Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jord- eller bergvärme?  (läst 4585 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
Jord- eller bergvärme?
« skrivet: 27 februari 2013, 22:13:51 »
Har bestämt mig för att smacka in en 8kW NIBE i kåken.
Huset är cirka 140kvm med underhållsvärme i garaget och har trädgård med drygt 1000kvm grävbar tomt.
Offerterna jag tagit in ser ut enligt följande (inkl. allt och ny radiator i pannrummet):
Jordvärme med 500m (478m) kollektorslang: 97000:-
Bergvärme med 135m (117m) borra och 6m foder: 103500:- (Borraren tror att det är 15-20m till berg vilket då torde landa på cirka 111000-113000:- med foder och 150m totalhål kanske).
Frågan är om skillnaden i pris är för liten för att välja jordvärme? Är det värt att behöva återställa hela trädgården och riskera ojämn mark för 14000-16000:-? Vad hade ni gjort?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Jord- eller bergvärme?
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2013, 22:21:50 »
Jag hade nog valt bergvärme och borrat lite djupare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Jord- eller bergvärme?
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2013, 22:45:31 »
1245-8? Bra pump. ;)

Jag skulle gÃ¥ pÃ¥ bergvärmen, känns bättre i magen och mer gediget.  dontknow

135 meter aktivt till en 8kW känns snÃ¥lt även om det säkert passar ditt värmebehov, men har de dÃ¥ räknat med  lite "marginal" och slagit pÃ¥ ngn meter?. Snart kommer dignitärerna frÃ¥ga om din DUT-temp, nuvarande energibehov, ort i landet, ventilationstyp och färg pÃ¥ ögonen inne de ger ett bättre svar.  tummenupp

Som jämförelse har jag ca 170 meter aktivt borra till en 1245-8 med FLM, DUT -12 och område "12(6)" på Nibes kartor.

Om en mindre pump inte är ett alternativ för husets behov skulle jag borra ett 20-30 meter extra, finns inte utrymme i budgeten för några meter extra skulle jag förberett för att i framtiden kunna parallellkoppla en jordvärmeslinga som komplement om borrat behöver hjälp. Hängslen och svångrem. Min okunniga magkänsla tycker bara att 135 meter aktivt borra till en 8kW känns lite lite, hålet skall ju hålla många år!

Snart kommer ngn av dignitärerna här pÃ¥ forat och slÃ¥r mig i skallen och därefter ger de dig samtidigt ett ännu bättre svar ang ngt som jag haft fel om.  a:gl

/Pucko
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Jord- eller bergvärme?
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2013, 23:02:54 »
Ja det är därför jag räknar på 150m borra och inte 135m :)
Markvärme är ju något bättre än bergvärme vad jag förstått, även om skillnaden är liten. Men det är klart, jag har precis drenerat runt stögga med singel och sten, att återställa tomten och riskera att behöva lägga om alla plattor lockar inte direkt...
Är bara så jäkla rädd att det visar sig att det är 25m till berg och att jag ska behöva borra 160-170m totalt, då är det helt plötsligt 20000-25000:- dyrare. Jordvärmen är ju som den är och tillkommer ju inget. 500m kollektor är en rimlig längd vad jag förstått?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jord- eller bergvärme?
« Svar #4 skrivet: 28 februari 2013, 09:09:32 »
Har du funderingar på att i framtiden utöka med frikyla så ta bergvärmen.
Priset är helt OK, jag antar att ROT redan är avdraget i prislappen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Jord- eller bergvärme?
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2013, 10:40:22 »
Nej det är inga problem med finansiering, frågan är bara om bergvärmen är värd 15000:- mer för att slippa markåterställning.
Årsmedeltemp: 6grader. Dimensionerad utetemperatur DUT: -22grader. Nuvarande energibehov: 25000kWh. Bor i Dalsland. Nya 3-glas energifönster i hela kåken.
Nej jag funderar på en 1226 för en 1245 lönar sig nog inte och tillbehören har jag ingen nytta av. Det enda som lockade var det som inte ingick, mobilapp så man kan ha koll på grejjerna när man är iväg.
Vad är frikyla för något?
Ja det är efter ROT.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Jord- eller bergvärme?
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2013, 11:38:25 »
Istället för att skicka ut varmare vatten i VB för att värma huset sÃ¥ kan du med bergvärme nyttja kylan i borrat att istället skicka ut "kallare" vatten i VB än din innetemp för att kyla huset. S.k. frikyla.  tummenupp

Personligen Ã¥ngrar jag min glömska att inte beställa det, nybyggt väl isolerat hus med betongplatta och en hel del stora fönster. Värmen kommer in men inte ut.  :::_)
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jord- eller bergvärme?
« Svar #7 skrivet: 28 februari 2013, 12:04:02 »
Nej det är inga problem med finansiering, frågan är bara om bergvärmen är värd 15000:- mer för att slippa markåterställning.

Det är ju helt omöjligt att ha åsikt om. Är trädgården i bra skick så är det väl synd att gräva upp den. Är det risigt och bara mossa och maskrosor i gräsmattan är det ju ett annat läge...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jord- eller bergvärme?
« Svar #8 skrivet: 28 februari 2013, 12:32:56 »
Vad är frikyla för något?

Som AC på sommaren, fast det kostar nästan inget i drift. Man kyler huset med köldbäraren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Jord- eller bergvärme?
« Svar #9 skrivet: 28 februari 2013, 12:59:15 »
@Olle61: Nej själva gräsmattan är inget å sakna, den vinner inga priser. Det är nog snarare ett par buskar, ihop med min plattsättning runt huset som jag är rädd att grävaren antingen kör sönder med maskinen eller att det fördärvas när han plöjer, marken lär ju rubbas en del antar jag. Sedan blir det la att beställa hem ett eller ett par flak matjord å sprida ut efteråt så totalförtjänsten minskar ju något.
Men som sagt, mitt huvudproblem är ju osäkerheten med avståndet till berg. Har två grannar med bergvärme och den ena har 15m och den andra 22m men borrarna jag pratat med säger att området är som ett dragspel, det kan vara 12m, det kan vara 27m...

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Jord- eller bergvärme?
« Svar #10 skrivet: 28 februari 2013, 21:25:52 »
Personligen Ã¥ngrar jag min glömska att inte beställa det, nybyggt väl isolerat hus med betongplatta och en hel del stora fönster. Värmen kommer in men inte ut.  :::_)

Det gör inget, det är lätt och billigt att installera i efterhand

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Jord- eller bergvärme?
« Svar #11 skrivet: 01 mars 2013, 00:10:48 »
Det gör inget, det är lätt och billigt att installera i efterhand

Njo, hade jag haft FTX-ventilation (eller annan smäcker lösning för osynlig lufttillförsel) eller lust att ha en fläktkonvektor hängandes pÃ¥ väggen.  tummenupp Men nu har jag frÃ¥nluft mha FLM och ingen lust till klumpig fläkt.  :'( Tänk om man kunde fÃ¥ kyla VB 2-3 grader under sommaren, fÃ¥r man/kan man det är min PM-lÃ¥da öppen!  .,;-   
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: Jord- eller bergvärme?
« Svar #12 skrivet: 01 mars 2013, 08:55:02 »
Om du väljer jordvärmealternativet och har plats, lägg ner 2x300 meter. Jag kör det mot en 8kW 1245a och den klarar sig precis utan spets en normal skånsk vinter.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Jord- eller bergvärme?
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2013, 11:20:27 »
@Wendtan: Fast du har ju 238kvm + garage, jag har halva din yta  :P
Dessutom vill jag absolut inte ha 22 grader inomhus, 20-20,5 räcker. Vill vi ha mer så brassar vi på lite i kaminen så flyger det upp i 22-23 efter ett par timmar. Det är fint med central murstock.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: Jord- eller bergvärme?
« Svar #14 skrivet: 04 mars 2013, 11:26:26 »
 Visst, men jag har ett helt nybyggt hus med isolering utöver det vanliga om man säger  a:gl
Min poäng är att det kostar inte särskilt mycket mer när du ändå skall gräva upp trädgården.
Om du framöver skall bygga ut huset så kan det vara surt med en markslinga som ligger precis på gränsen. Dvs det finns inga nackdelar med att ha en överdimensionerad slinga från början, detsamma gäller givetvis borrhål.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!