Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fungerar extra varmvatten?  (läst 5622 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad asni

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hur fungerar extra varmvatten?
« skrivet: 01 februari 2011, 10:07:02 »
Vi har problem med varmvattnet. Har schema lagt extra varmvatten då vi brukar duscha och att den ska värma till 65 grader. Idag halvägs in i perioden finns det inget varmvatten alls. Kollade på pannan då står det extra varm vatten - ja men pannans temperatur var bara på 35 grader. Trodde elpatronen skulle se till att det fanns varmvatten under den utsatta tiden. Någon som vet? Är det någon inställning eller något som kan motverka extra vv?

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Hur fungerar extra varmvatten?
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2011, 10:34:49 »
Vilken effekt har du ställt elpatronen på? Står den på 0 så kan den inte hjälpa till. Du ser i displayen hur mycket elpatronen stöttar med tex 1.5+0.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad asni

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar extra varmvatten?
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2011, 13:55:09 »
Vi har satt elpanna max kw 6. Ska se hur det ser ut i drift info nästa gång extra vv är på. Några andra tankar om vad som kan vara tokigt?

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar extra varmvatten?
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2011, 14:32:09 »
Går klockan rätt?
Har du haft stora elförbrukare (Tvätt/Tork/Ugn/Spis osv) igång som begränsat uppvärmningen av pannan under extra VV tiden?

Min erfarenhet är att man ska dra igÃ¥ng den minst 20-25min innan sista man har duschat. Mao är det 3 som duschar 5 min var sÃ¥ sätt igÃ¥ng extra VV 5-10min innan första man gÃ¥r in i duschen. 

Utloggad yamahafj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar extra varmvatten?
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2011, 15:02:25 »
Min panna värmer vattnet ungefär en grad per minut. Så vill man upp i 65 grader och har 50 som standard så sätt på extra VV ca 15 min innan det är dags.

Byt till snålspolande duschhandtag om ni gillar att duscha stekhett och länge. Mitt drar 12l/min och gör slut på varmvattnet efter ca 15 min. Men jag gillar att ha skållhett vatten.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Hur fungerar extra varmvatten?
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2011, 20:06:11 »
Är det övre eller nedre pannan som står på 6kW? Om det är den nedre så går den inte in förrän ecoair stannar.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad rdm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar extra varmvatten?
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2011, 07:43:05 »
Är det övre eller nedre pannan som står på 6kW? Om det är den nedre så går den inte in förrän ecoair stannar.

Mer specifikt, den gÃ¥r inte in förrän ecoair är spärrad.  Om den stannar pga hög returtemp sÃ¥ gÃ¥r ej patronen in.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Hur fungerar extra varmvatten?
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2011, 08:13:42 »
Är det övre eller nedre pannan som står på 6kW? Om det är den nedre så går den inte in förrän ecoair stannar.

Mer specifikt, den gÃ¥r inte in förrän ecoair är spärrad.  Om den stannar pga hög returtemp sÃ¥ gÃ¥r ej patronen in.

Jepp, som jag förstår det så kickar nedre elsteget in bara om ecoel spärras av antingen larm eller låg utetemp.

Frågan till asni är vad övre resp nedre panna är inställd på, kolla under:
Avancerat > Inställningar > Elpanna Max kW
resp:
Avancerat > Inställningar > Elpanna nedre kW

"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad asni

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar extra varmvatten?
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2011, 14:00:53 »
Både nedre och övre är satta till 6

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar extra varmvatten?
« Svar #9 skrivet: 07 februari 2011, 15:02:40 »
Det finns anvisningar i slutet av manualen för EcoEl hur du hanterar extra varmvatten.

Du måste fylla i veckoschemat, om det ska användas, sedan måste du ange tid och temperatur i inställningsmenyn för "Extra VV min xxx" samt "Extra VV elp ºC xx", du anger hur länge och hur hög temp du vill ha här.

"Elpanna max kW" får inte vara satt till noll, utan bör stå på minst 6kW i inställningarna. När du sedan väljer "Extra VV Ja" på menyn, aktiveras extra varmvattenproduktionen direkt eller enligt schema, beroende på vad du valt för typ, dag för dag eller tid, under "Extra VV".

Se till att aktivera extra VV i god tid innan du ska använda det, så att det hinner värmas upp. Sätt på det minst 15-20 minuter innan du ska använda det, och kolla innan du börjar duscha, vad du har för temperaturer i övre och nedre pannan. När du använder Extra VV, ska övre patronen värma till det inställda värdet i "Extra VV elp ºC" på inställningsmenyn, och pumpen ska gå i sommardrift och alltså värma till 55º hela tiden.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!