Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varför gillas inte rumsgivarstyrning pÃ¥ forumet?  (läst 12481 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
Varför gillas inte rumsgivarstyrning på forumet?
« skrivet: 12 oktober 2016, 08:58:49 »
Jag kan konstatera att i flera trådar pratas det om att rumsgivare behöver inte installeras, och har man den installerad ska man stänga av styrning med den ändå och istället styra enbart med kurva/parallelförskjutning.

Varför har ni den inställningen?

Jag har en nyinstallerad 1255 med rumsgivare, men efter att ha läst era åsikter stängde jag av styrning med den. Tidigare, med rumsgivare på, och styrning på standardinställning (dvs 50% från utegivaren och 50% från inre, tror jag). Då hade jag en jämt temperatur på 22.5 (verifierad med annan termometer i samma rum). Nu har jag bytt till styrning på utegivare/kurva enbart, och temperaturen pendlar betydligt mer. (+/-3)

Vad är det som är så negativt med rumsgivare?

Kan tillägga att vi saknar andra värmekällor, förutom solinstrålning.
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför gillas inte rumsgivarstyrning på forumet?
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2016, 09:05:49 »
Tror du missuppfattat det som skrivits här rätt ordentligt.

Troligen kan du ha missuppfattat instruktionerna för den initiala injusteringen, som bör göra med alla termostater fullt öppna och rumsgivaren utan påverkan.
När man kört så några månader och justerat kurva och parallellförskjutning så att man han en "bra temp" inne oavsett utetemp så bör man aktivera rumsgivaren, och om man vill några radiator/rumstermostater.

HAr man en värmepump som arbetar direkt mot radiatorkrets eller golvvärmekrets utan arbetstank eller volymtank så bör man i största möjliga mån ha radiatortermostater eller rumsgivare för golvvärmeställdon vara kvar på max, så att de inte stryper bort tillgängligt flöde som värmepumpen behöver för att fungera bra.
I de flesta hus fungerar det bra om kurva och parallellförskjutning är rätt justerad, och man har en centralt placerad rumsgivare (som du) aktiverad som justerar för tillfälliga över eller undertemperaturer.

Rumsgivaren skall alltså ABSOLUT vara aktiverad, men först när man hittat så rätt som möjligt med grundinställningarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Varför gillas inte rumsgivarstyrning på forumet?
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2016, 09:15:32 »
Jag har också läst en massa inlägg om nyttan av en innegivare till en VP. Fast jag har inte dragit samma slutsats som du. Många (tycker jag) har skrivit att det fungerar bra med en innegivare. Jag är en av dem. Jag skulle inte kunna tänka mig att köra min gamla IVT utan innegivare.

Leverantören justerade in min pump vid leveransen som man alltid gör vid en nyinstallation. När jag kollade upp hur denna inställning var gjord 5-6 år senare upptäckte jag att den var helt "fel" gjord. Typ ställt in kurva 6 när det är kurva 4 jag skall ha. Trots detta hade jag inte upptäckt detta under dessa 5-6 år för att innegivaren hela tiden hade justerat kurvan så att jag ändå blivit nöjd.

Jag har placerat denna givare så att den justerar ner temperaturen vid solinstrålning vilket jag också tycker är bra.
När det blåser kraftigt på hösten kyls huset av rätt mycket mer än en vindstilla dag. Även här hjälper innegivaren till att hålla innetemperaturen "konstant"

Några nackdelar med min innegivare kan jag inte komma på att jag upptäckt.

Jag är helt enkelt väldigt nöjd med min innegivare

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varför gillas inte rumsgivarstyrning på forumet?
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2016, 12:10:21 »
Jag kan konstatera att i flera trådar pratas det om att rumsgivare behöver inte installeras, och har man den installerad ska man stänga av styrning med den ändå och istället styra enbart med kurva/parallelförskjutning.

Varför har ni den inställningen?

Jag har en nyinstallerad 1255 med rumsgivare, men efter att ha läst era åsikter stängde jag av styrning med den. Tidigare, med rumsgivare på, och styrning på standardinställning (dvs 50% från utegivaren och 50% från inre, tror jag). Då hade jag en jämt temperatur på 22.5 (verifierad med annan termometer i samma rum). Nu har jag bytt till styrning på utegivare/kurva enbart, och temperaturen pendlar betydligt mer. (+/-3)

Vad är det som är så negativt med rumsgivare?

Kan tillägga att vi saknar andra värmekällor, förutom solinstrålning.
Man ställer en rumsgivarfaktor hur mycket innegivaren ska tillåtas reglera tex faktor 6 = 1 grad övertemp framledningens börvärde sänks med 6 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tittmön

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför gillas inte rumsgivarstyrning på forumet?
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2016, 16:37:52 »
Jag kan konstatera att i flera trådar pratas det om att rumsgivare behöver inte installeras, och har man den installerad ska man stänga av styrning med den ändå och istället styra enbart med kurva/parallelförskjutning.

Varför har ni den inställningen?

Jag har en nyinstallerad 1255 med rumsgivare, men efter att ha läst era åsikter stängde jag av styrning med den. Tidigare, med rumsgivare på, och styrning på standardinställning (dvs 50% från utegivaren och 50% från inre, tror jag). Då hade jag en jämt temperatur på 22.5 (verifierad med annan termometer i samma rum). Nu har jag bytt till styrning på utegivare/kurva enbart, och temperaturen pendlar betydligt mer. (+/-3)

Vad är det som är så negativt med rumsgivare?

Kan tillägga att vi saknar andra värmekällor, förutom solinstrålning.

Jag har precis installerat en innegivare. Kört 1 år utan.
Tycker innegivare gör livet enklare.

Varför skulle en givare vara dåligt ?
Köpt 9-Nov-2015 :: MITSUBISHI SW50 SPLIT + ECODAN
Köpt (EBAY) 10-Okt-2016 :: FJÄRRKONTROLL MED INBYGGD RUMSGIVARE

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Varför gillas inte rumsgivarstyrning på forumet?
« Svar #5 skrivet: 12 oktober 2016, 21:35:46 »
Skönt att få det bekräftat. Jag måste ha tolkat fel, det var nog trådar om initial injustering som jag syftade på, och där är det som Rickard säger.

Blir lite nyfiken på det Per Lu skriver. Kurva 4? Har man det i Sverige överhuvudtaget? Jag trodde att mitt klimat var bland det varmaste som finns i landet (södra Halland, kustnära). Och då har installatören rekommenderat kurva 8. (Förutsätter här att alla Nibes kurvor är jämförbara, vilket kanske inte är fallet.)
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Varför gillas inte rumsgivarstyrning på forumet?
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2016, 21:45:07 »
Eftersom jag arbetar i en branch där vi gör större värme och ventilationsinstallationer på fastigheter, allt från bostadshus till sjukhus, så kan jag säga att de flesta leverantörer håller på att sakta glida över på att allt mer styra på innetemperatur med många innegivare.

Man kan även på vintern stänga av stammar helt och till och med köra pumpstopp mitt i vintern om man bara har koll på inneklimatet, sparar ohyggligt mycket pengar.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför gillas inte rumsgivarstyrning på forumet?
« Svar #7 skrivet: 12 oktober 2016, 22:27:30 »
Skönt att få det bekräftat. Jag måste ha tolkat fel, det var nog trådar om initial injustering som jag syftade på, och där är det som Rickard säger.

Blir lite nyfiken på det Per Lu skriver. Kurva 4? Har man det i Sverige överhuvudtaget? Jag trodde att mitt klimat var bland det varmaste som finns i landet (södra Halland, kustnära). Och då har installatören rekommenderat kurva 8. (Förutsätter här att alla Nibes kurvor är jämförbara, vilket kanske inte är fallet.)

Jag har kurva 5 och radiatorer, i Piteå.
Så allt beror på hur väldimensionerade radiatorerna är, och hur välisolerat huset är.
Om jag skulle köra på kurva 8 i Piteå där det kan bli 35 grader kallt så skulle min värmepump begära över 55 graders framledningstemp långt innan vi har det som kallast ute, och då skulle kompressorn stanna och elpatron fick på egen hand sköta värmen...

Jag tror att tillverkarna rekommenderar lite för hög kurva för att kunderna inte skall klaga på att det blir för kallt inne med nya värmepumpen.
Sen får man justera ned tills man hittar en korrekt nivå, men visst finns det hustyper och radiatorsystem som kräver hög framledningstemp.
De är dock dåligt anpassade för värmepumpsdrift.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Varför gillas inte rumsgivarstyrning på forumet?
« Svar #8 skrivet: 12 oktober 2016, 22:36:26 »
Tack för svaren, får fortsätta justera in – utan rumsgivaren om jag tolkar er rätt.

Är det problematiskt med beräknad framledning på 36.0 nu, när jag har +6 grader ute? Faktiska framledningen är just nu 34.9 och returen 31.
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför gillas inte rumsgivarstyrning på forumet?
« Svar #9 skrivet: 13 oktober 2016, 04:03:18 »
Det beror lite på var du bor, och huruvida du har dina radiatortermostater fullt öppna eller ställda "som vanligt" för att reglera värmen i huset.
Du skall under injusteringen av kurva ha alla termostater fullt öppna och justera värmen i huset genom att ställa in kurva (vid utetemp under -5 grader) eller kurvförskjutningen (vid utetemp över 0 grader).
OM du nu kör med rumsgivaren utan påverkan, och med alla termostater på radiatorerna öppna - och har bra rumstemp inne så KAn det vara lite problematiskt om du borr norrut i landet.
Den kurva du har nu indikerar då att värmepumpen kan hålla huset varmt ned till ca -25 grader med sin maximala framledning, det kanske inte räcker. ( se manualen sidan 32 http://www.nibe.fi/nibedocuments/14082/231514-3.pdf)
Skulle du ha termostater på radiatorerna aktiva för tillfället, öppna dem, troligen får du då för varmt inne och kan justera ned kurvförskjutningen eller kurvan.

Vänta ett dygn innan du gör en ny inställning, så att rumstemperaturen hinner stabilisera sig.
Om det är kallt ute och rumstemperaturen är för låg, öka kurvlutningen ett steg.
Om det är kallt ute och rumstemperaturen är för hög, sänk kurvlutningen ett steg.
Om det är varmt ute och rumstemperaturen är för låg, öka kurvförskjutningen ett steg.
Om det är varmt ute och rumstemperaturen är för hög, sänk kurvförskjutningen ett steg

Det kan ta någon månad innan man hunnit vara med om både varmt, kallt och mittimellan-temperaturer och fått kurva och förskjutning så korrekt som möjligt.
När du fått det kan du aktivera rumsgivaren, och om du verkligen känner behov av det ställa in några radiatortermostater så att de kan strypa bort eventuell övertemperatur i vissa rum som av olika anledningar ibland annars blir för varma.
« Senast ändrad: 13 oktober 2016, 04:05:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tittmön

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför gillas inte rumsgivarstyrning på forumet?
« Svar #10 skrivet: 13 oktober 2016, 06:09:01 »
....
Det kan ta någon månad innan man hunnit vara med om både varmt, kallt och mittimellan-temperaturer och fått kurva och förskjutning så korrekt som möjligt.
När du fått det kan du aktivera rumsgivaren, och om du verkligen känner behov av det ställa in några radiatortermostater så att de kan strypa bort eventuell övertemperatur i vissa rum som av olika anledningar ibland annars blir för varma.

Jag gillar sova "kallt" och barnen gillar ha det varmare så min radiatortermostater är strypt. Det är väl ett ex. som beskriver när man har "kallare" i ett rum.
 
Köpt 9-Nov-2015 :: MITSUBISHI SW50 SPLIT + ECODAN
Köpt (EBAY) 10-Okt-2016 :: FJÄRRKONTROLL MED INBYGGD RUMSGIVARE

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför gillas inte rumsgivarstyrning på forumet?
« Svar #11 skrivet: 13 oktober 2016, 06:30:29 »
Ja, men det kan man få även genom att strypa in grundflödet på de radiatorerna, det är bättre för värmepumpens funktion då det inte ger ett fluktuerande flöde i systemet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tittmön

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför gillas inte rumsgivarstyrning på forumet?
« Svar #12 skrivet: 13 oktober 2016, 07:04:16 »
Ja, men det kan man få även genom att strypa in grundflödet på de radiatorerna, det är bättre för värmepumpens funktion då det inte ger ett fluktuerande flöde i systemet.

Hur menar du med "grundflödet på de radiatorerna" ?
Köpt 9-Nov-2015 :: MITSUBISHI SW50 SPLIT + ECODAN
Köpt (EBAY) 10-Okt-2016 :: FJÄRRKONTROLL MED INBYGGD RUMSGIVARE

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför gillas inte rumsgivarstyrning på forumet?
« Svar #13 skrivet: 13 oktober 2016, 07:14:06 »
På en modernare typ av radiator finns det som regel en grundflödesventil som kan justeras för att ge rätt balans i systemet.
Små radiatorer har låga grundflöden, stora har stort grundflöde.
När man trimmar in sitt system så skall man egentligen ha alla termostater på max, ingen rumsgivare aktiv, och sedan när man hittat rätt kurvlutning och kurvförskjutning så skall man justera in grundflödet över varje enskild radiator så att man får rätt temp i det rummet, och ett ungefärligt deltaT över varje enkskild radiator på ungeför det deltaT som tillverkarna vill att det skall vara över värmepumpens kondensor (det hittar man normalt i manualen).
Säg att värmepumpen skall ha ca 5-7 graders deltaT (brukar vara ett bra värde) över kondensorn, då skall varje radiator ha det också om kompressorn är i drift (och så har varit i minst 10-15 minuter så att temperaturerna stabiliserat sig i systemet.

Om ett rum är lite för varmt kan man strypa grundflödet där, och om något rum är lite för kallt kan man öka flödet där, men deltaT över värmepumpen skall när man är klar helst ligga i intervallet 5-8 grader.

Man kan mäta deltaT rätt enkelt med en IR-termometer (tejpa alla metallrör innan man mäter för rätt värde).
http://www.energibutiken.se/sv/ir-termometrar/110-ir-termometer.html
Eller logga hela anläggningen med en Logger 2020. www.logger2020.se

När man hittat rätt kurva, rätt kurvförskjutning och balanserat systemet så att temperaturen i alla rum är som man vill ha dem kan man aktivera den centralt placerade rumsgivaren, den tar hand om oväntade temperaturhöjningar eller sänkningar som kan bero på matlagning, gäster, kraftig vind eller liknande.
OM man vill kan man sedan aktivera ett fåtal termostater i rum där man är speciellt känslig för övertemperatur, min rekommendation är dock att man aldrig aktiverar mer än max 30% av de radiatortermostater som finns i huset, OM man inte har arbetstank eller invertervärmepump + bypassledning eller arbetstank.

Så här ser grundflödesventilen ut på mina radiatorer (Danfoss koppel).
« Senast ändrad: 13 oktober 2016, 07:16:59 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Varför gillas inte rumsgivarstyrning på forumet?
« Svar #14 skrivet: 13 oktober 2016, 09:34:43 »
Blir lite nyfiken på det Per Lu skriver. Kurva 4? Har man det i Sverige överhuvudtaget? Jag trodde att mitt klimat var bland det varmaste som finns i landet (södra Halland, kustnära). Och då har installatören rekommenderat kurva 8. (Förutsätter här att alla Nibes kurvor är jämförbara, vilket kanske inte är fallet.)
Kurvan till VP-styrningen beror på hur bra eller dålig isolering av huset du har i förhållande till klimatet på orten. Nibes kurvor är satta så de passar (passade) normal isolering och befintliga radiatorer. Vill du få ner framledningstemperaturen så ska du isolera huset bättre (eller öka storleken/antalet radiatorer)

Tillägg: Jag bor i norra Bohuslän, Nibes "rekommenderade kurva här är 10, jag har som du ser i min profil tilläggsisolerat och satt in fler radiatorer i ovärmda rum på övervåningen, nu räcker det med kurva 6.
« Senast ändrad: 13 oktober 2016, 11:24:17 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!