Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är anbuden rimliga?  (läst 1265 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad csan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är anbuden rimliga?
« skrivet: 15 augusti 2015, 13:55:22 »
Börjar närma mig tidpunkten för att ta beslut(= signera beställningen). Har fått ett flertal anbud och det är inte någon himmelsvid skillnad. Däremot kan jag konstatera att anbudsgivarna gärna vill offerera anläggningar som är "övermotoriserade". Man offererar en pump som kan lämna upp till 16kW när det räcker med en 12kW pump eller tom en 10kW pump. Samt att rörisarna är dåliga på att beräkna och dimensionera efter det faktiska behovet. Konsekvensen blir att kostnaderna drar iväg.

Vad är panelens insikt och erfarenhet av problemställningen? Borrningen kommer man inte undan men resten kan man ju administrera själv.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Är anbuden rimliga?
« Svar #1 skrivet: 15 augusti 2015, 14:20:44 »
Vad förbrukar villan idag, och vilket önskemål har du angett gällande framtida ekonomi.

Det är svårt att kombinera låg investeringskostnad, med lägsta kostnad över värmepumpens livstid.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Är anbuden rimliga?
« Svar #2 skrivet: 15 augusti 2015, 14:34:01 »
HÃ¥ller med Lexus

Sen . Klarar inte "montörn" att beräkna installationen
Är frågan att ställa... Är det rätt firma som ska installera ?
Det måste bli rätt!
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad csan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är anbuden rimliga?
« Svar #3 skrivet: 15 augusti 2015, 22:06:07 »
På förfrågan hur mycket olja som går åt/år - svarar jag uppriktigt att det går åt x m3/per år. Då får jag svaret att det är inte möjligt. Det måste gå åt 2x/m3 per år. Därför måste du ha våran excellenta 16 kW pump. Ber man då leverantören/installatören att fara åt helvete?

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Är anbuden rimliga?
« Svar #4 skrivet: 15 augusti 2015, 22:19:07 »
Faktiskt lite ovanligt ofta läser man om installatörer som vill installera vp som är i minsta laget. Du skriver upp till 16 kw kan det vara Nibes inverter som har variabel effekt så den blir inte för stor men den är troligtvis lite dyrare än en 10-12 kw on/off vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Är anbuden rimliga?
« Svar #5 skrivet: 15 augusti 2015, 22:39:38 »
nja , man ska väll aldrig be någon fara åt helvete om det kan undvikas.

är det en Bra installatör  ska han kunna effekt beräkna ditt hus utan att i förväg veta din förbrukning,
personligen räknar jag alltid på detta vis för att kontrollera dom uppgifter man får,

vilken panna och oljebrännare har du ?
hur mycket olja / el gör du av med?
hur många M2 värme du med pannan?
vilken inomhus temp?
CC
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Är anbuden rimliga?
« Svar #6 skrivet: 16 augusti 2015, 06:54:48 »
Var själv i samma situation där de olika offerterna bygger pÃ¥ schabloner utifrÃ¥n uppvärmd yta och konstruktion av hus utan hänsyn till geografiskt läge och eventuella andra tillskott, som i mitt fall är rakt  och högt söderläge utan obstruktioner, plus att jag har solpaneler vilket gör min faktiska förbrukning av energi väldigt lÃ¥g.
Kan i efterhand konstatera att jag lätt hade klarat en mindre VP men är definitivt inte missnöjd att jag valde enligt rekommendationen.
Den större pumpen får lägre gångtid och borde hålla längre, eltillskott existerar inte heller, merkostnaden för en större pump än nödvändigt var inte stor och klarar en eventuell (osannolik) utbyggnad av kåken.
Borrningen däremot ökade jag djupet med 30 till 50 meter mera än de olika rekommendationerna, det rekommenderas  :)

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!