Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme som inte klarar minusgrader  (läst 48554 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #105 skrivet: 29 mars 2008, 19:04:43 »
Varför nöjer du dig här, nu när du lärt dig så mycket!

Jag tycker att det är rent bedrövligt att installatören kommer undan. Visserligen är det inte du som är beställaren, men du har ju köpt fastigheten i tron att du har en rätt dimensionerad bergvärmeanläggning. StÃ¥ pÃ¥ dig, kontakta installatören och tala i klarttext om att han har gjort ett dÃ¥ligt jobb. I princip har han förfarit bedrägligt mot de förra ägarna. Att nämna Värmepumpsforum som källa för din kunskap tror jag inte skadar. Kontakta IVT och starta en dialog utifrÃ¥n de uppgifter du har lämnat här pÃ¥ forumet. Det är knappast bra reklam för IVT att de samarbetar med en installatör som medvetet eller pÃ¥ grund av okunskap gör en sÃ¥ felaktig installation.  huvuddunk
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #106 skrivet: 29 mars 2008, 23:42:08 »
Tack för svaret Onkel Tompa, jag tycker jag varit hyfsat tydlig mot installatören men han hävdar att anläggningen fungerar som den ska, den värmer ju huset, bara det att elpatronen får hjälpa till, enligt han är alla värden på min anläggning normala, han menar vidare att slutet på 2003, början på 2004 så dimensionerade de anläggningarna såhär sedan sa han att jag skulle värma hålet med några solslangar och då skulle det kanske det bli bra, vidare sa han att hade jag satt in anläggningen idag så hade de gått på en 9 kw och ett djupare hål, jaha det var ju bra, sedan fick jag nummer till någon jag kunde ringa, denna personen gav mig ett annat nummer men han visste mindre än jag om bergvärme och ni som följt denna tråden vet att det är inte mycket jag vet:), nu har det också visat sig att de inte klarade att skicka en service tekniker, vilket inte är förvånande med tanke på att de aldrig klarat att ringa mig.

Installatörens attityd har gjort att jag bedömt det som meningslöst att försöka kommunicera mer speciellt eftersom de är lite av huvudleverantör för IVT i mitt område, kör mässor osv för IVT, iallafall har detta gjort att jag lite jämställt dem med IVT själva men det klart att jag kan skriftligen kontakta IVTs huvudkontor, om inte annat så för att få reda på om de anser det normalt att i början på 2004 så gav 150000 kr bara en anläggning som kan värma huset på vår och sommar i södra Sverige utan elpatron, faktum är att huset fått tilläggsisolering på vinden sedan installationen gjordes så dimensioneringen är verkligen konstig, något som också är konstigt är att de på stället där de har information om borr djup angav att hålen avbrutits men enligt borraren så var de nöjda med djupet, aktivt djup var ointressant då där var mycket vatten enlig borraren.

Jag ska skriva ett brev, fick lite förnyad motivation.
« Senast ändrad: 29 mars 2008, 23:51:12 av raggsockar »
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!