Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulerande varmvatten. Bra eller urbota dumt?  (läst 5591 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Varmtägott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Bergvärme i drift sedan 2006
Cirkulerande varmvatten. Bra eller urbota dumt?
« skrivet: 16 februari 2006, 14:27:31 »
När huset byggdes drogs ett 22mm rör i bottenplattan från vvberedare i ena delen av huset till den andra ändan av huset. Så vissa tappställen försörjs av en lång (och tjock) tilloppsledning. Detta gör att vi där måste spola länge innan vi får varmvatten.
Eftersom vi kommer att placera vp i "andra ändan" av huset får vi köra vv åt andra hållet i röret i bottenplattan jämfört med nu.
Vi funderar på många olika lösningar.

Ett förslag är cirkulerande varmvatten. Men det går inte att nu isolera befintliga rör. Så bottenplattan kommer att värmas. Dessutom kanske det finns problem med att mata in det återcirkulerade vattnet i vps vvberedare.

En annan idé är att lämna kvar befintlig vvberedare och hela vv-systemet. Dvs installeera vp utan vvberedare.

En tredje är att sätta en liten elvv-beredare i ändan på röret genom bottenplattan, så att vi får vv snabbare vid de tappställen, som finns i den ändan. Vps vvberedare skulle då försörja den lilla elvv-beredaren (via det långa röret).

Alla goda idéer och synpunkter välkomnas!
 *vinkar*
Bor i västra Gbg och körde sommaren 2006 igång en AutoTerm TerraMax E 11 ansluten till vattenburet system med radiatorer och fläktkonvektorer. Separat varmvattenberedare.
Två hål, 130m + 120 m. Mkt vatten!
Pumpen har gått med bara en störning, jag har bytt en motorshunt (tror jag det heter).

Berget har värmt gott sedan 2006!

Bytte i förekommande syfte 2021 till Mitsubishi Geodan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkulerande varmvatten. Bra eller urbota dumt?
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2006, 20:35:02 »
Vill du inte dra nya VV-rör så tror jag att ditt sista förslag är det bästa, en extra lite VVB som försörjs av VP:ns VVB.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Cirkulerande varmvatten. Bra eller urbota dumt?
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2006, 22:22:27 »
Har du retur rör för vvc så tycker jag du ska ta det alternativet och varför skulle det vara problem att koppla in vvc på vv beredaren på vp????
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkulerande varmvatten. Bra eller urbota dumt?
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2006, 07:21:54 »
Har du retur rör för vvc så tycker jag du ska ta det alternativet och varför skulle det vara problem att koppla in vvc på vv beredaren på vp????

Om rören inte är isolerade och gÃ¥r genom bottenplattan sÃ¥ lÃ¥ter det som den energimässigt sämsta lösningen.  :-\

I så fall skulle nya VV-rör dras som isoleras.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Cirkulerande varmvatten. Bra eller urbota dumt?
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2006, 08:29:33 »
En tredje är att sätta en liten elvv-beredare i ändan på röret genom bottenplattan, så att vi får vv snabbare vid de tappställen, som finns i den ändan. Vps vvberedare skulle då försörja den lilla elvv-beredaren (via det långa röret).
Tänkte göra det samma. Har lite problem med värmen i huset när man duschar och det är kallt ute. Tänkte koppla så det går at köra lilla beredaren båda til kallvatten, och til VP. Då slipper man "sno" varmvatten på vintern...
På det sättet är det bara badvatten som kommer at ta's från VP, och då skulle det gå bra at skruva ner temperaturen, och undvika långa körningar efter duschen..

Hoppas det kommer at funka  ??? (för dig också)
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Cirkulerande varmvatten. Bra eller urbota dumt?
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2006, 13:16:34 »
[Om rören inte är isolerade och går genom bottenplattan så låter det som den energimässigt sämsta lösningen.  :-\

I så fall skulle nya VV-rör dras som isoleras.
Men cop på värmepumpens vv produktion mot el vvb torde vara högre!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Cirkulerande varmvatten. Bra eller urbota dumt?
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2006, 16:09:05 »
Hejsan...
Det man inte tänker på i sådana här fall är att cirk-pum drar ström samt att ett cirkulerande vatten sliter på rören...Matarledningen grov och cirkledning smal gör flödet stort i det smala röret.
Jag känner till fall då hela områden med central varmvattenberedning fick lov att kasta in vv-beredare eftersom cirkulationsledningen sprungit läck... och det inte efter inte allt för lång tid.
10-12 år tror jag det var...

Undrar om inte en elkabel utanpå varmvattenledningen är det bästa...så den inte kallnar ner...

Inget slitage å inget vatten som cirkulerar..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Varmtägott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Bergvärme i drift sedan 2006
SV: Cirkulerande varmvatten. Bra eller urbota dumt?
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2006, 17:48:45 »
Tack för svar och synpunkter.
Det verkar som om cirkulationen inte är helbra.
Tyvärr får jag inte ner någon elvärmekabel brevid det långa röret.
(Det göts in för 30 år sedan)
Lyssnar gärna på fler synpunkter om liten värmare närmare tappställena.
Det lär tom finns momentanvärmare. Finns det någon erfarenhet av sådana?
Eller är det enklast med 50 liter värmare vid den bottre fördelningspunkten?
 *vinkar*
Bor i västra Gbg och körde sommaren 2006 igång en AutoTerm TerraMax E 11 ansluten till vattenburet system med radiatorer och fläktkonvektorer. Separat varmvattenberedare.
Två hål, 130m + 120 m. Mkt vatten!
Pumpen har gått med bara en störning, jag har bytt en motorshunt (tror jag det heter).

Berget har värmt gott sedan 2006!

Bytte i förekommande syfte 2021 till Mitsubishi Geodan.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Cirkulerande varmvatten. Bra eller urbota dumt?
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2006, 18:33:15 »
Tack för svar och synpunkter.
Det verkar som om cirkulationen inte är helbra.
Tyvärr får jag inte ner någon elvärmekabel brevid det långa röret.
(Det göts in för 30 år sedan)
Lyssnar gärna på fler synpunkter om liten värmare närmare tappställena.
Det lär tom finns momentanvärmare. Finns det någon erfarenhet av sådana?
Eller är det enklast med 50 liter värmare vid den bottre fördelningspunkten?
 *vinkar*
Det finns kablar som dras inuti röret i alla fall när det gäller pelslang utomhus, kanske finns det sån även för dragning inuti varmvattenröret...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkulerande varmvatten. Bra eller urbota dumt?
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2006, 19:39:39 »
[Om rören inte är isolerade och går genom bottenplattan så låter det som den energimässigt sämsta lösningen.  :-\

I så fall skulle nya VV-rör dras som isoleras.
Men cop på värmepumpens vv produktion mot el vvb torde vara högre!

Man gör varmvattnet i VP:n och transporterar det varma till externa VVB, en slatt kallt vatten från rören måste värmas, annars är det bara varmhållning i externa VVB.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulerande varmvatten. Bra eller urbota dumt?
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2006, 20:36:02 »
VVC med timer på cirkpumpen kanske,
så har man i alla fall varmt på morgonen.
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Hilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Cirkulerande varmvatten. Bra eller urbota dumt?
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2006, 20:49:22 »
Då jag har lite lägenheter så är min bedömning av vv cirulation att det är ganska bra dels för komforten men dels därfor att det går betydligt mindre vatten i tom spolnig då man förr hade ganska grova rör men den förlusten på vv cirkuiation i många lägen kommer huset till godo ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!