Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köldmediepump till Thermia Duo 8 frÃ¥n 87  (läst 2352 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ahab

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Köldmediepump till Thermia Duo 8 från 87
« skrivet: 01 december 2009, 20:55:30 »
Vi har precis köpt ett hus från 1937 med en Thermia Duo 8 installerad 1987. Vi är medvetna om att denna sjunger på sista versen men ska inte byta innan sommaren och den verkar göra sitt jobb. Problemet är bara att köldmediepumpen har ett högt störande missljud. Vad skulle det handla om för pengar att byta den? Någon som kan peka mig i rätt riktning?

Ytterligare en fråga är hur vi går till väga för att ta reda på hur mycket slang som finns nergrävd? Vore jua bra att veta när vi letar ersättare. Den tidigare ägaren som lät installera den har ingen aning, firman som utförde instalationen finns inte längre och inga uppgifter finns i deras kundregister som övertagits av en annan firma.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Köldmediepump till Thermia Duo 8 från 87
« Svar #1 skrivet: 02 december 2009, 08:21:00 »
Vad för typ av missljud får ni från KB-pumpen?

Angående fråga två, det uppenbara jag kommer på är att tömma ur systemet för att se hur mycket vätska som finns i och uppskatta längden på så vis.. kanske finns något enklare sätt? Ingen aning om man kan t.ex. titta på trycket i kretsen eller något.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köldmediepump till Thermia Duo 8 från 87
« Svar #2 skrivet: 02 december 2009, 09:35:37 »
Om den har fungerat bra, är det väl bara att ersätta med en motsvarande?
Förövrigt byggdes Duo-maskinerna med köldmediumet 502, är det kvar kan den gå 20 år till om man har tur. En Köldbärarpump är inte speciellt dyr, men den ska ju bytas också.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Ahab

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Köldmediepump till Thermia Duo 8 från 87
« Svar #3 skrivet: 02 december 2009, 10:19:32 »
Vad för typ av missljud får ni från KB-pumpen?

Angående fråga två, det uppenbara jag kommer på är att tömma ur systemet för att se hur mycket vätska som finns i och uppskatta längden på så vis.. kanske finns något enklare sätt? Ingen aning om man kan t.ex. titta på trycket i kretsen eller något.

Lite svårt att beskriva missljudet men det kommer inte från kylkåpan utan snarare från lagren.

Ja tömma systemet verkar vara det som gäller.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köldmediepump till Thermia Duo 8 från 87
« Svar #4 skrivet: 02 december 2009, 13:46:33 »
Jag tror inte du kan tömma systemet, du får aldrig ut tillräckligt mycket. Möjligen kan du fylla med vatten i ena ändan och hålla koll när det bara kommer vatten i andra ändan. Men vad vinner man? om slangen ligger i grus eller lera påverkar mycket. Vilken KB-temp har du idag?
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Ahab

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Köldmediepump till Thermia Duo 8 från 87
« Svar #5 skrivet: 02 december 2009, 15:00:00 »
Jag tror inte du kan tömma systemet, du får aldrig ut tillräckligt mycket. Möjligen kan du fylla med vatten i ena ändan och hålla koll när det bara kommer vatten i andra ändan. Men vad vinner man? om slangen ligger i grus eller lera påverkar mycket. Vilken KB-temp har du idag?

Är inte slanglängden av intresse när jag köper en ny värmepump? Vet faktiskt inte KB-tempen? Hur tar jag enklast reda på den och vad kan jag få ut av den? Som ni förstår är jag helt novis på detta.

Mvh Daniel

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köldmediepump till Thermia Duo 8 från 87
« Svar #6 skrivet: 02 december 2009, 16:31:11 »
Om du har is pÃ¥ bÃ¥da rören tar du en lite mindre modell typ 7 kW, om du is pÃ¥ ena röret väljer du  8kW som du har. Fast nu i början pÃ¥ värmesäsongen har du förmodligen inte is pÃ¥ nÃ¥got rör.
Slutet på februari är nog en bättre tid att kolla
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Ahab

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Köldmediepump till Thermia Duo 8 från 87
« Svar #7 skrivet: 03 december 2009, 17:06:02 »
Om du har is pÃ¥ bÃ¥da rören tar du en lite mindre modell typ 7 kW, om du is pÃ¥ ena röret väljer du  8kW som du har. Fast nu i början pÃ¥ värmesäsongen har du förmodligen inte is pÃ¥ nÃ¥got rör.
Slutet på februari är nog en bättre tid att kolla

Tror inte 8:an i det här fallet står för 8 kW. Av vad jag kan få ut så verkar min pump vara på 2,2 kW med en värmepatron på 3 kW. Förstår inte riktigt var 8:an kommer ifrån eller vad jag skulle kunna ersätta den med. Någon som vet?

Utloggad schwede

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Frihet ger rättvisa. Rättvisa ger mÃ¥ngfald.
SV: Köldmediepump till Thermia Duo 8 från 87
« Svar #8 skrivet: 03 december 2009, 17:18:20 »
Tror inte 8:an i det här fallet står för 8 kW. Av vad jag kan få ut så verkar min pump vara på 2,2 kW med en värmepatron på 3 kW. Förstår inte riktigt var 8:an kommer ifrån eller vad jag skulle kunna ersätta den med. Någon som vet?

2,2kW är pumpens effekt, beroende på konverteringen (COP) får du ut olika mkt. värme. 8kW får du säkert inte ut, det kan kanske vara teoretisk maxeffekt...? En gissning är typ 5,5kW, baserat på en konvertering på 2,5.

Ytterligare en fråga är hur vi går till väga för att ta reda på hur mycket slang som finns nergrävd?...

Vet inte hur länge det har funnits trygghetsförsäkring, men om det fanns redan 1987 så kanske det finns med i detta register?
Skånelänga 1780-1846, 230 kvm, Kullahalvön i Skåne.
Kanalmurad BV på torpargrund, OV trä, tegelpannor, 2-glas.
Thermia G2 12kW, 2x300m slang, kopplingsbrunn 30m matning.
2-delat radiatorsystem, normalt (80%, cirkpump) + gammalt hetvatten (20%, självcirk).
Keddykasett 510, endast myseldning.
Garage (30kvm) frostvakt direktel.
Uthus 66 kvm m. murad källare.
Lusthus 8 kvm, ngt. isolerat, direktel.
Tidigare pelletseldning, ca. 10 ton p.a.

Utloggad snoopy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför frÃ¥ga när man kan göra fel själv.
SV: Köldmediepump till Thermia Duo 8 från 87
« Svar #9 skrivet: 04 december 2009, 13:40:10 »
Att en värmepump "sjunger pÃ¥ sista versen" kan bli en lÃ¥ng vers, min fyller snart 24 Ã¥r  ;D
Eksjö etagehus (1968) 124 + 124 + 30 Kvm
Bentone (ctc)VVP 1200 Baltic värmepump (tillverkad av Mecaterm i Arlöv)
BVA 200 varmvattenberedare
180m energibrunn + 400m markslinga = 800m
57cm vindsisolering, 20cm opti drain på källarvägg
Drifttid värmepump 78051tim på 26 år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!