Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eleffektkrav enligt BBR  (läst 10581 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
Eleffektkrav enligt BBR
« skrivet: 17 juni 2013, 08:40:27 »
Funderar på en sak jag läste i BBR 19, 9 kp, energihushållning, sidan 140, Tabell 9:2b:
http://www.boverket.se/Global/bygga-o-forvalta-ny/dokument/regler-om-byggande/boverkets-byggregler-bbr/bbr-19/bfs-2011-26-9.pdf

På sidan 140 anges maximal installerad eleffekt för uppvärmning i bostäder. Här anges att för klimatzon I (i mitt fall Norrbotten) så är max installerad eleffekt för uppvärmning 5,5kW + tillägg då Atemp är större än 130 m2, motsvarande 0,035(Atemp – 130). För en 160kvm villa blir det alltså totalt 6,55kW.
Definitionen av "Installerad eleffekt för uppvärmning" är enligt BBR:
Den sammanlagda eleffekt som maximalt kan upptas av de elektriska apparater för uppvärmning som behövs för att kunna upprätthålla avsett inomhusklimat, tappvarmvattenproduktion och ventilation när byggnadens maximala effektbehov föreligger. Det maximala effektbehovet kan beräknas vid DVUT och tappvarmvattenanvändning motsvarande minst 0,5 kW per lägenhet, om inte annat högre belastningsfall är känt vid projekteringen.

När jag kollar i NIBEs produktkatalog och läser om F1245:an så anger de att den har effektstorlekar på 6-17 kW. Elpatronen ligger på 7kW, med möjlighet upp till 9kW.

Vad är det jag missat i BBRs eleffektkrav? dontknow
Jag gissar att den effekt som anges för värmepumparna i broschyrerna är "Levererad" och att den s.k. märkeffekten, dvs. vad de använder då är ca 1/3 av denna effekt. Men hur hanterar man elpatronen som går igång med 9kW som spets DVUT?! Sc:,h

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #1 skrivet: 17 juni 2013, 08:47:07 »
Den maximala eleffekten i 1245 går att låsa mjukvarumässigt i meny (och sedan inte ändra). På sidan med nummer 20-21 i följande PDF står det hur man ställer in den från 0 och uppåt med 1kW 2kW steg beroende på vilken storlek av 1245 man har typ. Installatörsmanualen: http://www.nibeonline.com/pdf/231356-3.pdf
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #2 skrivet: 17 juni 2013, 14:28:50 »
Tack för svar Erik.
Jag är dock inte helt med på noterna fast jag läst sidorna 20-21 i manualen. Vad innebär det med de olika tabellerna där det står "3x400V (maximal eleffekt, omkopplad till 9 kW)" samt finns 6st kolumner med on/off angivet för effektnivåerna 2,4,6 och 9 ?

Jag har dÃ¥lig koll pÃ¥ ellära, men innebär detta att man pÃ¥ nÃ¥got sätt kan växla om elen sÃ¥ man fÃ¥r ut mer jobb, fast till lägre effekt, när man närmar sig BBRs högsta tillÃ¥tna effektnivÃ¥er?  ???


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #3 skrivet: 17 juni 2013, 14:46:31 »
Nej. Tabellen visar vilket läge de sex dip-switcharna (AA1-SF2) skall stå i för respektive maxeffekt i reservläget. Maxeffekten i 'normalläget' ställs in i styrsystemet.
« Senast ändrad: 17 juni 2013, 14:48:23 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #4 skrivet: 17 juni 2013, 14:52:17 »
Tack för svar Erik.
Jag är dock inte helt med på noterna fast jag läst sidorna 20-21 i manualen. Vad innebär det med de olika tabellerna där det står "3x400V (maximal eleffekt, omkopplad till 9 kW)" samt finns 6st kolumner med on/off angivet för effektnivåerna 2,4,6 och 9 ?

Jag har dÃ¥lig koll pÃ¥ ellära, men innebär detta att man pÃ¥ nÃ¥got sätt kan växla om elen sÃ¥ man fÃ¥r ut mer jobb, fast till lägre effekt, när man närmar sig BBRs högsta tillÃ¥tna effektnivÃ¥er?  ???

Det går att koppla 1x45 för 1,2,3,4,5,6,7kW, eller 2,4,6,9. Det krävs en omkoppling i VP:n. Som standard levereras de inställda för 7x1kW steg.

Såvitt jag vet är inte detta beroende på storlek av VP.

Den stegar upp steg för steg beroende på hur mycket effekt som för närvarande behövs, och det går att begränsa hur högt den tillåts stega.

Jag antar du får subtrahera kompressoreffekten från dina uträknade 6,55 kW och begränsa elpatronen till närmaste kW.

Hur mycket effekt behöver huset?

Jag antar att det är viktigt att inte ta en för liten pump eftersom det inte går att brassa på med elpatron på samma sätt som om man inte har någon begränsning. Om man lägger 1 extra kW på kompressorn så ger ju det 3-4 kW ut mot bara 1 kW om man skall köra med elpatron.

Och som purjo skriver är tabellen med on/off bara för reservdrift.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #5 skrivet: 17 juni 2013, 15:41:18 »
Tack för era svar. Jag har dock lite svÃ¥rt hänga med och ska läsa om era inlägg nÃ¥gra vändor och se om jag greppar frÃ¥gan bättre allt eftersom  SkämspÃ¥dig

Tipo:Har ej stenkoll på husets effektbehov, men det rör sig om ett äldre hus i norrbotten använder totalt ca 25 000kWh el ett normalår (inkl. hushållsel), och då används en luft/luft VP utöver den elpatron som värmer tappvarmvatten samt försörjer radiatorkretsen med varmvatten. Spontant skulle jag uppskatta värme/varmvattenbehovet till ca 28 000 kwh per år.
Energimyndigheten har en schablon för att beräkna effektbehovet som säger att man kan dividera värme och varmvattenbehovet med faktorn 3500 (för norra sverige) för att få fram effekten. I så fall borde effekten landa på ca 8kW.

« Senast ändrad: 17 juni 2013, 15:52:17 av villvetamer »

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #6 skrivet: 18 juni 2013, 08:53:43 »
Ett annat sätt att uppskatta effektbehovet är att ta boytan gånger 70w för ett hus med halvdålig isolering (50w/kvm för ett bra isolerat hus osv.) så får man ett värde som ska ligga ganska nära din schablon.
Går man några sådana "höftningar" så brukar man hamna ganska nära sanningen

Den effekt du får fram är ju toppeffekten, dvs. den effekt som går åt för att värma huset vid DUT.

Hus som har blandade system för uppvärmning brukar vara svåra för effektberäkningsprogrammen att klara av, jag har sett några skräckexempel där konsulten "glömde" tänka själv och lämnar iväg orimliga effektberäkningar
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #7 skrivet: 21 juni 2013, 08:22:56 »
Cougar: Med din schablon skulle effekten landa på ca 10kW effekt.
Ett medelvärde mellan din och min blir ca 9kW. Tack för tips!

Citera
Det går att koppla 1x45 för 1,2,3,4,5,6,7kW, eller 2,4,6,9. Det krävs en omkoppling i VP:n. Som standard levereras de inställda för 7x1kW steg. Såvitt jag vet är inte detta beroende på storlek av VP.
Den stegar upp steg för steg beroende på hur mycket effekt som för närvarande behövs, och det går att begränsa hur högt den tillåts stega. Jag antar du får subtrahera kompressoreffekten från dina uträknade 6,55 kW och begränsa elpatronen till närmaste kW. Hur mycket effekt behöver huset?

Tipo: Kan du förklara detta en vända till ?
Det jag inte förstår är att om huset har ett effektbehov av närmare 9kW (se mitt svar på Cougars inlägg ovanför) vid DVUT så kan jag bara se 3 alterantiva vägar (?):
1) Pga lågt COP så slutar kompressorn i pumpen att gå och alla 9kW hämtas från en elpatron. BBR efterlevs ej.
2) Värmepumpen kan fortfarande hämta hem en viss mängd värme men det kostar el i form av kompressoreffekt. Dessutom måste elpatronen gå in och täcka upp resten. Exempelvis: VPn klarar av att hämta hem 4kW värme med COP 2, det innebär ex. 2kW. Resterande 5 kW(för att nå 9kW) tas från patron (räknar på 1 mot 1, dvs. 100% verkningsgrad för elpatron). Totalt blir det alltså 2kW (kompressoreffekt) + 5kW (elpatron) = 7kW, under DVUT och således efterlevs ej BBR.
3) VPn kan hämta hem den största delen  av effekten trots DVUT, ex. 7kW, med COP 2, vilket innebär 3,5kW (eleffekt till kompressorn). Tillsammans med elpatron som hämtar hem de övriga 2 kW sÃ¥ blir det bara 5,5kW och BBR efterlevs.

Är det någon av dessa alternativ som stämmer med verkligheten?


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #8 skrivet: 21 juni 2013, 09:04:36 »
3an verkar ju rimlig  tummenupp med en hyffsat dimensionera bergvärme anläggning bör det inte vara nÃ¥gra problem att uppfylla kraven. Är det nÃ¥n som kollar sÃ¥ vp är spärrad mot att leverera högre effekt via elpatron pÃ¥ tex 1245 finns ju 2 olika ställen att begränsa effekten vilket man mÃ¥ste känna till vid ev koll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #9 skrivet: 21 juni 2013, 09:40:00 »
Ok!
Du skriver "vid koll" smurfen, ..menar du då ex. vid energibesiktning? (2 år efter nybyggnation alt. vid försäljning av hus) eller om någon uppföljning görs av kommunens bygglovshandläggare?

Skjuter in en annan fråga:
Vad är rimligt COP på en Bergvärmepump när DVUT = -30 grader (ex. Norrbottens län)
Kollade både på Energimyndighetens tester: http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Bergvarmepumpar-november-2012/?tab=3
...samt NIBEs användarmanual om 1245, men kan inte hitta något lägsta värde på COP, bara årsmedelfaktorn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #10 skrivet: 21 juni 2013, 09:45:48 »
Jag menar är det nån som kollar max effekten på elpatron annars är det ju ingen ide att begränsa den. Cop beror på hur varmt vatten vp jobbar mot samt ingående kb. Golvvärme är det bästa då har man låg framledning utetempen har inget med cop att göra förutom att framledningen blir högre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #11 skrivet: 21 juni 2013, 12:52:09 »
Smurfen: Menar du att COP/värmefaktorn inte har något med utomhustempen att göra generellt eller enbart för mark/berg/sjö-värmepumpar?(dvs. eftersom de hämtar energi längre ned i marken där temperaturen är konstant oavsett utetemp)?

Jag inser att när man mäter COP utifrån olika standards ex. EN255 så är betingelserna givna (marktemp och temperatur till radiatorer). Men då vädret ändrar sig så ändrar sig ju förutsättningarna i marken något? och då bör även värmefaktorn ändras, eller menar du att om det ex. blir kallare ute så kommer marktempen att minska något och då är det endast framledningstempen som minskar? (dvs. man har samma värmefaktor/cop men elpatronen fyller ut mellanskillnaden) ursäkta grundläggande fråga Sc:,h

Bakgrunden till min fråga är att jag läste följande på Wikipedia:
En värmepumps verkningsgrad mäts i värmefaktor, även kallad COP (Coefficient Of Performance): hur mycket värmeenergi som genereras per tillförd elenergi.

...För att jämföra markvärmepumpar av olika fabrikat används standard EN255 vid temperatur från marken på 0 °C och 35 °C ut till radiatorerna....
För luftvärmepumpar används istället värmefaktor beräknad vid 7 °C utomhustemperatur och 20 °C inomhustemperatur. Detta ger med bra teknik i värmepumpen en ganska bra värmefaktor, värmefaktor 4,5 är inte ovanligt. Skillnaden mot markvärmepumpen är att värmefaktor och värmeeffekten sjunker drastiskt med fallande utomhustemperatur. Vid -20 °C är värmefaktorn obetydligt över 1, alltså obetydligt över vad ett elelement presterar, samtidigt som värmeeffekten mer än halverats.

Svenska elsystemet har inte brist på energi, däremot finns brist på effekt vid riktigt kalla dagar. Mot det problemet hjälper inte luftvärmepumpar alls, då fungerar de nästan som ett elelement. En väldimensionerad och välstyrd markvärmepump med golvvärme arbetar däremot med en värmefaktor överstigande 4 dessa kalla dagar, även med vanliga radiatorer överstiger värmefaktorn oftast 3! Moderna luft/luftvärmepumpar har dock en värmefaktor på mer än två även vid -15 °C utomhustemperatur.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #12 skrivet: 21 juni 2013, 12:58:19 »
Visst blir cop lite lägre med kallare kb in men skillnaden är normalt ganska liten under värme säsongen men räkna med 0 grader in så ligger men ganska rätt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #13 skrivet: 21 juni 2013, 14:19:34 »
Möjligt att jag missat något men jag tolkar det som att du ska sätta in en vp i ett äldre hus. Då behöver du väl inte bry dig om hur mycket installerad el effekt du har? Det gäller väl bara nybyggda hus. Snåla inte med effekten. Den ska klara/hinna göra varmvatten även när det är kallt ute.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #14 skrivet: 21 juni 2013, 18:05:11 »
Skjuter in en annan fråga:
Vad är rimligt COP på en Bergvärmepump när DVUT = -30 grader (ex. Norrbottens län)
Kollade både på Energimyndighetens tester: http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Bergvarmepumpar-november-2012/?tab=3
...samt NIBEs användarmanual om 1245, men kan inte hitta något lägsta värde på COP, bara årsmedelfaktorn.

Det är ju beroende på värmesystemet och kollektorn.

Mina två pumpar går nog aldrig ner till 2. Tror nog att de håller sig över 3 oftast. Vid VV-körning går nog pumpen i Uppsala ner till ca 2,5. Ser att den drar upp mot 4kW i slutet av en körning, och den ger då ca 10kW ut. Vid värmekörning håller den sig oftast runt 3kW eller strax över om det är kallt ute.

Båda installationerna är ju konverteringar från direktel och är lågtemp, så de har rätt bra COP.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!