning att inte röra något, men prova med att sänka värmekurvan till 4.5.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #3 skrivet: 04 december 2009, 17:12:31 »
Tack för era svar och förklaringar, trots min inställning att avvakta kunde jag inte låta bli att ställa ner kurvan till 4.5 i morse innan jag gick till jobbet :) Sänkte önskad innetemp från 20.0 till 19.8 också och nu verkar den ligga stabilt på 20.2 istället dvs. fortfarande 0.4 över börvärdet. Om jag låter innegivaren den ligga kvar på 19.8 så kanske jag kan minska kurvan ytterligare men eftersom hålet är nytt kanske det är bäst att avvakta ett tag. Eller är det kanske bättre att ha innegivaren på önskad temp (20.0) och bara sänka kurvan?

Tänkte också på det här med att hålet var nyborrat och drog slutsatsen att den gör många starter och korta körningar just pga att den snabbt får upp tempen.

Variationen i radiatorerna är nog inte så stor längre. Förhastade mig kanske och väntade inte riktigt på att den stabiliserat sig efter igångkörningen (ivrig som man är).

Fortfarande mycket nöjd ;-)
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #4 skrivet: 05 december 2009, 10:42:24 »
Det spelar ingen roll hur man gör även om en värmepumpnörd (jag t.ex.) skulle föredra att hitta en värmekurva där önskad och verklig innetemperatur är lika.

När det blir riktigt kallt ute blir avvikelsen större några tiondels grader större. Reglersystemet anser att det är ett linjärt samband mellan utetemperatur och returtemperatur men det är det inte. Har man ingen innegivare får man knäcka värmekurvan, med innegivare lär det inte behövas.

 

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #5 skrivet: 05 december 2009, 12:16:01 »
OK, har bestämt mig för att bara pilla med kurvan tills vidare. Har ställt tillbaks önskad innetemp till 20.0 och kört kurvan på 4.0. Verkar fungera bra trots att utetemperaturen pendlar kring 0 just nu.

Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #6 skrivet: 05 december 2009, 18:44:52 »
Väldigt intressant det här att följa pumpens beteende nu när den är ny. Har märkt att vid ca -5 C så verkar den behöva jobba ca 15 min för att få upp värmen till rätt nivå när kurvan är inställd på 4.2. Tiden sjunker sedan givetvis ju varmare det blir ute eftersom den sänker start/stopp-temperaturen. Därmed behöver pumpen bara öka värmen med 7 C vid ca +3 C istället för från 10-12 C vid -5 C. Vid ca +3 C ute så jobbar den strax under 5 min per körning. Arbetstiden vid varje start är säkert relativt kort i sammanhanget och det tolkar jag som att jag kan ha "överdimensionerat" något. Var medveten om detta och det bekymrar mig inte så mycket. Dagens kompressorer borde klara ett stort antal starter.

Den tid pumpen får vila är dock relativt konstant runt 15 minuter både vid +3 och -5 C. Det tolkar jag som att det är ett resultat av hur väl husets radiatorer är dimensionerade samt hur bra eller dåligt huset är att hålla kvar värmen. Enda sättet att påverka detta misstänker jag är att isolera mer, byta 2-glas till 3-glasfönster osv.

LÃ¥ter detta rimligt?
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #7 skrivet: 05 december 2009, 20:36:28 »
Har du körningar på neråt 5 minuter tycker jag du ska fundera på att öka volymen i radiatorkretsen för att få längre gångtid. Fler och större radiatorer är ju det bästa för du kan du sänka kurvan och får högre cop men även en liten tank på 100-150 liter eller vad du kan få in lär också göra nytta.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #8 skrivet: 05 december 2009, 21:29:28 »
Intressant, tycker dock att jag har ganska rejäla radiatorer. Ingen aning om volymen men endast ett par st i små utrymmen är små och blir lite extra varma. Totalt 20 radiatorar varav 9 är riktigt rejäla (2 kvm och mer) och kräver inte så hög temp för att hålla värmen i rummen. Går just nu på kurva 3.8 vilket jag uppfattar som hyfsat lågt.

Ser att du har ungefär samma installation som jag. Lite svagare pump, lite djupare hål, en del mindre uppvärmd yta. Hur länge går/vilar din pump vid några +graders utetemp resp. 5-10 minusgrader?

Hur snabbt "tabiliserar" sig ett nyborrat hål? Har ju bara kört i 3 dagar, kan det vara så att hålet kommer bli lite kallare om några dagar/veckor och att pumpen kommer behöva gå längre?
« Senast ändrad: 05 december 2009, 21:54:57 av Michael VP »
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #9 skrivet: 06 december 2009, 10:50:54 »
Tiden sjunker sedan givetvis ju varmare det blir ute eftersom den sänker start/stopp-temperaturen. Därmed behöver pumpen bara öka värmen med 7 C vid ca +3 C istället för från 10-12 C vid -5 C. Vid ca +3 C ute så jobbar den strax under 5 min per körning.

Start och stopptemperatur sänks lika mycket så det borde vara en konstant differens på 5 grader (om fabriksinställningen används) som pumpen skall arbeta upp.

5 minuter för en körning är väldigt kort tid. Borde inte vara mer än ca 100 L i systemet i så fall och det låter för lite med tanke på 20 radiatorer. Vad är det för typ av radiatorer?

De där små radiatorerna, är det en märkbar skillnad mellan in- och utloppstemperatur, åtminstone 5 grader? Om inte rekommenderar jag att de stryps. Små radiatorer har en benägenhet att kunna kortsluta cirkulationen och det kostar med värmepump. Värmer man med olja eller el spelar det ingen roll.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #10 skrivet: 06 december 2009, 12:19:00 »
Jag tror Roland är rätt ute, du har problem med att någon radiator kortsluter flödet, dvs varmt vatten kommer tillbaka till pumpen för snabbt och den stannar långt innan allt vatten är varmt. Fixa detta så allt vatten värmts upp innan stopp och du kommer få mycket längre gångtid och vila mellan starterna.

Med 20 radiatorer bör du ha en hel del vatten i systemet, jag har 9 st av blandad typ och grova rör. En körning från 30 till 36 grader på returen tar min pump cirka 25 minuter, efter cirka 5 minuter börjar det uppvärmda vattnet komma tillbaka till pumpen, dvs då har vattnet gått ett varv genom systemet.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #11 skrivet: 06 december 2009, 14:45:45 »

Start och stopptemperatur sänks lika mycket så det borde vara en konstant differens på 5 grader (om fabriksinställningen används) som pumpen skall arbeta upp.

5 minuter för en körning är väldigt kort tid. Borde inte vara mer än ca 100 L i systemet i så fall och det låter för lite med tanke på 20 radiatorer. Vad är det för typ av radiatorer?

De där små radiatorerna, är det en märkbar skillnad mellan in- och utloppstemperatur, åtminstone 5 grader? Om inte rekommenderar jag att de stryps. Små radiatorer har en benägenhet att kunna kortsluta cirkulationen och det kostar med värmepump. Värmer man med olja eller el spelar det ingen roll.

Hmmm, har noterat att med en starttemp på ca 30C så börjar den räkna ner inför uppstart då starttempen passeras, oftast sker sedan start 8-10 min senare och då har tempen hunnit falla ytterligare ca 5 C vilket innebär att pumpen vid start värmer ca 10 C (tex fr. 25 -> 35 om 30 är start. Däremot vid ca +3 C ute så sätter den start till ca 26 C och stopp vid 31 C. Då tappar den inte lika mycket innan start och den kör istället fr. 24 C -> 31 C dvs höjning med 7 C om 26 är starttemp.

kan en liten radiator kortsluta även om det är ett enrörssystem?
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #12 skrivet: 06 december 2009, 15:14:49 »
Har som sagt ett enrörssystem. Det bestÃ¥r dock av 5 separata slingor. 3 gÃ¥r till ingÃ¥ngsplan och 2 gÃ¥r till källare+garage. Misstänker att de 5 slingorna kan pÃ¥ ett eller annat sätt pÃ¥verka pumpen. Genom att känna med handen pÃ¥ returen frÃ¥n de 5 slingorna sÃ¥ kan jag konstatera att de 3 returerna frÃ¥n ingÃ¥ngsplan är rel. likvärdiga och ljumna. En av källarslingorna liknar de 3 pÃ¥ ingÃ¥nsplan medan en är betydligt kallare. Misstänker att den kalla är den som försöker hÃ¥lla värmen i garaget utan att lyckas särskilt väl  ^-^.

Om man stryper en radiator på en av slingorna borde väl returtempen på den slingan öka?

Gjorde en ny mätning precis:
Utetemp: 2.4 C
Kurva: 3.8
Innebör:20.0 C
Inne verklig: 19.8 C
Tilltemp: 29.4 C
Verklig start: 26.4 C
Verklig stopp: 34.4 C
Körtid: 8 min 15 sek
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #13 skrivet: 06 december 2009, 15:34:35 »

Hmmm, har noterat att med en starttemp på ca 30C så börjar den räkna ner inför uppstart då starttempen passeras, oftast sker sedan start 8-10 min senare och då har tempen hunnit falla ytterligare ca 5 C vilket innebär att pumpen vid start värmer ca 10 C (tex fr. 25 -> 35 om 30 är start. Däremot vid ca +3 C ute så sätter den start till ca 26 C och stopp vid 31 C. Då tappar den inte lika mycket innan start och den kör istället fr. 24 C -> 31 C dvs höjning med 7 C om 26 är starttemp.

kan en liten radiator kortsluta även om det är ett enrörssystem?

Den här nerräkningen beror inte den på att det är en minimitid mellan starterna? Eller också fungerar regleringen på ett annat sätt än vad jag tror. Har utgått från att det är samma princip som på IVT-pumparna och gamla Autoterm.

Med enrörssystem skall det inte kunna bli någon kortslutning av en enstaka radiator.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #14 skrivet: 06 december 2009, 19:06:51 »
Så kan det säkert vara, det är ju samma pump vad jag förstått. Nedräkningen är ju inte densamma varje gång, ska ta och se hur den sätts i förhållande till föregående stopp. Innebär det att era pumpar startar direkt när tilltemp uppnås? Skulle min pump starta så fort tempen fallit med 5 C från önskad stopptemp skulle den bara behöva jobba 4-5 minuter.

Ser nu att den har till på 30.5 C men har inte startat än trots att den är nere på 23.9 C (den vill vänta 60 sek till innan start).

KB in = 4.7, KB ut = 0.7, utetemp = 0.6 C.
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!