Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fas och Nolla.  (läst 33047 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Fas och Nolla.
« skrivet: 02 januari 2011, 18:21:30 »
Vet inte om detta är avhandlat,men
många sätter ju idag stickproppar på pumparna..och idag fick jag en tanke.
Okej,men har ni då märkt upp vars fasen är eller har ni monterat en Enfashandske?

Själv så har jag sett till att fasen och nollan är där dom ska vara,men fick tanken att säkert många som inte känner till att dessa maskiner ska ha en fast montering och nollan MÅSTE komma rätt.
Varför,ja all skit vi får in från nätet kommer på fasen,spikar och annat skit,Nollan är och skall vara spänningslös,om man då skiftar nolla och fas så skickar vi kanske ofiltrerad spänning rätt in i våra pumpar,dvs störningsfilter sätts ur spel och all elektronik mår dåligt och kan börja spöka..exempelvis..åska,överspänningar i allmänhet,folk som byter elektronik kort och skyller på fabrikatet,etc etc.

Hur många runt om i landet har stickproppar på sina anläggningar..säkert en del..
Hur många har vänt kontakten fel..säkert en del..

Kommentarer?


Dogge
« Senast ändrad: 02 januari 2011, 18:30:24 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fas och Nolla.
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2011, 18:34:41 »
Om det spelar roll vilket håll stickproppen sitter på så får inte prylen anslutas med stickpropp, utan skall vara fast monterad.
Sen tror jag inte att det sitter några överspänningsskydd i VP'n som är beroende av hur man kopplar nolla och fas...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Fas och Nolla.
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2011, 18:43:36 »
Precis, håller med..spelar ingen roll vilket ben fas/nolla hamnar på..Nätets skräp kommer in i pumpen ändå, och den spär nog på skräpet en del med..
« Senast ändrad: 02 januari 2011, 18:45:24 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Fas och Nolla.
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2011, 18:44:16 »
Om det spelar roll vilket håll stickproppen sitter på så får inte prylen anslutas med stickpropp, utan skall vara fast monterad.
Sen tror jag inte att det sitter några överspänningsskydd i VP'n som är beroende av hur man kopplar nolla och fas...

Jo det gör det,studerade precis en VP ritning,på Fasen sitter det en så
kallad Surge Absorber och en varistor men ingen dito på nollan.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Fas och Nolla.
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2011, 18:47:18 »
Många värmepumpar leveras med stickpropp..och hur du än vänder och vrider spelar det ingen roll..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Fas och Nolla.
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2011, 18:50:12 »
Många värmepumpar leveras med stickpropp..och hur du än vänder och vrider spelar det ingen roll..

Det bevisar ju ingenting,kan väll vara olika från fabrikat eller för den delen årsmodell.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Fas och Nolla.
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2011, 18:54:04 »
Ej stor skillnad mellan pumparna, många billiga pumpar har stickpropp som standard, har även detta på min Nocria, utan tanke på fas/nolla, även Boschpumpen hade det..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Fas och Nolla.
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2011, 18:58:09 »
Ej stor skillnad mellan pumparna, många billiga pumpar har stickpropp som standard, har även detta på min Nocria, utan tanke på fas/nolla, även Boschpumpen hade det..

Sitter det stickpropp så spelar det givetvis ingen roll,varför jag blev brydd var att jag studerade kopplingaschemat på min nyinhandlade "gammla" pump från 2004 och där ser filtreringen annorlunda ut på fasen.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Fas och Nolla.
« Svar #8 skrivet: 02 januari 2011, 19:00:24 »
Kommer lika mycket skräp i nollan..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Fas och Nolla.
« Svar #9 skrivet: 02 januari 2011, 23:14:35 »
Om det skulle spela någon roll så får du förklara hur man ansluter en pump i tex Norge eller andra länder där man har 230 över två faser. Prova mät övertoner på nollan någon gång så får du se vad resultatet blir.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Fas och Nolla.
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2011, 00:31:19 »
Om det skulle spela någon roll så får du förklara hur man ansluter en pump i tex Norge eller andra länder där man har 230 över två faser. Prova mät övertoner på nollan någon gång så får du se vad resultatet blir.

Testa skifta en kontakt i vilken vanlig hushållsmaskin som hällst ,i ett av fallen får du ett 50hz kraftfält i skalet,gissa vilket
om man har en varistor som ska käka spikar på fasen men inte på nollan,tror du då att det inte spelar någon roll om man skiftar?.
ja givetvis har man övertoner på nollan speciellt om man har snedbelastningar,men vad har det med den här saken att göra?
jag påstod att ett schema jag läste på en äldre pump inte hade någon varistor på nollan som ska äta spikar,jag pratar inte om ALLA 1 fas anslutna apparater. :)
Och i fallet norge så har man då ett om än måttligt skydd mot spikar på ena fasen men inte på andra..=)
men i norge har man ju fortfarande kvar porslin och blankledning i taken på vissa ställen,fast det blev ju of topic..=)
« Senast ändrad: 03 januari 2011, 00:37:12 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Fas och Nolla.
« Svar #11 skrivet: 03 januari 2011, 18:07:58 »
Hmm, vet inte jag, men jämför mot en vanlig glödlampa, vilken väg strömmen går genom glödtråden spelar ingen roll, samma sak genom motorvärmaren, värmefläkten mm mm..

Skulle detta störa/förstöra hade det vart löst och åtgärdat..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Fas och Nolla.
« Svar #12 skrivet: 03 januari 2011, 21:28:57 »
Nu pratar vi växelspänning som ju växlar polaritet. Du har lika stor ström i Nollan som du har i Fasen sÃ¥ nollan är inte strömlös  *vinkar*
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Fas och Nolla.
« Svar #13 skrivet: 03 januari 2011, 21:39:33 »
Nu pratar vi växelspänning som ju växlar polaritet. Du har lika stor ström i Nollan som du har i Fasen sÃ¥ nollan är inte strömlös  *vinkar*

Nja det där känner jag inte igen sen jag läste in behörigheten b00k, fundera ett varv till på det. Framförallt måste man skilja på spänning och ström och inte glömma att Nolla och jord kopplas ihop i centralen vid TN-C system.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Fas och Nolla.
« Svar #14 skrivet: 03 januari 2011, 21:47:50 »
Nu pratar vi växelspänning som ju växlar polaritet. Du har lika stor ström i Nollan som du har i Fasen sÃ¥ nollan är inte strömlös  *vinkar*

Nja det där känner jag inte igen sen jag läste in behörigheten b00k, fundera ett varv till på det. Framförallt måste man skilja på spänning och ström och inte glömma att Nolla och jord kopplas ihop i centralen vid TN-C system.


Självklart har du samma ström i nollan som i fasen. Förbrukar du 10A pÃ¥ fasen sÃ¥ har du ochsÃ¥ 10A i nollan. Tror du mig inte sÃ¥ mät. Att nollan och jord har samma potential är rätt men det finns inga elektriska apparater som har jord och nolla sammanbundna. Skulle sÃ¥ vara fallet hade du inte kunnat använda jordfelsbrytare pÃ¥ den apparaten  ;)
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!