Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F370 - Sänka fläkthastighet?  (läst 13645 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pumpanoob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F370 - Sänka fläkthastighet?
« skrivet: 03 juli 2014, 17:24:23 »
Har haft en NIBE F370 i ungefär ett år. Fläkthastigheten har sedan installation varit inställd på "Normal (65%)". Har bekanta med samma pump som ställt ner den till "Låg (30%)" för att få ner ljudvolymen. (Det finns inget val mellan 65% och 30%)

När jag sänker så hör man i hela huset hur fläkten varvar ner. Jag undrar över sidoeffekter av att stänga ner pumpen:

1) Kommer en säkning av fläkthastighet att sänka elkostnaden? Mindre luftgenomströmning borde ju innebära att den inte behöver värma upp lika mycket luft?
2) Bor i ett hus från tidigt 90-tal och undrar om säkning från 65% till 30% har någon relevant effekt på fukt. Har inga fuktproblem i bostadsrätten men vill ju inte ha det heller

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F370 - Sänka fläkthastighet?
« Svar #1 skrivet: 03 juli 2014, 22:35:13 »
I meny 5.1.5 kan hastigheterna ställas in i detalj (håll in bakåtknappen 7 sek för att nå meny 5).
Förhoppningsvis har ju nån ventilationstekniker justerat in fläkthastigheten så det blir enligt norm.
Vill du frångå normen är det på egen risk, men personligen tror jag man kan justera ner hastigheten lite.
Jag skulle dock undvika att hastigheten blir så pass låg att avlufttemp går ner under noll när kompressorn går, det du då vinner på minskad luftväxling förlorar du i princip på avfrostningarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Largion

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 - Sänka fläkthastighet?
« Svar #2 skrivet: 05 juli 2014, 21:28:44 »
Fläkt hastigheten ställer man in efter ett minimum flöde på 32 liter per sekund som en F370 ska ha för att fungera och inte riskera att frysa ner sig och sen utgår man ifrån vad rummen i fråga ska ha för flöden såsom badrum, kök, tvättstuga osv.
När de installerade värme pumpen så ska de ha ställt in fläkten på ett värde som utgår ifrån mini flöde och rums flöden och om du sänker så kan den gå in och avfrosta ofta eller om du har otur larma LP- larm när kompressorn startar och inte hinner göra sig av med kylan.

Har du haft en sotare som kollat vent kanalerna?
« Senast ändrad: 05 juli 2014, 21:37:38 av Largion »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F370 - Sänka fläkthastighet?
« Svar #3 skrivet: 08 juli 2014, 12:07:08 »
Nu på sommaren behövs fläkten extra mycket (om någon bor i huset) eftersom det i stort sett inte finns någon termisk skillnad mellan ute- och innetemp samt fuktinnehållet i luften är ganska stor. Låt den stå kvar på 65% under sommarhalvåret men på vintern när luften är kall och torr kan fläktnivån ofta sänkas på liknande modeller för att årstidsanpassa ventilationen och i viss mån minska elförbrukningen så länge avlufttempen ligger på plusgrader.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Johan Granqvist

  • Gäst
Johan Granqvist
SV: F370 - Sänka fläkthastighet?
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2017, 12:05:07 »
Hej.
Mitt problem med fläkthastigheten är att jag får väldigt kallt inne när temperaturen går under 10 minus.
Jag sänkte då hastigheten från 50% till 40% då den drog in för mycket kalluft genom intagsventilerna så att luften inte hann värmas upp pga för hög luftomsättning i huset.
Installatören satte fläkthastigheten pÃ¥ 50% vilket jag tyckte var lite högt dÃ¥ det är vad betydligt större hus har. 
Mitt hus är ett enplanshus byggt 2013 pÃ¥ 100 kvm med 3 rum, kök, grovkök, toa/dusch, toa, och 2 klädkammare.  med delvis vattenburen golvvärme och delvis radiatorer.
Undrar därför om jag gjorde rätt som sänkte hastigheten?
Mvh:Johan

 

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F370 - Sänka fläkthastighet?
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2017, 12:12:54 »
Det kan en ventilationsfirma, som mäter upp ventilationsflödena, svara bäst på. 100 kvm gånger normen 0,35 lit/s/m2 ger ett behov på minst 35 lit/sek i huset. F370 ska ha minst 31 lit/sek för att vara på säkra sidan. Om det blir för kallt i huset med normenlig ventilation har man låg värmekurva och/eller för klent värmedistributionssystem (radiatorer och golvvärme).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: F370 - Sänka fläkthastighet?
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2017, 21:12:22 »
På vintern går elförbrukningen ner om man ÖKAR fläkthastigheten. För låg hastighet gör att förångaren isar igen och måste avfrostas 15-45 min. Då blir det snabbt den ca 3 gånger så dyra elpatronen som hoppar in.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F370 - Sänka fläkthastighet?
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2017, 20:07:15 »
Jag har sänkt fläkthastigheten något vid mycket kall uteluft (under -10) och upplever behagligare klimat inne. Så länge man inte ändrar extremt mycket procentuellt sett tror jag inte att det gör så mycket för pumpens arbetssätt. Loggar min pump och ser ingen skillnad på avfrostningarna. Men jag är ingen expert, gå lite på känsla och upplevd inomhusmiljö vid kall väderlek.
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!