Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8  (läst 16633 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sskalman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« skrivet: 15 juni 2011, 12:25:02 »
Står i valet och kvalet mellan dessa två pumpar.
Priset skiljer inget och fick bra förtroende för båda säljarna.
Borrdjupet är lika också..
Så hjälp mig i mitt val av pump,
fyll på med egna erfarenheter och tankar om dessa två pumpar, positivt som negativt!
Mvh/Andreas

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #1 skrivet: 15 juni 2011, 13:17:51 »
Har en Nibe 1245 och är hel nöjd vv finns i massor och det blir varmt inne Thumbsup. Nu är jag inte så hemma på Thermia men tror att Nibe har en bättre styr för bla eltillskott och innegivare men tror nog du blir nöjd med en thermia med för har inte hört nått negativt om dom heller. Har för mej att max framledning är 55 grader som standard på Thermia men går att ändra till högre av installatörn kan vara värt att kolla om du har små raddar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #2 skrivet: 15 juni 2011, 13:39:49 »
Du har inte tagit in pris på fler märken, IVT har ju en maskin som heter Grenline he som har nya sirkulationspumpar.
Thermia diplomat är ju en äldre typ av värmepump.
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #3 skrivet: 15 juni 2011, 13:52:24 »
Kom på en sak till på nibe följer det med innegivare och effektvakt med effektvakt bör man kunna köra på 16 amp säkring om man inte har bastu eller andra grejer som drar mycket. Om du funderar på Ivt kan du även kolla på Bosch dom är på gång med en modell som heter Compress med lågenergi cp och det är samma som ivt men Bosch brukar vara billigare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #4 skrivet: 15 juni 2011, 14:37:59 »
Kom på en sak till på nibe följer det med innegivare och effektvakt med effektvakt bör man kunna köra på 16 amp säkring om man inte har bastu eller andra grejer som drar mycket. Om du funderar på Ivt kan du även kolla på Bosch dom är på gång med en modell som heter Compress med lågenergi cp och det är samma som ivt men Bosch brukar vara billigare.

Niben har snåla pumpar, som dessutom är mjukvarustyrda, även om de inte är adaptiva. Den har dessutom slingberedare, vilket väl Thermian kan ha, men IVT använder väl fortfarande mantelberedare?

Själv föredrar jag Nibe framför Thermia och IVT bland annat på grund av att de verkar öppnare. All dokumentation finns att ladda ner, och det är helt OK att mecka själv.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #5 skrivet: 15 juni 2011, 17:43:39 »
Du har inte fått nån offert på en Optimal G2 eller vad den heter, Thermias senaste?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad sskalman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #6 skrivet: 15 juni 2011, 18:29:40 »
Du har inte tagit in pris på fler märken, IVT har ju en maskin som heter Grenline he som har nya sirkulationspumpar.
Thermia diplomat är ju en äldre typ av värmepump.

Jorå, jag har tagit in offerter både på Greenline HE Och den äldre Greenline HT Plus,
Men dom ligger ca 20 000:- över Thermia och Nibe.
Sen har jag hört både + och - om deras pumpar, sen om det stämmer har jag ingen aning om, men det står som sagt mellan Thermia Diplomat och Nibe F1245.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #7 skrivet: 15 juni 2011, 18:34:28 »
Du har inte tagit in pris på fler märken, IVT har ju en maskin som heter Grenline he som har nya sirkulationspumpar.
Thermia diplomat är ju en äldre typ av värmepump.

Jorå, jag har tagit in offerter både på Greenline HE Och den äldre Greenline HT Plus,
Men dom ligger ca 20 000:- över Thermia och Nibe.
Sen har jag hört både + och - om deras pumpar, sen om det stämmer har jag ingen aning om, men det står som sagt mellan Thermia Diplomat och Nibe F1245.

Om Ivt är 20000 kr dyrare är det inte så mycket att fundera över tycker inte det finns något som pekar på att deras vp skulle vara bättre sämre vv beredare i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sskalman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #8 skrivet: 15 juni 2011, 18:37:58 »
Du har inte fått nån offert på en Optimal G2 eller vad den heter, Thermias senaste?
Det var Diplomaten som gällde tyckte försäljaren, för att optimal G2 var så pass mycket dyrare och dom varvtalssyrda cirkulationpumparna drog inte så mycket mindre ström, så det var svårt att räkna hem en Optimal G2 i mitt hus sa han.
Sen om cirkulationspumpen i en G2 går söder blir det dyrt menade han på.

Utloggad sskalman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #9 skrivet: 15 juni 2011, 18:46:03 »
Om Ivt är 20000 kr dyrare är det inte så mycket att fundera över tycker inte det finns något som pekar på att deras vp skulle vara bättre sämre vv beredare i alla fall.
[/quote]
Håller med dig helt! IVT föll bort ganska snabbt när dom var så dyra, trodde dom skulle ligga lite lägre än Nibe och Thermia.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #10 skrivet: 15 juni 2011, 18:58:06 »
Thermia diplomat är ju en äldre typ av värmepump.


Äldre i betydelsen förfinad i så fall. Beprövad och välfungerande. Precis så som jag vill ha en grej som bara ska funka utan trassel i 15-20 år. Folksams statistik över havererade vp-ar är intressant att titta i. Tyvärr speglar den inte antalet haverier i relation till antalet installationer, men jag tror nog att man kan dra vissa slutsatser ändå. De slutsatser jag själv drog av detta förstärktes av de installatörer som jag pratade med innan och efter vp-köpet. Thermia har bra grejer och bra kvalitetskontroll. Sen har jag iofs hört också att Nibe varit väl medvetna om sitt lite tveksamma kvalitetsrykte och med den nya 1245 tagit ett stort steg framåt.

Observera att detta alltså inte är egna erfarenheter.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #11 skrivet: 15 juni 2011, 19:32:52 »
Thermia diplomat är ju en äldre typ av värmepump.


Äldre i betydelsen förfinad i så fall. Beprövad och välfungerande. Precis så som jag vill ha en grej som bara ska funka utan trassel i 15-20 år. Folksams statistik över havererade vp-ar är intressant att titta i. Tyvärr speglar den inte antalet haverier i relation till antalet installationer, men jag tror nog att man kan dra vissa slutsatser ändå. De slutsatser jag själv drog av detta förstärktes av de installatörer som jag pratade med innan och efter vp-köpet. Thermia har bra grejer och bra kvalitetskontroll. Sen har jag iofs hört också att Nibe varit väl medvetna om sitt lite tveksamma kvalitetsrykte och med den nya 1245 tagit ett stort steg framåt.

Observera att detta alltså inte är egna erfarenheter.

Tycker det är svårt att prata med installatörerna de som säljer nibe tycker dom är Thumbsup de som säljer Termia tycker dom är Thumbsup Likaså med resten av märkena det är i alla fall min erfarenhet. Men du har rätt i att diplomat funkar bra men nog känns den gammal när man kollar på den men Thermia kommer nog snart med nått nytt dom med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #12 skrivet: 15 juni 2011, 19:37:16 »
Kolla att installatören är auktoriserad för Nibe. Skulle det hända något efter installation som är ett garantiärende, så får endast en aukt. installatör göra ingreppet.
Väljer man däremot en Thermia så är det installatörens ansvar att se till så det fungerar. Är han seriös så finns de flesta delar i bilen och ett servicebesök brukar avklaras samma dag, beroende på prioritet.
Erfarenhet av felanmälan till Nibe, och sedan ett besök av en aukt. firma är inte så positiv.
Den tekniska biten på en Nibe kan jag inte. Men Diplomaterna är väldigt pålitliga. Ang. effektvakt etc. så har Thermia ett expansionskort för ca 1800:- och där på finns effektvakt och många möjligheter för framtida utsvängningar.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad sskalman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #13 skrivet: 15 juni 2011, 21:15:16 »
Ja Diplomaten är ju en beprövad pump som verka funka kanon.
Den har väl snart funnits i 10 år? Vet någon när den kom? Dessutom har den ju samma scroll kompressor som sitter i deras nyare pumpar vad jag har förstått.
1245 kom väl 2009, sÃ¥ lite nyare teknik borde den ju ha tycken man, men dÃ¥ har ju den kolv kompessor ist, om det är nÃ¥gon för eller nackdel vet jag inte, beror som sagt pÃ¥ vilken man frÃ¥gar  :)
1245 har ju mycket finare design än Diplomaten, men det kvittar i mitt fall då den kommer stå i källaren. Ljudnivån kvittar också eftersom den kommer stå i källaren.
Är det viktigt att installatören är medlem i SVEP?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #14 skrivet: 15 juni 2011, 22:03:52 »
Ja Diplomaten är ju en beprövad pump som verka funka kanon.
Den har väl snart funnits i 10 år? Vet någon när den kom? Dessutom har den ju samma scroll kompressor som sitter i deras nyare pumpar vad jag har förstått.
1245 kom väl 2009, sÃ¥ lite nyare teknik borde den ju ha tycken man, men dÃ¥ har ju den kolv kompessor ist, om det är nÃ¥gon för eller nackdel vet jag inte, beror som sagt pÃ¥ vilken man frÃ¥gar  :)
1245 har ju mycket finare design än Diplomaten, men det kvittar i mitt fall då den kommer stå i källaren. Ljudnivån kvittar också eftersom den kommer stå i källaren.
Är det viktigt att installatören är medlem i SVEP?


Det viktigaste är att det är en bra installatör oavsett märke eller medlemskap i svep. Där jag bor finns det inte många som är aktoriserade av nibe vet inte om det är ett problem det får jag se om jag får problem men en tanke som slog mej är att efter som det är få firmor som har hand om alla reklamationerna så borde dom vara bättre på felsökning än en vanlig installatör som felsöker väldigt sällan. Att Thermia installatören har delarna med sig kanske stämmer i storstan men inte här i skogen. Dom uppgifterna jag har fått av bekanta med Thermia med en massa strul är väntan på delar och reparatör men dom kan ha haft otur.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!