Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Testade JULAS vacuumpump idag!  (läst 21470 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Testade JULAS vacuumpump idag!
« skrivet: 07 september 2006, 18:34:18 »
Vacuumpumpen för 1495 kr kom ned i sluttryck 0,63mbar vid omgivningstemperatur +16grader jag testade samtidigt min gamla vanliga 2-stegare
och den kom ned till 0,39mbar men med 1år gammal olja.

Jag saxar detta utmärkta inlägg här från forumet och klistrar in det för intresserade.

     
 
Ämne: Vakuumsugning av kylanläggningar och värmepumpar  (läst 1810 gånger) 
 
Författare
PerJ
Expert på värmepump

 Offline

Antal inlägg: 124


    Vakuumsugning av kylanläggningar och värmepumpar
« skrivet: 20 November 2005, 14:07:15 » Citat 

--------------------------------------------------------------------------------
Vakuumsugning teorier och praktik.

Har följt diskussionen på forumet i flera månader och länge tänkt skriva några rader om vakuumsugning för att höja nivån och kunskapen ett snäpp.

Det är två saker man vill uppnå vid vakuumsugningen nämligen att man får ett system som är helt fritt på andra gaser än köldmediet samt även helt torrt från vatten.

De flesta gaser man kan tänka sig, luft, kvävgas mm, kommer om de finns kvar i systemet orsaka försämrad verkningsgrad pga att de kommer att samlas i kondensorn och blockera delar av den värmeöverförande ytan då de ej kondenserar och följer med runt i systemet, sko kondenserbara gaser. Det blir ungefär som luft i vattenradiatorer. Om man får ansamling av icke kondenserbara gaser i kondensorn så kommer man få en förhöjd kondenseringtemperatur och därmed försämrad verkningsgrad som följd eftersom anläggningen får arbeta med ett onödigt högt kondenseringstryck vilket försämrar verkningsgraden.

När det gäller vatten i systemet så är det två anledningar som gör att man inte vill ha det i systemet. En kortsiktig orsak och en långsiktig anledning. Den kortsiktiga orsaken är att om det finns fritt vatten i anläggningen så kommer vattnet att frysa om förångningstemperaturen ligger under noll grader. Vanligen fryser det i expansionsventilen vilket gör att vätsketillförseln till förångaren blockeras och kompressorn bryter på lågtryck. Det går i praktiken inte att köra anläggningen alls.
Den långsiktigare anledningen är att vatten bryter ned kompressorns smörjolja och bildar syror som angriper lacken på motorlindningen vilket gör att man riskerar kortslutning i lindningen. Dessutom så kan man få problem med sk kopparplättering i kompressorn vilket innebär att man på lagerytor m fl ställen får plättering av koppar och man riskerar att kompressorn skär.
Att en anläggning innehåller så mycket vatten att det fryser i expansionsventilen är nog mycket ovanligt. Det krävs så pass mycket vatten att det i praktiken har kommit dit av ren försumlighet vid installationen, det har tex. regnat in i öppna anläggningsdelar, eller av haveri på värmeväxlare. Att torka en vattendränkt anläggning kräver speciella kunskaper och min erfarenhet är att kylmontörer inte har den kunskap om hur man ska göra samt vad som krävs för att lyckas inom rimligt tid och kostnad. Anledningen är att det är ytterst ovanligt att man ställs inför problemet att torka en anläggning som innehåller MYCKET vatten, många gånger skrotar man anläggningen eftersom man tror att det är svårt/dyrt att få ordning på anläggningen igen, man saknar helt enkelt kunskapen och erfarenheten.

Vad ska man tänka på vid vakuumsugning?
Först och främst MÅSTE man ha en ABSOLUT-vakuumeter för att mäta resultatet vid vakuumsugningen. En absolutvakuumeter mäter trycket mot absolut vakum och inte mot atmosfärstryck som billigare vakuumetrar gör. Problemet man får om man inte använder en absolutvakuumeter är att lufttryckets förändring är betydligt mycket större än det tryck man vill mäta i anläggningen för att kunna avgöra om anläggningen är fri från vatten. Men vilket tryck måste man uppnå för att förvissa sig om att det inte finns vatten kvar i anläggningen? Trycket som man måste uppnå måste stadigvarande vara lägre än vattnets kokpunkt vid den temperature som den kallaste anläggningsdelen har vid vakuumsugningstillfället.

Vattnets kokpunk och volymitet vid olika temperaturer
-25ºC   0,6 mBar   1809 m3/kg
-20ºC   1,0 mBar   1131 m3/kg
-15ºC   1,6 mBar   721 m3/kg
-10ºC   2,6 mBar   467 m3/kg
-5ºC     4,0 mBar   308 m3/kg
0ºC      6,1 mBar   206 m3/kg
5ºC      8,7 mBar   147 m3/kg
10ºC    12 mBar    106 m3/kg
15ºC    17 mBar    78 m3/kg
20ºC    23 mBar    58 m3/kg

Som vi ser är trycket man måste uppnå för att koka bort vattnet relativt lågt samtidigt som att volymen vattenånga är betydande. Tex så ser man att ett kilo vatten som övergår till vattenånga vid 5ºC temperatur ger 147 m3 vattenånga! (det är få som skulle använda en ¼” slang för att fylla poolen…) De flesta kylmontörer använder ¼” eller i bästa fall 3/8” slangar till vakumpumpen samtidigt som de tryck man har tillgängligt för tryckfall i slangarna är ytterligt små. Trycket i anläggningen är i detta fall 8,7 mbar och en oändligt bra vakuumpump ger 0 mbar sugtryck. Man har alltså 0,0087 bar som ska övervinna tryckfallet i slangarna och schraderventil. Dessutom uppstår kritisk strömning i slangarna eftersom tryckförhållandet är så stort. Räknar man på detta så kommer man fram till att med ¼” slangar så kan man bästa fall torka i storleksordningen 10 g/h vatten ur anläggningen…. Alltså så litet tryckfall mellan anläggning och vakuumpump som möjligt.

För att vara säker på att anläggningen är torr så ska man kräva att montörer har en absolutvakumeter att mäta trycke med innan man fyller anläggningen med köldmedium. Trycket man ska nå ned till vid vakuumsugningen ska minst ligga  5ºC under den kallaste anläggningsdelens temperatur vid tillfället. Tex vakuumsuger man vid 0ºC utetemperatur ska man minst ned till 4 mBars tryck i anläggningen. Observera att detta tryck ska man hålla UTAN att vakuumpumpen är ansluten, vakuumet ska inte stiga på 30 minuter med avslagen vakuumpump.
Trycket ska inte stiga i anläggningen när vakuumpumpen stängs av, gör den det beror det på att det antigen finns en läcka eller att det finns vatten som fortfarande förångas och höjer trycket i den vakuumsugna anläggningen.
(Dåliga slangar mellan vakuumeter/manometerställ/anläggning gör ofta att trycket stiger eftersom luft diffunderar genom slangarna in i anläggningen, eller läckande packningar)

Kan man vakuumsuga vid en utetemperatur under 0ºC?
Ja!

Men det sluttryck man måste uppnå är som vi tidigare sett i tabellen tämligen lågt vilket förlänger och försvårar vakuumsugningen. Finns det vatten i anläggningen som is så kommer den att börja sublimmera, övergå från fast till gasfas, när mättnadstrycket runt isen är lägre än isens temperatur, så visst går det.

PerJ
 
 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte någon
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Testade JULAS vacuumpump idag!
« Svar #1 skrivet: 07 september 2006, 20:38:46 »
Har Du eller någon annan provat pumpen som Amexa säljer? Den kostar endast 1290 med manometrar och slangar.

Om sugniongen görs vid 20 grader så borde det finnas tillräcklig marginal tycker jag för att vara rimligt säker på att maskinen är vattenfri, eller?

Varför levereras inte de billiga pumparna med en enkel vakuummätare och avstängningskran istället för dubbla manometrar? Vi som privatinstallerar hade haft mycket mera nytta av detta och proffsen lär aldrig köpa en "engångspump".

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Testade JULAS vacuumpump idag!
« Svar #2 skrivet: 07 september 2006, 21:40:30 »
*svammel*
Undra vilken luftvolym som finns i en innerdel?
Svårt och se hur många vändor röret gör....

Tar den volymen + sina kylrörs innervolym + slangar + manometerställsvolym x (aktuell temperatur(pja, lägg till 5C) kontra relativ fuktighet) > räknar om det till hur många kg vatten det blir > avstäm i PerJ's tabell på hur många kubikmeter ånga det blir, jämför det med vakuumpumpens "2cfm".

Då borde man få ett kul och långt räkne-exempel... som jag inte vet vart det leder till... men det är en slags jämförelse iaf...
*end svammel*
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Testade JULAS vacuumpump idag!
« Svar #3 skrivet: 08 september 2006, 19:06:14 »
Den ser ut som JULAS pump!

Förmodligen räcker billighetspumparna till även för HFC-köldmediemaskiner och vill man vara helt säker så låt den gå över natten! 

Beträffande enkla manometerställ så har jag själv ett antal men jag betalade dock 750 kr inkl moms/styck.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Testade JULAS vacuumpump idag!
« Svar #4 skrivet: 08 september 2006, 19:36:04 »
Vad säger swedac när du har bokfört oljebyte en gång per år?

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte någon
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Testade JULAS vacuumpump idag!
« Svar #5 skrivet: 08 september 2006, 22:21:32 »
Hur många milligram vatten kan det finnas i en innerdel och 2x3m rör som konterats under snustorra förhållanden? Utan att veta mängden vatten säger siffrorna i tabellen ovan väldigt lite.

Hur stor skada blir det av en minimal mängd restfukt? Det finns ju en torkpatron i systemet och den borde rimligtvis kunna ta hand om de sista resterna, eller vad har den annars för uppgift att fylla?

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Testade JULAS vacuumpump idag!
« Svar #6 skrivet: 09 september 2006, 00:45:59 »
Haha.. det är så många faktorer man inte vet.... men det man inte vet, det man inte kan... kan man alltid ljuga eller spekulera om! (inga vidare visdomsord direkt... men så suger jag på en whiskey å andra sidan)
OT:Ardbeg vann ju VM i whiskey så jag tänkte testa en pava. Vilket felköp!  spritig -smakar lite som dålig vodka för ett kort ögonblick, bränner på tungspetsen, slår hårt emot gommen! kanske inte så konstigt (den är ju 46%-ig) normalt brukar jag föredra att inte ha några droppar vatten i whiskey'n men denna blev genast mycket intressantare! dock inte lika smaskens som en double matured Talisker eller klassiska Laphroaig
Ok.. hur mycket vatten finns det i ett kylsystem? Jag hade hoppats på att någon annan skulle räkna på detta så jag slapp men va fanken...

Låt oss säga att innerdelens "flänspaket" består av 14 rör x 69cm(med krökarna) i.d. 6mm. = ca 1345,5cm3
ca 80cm dual rör hänger på den fastlödd (80cm x i.d. 4.4mm) + (80cm x i.d. 7,5mm) = ca  47,5cm3
Tot innerdel 1393cm3

Dualrör
300cm (300 x i.d. 4,4mm) + (300 x i.d. 7,5mm) =178cm3

vakuumpumpslangar
2x150cm x i.d. 3mm = 21 cm3


manometerställ
(fråga inte ens...) = 48cm3

vakuumpump
(nu gissar jag vilt!) 5 cm3

Ok, nu summerar vi lite:
innerdel med lödda röret = 1393cm3
allt annat jox = 252cm3

"Joxet" har cirkulerat i sverige under sommaren, lagrats lite sisådär.
Låt oss säga att den råkar vara fylld med luft som har relativ fuktighet 80%Rh vid 22 grader.
Enl. tabellen på: http://www.sp.se/Energy/ffi/fukt.asp
... så har den luften ett fuktinnehåll på 15,2gr per m3
omvandlat med joxets volym å allt så fick jag det till ca 3,83mg vatten.

Innerdelen (nu kan man vara lite pessimist) är ihopsatt i thailand, 92%rh vid 27grader... dom stackars barnen svettas så när dom skruvar dit täckpluggarna.
1393cm3 med luft 92%rh @ 27C = 33,3mg vatten

Totalt innehåller detta system således 37,13mg vatten
Låt oss säga att det kokar bort och kyler rören till 15C(vore otroligt men vi räknar så för att vara ytterligare pessimist så blir det ca 2,9 liter ånga.

Det låter inte så tufft för pumpen direkt, men jag kan säkert ha glömt något jätteviktigt nå'nstans.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Testade JULAS vacuumpump idag!
« Svar #7 skrivet: 09 september 2006, 18:45:00 »
När man suger med en vacuumeter ansluten så syns alltid ev vatten på att trycket stannar upp periodvis, beroende på att fukten kokas bort längre och längre bort från vacuumpumpen.

Jag köper i alla fall några Julapumpar till för utlåning till händiga!

beträffande vacuumpump och Acreditering så är testpumpen en gammal som inte längre används men som vid varje kontroll och nytt oljebyte alltid landar under 0,2 mbar vilket är under vacuumdiagramen. Jag skulle använt den om den inte såg så jävlig ut!         
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Testade JULAS vacuumpump idag!
« Svar #8 skrivet: 11 september 2006, 12:53:06 »
OT:Ardbeg vann ju VM i whiskey så jag tänkte testa en pava. Vilket felköp!  spritig -smakar lite som dålig vodka för ett kort ögonblick, bränner på tungspetsen, slår hårt emot gommen! kanske inte så konstigt (den är ju 46%-ig) normalt brukar jag föredra att inte ha några droppar vatten i whiskey'n men denna blev genast mycket intressantare! dock inte lika smaskens som en double matured Talisker eller klassiska Laphroaig

Fortsätter på ditt OT, älskare av single malt som jag är: Prova Glenmorangie om du inte gjort det, du lär inte bli besviken!
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Testade JULAS vacuumpump idag!
« Svar #9 skrivet: 11 september 2006, 15:23:50 »
Still OT: Psst VK? Ok, jag plockar upp en pava av det nästa gång... den låter lite som Dalwhinnie i karaktären om man läser vad bolaget tycker. Jag gillar verkligen Dalwhinnie! Whinnie har inte har den fräckaste attityden och så, men den har bra balans och elegans. Den är också (förmodligen liksom Glenm.) en utmärkt "inkörsport" i whiskey-världen. Hade planerat ha en Dalwhinnie hemma sen de sista dropparna slank ner, får bli en Glenmorangie istället då! Thumbsup
Talisker och Laffen passar bättre "lite senare" på provningskvällen, för efter dessa starka karaktärer känns det mesta lite blaskigt. Jag skulle ställa Ardberg och Caol Ila som väldigt närbesläktade i smak, Caol Ila något mildare, mindre framfusig dock. Vare sig med eller utan vatten så är Ardberg en lite väl "wild ride" tycker jag. You have been warned.

Hmm.. ser man på dom hära analoga "el-cheapo" mätarna om man har fukt i rören? Stannar dom upp en stund typ halv-vägs ner?
Själv så har jag inte en aning, jag orkade inte titta på jag hade bättre för mig, jag lät vakuumpumpen jobba i säkert 3 timmar eller mer... dessutom hade jag blåst rätt så rent innan med torr luft...

Ähh.. varför frågar jag ens... varför inte testa?!?  just det jaa.. jag har ju inget "testobjekt" med slangfäste... hmm *funderar* (åhnej... nyfikenheten har väckts, fanken!)... hur ser det ut när vatten kokar i rumstemp? GAAH!!  var hittar jag en klar plastflaska som pallar av massivt vakuum?

Äähh.. någon här som redan har testat?? så slipper jag "uppfinna hjulet igen" ??
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Testade JULAS vacuumpump idag!
« Svar #10 skrivet: 06 oktober 2006, 22:52:00 »
OT:Ardbeg vann ju VM i whiskey så jag tänkte testa en pava. Vilket felköp!  spritig -smakar lite som dålig vodka för ett kort ögonblick, bränner på tungspetsen, slår hårt emot gommen! kanske inte så konstigt (den är ju 46%-ig) normalt brukar jag föredra att inte ha några droppar vatten i whiskey'n men denna blev genast mycket intressantare! dock inte lika smaskens som en double matured Talisker eller klassiska Laphroaig

Fortsätter på ditt OT, älskare av single malt som jag är: Prova Glenmorangie om du inte gjort det, du lär inte bli besviken!

Min favorit är Lagavulin. Dock funkar Ardbeg utmärkt om man har en våldsam förkylning och tycker att en Lagavulin inte smakar nåt.  ;D
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Testade JULAS vacuumpump idag!
« Svar #11 skrivet: 07 oktober 2006, 08:54:34 »
OT: Oban och Highland Park är definitivt mina favoriter.

En Lagavoulin sitter ju inte heller fel :)

Fråga: När börjar kineserna göra whisky så att det blir lite prispress  ;)
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Testade JULAS vacuumpump idag!
« Svar #12 skrivet: 07 oktober 2006, 22:50:46 »
Smuttar lite på en 12 årig Aberlour här, hur mild och god som helst.
Hittade inte Oban hos calles i torsdags, synd, den var jag riktigt sugen på. :'(
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad vpgr

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1224
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
    • Värmepumpsgruppen
SV: Testade JULAS vacuumpump idag!
« Svar #13 skrivet: 08 oktober 2006, 13:51:05 »
Japp, där satt den!
Äntligen en tråd av karaktär....


Laphroaig
Oban
Glenmorangie
Dalwhinnie
Lagavulin

jisses vad vackert, en tår sipprade ut nu.

Tomas
Värmepumpsgruppen specialister på värmepmpar med 3 butiker i Stockholm med utställning. 4:e öppnas inom kort i Järfälla.
Bergvärme -  Luft/vatten - Luftvärmepumpar.

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Testade JULAS vacuumpump idag!
« Svar #14 skrivet: 17 oktober 2006, 18:25:28 »
Detta är egentligen inte så OT, whisky är ett bra alternativ till värmepump, dels för att man blir så varm om hjärtat när man läser om gudadrycken här i forumet, dels för att man efter ett par glas tror att man inte fryser längre. Payoffen blir däremot ganska lång, misstänker jag...

Tomas: Ren poesi!!! Fast jag tycker nog att dikten rimmar vackrare om du flyttar upp tredje strofen till första plats...

Gonzo: Kinesisk whisky? Är det inte illa nog att amerikanarna gör whiskey som smakar duschtvål? Bwrlllllllll!

Fotnot: Två stavningar på whisky/whiskey. Amerikansk och irländsk variant stavas whiskey, skotsk variant whisky.
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 521
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!