Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 september 2016, 08:27:16 »Sitter det unionventiler före och efter pumpen så är det väldigt lätt att byta. En skruvmejsel, ett par tänger och 10 minuter är allt som behövs...
Skrivet av: purjo__« skrivet: 20 september 2016, 08:27:16 »Sitter det unionventiler före och efter pumpen så är det väldigt lätt att byta. En skruvmejsel, ett par tänger och 10 minuter är allt som behövs...
Skrivet av: Nicklas« skrivet: 19 september 2016, 22:45:06 »Synd att du inte bor i Sthlms området...hade helt klart varit värt en flaska whiskey eller nåt om du kikade över
Kanske någon annan som behöver en flaska?? Skrivet av: Rdx« skrivet: 19 september 2016, 21:52:59 »Fast det är ski(f)t lätt att byta cirkulationspump själv. Har gjort det bytet själv en gång. Kommer inte ihåg så mycket om det, men det betyder att det inte hände något katastrofalt när jag bytte.
Skrivet av: Nicklas« skrivet: 19 september 2016, 17:27:49 »Japp, fått till den inställningen nu, så nu är det bara att köpa en pump och hitta nån som kan skifta
Skrivet av: Rdx« skrivet: 19 september 2016, 17:17:02 »EP-drift blir väl utmärkt tills någon har kommit ut och bytt pumpen.
Skrivet av: Nicklas« skrivet: 19 september 2016, 15:44:41 »Hmm...det ser inget bra ut.
Jag får inte fart på den. Vad bör jag göra tills att jag får hit nån som kan byta den! Måste jag ha den avstängd? Eller kan man ställa om den till EP-drift?? Tack för all hjälp! Skrivet av: måle10« skrivet: 19 september 2016, 14:30:52 »Fasen, tänkte att jag var för luddigOkej ta bara skruvmejseln och du får dra till på axel när kompressorn går.Ett tecken på att den har kärvat fast är att cirkulationspumpen är väldigt varm och då brukar det räcka med att "kicka" igång dom igen men 12 år så finns det risk att den har gett upp. Skrivet av: Smurfen.« skrivet: 19 september 2016, 13:47:55 »Har du fått bort skruven så brukar man se axeln med ett spår i prova rotera den med en mejsel det kan vara nått skräp som blockera cp så den inte orkar gå igång.
Skrivet av: Nicklas« skrivet: 19 september 2016, 13:41:57 »Fasen, tänkte att jag var för luddig
Jo, den har jag ju tagit bort, men sen innanför den, ser inget sätt att putta igång den..hur drar jag runt axeln? Det är nåt form av spår men kan inte sätta mejseln i det och rotera...hur gör jag? Skrivet av: måle10« skrivet: 19 september 2016, 13:22:56 »Hej!Hur menar du?Du har ju mejselspåret på täcklocket (spåret)bara skruva bort locket och förhopningsvis har den bara tjuvstannat och lys med ficklampa så ser du axeln. Skrivet av: Nicklas« skrivet: 19 september 2016, 12:11:34 »Hej!
Ja, det var ett tag sedan man var inne i forumet, men nu jäklar har första larmet kommit på min gamla trotjänare. Det är en Nibe-1215 som varit i drift i snart 12 år, så det kanske inte är så konstigt... Men till saken, jag har fått LP-larm vilket resulterat i dåligt med VV. Jag har gjort rent filtret, har vätska i kärlet o.s.v. Däremot så verkar det som att pumpen på kalla sidan står stilla och läste då att man kan prova att tvinga igång den manuellt genom att skruva bort "täckskruven" för hålet på pumpen och putta igång den med en skruvmejsel. Men hur fasen gör jag det, det finns ju inget att sätta mejseln i, kan någon förklara? Bifogat en bild där det är den övre pumpen på bilden som jag tänker på. |
There aren't any users online.
|